Pågående projekt
Re: Pågående projekt
Håller med ovanstående talare. Rå stål och svarta komponenter, stenhårda hojar. Snyggt!
Re: Pågående projekt
En teaser av lacken ( Den är helblå)
Tange Aero Tubing Cr-Mo D.P.G
Nu är lackeringen så gott som färdig, bara branding sen klarlack som återstår.
Tange Aero Tubing Cr-Mo D.P.G
Nu är lackeringen så gott som färdig, bara branding sen klarlack som återstår.
Re: Pågående projekt
Trädde på ett Italienskgängat styrlager på den Engelskgängade Fransosen. Bara något Japanskt som fattas nu.
Re: Pågående projekt
För att göra en lång historia kort, kraschade med min Canyon en regnig höstdag.
Bråkade med förskringsbolaget i 6veckor , fick lite pengar och beställde en ram i titan från Burls i England. Justin är helt klart en mycket trevlig kille men dock lite väl konservativ och ville inte köpa några av mina idéer om integrerat styrlager, ISP och BB30. Så jag valde att helt enkelt resignera och köra på det han rekommenderade.
Då jag var väldigt nöjd med min Canyon så valde jag att helt gå efter geometrin som den hade , med lite förändringar förstås då Canyon´s OneFour gaffel har lite längre gaffelben än normalt och ett ganska högt styrrör/styrlager.
Efter ca 40 email och 60dagar så dök ramen upp nu i fredags , dock så hade den fått sig en liten smäll på underröret vid transporten så jag fick välja emellan att han skulle skicka tillbaks ramen och få den reparerad eller rabatt på allt jag köpte och då jag är en otålig djävel så valde jag rabatten. Jag är ju även snål som faen och pengarna kan jag köpa något annat trevligt för.
Från början så hade jag planer på att köra halva vägen till fulländning med Ultegra Di2 och hjul från ex Lightweight men då jag upptäckte att sommaren är på intågan och att min bättre hälft inte gillar att leva på nudlar så blev det till att bygga på det jag hade.
Komponenter som följande:
Ram: Burls Custom Titanium stl 56
Gaffel: Easton EC90SL
Grupp: Shimano Ultegra 6700
Bromsar: Ciamillo Zero Gravity (Inte dom bästa eller lättaste men jag gillar dom)
Styrlager: Chris King
Vevlager: Kcnc
Sadelstolpe: Enve 27.2mm 200g (Inte lätt men lätt snyggast)
Sadelstolpsklämma: Kcnc Road Pro
Sadel: Tune Komm-Vor
Hjul: DA-7850 bak och RS80 fram
Styre: Ritchey WCS Classic
Styrstam: Ritchey WCS 100mm
Som ni ser så är det en salig blandning av tillverkare och till skillnad från ex Frank.h och Pjocke så gillar jag att blanda hej vilt. Ser väldigt plottrigt ut nu men planen är att låta min bror gå lös på ram, gaffel och styrstam med målarsprutan.
Så i slutändan så ska den nog kunna se ut som att den är värd sin vikt i guld.
Har få egna idéer och gillar att härmas så jag kommer sno idéer från ex Baum , Spectrum , Litespeed och Serotta.
Burls Custom TI by Andyee, on Flickr
Tuung by Andyee, on Flickr
Det var inte direkt den lättaste Titan ramen jag sett men å andra sidan så är den byggd för att vara kvick och styv.
Untitled by Andyee, on Flickr
Obligatorisk bild på nosen.
IMG_8740 by Andyee, on Flickr
Det är inte den vackraste sadeln men det ska bli kul att se om stjärten gillar den iaf , om inte så dyker den upp på KoS till vrakpris.
IMG_8742 by Andyee, on Flickr
Firefly har sjukt fina små nätta fogar , det har inte min men dom tål att tittas på.
IMG_8748 by Andyee, on Flickr
Så här långt än så länge men med tanke på att den ska lackeras så får bygget stanna nu tills jag bestämt tid med målaren.
Bråkade med förskringsbolaget i 6veckor , fick lite pengar och beställde en ram i titan från Burls i England. Justin är helt klart en mycket trevlig kille men dock lite väl konservativ och ville inte köpa några av mina idéer om integrerat styrlager, ISP och BB30. Så jag valde att helt enkelt resignera och köra på det han rekommenderade.
Då jag var väldigt nöjd med min Canyon så valde jag att helt gå efter geometrin som den hade , med lite förändringar förstås då Canyon´s OneFour gaffel har lite längre gaffelben än normalt och ett ganska högt styrrör/styrlager.
Efter ca 40 email och 60dagar så dök ramen upp nu i fredags , dock så hade den fått sig en liten smäll på underröret vid transporten så jag fick välja emellan att han skulle skicka tillbaks ramen och få den reparerad eller rabatt på allt jag köpte och då jag är en otålig djävel så valde jag rabatten. Jag är ju även snål som faen och pengarna kan jag köpa något annat trevligt för.
Från början så hade jag planer på att köra halva vägen till fulländning med Ultegra Di2 och hjul från ex Lightweight men då jag upptäckte att sommaren är på intågan och att min bättre hälft inte gillar att leva på nudlar så blev det till att bygga på det jag hade.
Komponenter som följande:
Ram: Burls Custom Titanium stl 56
Gaffel: Easton EC90SL
Grupp: Shimano Ultegra 6700
Bromsar: Ciamillo Zero Gravity (Inte dom bästa eller lättaste men jag gillar dom)
Styrlager: Chris King
Vevlager: Kcnc
Sadelstolpe: Enve 27.2mm 200g (Inte lätt men lätt snyggast)
Sadelstolpsklämma: Kcnc Road Pro
Sadel: Tune Komm-Vor
Hjul: DA-7850 bak och RS80 fram
Styre: Ritchey WCS Classic
Styrstam: Ritchey WCS 100mm
Som ni ser så är det en salig blandning av tillverkare och till skillnad från ex Frank.h och Pjocke så gillar jag att blanda hej vilt. Ser väldigt plottrigt ut nu men planen är att låta min bror gå lös på ram, gaffel och styrstam med målarsprutan.
Så i slutändan så ska den nog kunna se ut som att den är värd sin vikt i guld.
Har få egna idéer och gillar att härmas så jag kommer sno idéer från ex Baum , Spectrum , Litespeed och Serotta.
Burls Custom TI by Andyee, on Flickr
Tuung by Andyee, on Flickr
Det var inte direkt den lättaste Titan ramen jag sett men å andra sidan så är den byggd för att vara kvick och styv.
Untitled by Andyee, on Flickr
Obligatorisk bild på nosen.
IMG_8740 by Andyee, on Flickr
Det är inte den vackraste sadeln men det ska bli kul att se om stjärten gillar den iaf , om inte så dyker den upp på KoS till vrakpris.
IMG_8742 by Andyee, on Flickr
Firefly har sjukt fina små nätta fogar , det har inte min men dom tål att tittas på.
IMG_8748 by Andyee, on Flickr
Så här långt än så länge men med tanke på att den ska lackeras så får bygget stanna nu tills jag bestämt tid med målaren.
--------->>><<<<--------------
-
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Re: Pågående projekt
Klarlack!!!!Andye wrote:För att göra en lång historia kort, kraschade med min Canyon en regnig höstdag.
Bråkade med förskringsbolaget i 6veckor , fick lite pengar och beställde en ram i titan från Burls i England. Justin är helt klart en mycket trevlig kille men dock lite väl konservativ och ville inte köpa några av mina idéer om integrerat styrlager, ISP och BB30. Så jag valde att helt enkelt resignera och köra på det han rekommenderade.
Då jag var väldigt nöjd med min Canyon så valde jag att helt gå efter geometrin som den hade , med lite förändringar förstås då Canyon´s OneFour gaffel har lite längre gaffelben än normalt och ett ganska högt styrrör/styrlager.
Efter ca 40 email och 60dagar så dök ramen upp nu i fredags , dock så hade den fått sig en liten smäll på underröret vid transporten så jag fick välja emellan att han skulle skicka tillbaks ramen och få den reparerad eller rabatt på allt jag köpte och då jag är en otålig djävel så valde jag rabatten. Jag är ju även snål som faen och pengarna kan jag köpa något annat trevligt för.
Från början så hade jag planer på att köra halva vägen till fulländning med Ultegra Di2 och hjul från ex Lightweight men då jag upptäckte att sommaren är på intågan och att min bättre hälft inte gillar att leva på nudlar så blev det till att bygga på det jag hade.
Komponenter som följande:
Ram: Burls Custom Titanium stl 56
Gaffel: Easton EC90SL
Grupp: Shimano Ultegra 6700
Bromsar: Ciamillo Zero Gravity (Inte dom bästa eller lättaste men jag gillar dom)
Styrlager: Chris King
Vevlager: Kcnc
Sadelstolpe: Enve 27.2mm 200g (Inte lätt men lätt snyggast)
Sadelstolpsklämma: Kcnc Road Pro
Sadel: Tune Komm-Vor
Hjul: DA-7850 bak och RS80 fram
Styre: Ritchey WCS Classic
Styrstam: Ritchey WCS 100mm
Som ni ser så är det en salig blandning av tillverkare och till skillnad från ex Frank.h och Pjocke så gillar jag att blanda hej vilt. Ser väldigt plottrigt ut nu men planen är att låta min bror gå lös på ram, gaffel och styrstam med målarsprutan.
Så i slutändan så ska den nog kunna se ut som att den är värd sin vikt i guld.
Har få egna idéer och gillar att härmas så jag kommer sno idéer från ex Baum , Spectrum , Litespeed och Serotta.
Burls Custom TI by Andyee, on Flickr
Tuung by Andyee, on Flickr
Det var inte direkt den lättaste Titan ramen jag sett men å andra sidan så är den byggd för att vara kvick och styv.
Untitled by Andyee, on Flickr
Obligatorisk bild på nosen.
IMG_8740 by Andyee, on Flickr
Det är inte den vackraste sadeln men det ska bli kul att se om stjärten gillar den iaf , om inte så dyker den upp på KoS till vrakpris.
IMG_8742 by Andyee, on Flickr
Firefly har sjukt fina små nätta fogar , det har inte min men dom tål att tittas på.
IMG_8748 by Andyee, on Flickr
Så här långt än så länge men med tanke på att den ska lackeras så får bygget stanna nu tills jag bestämt tid med målaren.
Bara det , eller kör som den är...
En av mina mest älskade ägodelar är denne..
Diggar färgen skarpt på titan , fasten jag själv har japanskt stål...
Re: Pågående projekt
+1 på detMr Vintage wrote: eller kör som den är...
Min titanhoj är helt obehandlad. Och det funkar verkligen lika bra som det sägs. Torka av och det ser brand spankin' ut.
Jag kör på trainern med den nu och svettas för glatta livet över ramen utan en minsta fundering på hur det kommer påverka finishen.
Re: Pågående projekt
Blir en fin cykel! Men hur är det med att lacka titan egentligen, håller det?
Re: Pågående projekt
Efter vad jag har läst om att lacka titan så är det "svårt" men absolut inte omöjligt och att med rätt underarbete så sitter lacken kvar. Sedan så har man lackerat titan ramar sedan 90-talet och dom jag har sett så ser det bra ut även när dom börjar bli äldre samt mer slitna. Några tillverkare som lackerar titan är ju Baum , Colnago , Serotta , Burls , Seven , Spectrum , Indipendent Fabrication och Crescent för att nämna några. Inget nytt under solen med andra ord.hagard wrote:Blir en fin cykel! Men hur är det med att lacka titan egentligen, håller det?
--------->>><<<<--------------
Re: Pågående projekt
Har möjlighet att lackera den och det är därför jag gör det. Gillar också den helt ren men har helt snöat in mig på boutiqe cyklar från "finare" tillverkare och vill ge det en chans. Om jag inte blir nöjd med lacken så är det inte svårare än att jag tar bort den.Bompet wrote:+1 på detMr Vintage wrote: eller kör som den är...
Min titanhoj är helt obehandlad. Och det funkar verkligen lika bra som det sägs. Torka av och det ser brand spankin' ut.
[img]titanporr[/img]
Jag kör på trainern med den nu och svettas för glatta livet över ramen utan en minsta fundering på hur det kommer påverka finishen.
--------->>><<<<--------------
Re: Pågående projekt
Riktigt nice!
Ska bli spännande att se lackeringen!
Ska bli spännande att se lackeringen!
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Re: Pågående projekt
Ramen trillade in igår. Nu får vi se vad som hamnar på den. Hjulen och vevarna känns ganska givna, eller?
Re: Pågående projekt
Remmarna ska självklart bytas ut. Har ett par svarta MKS double straps, dom röda satt på vevarna/pedalerna och jag orkade inte ta av dem. Tänkte försöka byta tillbaka min svarta flite-sadel med Arvid eller, sätta på en Kashimax Aero?Gustav wrote:Jesus gud och människa. Svarta remmar & lågprofilsadel?
- alvinstraight
- Posts: 224
- Joined: 13 Aug 2010 07:38
Re: Pågående projekt
- kjellsnell
- Posts: 534
- Joined: 19 Oct 2010 19:32
- Location: Ljungskile
Re: Pågående projekt
Väldigt fin ram och shamalhjulen passar bra! Vad är det för grupp?alvinstraight wrote: Lite jobb kvar, och behöver ett nytt bakhjul (detta är för display, men har problem med sprickbildning i fälgen). Om nån har ett Shamal 16-ekers bakhjul de vill sälja, hör av er! Har ett par lågprofil på Dura Ace nav som får jobba så länge.
/Lars
Re: Pågående projekt
Satans fint! Grymt med campahjulen och sadel och stolpe tycker jag. Kanske Record pista vevar - Modern tappning så att säga?Sönke wrote:Ramen trillade in igår. Nu får vi se vad som hamnar på den. Hjulen och vevarna känns ganska givna, eller?
Vad är det för skillnad på din och min?
SOLAFIX
Re: Pågående projekt
Vevarna är Campa! Det är bara klingan som är av äldre model. Kör även med Super Record-pedalerna.wellpapp wrote:Satans fint! Grymt med campahjulen och sadel och stolpe tycker jag. Kanske Record pista vevar - Modern tappning så att säga?Sönke wrote:Ramen trillade in igår. Nu får vi se vad som hamnar på den. Hjulen och vevarna känns ganska givna, eller?
Vad är det för skillnad på din och min?
Förutom storleken;) och att din baktriangel är kromad så är dom nog exakt lika.