Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by scand » 09 Feb 2010 13:37

Hiwatt wrote:
Jag hyr en hoj där. Den bokar jag på eget initiativ va?
Ingår inte hojen i kursen?

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by Bubblan » 09 Feb 2010 16:14

Lelle, det finns alltid plats för dig! Boon har droppat av, så det är bara att hänka!

Hiwatt, det var YA Arena själva som föreslog att vi skulle dela upp oss i två grupper då vi är fler än 20. Gällande tider ber jag att få återkomma. Lånecykel ingår i priset för grundkursen. Tyvärr blev det ytterligare en enkät att fylla i, för lånecykel eller egen, när alla har fyllt i den kontaktar jag de som vill ha lånecykel om önskad storlek och sedan pratar jag med YA Arena:
http://www.doodle.com/wgkyr3mwnbpi9ms3" onclick="window.open(this.href);return false;

Glöm inte att ni som ska ha lånecyklar måste ha egna pedaler med er.

Edit: Det vore bra om alla som ska med kan svara på ovanstående enkät så fort som möjligt.
Cogs 'n Kegs

User avatar
dan
Posts: 186
Joined: 26 Dec 2007 10:01

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by dan » 09 Feb 2010 23:30

Är alla platser tagna nu, eller kan man fylla i alla formulär fortfarande?
Amores bicis!

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by johan e » 10 Feb 2010 00:01

dan wrote:Är alla platser tagna nu, eller kan man fylla i alla formulär fortfarande?
Jag måste tyvärr hoppa av, så det finns åtminstone en plats ledig.

Crosscar
Posts: 6
Joined: 10 Feb 2010 09:13

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by Crosscar » 10 Feb 2010 10:48

Hej alla glada velodromsugna cyklister!

Jag är huvudinstruktör på Arenan och väntar spänt på ert besök, tänkte bara informera om lite mått som ni säkert vill ha klarhet i.
Tidigare i tråden så stod det lite information om olika vevarmslängder hit och dit.

Vi har inget emot 170 vevar eller mer för den delen. Bara "markfrigången", mätt från golv till undersida av vevarmen, ligger så nära 105mm som möjligt eller över. Detta är bara för er egen säkerhet.

Är ni på gång och ska köpa ny ram och undrar hur måttet blir på den kan jag informera om att våra ramar som har 165 vevar och en "markfrigång" på 105mm har ett avstånd på 285mm från golv till undersida av vevlager. En riktig sprintcykel har närmare 300 på samma ställe.

Hoppas detta hjälper någon.

Och vill ni se bilder, filmer och läsa från första helgens grundkurser kan ni göra det på min blogg:
http://mobilcrosscar.blogspot.com/2010/ ... odrom.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Välkomna till Velodromen!
/Oscar

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by Otto » 10 Feb 2010 11:42

Crosscar wrote:Hej alla glada velodromsugna cyklister!

Jag är huvudinstruktör på Arenan och väntar spänt på ert besök, tänkte bara informera om lite mått som ni säkert vill ha klarhet i.
Tidigare i tråden så stod det lite information om olika vevarmslängder hit och dit.

Vi har inget emot 170 vevar eller mer för den delen. Bara "markfrigången", mätt från golv till undersida av vevarmen, ligger så nära 105mm som möjligt eller över. Detta är bara för er egen säkerhet.

Är ni på gång och ska köpa ny ram och undrar hur måttet blir på den kan jag informera om att våra ramar som har 165 vevar och en "markfrigång" på 105mm har ett avstånd på 285mm från golv till undersida av vevlager. En riktig sprintcykel har närmare 300 på samma ställe.

Hoppas detta hjälper någon.

Och vill ni se bilder, filmer och läsa från första helgens grundkurser kan ni göra det på min blogg:
http://mobilcrosscar.blogspot.com/2010/ ... odrom.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Välkomna till Velodromen!
/Oscar
Konstigt att ni går ut med detta nu. Jag skall komma upp nu på fredag med grundkurs på lördag samt träning på söndag tillsammans med resten av KCR från Göteborg. Vi har som plan att ta med egna cyklar. Men det verkar som det kommer upp nya rön om vad man får och inte får varje vecka. Vi har ju bokade ju vår kurs i dec så man kan ju tycka att vi borde bli uppdaterade om det kommer upp nya saker.

Hur mycket är +/- är "så nära 105mm som möjligt"?

SupahFlyRetard
Posts: 135
Joined: 14 Sep 2009 13:12
Location: Stockholm

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by SupahFlyRetard » 10 Feb 2010 13:14

En antagligen dum fråga - måste jag ha cykelskor eller får man cykla med korgar?

bo_martin
Posts: 436
Joined: 08 Apr 2008 10:24
Location: Bodafors

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by bo_martin » 10 Feb 2010 18:01

Är ni på gång och ska köpa ny ram och undrar hur måttet blir på den kan jag informera om att våra ramar som har 165 vevar och en "markfrigång" på 105mm har ett avstånd på 285mm från golv till undersida av vevlager. En riktig sprintcykel har närmare 300 på samma ställe.

wrong wrong wrong.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by Indurain » 10 Feb 2010 18:22

Jag har ett bättre förslag: Tillåt max 170mm vevar på alla trackramar,
om någon skulle få kontakt med golvet, mät då avståndet vev till golv, lägg på 5mm, det blir det minsta godkända avståndet, händer det igen, mät igen lägg på 5mm, osv osv.

"Detta är bara för er egen säkerhet"

Om jag inte bryr mig om min egen säkerhet då?
Rule #242 - More is good ... all is better.

Alfsomfan
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2009 18:55

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by Alfsomfan » 10 Feb 2010 19:20

Du är inte alltid ensam i velodromen. Därför.

(edit: glömde en punkt)
Indurain wrote:Jag har ett bättre förslag: Tillåt max 170mm vevar på alla trackramar,
om någon skulle få kontakt med golvet, mät då avståndet vev till golv, lägg på 5mm, det blir det minsta godkända avståndet, händer det igen, mät igen lägg på 5mm, osv osv.

"Detta är bara för er egen säkerhet"

Om jag inte bryr mig om min egen säkerhet då?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by Ronny » 10 Feb 2010 20:16

170mm är vad som gäller på velodromer med sådan "banking" som i Falun.
Verkar vara en tentativ period och inte blott för de aspirerande bancyklisterna.
Мясо это убийство

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by johan e » 10 Feb 2010 20:22

Ronny wrote:Verkar vara en tentativ period och inte blott för de aspirerande bancyklisterna.
Inte så konstigt, med tanke på Sveriges velodromhistoria.

Crosscar
Posts: 6
Joined: 10 Feb 2010 09:13

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by Crosscar » 10 Feb 2010 20:55

Otto wrote:
Crosscar wrote:Hej alla glada velodromsugna cyklister!

Jag är huvudinstruktör på Arenan och väntar spänt på ert besök, tänkte bara informera om lite mått som ni säkert vill ha klarhet i.
Tidigare i tråden så stod det lite information om olika vevarmslängder hit och dit.

Vi har inget emot 170 vevar eller mer för den delen. Bara "markfrigången", mätt från golv till undersida av vevarmen, ligger så nära 105mm som möjligt eller över. Detta är bara för er egen säkerhet.

Är ni på gång och ska köpa ny ram och undrar hur måttet blir på den kan jag informera om att våra ramar som har 165 vevar och en "markfrigång" på 105mm har ett avstånd på 285mm från golv till undersida av vevlager. En riktig sprintcykel har närmare 300 på samma ställe.

Hoppas detta hjälper någon.

Och vill ni se bilder, filmer och läsa från första helgens grundkurser kan ni göra det på min blogg:
http://mobilcrosscar.blogspot.com/2010/ ... odrom.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Välkomna till Velodromen!
/Oscar
Konstigt att ni går ut med detta nu. Jag skall komma upp nu på fredag med grundkurs på lördag samt träning på söndag tillsammans med resten av KCR från Göteborg. Vi har som plan att ta med egna cyklar. Men det verkar som det kommer upp nya rön om vad man får och inte får varje vecka. Vi har ju bokade ju vår kurs i dec så man kan ju tycka att vi borde bli uppdaterade om det kommer upp nya saker.

Hur mycket är +/- är "så nära 105mm som möjligt"?
För din/er del är det ganska lugnt då hyra av cykel ingår i bokningen OM det skulle vara så att er cykel är för låg. Hur mycket mer tolerans under 105mm vi kan tillåta kan jag inte ännu svara på då det inte ligger på mitt bord, men jag undersöker det åt er/dig.

Ang. säkerhet: Som andra nämnt senare i denna tråd så cyklar ni inte ensamma. Och lutningen på vår velodrom är 50° som mest, vilket är lite mer än på vanliga 250m velodromer som har 42° som mest. Och skulle det vara så att någon cyklar lite för långsamt med för mycket lutning utåt och lägger sig pga för långa vevar. Så tycker jag det är en onödig risk för både personen som cyklar och resten som cyklar samtidigt.

Och att det "går ut nu" beror på att det inte fanns någon information för oss om detta innan. Det är ju som sagt väldigt nytt, och det ska inte drabba er som redan bokat in er då vi har hyr-cyklar.

Har ni fler frågor ska jag gladeligen försöka besvara dem.

/Oscar

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by Indurain » 10 Feb 2010 21:45

Då är det lugnt för min del :wink: kommer hålla som lägst 50km/h
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by 48/16 magnus » 10 Feb 2010 21:58

Jag får hyra en hoj, min principia skulle inte klara höjdkraven även om jag hade 165 vevar på. Det känns lite snopet att min bancykel inte får köras på bana :wink:

/M

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by Indurain » 10 Feb 2010 22:16

Oscar: måttet 105mm är det med 23mm däck?,

Det är kört för många om man utgår från en lowend Fujitrack comp med en vevlagerhylsa som sitter idiothögt. jag måste tillex ha vevar på 150mm för att fixa 105mm. (diamant track).
Rule #242 - More is good ... all is better.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by Busken » 10 Feb 2010 22:31

här har vi ett lysande exempel på att sportdårarna faktiskt kan ha lite att lära av oss hipsters!

User avatar
John
Posts: 101
Joined: 01 Sep 2009 20:12

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by John » 10 Feb 2010 22:42

Busken wrote:här har vi ett lysande exempel på att sportdårarna faktiskt kan ha lite att lära av oss hipsters!
hehe
+1

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by AndreasVH » 10 Feb 2010 22:46

Verkar snyta sig för mig också trots "äkta" banhoj med 165mm vevar... :(

Bubblan: Går det att ändra i enkäten? Vill isf ha en 56:a.
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Re: Stockholm + Buss = Velodromcykling i Falun

Post by Jonas.F » 10 Feb 2010 22:55

jaha ja kanske får tvätta av GT'n, den klara iaf av kraven med råge.
We are 138

Post Reply