Pågående projekt

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 15 Aug 2015 15:20

Fan så fin lack! Jag har förresten en old school 26.4 sadelstolpe du kan få billigt.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 15 Aug 2015 15:25

Sen vet jag inte var jag ska posta detta men jag funderar på att svänga ihop en beater på nån billig ram. En pubcykel typ. Jag fattar att den här exempelvis inte är nån "bra" ram men är den såpass skit att man bör undvika? Andra tips? Inte precursa, leader osv utan ännu enklare, pissbilliga saker.

tjabolainen
Posts: 70
Joined: 06 Dec 2013 11:48

Re:

Post by tjabolainen » 15 Aug 2015 21:41

russ_meyer wrote:Fan så fin lack! Jag har förresten en old school 26.4 sadelstolpe du kan få billigt.
Tack! Jag har en sadelstolpe på ingång men tack för erbjudandet :)

User avatar
Slowie
Posts: 1044
Joined: 05 Dec 2011 02:15
Location: Sthlm
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by Slowie » 19 Aug 2015 15:42

Image
Långtidsprojektet börjar röra på sig..

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Pågående projekt

Post by lugosi » 31 Aug 2015 16:51

Alright! Ett långtidslågbudgetsprojekt som äntligen börjar närma sig färdig status. Varning för lång läsning, men det är lite av ett nostalgiprojekt från min sida (som säkert inte är intressant för någon annan här, men men!)

I mina ungdoms år (läs: ca -96, jag var typ 10 bast) köptes min första "riktiga" cykel - en gul GT Avalanche MTB som prompt blev stulen utanför hemmet.
Försäkringsbolaget hjälpte dock till att sponsra en ny cykel, denna gång en lila GT Outpost.
Jag har tyvärr inga bilder på originalet, men hittade denna efter lite googlande. Samma färg, setup & specs, förutom att min var någorlunda större.

Efter ett par års idogt användande blev cykeln förpassad till morsans garage, och när huset såldes så blev den förpassad till mitt förråd, rostig och dan, tills jag för några år sedan fick för mig att den skulle få nytt liv som pendlarhoj.

Jag strippade den på färgen helt. Ursprungsplanen var att ytrosta den och sätta billiga komponenter, och antingen köra den som en fixed monstercrosspendlare eller coaster brake single-speed. Men på grund av olycklig timing (läs: lathet) blev den efter färgstrippen återigen förpassad till förrådet.

Tills nu! Jag kommer flytta ut en bit från centrala Norrköping och behöver en pendlare som tar mig igenom hela vintern. Kraven är att jag ska kunna köra den med vanliga skor (alltså inte fastnav, tyvärr) och att jag ska komma någorlunda billigt undan (det finns roligare cyklar att spendera pengar på än risiga gamla pojkcyklar) samt att den ska se bra ut med stänkskärm. Kan ju gärna pendla på andra cyklar, men bromslöst på vintern känns dumt och varken crossen eller racern tänker jag sätta skärm på.
Tog mig därför ut till päronet i skogen i helgen för att ta bort de sista färgklickarna och klarlacka aset. Under tiden har jag beställt ett coaster brake-nav och 27.5"-fälg till bakhjulet, ett 26" framhjul samt övriga komponenter.

Började med att såga bort fästen för bakbromsen. Eftersom jag tänkte köra 27.5" och fotbromsat så har jag varken möjlighet eller intresse av V-broms bak. Fulsågade även bort vajerfästena (förutom till broms, den satt lite otympligt och kan ju tänkas användas till annat om jag skulle ångra mig i framtiden) men lämnade fäste för V-broms fram. Slipade sedan området med fil och smärgelduk och visste jag inte att det tidigare satt fästen där hade jag nog inte anat det nu.

Med smärgelduk som enda vapen slipade jag sedan bort all resterande färg och ytrost. Det blev en del färg kvar på ställen som jag helt enkelt inte kom åt - framförallt svetsfogar och områden kring trippel-triangeln som är ett jävla skit att komma åt med duk. Men jag hoppas naivt att det helt enkelt bidrar till råheten. Sedan förberedde jag för lackning genom att göra rent ramen med isopropyl.

Resultatet, upphängd för lackning.
Köpte dekaler från bukten för en 50-lapp som jag klistrade på i sann DIY-anda med inspiration hämtat från GIANTs styr-rör innan den lackades.

Sedan lackade jag 3 varv med en burk Hobbyklarlack från Biltema.

Och här står vi nu, i min lägenhet.

Skapligt nöjd över resultatet. Väntar just nu på att hjulet ska byggas (äger inget riktställ själv, tyvärr..) av LBS nästa vecka. Utöver det har jag alla delar hemma, så den väntar sedan bara på att byggas. Fortsättning följer!
Last edited by lugosi on 01 Sep 2015 14:30, edited 1 time in total.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 31 Aug 2015 20:41

^Fett!

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Pågående projekt

Post by russ_meyer » 31 Aug 2015 20:42

Post-krasch uppfräschning. Bekväm i alla fall känns det som!

Image

Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Pågående projekt

Post by ravelax » 31 Aug 2015 23:35

Haha, perfekt såndär styrrörsknapp (vad fan heter de nu igen?) att slänga på efter att man kraschat! Helrätt styrlinda också.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Pågående projekt

Post by russ_meyer » 01 Sep 2015 12:07

Ha, ja jag har haft den där knappen (top cap) ett tag och det kändes rätt att kapa gaffeln och få den på plats nu. Sen är det otroligt vilken tur man kan ha, vurpade handlöst i en rondell i 30 knyck och trasig styrlinda + skrap på ett växelreglage var allt som hände med hojen. Själv fick jag bara några rejäla skrapsår.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by Bratt » 01 Sep 2015 12:44

lugosi wrote:GT
Kul projekt. Längtar dock inte efter min gamla cresent odin men håller också på att bygga monsterpendlare. 54mm däck är det nya hhsb.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Pågående projekt

Post by Ronny » 05 Sep 2015 20:53

En Boardman AiR/9.8 (NOS) som ska byggas med Campagnolo Super Record.
Image
Мясо это убийство

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Pågående projekt

Post by Naugas » 06 Sep 2015 18:10

bankiren wrote:Lite framsteg i omnium projektet.

Fick tag i en 48T 3/32 klinga som funkar på dura ace track vevarna :lol:

Bytte till mig ett bromskitt, samt att växelsystemet kom på posten.

Det som behövs nu är i stort sett 20" fälgen som är påväg ifrån england.

Sen såklart kasett kedga och lite nya slangar till bromsarna :)

/.../
Rullar den nu eller? Kom att tänka på det när det dök upp ett lära-sig-svetsa DIY Omniumprojekt här på forumet.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 06 Sep 2015 19:25

Jag provcyklade den i juli, så ja! :-)

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Pågående projekt

Post by lugosi » 06 Sep 2015 19:37

bankiren wrote:Slängde på en bekväm kockpit, 28mm och ett rack för lite tältrundor på semestern 8)

Saknas bara ett par flaskhållare som ska monteras i morrn.

Image
Är racket diy eller köpt? Letar efter ett liknande.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re:

Post by Naugas » 06 Sep 2015 20:07

RZ-1 wrote:Jag provcyklade den i juli, så ja! :-)
Vill gärna höra omdömen - generellt, och med och utan last, lastgräns etc, etc... Hur den funkar och känns helt enkelt. Hoppas Bankiren själv skriver lite mer sen.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 06 Sep 2015 21:11

Jag rullade alltså bara runt några tiotal meter med tomt flak, helt ny på *riktiga* lastcyklar, men det enda som jag upplevde annorlunda öht (jämfört med en helt vanlig cykel) var hur det ser ut framför styret när man svänger. Testade inte att släppa styret och sånt...

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 06 Sep 2015 21:38

^^ +1 jag vill också veta mer om hur den är!

User avatar
StahlgrenDesign
Posts: 5
Joined: 08 Sep 2015 17:23
Location: Götene
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by StahlgrenDesign » 16 Sep 2015 00:16

Ny här på forumet efter ha snokat runt ett tag.. :)
Tänkte dela med mig av mitt lilla projekt som jag pysslar med just nu!
Fick precis tillbaka ramen från lackering idag, samt hämtade upp lite paket.
Valet av färg föll på den legendariska "British racing green" efter lite velande.
Köpte mig även en Selle San Marco Vintage sadel samt en Brooks styrlinda i läder, (båda i "Honey" läder-nyans.) Skiljer dock lite i nyans tyvärr, så funderar på byta till mörkare nyans på styrlindan, jag är petig.. :roll:

Näst ut blir att polera alla alu-detaljer. Har en tanke om att eloxera allt aluminium i guld efter underarbetet är klart. Men jag har dåligt med kontakter på guld-eloxering, kanske någon här inne som vet någon som kan..? :)

Lite bilder:
Image

Image

Image

Image

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Pågående projekt

Post by lugosi » 16 Sep 2015 08:10

Alright, då börjar den närma sig klar. Det enda som återstår nu är att kapa styret c:a 5cm från varje ände samt bulten till sadelklämman. Ska köpa en bågfil efter jobbet.

Image

Monstret väger hela 11.8kg fullt utsmyckad, och säkert 4 av dom är de där jävla bestarna till hjul. Bara baknavet (Espresso coaster brake) väger knappa kilot... men förhoppningsvis resulterar det i en tung men bombsäker cykel.
Satte på Schwalbe Kojak-slicks nu, i storleken större, men tanken är att det ska på monstruösare däck när snön kommer. Inser att däcken måste vridas lite, var nog för trött igår ;)
Halvlänkskedja för att göra det som gick åt slacket, men det blev långt ifrån jättebra. Blir kedjan ett problem installerar jag en tensioner.
Stam, styre och sadelstolpe från Ritchey, som helt enkelt var billigast. Antares-sadeln hade jag liggandes.

Inget projekt utan halv-suicidala fullösningar för att fixa kedjelinje och låsa fast navet för bromsningen. ;)

User avatar
Je85
Posts: 522
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

Pågående projekt

Post by Je85 » 16 Sep 2015 08:33

Säg till när du ledsnat på den där^ ;)

Post Reply