LA Velodrome - Rapport

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
bengterik
Posts: 194
Joined: 06 Nov 2007 21:09
Location: STHLM

LA Velodrome - Rapport

Post by bengterik » 28 Jan 2010 10:21

Nu tänkte jag bidra lite till velodrom peppen....

I slutet av december tog jag med mig en SSON 028 och tillhörande reselåda till Los Angeles för lite hojj och häng.

Image
Arlanda med låd prototypen


Image
Cykeltur i Venice

Innan ankomsten hadde jag mailat LA Velodrome och hört om det fanns någon möjlighet att komma och cykla. Fick svaret att det fanns nybörjarkurser på lördagar där man kunde ha med sig egen cykel, gött.

När lördagen började närma sig klädde jag upp 028an med en bock, droppad stamm och en tyngre utväxling. Själv klädde jag upp mig i cykelbyxor för första gången i livet.
-Att inte ha lycra i en velodrom är som att ha det i en skatepark (som någon klok person sa till mig på AFK)

När vi kliver in i arenan och tittar ner i kurvan så ser det läskigt brant ut och snubbarna som susar runt därnere ser även läskigt elit ut.

Väl nere i mitten av velodromen träffar vi vår "tränare" en härligt amerikansk track farsa som är glad att se några spinkiga svenskar och lovar att han kommer köra slut på oss under dom kommande 3 timmarna. Brorsan får låna en Felt hojj i alu som verkar trevlig, track farsan gillar 028an men tycker däcken verkar lite väl hårda men säger att det är lungt, aj aj tänker jag, känns ju inte så lajban att halka ner i nån kurva.

Förutom jag och bror är det 2 andra snubbar som är med på kursen, en äldre herre med sin stökiga cervelo p3 som tidigare cyklat endel utomhusvelodrom i närheten av NY och en snubbe i 30års åldern med en extra stökig bridgestone som han rullar med på gatan i LA.

Image
Första anblicken

Image
Kissa inte i mitten av velodromen


Image
I gott sällskap

Image
Track farsan


Image
Hyr cyklar

Image
Bridgestone

Kursen började med teori, lite enkla regler och mycke om dom olika linjerna och hur man placerar sig i velodromen. Sen sätter vi oss på hojjarna och börja värma upp på det blå bandet (14° lutning, mellan platta och branta partiet). När vi fått upp värmen och farten så beger vi oss upp i velodromen, jag tyckte inte alls vi körde så fort men hjulen satt som klister mot parketten och känslan var minst sagt tillfredsställande. I början tyckte jag det var lite svårt att hålla rak linje i kurvorna samtidigt som vi låg i ganska tight rulle men efter ett tips från farsan om att kolla så lång fram man bara kunde så var det lätt att hålla linjen.

Sen fortsatte vi med lite olika övningar, tränade på lite olika placeringar och omkörningar, grymt kul cykling, tyst, smooth, ingen motvind och inga störande moment bara ren cykling. Det roligaste vi gjorde var när förstaman i rullen körde upp högst upp i kurvan och eftersom han då fick en längre sträcka så susade resten av klungan förbi under, när han sedan svänger ner så får han fart i nedförsbacken och hamnar just bakom klungan. Härligt att svänga upp sen titta ner på dom andra som kör förbi, sen droppar man in får tillbaka farten och lägger sig 30cm bakom siste man.

Som avslutning körde vi flygande 200 (velodromen var 250) vi körde 1 varv för att få upp farten sen körde vi ett varv där man sakta sökte sig till toppen av velodromen för att vinna höjdmeter så man innan starten kunde svänga ner för att få maximal ingångshastighet för att sedan ligga så lång ner i velodromen där man får kortast möjliga färdväg under dom 200 meter som mättes av klockan. Redan ganska slut och med en utväxling som kändes lite för lätt för denna gren gick det endå helt ok, cervelon kom in på 15 nåntiong och jag landade på 16 och nått, bror var inte lång efter och bridgestonen kom in på 17 nått.


Image
Herr cervelo

Image

Image

Image

Image
Trött och nöjd

Efter denna riktigt trevliga velodrom premiär satte vi oss i bilen och körde upp till big bear för att njuta av lite parkåkning (på bräda) med redig träningsvärk i låren.

La velodromen hadde en avslappnad inställning, inga speciella krav på cykel (förutom fastnav) även riser var helt ok. Efter denna kurs fick jag nån form av velodrom certifikat som intygar att jag är godkänd att delta i nybörjar träningar på andra godkända velodromer.

Nu har jag flyttat till London för att jobba och såg premiärturen från Falun, ser magiskt kul ut och jag hoppas verkligen fixedgear.se gör sitt bästa för att visa var velodrom skåpet ska stå.


Jag längtar till första dokumentationerna från Falun!



Image
Fixedgear LA style


Info om La velodromen:
http://www.lavelodrome.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Info om SSON cykeln som kommer i mars:
http://sson.org/products/028" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: LA Velodrome - Rapport

Post by boon » 28 Jan 2010 10:31

Härlig läsning!

Slog mig senast i morse att jag var sugen på att flytta till London, måste bara hitta ett sätt att försörja mig på...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
jensrasmus
Posts: 144
Joined: 20 Sep 2008 17:59
Location: malmö
Contact:

Re: LA Velodrome - Rapport

Post by jensrasmus » 28 Jan 2010 11:21

Trevlig läsning... man blir ju inte lite avis

chrobin

Re: LA Velodrome - Rapport

Post by chrobin » 28 Jan 2010 11:23

Kul läsning och grattis till cykeln och väskan!
Lycka till i London

/ ChRobin

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: LA Velodrome - Rapport

Post by Fredde » 28 Jan 2010 11:29

Ohhhh nice! :)

/Fredde

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: LA Velodrome - Rapport

Post by 48/16 magnus » 28 Jan 2010 12:39

Trevligt reportage Erik. Se till att du lär dig några bra polotrix i London som du kan ta med dig hem till oss :wink:

/M

SupahFlyRetard
Posts: 135
Joined: 14 Sep 2009 13:12
Location: Stockholm

Re: LA Velodrome - Rapport

Post by SupahFlyRetard » 28 Jan 2010 13:47

Mkt trevligt - ser lite läskigt ut men nu blir man ju sugen :)

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Re: LA Velodrome - Rapport

Post by Jonas.F » 28 Jan 2010 16:45

Ja riktigt kul läsning, fan va jag älskar opretansiösa velodrome farsor.
We are 138

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: LA Velodrome - Rapport

Post by Ronny » 28 Jan 2010 20:19

Snygga foton och det måste ha varit en upplevelse att trampa på en riktig träplankvelodrom.
Мясо это убийство

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: LA Velodrome - Rapport

Post by ArvidSvensson » 29 Jan 2010 15:49

Skön läsning! Jag får gåshud när jag inser hur skönt det måste vara att susa fram på en vindstilla träbana. Speciellt på en egendesignad cykel. Kudos!

Post Reply