Forum förslag

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
herr-admin
Site Admin
Posts: 32
Joined: 06 Nov 2007 20:40

Forum förslag

Post by herr-admin » 21 Dec 2007 19:12

Funderar på om man skulle börja dela upp forumet i fler kategorier, nu har vi ju endast 2 (babbel+köp/sälj). Om man skulle addera fler vad skulle vara passande? Andra förslag till forumet/fixedgear.se är även välkomna!

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: Forum förslag

Post by Bubblan » 14 Jan 2008 22:50

herr-admin wrote:Funderar på om man skulle börja dela upp forumet i fler kategorier, nu har vi ju endast 2 (babbel+köp/sälj). Om man skulle addera fler vad skulle vara passande? Andra förslag till forumet/fixedgear.se är även välkomna!
Göra det lite som http://www.FixedGear.at kanske? Dels ett forum, som redan finns, kanske en kalender, en liten "hur gör djur"-sektion och ja, lite smått och gott i godispåsen.

Sen måste jag tillägga att det är kul att det börjar bli lite mer aktivitet på forumet, festligt!
Cogs 'n Kegs

User avatar
Tuppy
Posts: 33
Joined: 27 Dec 2007 16:59
Location: S:t Eriksplan

Bike Clinic

Post by Tuppy » 18 Jan 2008 11:42

Jag har ett förslag som kanske inte rör själva forumet, men det känns ändå som att det är här jag bör kasta fram idén och pejla intresset: varför inte ha "bike clinics"? När jag pluggade i London hade man sådana på mitt uni, men var inte särskilt intresserad av dem på den tiden.

Där ( = i någons rymliga garage/verkstad/vardagsrum) skulle vi nybörjare kunna samlas och träffas tillsammans med någon kunnig veteran, ta med oss våra cyklar och meka, pilla, serva dem, underhålla dem och köra dem. Jag känner ingen som håller på med cyklar, så allt jag har lärt mig har jag fått lära mig på egen hand, ibland the hard way. Det hade varit najs att kunna utbyta lite erfarenheter och idéer med likasinnade och kanske, kanske - nu blir jag lite wild and crazy och bara spårar ur helt - även knäppa en pilsner samtidigt.

Öl kan jag förvisso dricka själv, men jag skulle till exempel vilja testa att bygga hjul, men vågar mig inte på det helt solo.

Så, vad säger Sveriges samlade fixerade cykelsamhälle? Är det någon mer som är intresserad?

User avatar
andy
Posts: 351
Joined: 08 Nov 2007 20:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by andy » 19 Jan 2008 18:26

Låter trevligt. Har någon en lokal ?

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 19 Jan 2008 19:12

Ja det skulle verkligen vara trevligt, har funderat själv på att försöka fixa en atelje eller liknande för att kunna mecka utan att bry sig om att man skitar ned.
Skulle vara gött att gå ihop ett gäng , dela på verktyg , kunnande osv osv.
Den bör dock ligga rätt centralt. Villket kan bli problem rent hyresmässigt.
Vad är folk villiga att lägga ut osv osv ?!

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 22 Jan 2008 00:30

Ja, meklokal skulle va trevligt.

Ang, förslag till forumet så skulle en fixie-FAQ vara på sin plats. Man skulle typ coppa den där 101 frågor och svar foldern om det är lagligt?

Annars en ytterligare flik med lite allmänt om fixed gear.

Skulle vara bra om man som förstagångsbesökare kunde få sig en liten tutorial över hela fixed-grejen. Just nu är det direkt in i forumet där vi insatta hänger, det är ju också trevligt iofs.

Bilder bilder bilder. Folk älskar bilder.

En kalender över fixed-händelser är ju bra. Nu kanske de inte haglar tätt i stan ännu, men lägg in tilkomsten av Odd Number butiken och MASH-visningen så organiserar vi oss och hittar vi på lite nytt som vi kan stoppa in där.

Hepp

scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Post by scand » 22 Jan 2008 10:04

[quote="Andye"]Ja det skulle verkligen vara trevligt, har funderat själv på att försöka fixa en atelje eller liknande för att kunna mecka utan att bry sig om att man skitar ned.
Skulle vara gött att gå ihop ett gäng , dela på verktyg , kunnande osv osv.

Jag är på!
Söder eller söder om söder skulle vara trevligt.

/Stefan

User avatar
Tuppy
Posts: 33
Joined: 27 Dec 2007 16:59
Location: S:t Eriksplan

Post by Tuppy » 29 Jan 2008 11:10

Gött å se att fler har tänkt ungefär som jag. Förvisso såg jag framför mig hur man bara drar hem till någons lagom rymliga garage, inte att det måste vara en helt egen lokal som vi hyr. Den lösningen vore iofs ännu bättre, men det blir ju alltid knepigt med betalning, vem som skall ha access, verktyg som försvinner osv.

Jag såg dessutom i lokala blaskan (Vi i Vasastan) där Sönke (minns inte vad han kallar sig här på fixedgear.se) på OddNumber intervjuas att han har liknande tankar, nämligen att han ska "Skaffa fler cyklar till butiken och försöka fixa meckkvällar". Stämmer det? Way to go i så fall!

Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Post by Sönke » 31 Jan 2008 15:06

Jodå, något hade jag tänkt styra upp. Kanske fram emot våren då lager ska smörjas, de nya delarna ska på eller vad nu kan tänkas behövas göras så kan det mycket väl bli en meckkväll hos mig.
Har vi någon här på forumet som är självutnämd meckkung så får han/hon gärna höra av sig till mig.

Sönke

Post Reply