Pågående projekt

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by Bratt » 08 May 2012 07:50

vilden wrote:
Bratt wrote:[img]BMX[/img]

Så, nu kör vi. Bromsarna ska bort, längre sadelstolpe, nya handtag m.m
Åhh jag gled runt på en sån för väldans många år sen. Ser ut att vara i orginalskick.
tack tack ravelax.

Nu är alla delar på väg mot stockholm. Gissar på att det nya bakhjulet(coaster) från USA kommer in sist.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Pågående projekt

Post by RZ-1 » 09 May 2012 20:34

Image

Nya hojen. Siktar på en dryg tusenlapp i totalpris ;)

User avatar
wellpapp
Posts: 296
Joined: 29 Sep 2009 17:10
Location: Karlstad/Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by wellpapp » 15 May 2012 13:18

Har alltså som tanke att rädda livet på en Bottecchia Aero från 80-talet. Så den skall åter få bli Aero och röd som den var en gång i tiden.
Styr- och vevlager antar jag är original och är Gipiemme Crono Sprint respektive Crono Special. Om Velobase stämmer är ramen tidigast från -84.
Rör vet jag inte riktigt - ingen märkning och inte heller särskilt vanligt med ramrörsdekal på dom från den tiden. Ingen indikering på gaffelröret heller så det blir väl till väga och dra någon slutsats om inte någon vet här? Antar att det är Columbus, aero-profilierade rör (27,2mm invändigt sadelrör för övrigt).
Hjulen är Campagnolo Super Record med Ambrosio Crono fälgar. Bromsar är Galli Aerodynamic KL.
Sadelstolpe vette tusan och växlar är Suntour ARX.
Mycket ska bytas men tänkte köra på Gipiemme Crono Sprint eller Special på det mesta. Övrigt blir det Modolo Kronos bromshandtag eller Galli Aero KL och bromsarna får sitta kvar.
Hjulen får vara, nya däck dock!!!
Styre tänkte jag satsa på en Cinelli-combo.

Kom gärna med trevligt förslag eller skriv om det är något ni undrar.

Image
Image
Image
Image
Image


Här är en lika dan: http://www.flickr.com/photos/53951927@N ... 679524290/
SOLAFIX

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by Gustav » 15 May 2012 14:13

Roligt projekt!
Duvan ska väl synas på styrröret på gaffeln om det är Columbus?
Exploit/Cronospecial är en bra växel alla gånger! Annars är Galli Criterium snuskigt fin i rätt finish. Krono-bromshandtagen vore såklart temporiktigt, gärna med styrlinda endast på nedre delen.
Image

User avatar
wellpapp
Posts: 296
Joined: 29 Sep 2009 17:10
Location: Karlstad/Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by wellpapp » 15 May 2012 14:41

Men duvan lyser med sin frånvaro...
Ja, det ska bli himla kul å försöka få ihop det!
SOLAFIX

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Pågående projekt

Post by Ronny » 15 May 2012 15:02

Hur gör du med framväxeln? Att duvan saknas är inget konstigt. Att det är något annat än Columbus rör är nog ganska osanolikt.
Мясо это убийство

User avatar
wellpapp
Posts: 296
Joined: 29 Sep 2009 17:10
Location: Karlstad/Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by wellpapp » 15 May 2012 15:30

Löda dit en ny eventuellt. Eller så får jag nöja mig med klämma. Den röda fina lacken var nerslipad på sina ställen under det svarta så det får bli total färgbortagning och kanske fixar med fästet ändå.
Bra, Columbus, tack!
SOLAFIX

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Pågående projekt

Post by måns » 15 May 2012 15:38

Oria ML25 aero såsom denna? Ser vissa likheter. ML25 skulle också synka bra med valet av Gipiemme och Ofmega-komponenter på dessa ramar då stålet är snäppet vassare än Aelle. Kanske hade man haft lite vassare prylar på columbusrör men det är bara en gissning från min sida, kanske är ute och cyklar.

Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Pågående projekt

Post by abacaxi » 18 May 2012 00:02

mitt pågående projekt är en modern fabriksfixie fast minus fabrik, om inte mitt kök räknas. kilo tt-ram, andelvev, halofälg, on-onenav, charge bowl-styre, extremestolpe, genetic-korgar med somastraps, och så vintage concorsadel och ataxstam för att förvirra. hittade ett ställe som nog kommer fixa att gänga gaffeln så när det är klart smackar jag i tange passagelagret och sen är det bara kedja och däck kvar, ja och så framhjulet då men det tänkte jag bygga nu. lagom onykter för att fixa ventilpositionen utan hjärnsnurr.
Image
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Pågående projekt

Post by lugosi » 18 May 2012 07:02

För över 13 år sedan, under sista året på mellanstadiet, så köpte min morsa en sånhär till mig.

Image
(notera att bilden är tagen från nätet; min är samma storlek och modell, med skillnaden att min idag är en manlig lila.)

Cykeln står idag på min vind, och var under ett år såld till en av mina polare. Sedan dess har hjulen blivit vridna och fälgarna rostat samt bromsarna gått sönder och jag fick därför tillbaks den när polarn inte vågade cykla på den längre...

Min första tanke har alltid varit att antingen fixera den och efterapa en GT Gutterball med 700c och slicks eller köra coaster-bromsat. En annan tanke har varit att göra polo-hoj utav den.

Häromdagen läste jag dock däremot något intressant på sheldonbrown. 69ers. 29er bak, 26" fram. Feta däck, en lagom hög utväxling, risers, v-broms fram. Varför inte? Jag får upp vevhuset en gnutta och förhoppningsvis ser allt lite aggresivare ut.

Jag mätte radien på baktriangeln till 365mm. Detta bör, enligt följande chart, betyda att jag ganska exakt får in 29" med c:a 50mm däck. Jag tänkte köra på 45mm, just to be safe. Har någon invändningar eller råd/erfarenhet på detta får de gärna skrika till, jag beställer fälg och däck om en vecka eller så.

Ikväll ska jag ut till en polare och plocka bort all lack. Med denna skönhet som inspiration så blir det antagligen endast klarlack efteråt.

User avatar
Glassbåt
Posts: 124
Joined: 27 Apr 2012 15:49
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by Glassbåt » 18 May 2012 09:53

^Det där blir ju spännande å följa, ge den en egen byggtråd !!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Pågående projekt

Post by Jonatan F » 18 May 2012 22:00

Såhär ser slitvargen ut just nu... Ganska nöjd med utseendet (annan sadel skall dock dit) och pedalerna är enbart pga. den regniga våren (har inga bra regn-cykel-road-skor). Får se hur det blir när jag fått ordning på geometrin dock... Den här cykeln är 100% funktion framför form...

Image
ps. förlåt utväxlingen, skulle bara kolla min kedjelinje...
Har man inget projekt har man inget liv :)

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: Pågående projekt

Post by pärspektiv » 19 May 2012 17:02

wellpapp wrote:Löda dit en ny eventuellt. Eller så får jag nöja mig med klämma. Den röda fina lacken var nerslipad på sina ställen under det svarta så det får bli total färgbortagning och kanske fixar med fästet ändå.
Bra, Columbus, tack!
Jag hade en nästan precis likadan, sånär som på fästet för växelreglagen, som satt på sidan. Oriarör i den, enligt resterna av en dekal som förra ägaren hann fotografera innan borttagandet.
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Pågående projekt

Post by Viggen » 19 May 2012 17:12

Bra där Jonatan, fint att den hamnade i ett nytt hem som ger den kärlek och mil :)

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Pågående projekt

Post by Jonatan F » 19 May 2012 17:22

Kärlek får den definitivt (brukar skoja om att hon är min nya flickvän... som jag låser in i källaren varje kväll... ) Mil får den med, varje dag i ur och skur de 3 milen tor. till jobbet. Och så fort jag får ordning på vevpartiet ska den få mil på riktigt! Och trots vårt intensiva förhållande trivs vi mycket bra ihop!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
wellpapp
Posts: 296
Joined: 29 Sep 2009 17:10
Location: Karlstad/Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by wellpapp » 20 May 2012 16:38

pärspektiv wrote:
wellpapp wrote:Löda dit en ny eventuellt. Eller så får jag nöja mig med klämma. Den röda fina lacken var nerslipad på sina ställen under det svarta så det får bli total färgbortagning och kanske fixar med fästet ändå.
Bra, Columbus, tack!
Jag hade en nästan precis likadan, sånär som på fästet för växelreglagen, som satt på sidan. Oriarör i den, enligt resterna av en dekal som förra ägaren hann fotografera innan borttagandet.
Det har suttit ett fäste där på min ram oxo bara att min tidigare ägare sågade bort den. Så den är nog precis likadan. Det är väl troligen Oria då.
SOLAFIX

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Pågående projekt

Post by hagard » 20 May 2012 17:12

lugosi wrote:För över 13 år sedan, under sista året på mellanstadiet, så köpte min morsa en sånhär till mig.

Image
(notera att bilden är tagen från nätet; min är samma storlek och modell, med skillnaden att min idag är en manlig lila.)

Cykeln står idag på min vind, och var under ett år såld till en av mina polare. Sedan dess har hjulen blivit vridna och fälgarna rostat samt bromsarna gått sönder och jag fick därför tillbaks den när polarn inte vågade cykla på den längre...

Min första tanke har alltid varit att antingen fixera den och efterapa en GT Gutterball med 700c och slicks eller köra coaster-bromsat. En annan tanke har varit att göra polo-hoj utav den.

Häromdagen läste jag dock däremot något intressant på sheldonbrown. 69ers. 29er bak, 26" fram. Feta däck, en lagom hög utväxling, risers, v-broms fram. Varför inte? Jag får upp vevhuset en gnutta och förhoppningsvis ser allt lite aggresivare ut.

Jag mätte radien på baktriangeln till 365mm. Detta bör, enligt följande chart, betyda att jag ganska exakt får in 29" med c:a 50mm däck. Jag tänkte köra på 45mm, just to be safe. Har någon invändningar eller råd/erfarenhet på detta får de gärna skrika till, jag beställer fälg och däck om en vecka eller så.

Ikväll ska jag ut till en polare och plocka bort all lack. Med denna skönhet som inspiration så blir det antagligen endast klarlack efteråt.
Finns det en speciell anledning till att du vill ha 29" bak, för annars är väl det brukliga att ha det fram?

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by Nibbe » 20 May 2012 19:26

Räddade en gammal Miyata Valley runner ram från säker död, nån hade hoppat sönder baktriangeln så bakgafflarna nästan nuddade varandra, gick att rikta tillbaka, skiljer 1mm när jag mätte, hoppas det funkar ändå.

Nu ska man bara hitta billiga 650B fälgar.

Lånade hjul från annan mtb i garaget.
Image

Inspirationen:
Image
I My Honda
Flickr
Image

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Pågående projekt

Post by RZ-1 » 20 May 2012 20:31

^ Biltema 26" skivbromsade (shimano+alexrim) kostar 299:- resp 399:- ;)

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by Nibbe » 20 May 2012 21:02

^Vill inte ha 26" fälgar, vill ha 650B :)
I My Honda
Flickr
Image

Post Reply