Pågående projekt

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Pågående projekt

Post by RZ-1 » 20 May 2012 22:29

<- Kompromist :)

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by Viggen » 28 May 2012 21:29

En gång i tiden såg en ut såhär:
Image
Sen fraktskadades den på väg till mig från Polen i två sopsäckar. Jag skojar inte den var så vidrigt dåligt paketerad. Jag köpte den billigt för AX-gruppen ändå. Ramen var för liten, sen slog tanken mig att göra söndagshoj av den. Skadan fick Patrik Tegner gå loss på och samtidigt lödde han dit fästen för stänkskärmar. Den får se lite skabbig ut i lacken den är riktigt kass och losnar om man tittar elakt på den ändå. Det är ändå en fakead Viner, antagligen holländskbyggd av Colner, men i Reynolds 531. Nu ser den ju jävligt rolig ut utan styrlager och lite annat.
Image
Image

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Pågående projekt

Post by Muffat Stål » 28 May 2012 22:07

Vilket galet bygge det blir Viggen! Men man skulle ganska lätt kunna argumentera för att den var lite finare före dina ingrepp... Men knäpp och härlig!
The thigh's the limit

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Pågående projekt

Post by bankiren » 29 May 2012 01:14

Viggen wrote:alltså..
Där kan man ju verkligen snacka om att förstöra en viner :)
@fistasthlm

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by Viggen » 29 May 2012 06:16

bankiren wrote: Där kan man ju verkligen snacka om att förstöra en viner :)
Mmmm för om du bemödat dig att läsa lite så hade du förstått att det är ett dekaltrimmat falskbygge från början till slut. Så ja här förstör jag verkligen allt värde i hojen och hela det historiskt påhittade arvet...............................
Muffat Stål wrote:Vilket galet bygge det blir Viggen! Men man skulle ganska lätt kunna argumentera för att den var lite finare före dina ingrepp... Men knäpp och härlig!
Klart den passade bättre och såg "snyggare" ut som den en gång var, då var den ju inte lackskadad åt helvete och chippad precis överallt. Men en snygg obrukbar cykel har jag inget behov av. Den ska kunna låsas på centralen, tas med och handlas på och jag ska söndagscykla med en lakritspipa i mungipan på den :) Antagligen bland det knäppare forumet sett i byggväg men ja den blir nog lite rolig i slutändan.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Pågående projekt

Post by Ronny » 29 May 2012 07:24

^Colner tillverkades i Italien men hade en stor importör i Holland. Tror det såldes mest av den i Holland.
Мясо это убийство

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by Viggen » 29 May 2012 08:52

Ronny wrote:^Colner tillverkades i Italien men hade en stor importör i Holland. Tror det såldes mest av den i Holland.
Ah, antagligen ett till frågetecken uträtt då, om det nu är så att det är dom som byggt den.. Fast det vore iofs skumt om den skulle byggts i Italien med brittiska gängor överallt, hojen är ett mysterium i allmänhet det är en sak som är säker, för äkta är den verkligen inte.

Helt fel "cut-outs" i vevlagerhylsan och alla muffar, fel gängor och riktigt risig lack. Men dekalerna är noga producerade/reproducerade.

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Pågående projekt

Post by bankiren » 29 May 2012 10:58

@viggen , nog läste jag all text.. Tänkte mest på att du grina så mkt när jag satt kapen i min viner kopia ;)
@fistasthlm

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by Viggen » 29 May 2012 12:57

Visst gjorde jag det, men då framgick det inte att den var precis lika fake som min. Då var den hemskt äkta för att det var kul att sticka purister/traditionalister i ögonen.

Jag har ju "bara" bränt bort en massa lack och lagat en skada i sadelröret och satt dit 4 öljetter jag kan fila bort med en bågfil om någon nu vill köpa den i originalskick. Skulle ju enkelt kunna lacka om den och skaffar nya dekaler, din "Viner" är svårare att återställa och det är en helt annan grej att kapa gaffelben, ändra geometri och byta drop-out's än att löda dit 4 öljetter och slå ut en buckla i ett sadelrör.

Kom gärna med mer roliga invändningar om min dubbelmoral :)

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Pågående projekt

Post by bankiren » 29 May 2012 13:07

Viggen wrote:Visst gjorde jag det, men då framgick det inte att den var precis lika fake som min. Då var den hemskt äkta för att det var kul att sticka purister/traditionalister i ögonen.

Jag har ju "bara" bränt bort en massa lack och lagat en skada i sadelröret och satt dit 4 öljetter jag kan fila bort med en bågfil om någon nu vill köpa den i originalskick. Skulle ju enkelt kunna lacka om den och skaffar nya dekaler, din "Viner" är svårare att återställa och det är en helt annan grej att kapa gaffelben, ändra geometri och byta drop-out's än att löda dit 4 öljetter och slå ut en buckla i ett sadelrör.

Kom gärna med mer roliga invändningar om min dubbelmoral :)
Jag gillar bara att retas och det hoppas jag att du fattar, jag syftade nog mer på alla gräsliga komponenter du monterat ;)
Last edited by bankiren on 29 May 2012 13:08, edited 1 time in total.
@fistasthlm

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Pågående projekt

Post by Ronny » 29 May 2012 13:08

Viggen wrote:
Ronny wrote:^Colner tillverkades i Italien men hade en stor importör i Holland. Tror det såldes mest av den i Holland.
Ah, antagligen ett till frågetecken uträtt då, om det nu är så att det är dom som byggt den.. Fast det vore iofs skumt om den skulle byggts i Italien med brittiska gängor överallt, hojen är ett mysterium i allmänhet det är en sak som är säker, för äkta är den verkligen inte.

Helt fel "cut-outs" i vevlagerhylsan och alla muffar, fel gängor och riktigt risig lack. Men dekalerna är noga producerade/reproducerade.
Vad jag har hört/läst var det en ramtillverkare i Emilia Romagna som betalade royalties till Ernesto Colnago för att få använda hans initialer COLNER=COLnago ERnesto.
Sen finns det även detta Argentiska Colner som inte har något med det Italienska att göra http://www.colner.com.ar/
Ska försöka få fram mer info. om Colner vad det är för något egentligen.
Мясо это убийство

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by Viggen » 29 May 2012 15:03

bankiren wrote: Jag gillar bara att retas och det hoppas jag att du fattar, jag syftade nog mer på alla gräsliga komponenter du monterat ;)
Jag vet inte om jag tycker att Campa Chorus från 90-talet är speciellt fult och Syncro II-reglagen är nog bland det snyggast som någon kramat ur ett stycke metall, funktion och ekonomi före form gäller i övrigt. Den är byggd för att överleva Lund som är cykeltjuvarnas mecka, inte för att glänsa på forumet med.

Jag skulle inte säga att en ghettofierad vinerkopia med trispoke fram och riser är speciellt snyggt heller....om vi nu ska prata utseende ;)
Ronny wrote: Vad jag har hört/läst var det en ramtillverkare i Emilia Romagna som betalade royalties till Ernesto Colnago för att få använda hans initialer COLNER=COLnago ERnesto. Sen finns det även detta Argentiska Colner som inte har något med det Italienska att göra http://www.colner.com.ar/
Ska försöka få fram mer info. om Colner vad det är för något egentligen.
Intressant! Har sett flertalet ramar som haft "Colner-kövern" som florerat runt på nätet, men mest vedertaget är väl att det gjorde Colnagos under Colner-flagg. Men med tanke på hur bra koll italienare har/hade på vad dom byggde sina ramar i för rör och diverse annat så skulle det inte förvåna mig om det byggdes fler "märken" av Romagna.

Jag trodde det Argentinska Colner hade något med saken att göra först, eftersom dom kör italienska utåt men där ser man.

Skulle ändå vara kul att få veta mer om märket :)

User avatar
ivo
Posts: 369
Joined: 20 Aug 2009 00:46

Re: Pågående projekt

Post by ivo » 29 May 2012 16:06

Är Bankirens ram en kopia? Jag trodde det var en speciale Columbus SL AIR Oval.
SOLAFIX

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by Viggen » 29 May 2012 16:27

När han satte kapen i den var den äkta, men nu är den tydligen en kopia. Har ju inte sett några närbilder eller teknisk spec. på den så då är det svårt att veta.

EDIT 2: och på förstasidan hittar vi den här posten:
http://vineristi.wordpress.com/2011/11/ ... ng-points/
EDIT: Angående den här diskutionen om Colner/Colnero/Viner äkta eller fake har jag hittat helt, för mig, ny info. Colnero var ett belgiskt företag som det runtomkring på nätet skrivits om att dom spottat ur sig en del Viner-kopior under 70/80-talet (Det ska ha funnits ett holländsk företag som hette Cornelo också bara för att göra allt enklare...).

Sen trillade jag över den här bloggposten:
http://vineristi.wordpress.com/2011/09/ ... d-crosses/
THE MYSTERY OF STARS AND CROSSES
SEPTEMBER 10, 2011
Sometime in the future I’d like to renovate an old 70s/80s Viner frame. To be honest I’d do one now but I don’t have the space – I need to move house first and get that all important garage. But in the meantime I’ve been doing a bit of research, seeing what’s out there and how much second hand Viner frames go for. With retro ‘fixies’ all the rage at the moment, old steel frame prices seem to have risen, and anything that is in decent condition is snapped up very quickly.

After doing quite a bit of research it became apparent that there were two types of Viner frame from the 70s and 80s – the Special Professional and the Special Corsa. But things started getting more puzzling when some of these frames sported ‘stars’ expertly cut into the lugs, whereas other had ‘crosses’. There is quite a lot of discussion on various forums about these differences, some people even saying that the ‘cross’ lugged frames were in fact copies produced to order by a Belgian retailer called Colnero. Which means that some Viner frames up for sale are sometimes headed ‘Viner/Colnero’. Very confusing if you’re wanting to get hold of a ‘real’ Viner.

I was determined to get to the bottom of this so emailed Serena Baldi at Viner’s Head Office. An hour later she had the answers.

Sadly a lot of info about Viner’s old frames and bikes were lost when Viner founder Viviano Nerozzi, and his son in law Cesare Baldi passed away, but luckily Mark the warehouseman who joined Viner in the 1980s is still around. He knew exactly what left the factory in those years.

Basically, the Special Professional was the top of the range, it had Star (Stella) cut out lugs (including a massive cut out star on the bottom bracket shell) and was built with Columbus tubing (more than likely SL). These were the frames that were usually exported to the UK and US.

The Special Corsa was the ‘cheaper’ model, and had cross cut out lugs and was built using Reynolds 531 tubing.

Now there are 531 frames out there with cross lugs that have ‘Special Professional’ decals and I’ve seen Special Corsa’s with Columbus tubing and stars! I suspect that these have undergone a renovation or respray, and the incorrect decals applied.

Either way, if the frame has stars or crosses, at least you know that it is a Viner!

Personally I prefer the Special Professional, and it’s this frame I’ll try to track down in the future, mainly for sentimental reasons. My first ever bike was built with Columbus SL, so it would be great to ride on this famous tubing again. Plus, I can’t imagine owning a steel Italian frame that isn’t built with Columbus!

All I need to do now is wait until the ‘fixie’ trend dies away, and I should be able to pick up a bargain.


Det skulle ju förklara den taskigare lacken som sitter på min kryssade "Special Corsa" jämfört mot den stryktåliga och helkromade "Special Professional Pista" med stjärn cut-outs som både jag, ivo och Sönke äger samt 531 dekalen på hopkoket ovan. Sen skulle det kanske vara vettigt att köra med brittiska gängor på en billigare hoj för man kanske hängde på Shimano-delar istället för campa/modolo/gipiemme och vevlagrena var lättare att matcha då. Jag vet alltså inte säkert utan fabulerar bara mot bakgrund av vad killen som skrivit posten fått för svar från Viner själva. Det vore ju kul om allas cyklar var äkta ;)

felixus
Posts: 20
Joined: 13 Aug 2010 23:18

Re: Pågående projekt

Post by felixus » 29 May 2012 16:56

Har två projekt på gång, en världsmästarcykel och en gammal rexram som jag håller på att blästra. Nya hjul är på ingång nu i veckan. Image
Image ny styrstam och div ska på efter lackering.

User avatar
ivo
Posts: 369
Joined: 20 Aug 2009 00:46

Pågående projekt

Post by ivo » 29 May 2012 18:46

Image

Här får du en inspirationsbild Viggen.

Eller den här
Image
SOLAFIX

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by Viggen » 29 May 2012 19:14

Första är inte så långt från det jag tänk mig, minus kedjesskyddet och pakethållaren då. Fan att man inte kan få tag på Special Corsa dekaler numer, blev sugen på att lacka om den nu när jag vet att den är riktigt men av semi-budget modell :)

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by frank.h » 29 May 2012 20:24

Fan va trött man blir på det här forumet ibland!

Men, mitt nya projekt är en äldre, fillet brazed, Bianchi Pista.
Vet inte riktigt vad som ska hända med den. Har dock bytt till Nitto 127, en NJS ergobock. Vevparti och kedja på den nu. Den var tänkt att bli stöldsäker. Men nu ser det ut som att jag vill restaurera den till original..

Image

Bild på den med ergobock kommer i morgon!
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Pågående projekt

Post by bankiren » 29 May 2012 22:11

@ivo, jag är väldigt tveksam..

@viggen, tänkte mer på styre, stam & sadel, växlar vet jag inget om och därför så hänger jag på ett fastnavsforum.

såhär ser den ut, sånär som att det sitter en silver lågprofil fälg med campa lågflänsnav i fram som inte är monterad på bilden.

Image
@fistasthlm

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Pågående projekt

Post by Eskiboi » 29 May 2012 23:58

Bankiren, den där Viner'n har definitivt Extra Specialissimo Columbusimus SL-XXX SuperAIR Ovalzier-rör.
The concept of time has been revised and improved...

Post Reply