Page 121 of 140

Re: Pågående projekt

Posted: 05 Dec 2015 00:44
by DawWwes
Je85 wrote:Sparkling Makino
Image
De fattas grepp, sadel med 30mm rails och kedja. Ang bakhjulet finns ett inlägg i mektråden.
Stiligt! Va äre för vevar?

Pågående projekt

Posted: 05 Dec 2015 00:47
by Je85
Tack! Sugino super mighty

Re: Pågående projekt

Posted: 11 Dec 2015 20:12
by Merfy
Gängar en klein rascal ram med pressfit- vevlagerhus.
sen ska det planfräsas och i med italienskt vevlager så är den snart färdig, min lastcykel.
Instagram.com/rasmus.olofsson

Image

Image

Posted: 11 Dec 2015 23:09
by russ_meyer
^coolt! Jag har sneglat på Kleinramar några gånger men släppt det pga det knasiga vevlagret. Bra info!

Re:

Posted: 12 Dec 2015 00:04
by Merfy
russ_meyer wrote:^coolt! Jag har sneglat på Kleinramar några gånger men släppt det pga det knasiga vevlagret. Bra info!
Deras pressfit är 35mm och campa är 36,x(6-9) och vi hade ett gammalt gängverktyg på jobb som används mycket sällan, så jag tänkte att jag provar.
Hade aldrig gjort samma med fin-verktygen :O

man får gänga väldigt sakta och mycket olja, men resultatet blev över förväntan.

Re: Pågående projekt

Posted: 13 Dec 2015 18:29
by Sönke
Inte fixed eller växlat denna gång.

Image

Posted: 13 Dec 2015 20:16
by russ_meyer
^^ Ok. Mindre än en mm att tugga igenom på var sida så att säga. Upp med bild när den är klar!

Re: Pågående projekt

Posted: 14 Dec 2015 09:28
by Bratt
Det där är ju en lite av den heliga gralen för vissa av oss...

Image

Kul att du ger den liv! Men vad är bredden på vevlagerhuset? Försökte konvertera en lvg-klein för något år sedan och upptäckte allt för sent att vevlagerhuset var ju typ 73mm brett eller nått sånt.

Re: Pågående projekt

Posted: 14 Dec 2015 17:37
by ravelax
Bratt wrote:Det där är ju en lite av den heliga gralen för vissa av oss...

Image

Kul att du ger den liv! Men vad är bredden på vevlagerhuset? Försökte konvertera en lvg-klein för något år sedan och upptäckte allt för sent att vevlagerhuset var ju typ 73mm brett eller nått sånt.
^Tänkte också på Seinfeld-hojen, haha!

På nedre bilden verkar ju Merfy ha monterat vevlager redan? Annars borde man väl kunna mäta noggrant och helt enkelt slipa ner 1,5 mm på varje sida, så man får 70mm (=italienskt)?

Re: Pågående projekt

Posted: 19 Dec 2015 09:06
by Merfy
ravelax wrote:
Bratt wrote:Det där är ju en lite av den heliga gralen för vissa av oss...

(bild)

Kul att du ger den liv! Men vad är bredden på vevlagerhuset? Försökte konvertera en lvg-klein för något år sedan och upptäckte allt för sent att vevlagerhuset var ju typ 73mm brett eller nått sånt.
^Tänkte också på Seinfeld-hojen, haha!

På nedre bilden verkar ju Merfy ha monterat vevlager redan? Annars borde man väl kunna mäta noggrant och helt enkelt slipa ner 1,5 mm på varje sida, så man får 70mm (=italienskt)?
På första bilden sitter det orginal pressfit på cykeln med 109mm fyrkantsaxel.
Något som inget modernt mtb vevparti fungerar med.

Jag har fräst ner vevlagerhuset nu till 70mm, Orginal på klein mountainbikes var vevlagerhuset 75mm brett.
Det är 36x24, 70mm nu, dvs normalt italienskt, något man alltid kan hitta vevlager till, och även i framtiden slänga på moderna växelkomponenter på.
Men jag kan inte rekomendera någon att göra det, tog säkert 2 timmar med med min vän:

Image

Posted: 19 Dec 2015 22:45
by russ_meyer
Vadå, två timmars kvalitetstid ju!

Re:

Posted: 21 Dec 2015 00:12
by ravelax
russ_meyer wrote:Vadå, två timmars kvalitetstid ju!
+1!

Re: Pågående projekt

Posted: 22 Dec 2015 21:25
by Nobody
Blev lite sugen på att slänga på en silverfärgad stolpe på cannondalen, tillsammans med en silverklämma.

Provade med mtbns stolpe
Blir det för mkt?

Image

Pågående projekt

Posted: 23 Dec 2015 20:15
by Eskiboi
Det enda som är för mycket är alla spacers på styrröret.

Posted: 23 Dec 2015 20:51
by abacaxi
+1 men jag tycker också att du behöver mer silver, typ vevarna. Jag funtar på att göra nåt liknande med min råa aluram. Det är fränt.

Re: Pågående projekt

Posted: 23 Dec 2015 22:30
by Nobody
haha, ska förbi verkstan och kapa bort tillräckligt för att ta bort dom två övre distanserna och bara ha kvar den koniska.

börja lite fegt för att se vad diskbråcken pallade först bara :)



ett par silvriga omniums hade varit fint, men blir en dyr färgfix, finns det inget vettigt sätt att relativt enkelt strippa anodizering?

Re: Pågående projekt

Posted: 23 Dec 2015 22:35
by Jonatan F
googla, har sett massor, yes ugnsrengöring är väll en klassiker?

Posted: 24 Dec 2015 17:39
by russ_meyer
Ja eller en bytta med målarlut/kaustiksoda.

Re: Pågående projekt

Posted: 26 Dec 2015 18:37
by Coffe
Nytt bygge till våren, kan ändras rätt mycket då jag inte vet vad jag känner än.
[url=http://www.swebikers.se/photo/view ... .jpg[/img][/url]]

Re: Pågående projekt

Posted: 26 Dec 2015 22:33
by Lars Grov
Nobody wrote:haha, ska förbi verkstan och kapa bort tillräckligt för att ta bort dom två övre distanserna och bara ha kvar den koniska.

börja lite fegt för att se vad diskbråcken pallade först bara :)



ett par silvriga omniums hade varit fint, men blir en dyr färgfix, finns det inget vettigt sätt att relativt enkelt strippa anodizering?
Varför kommer alla cdales alltid med den där stora trumpeten till styrlagercap? Dom är ju sjukt oflexibla.