Pågående projekt

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: Pågående projekt

Post by Koyo » 05 Feb 2012 14:49

Håller med ovanstående talare. Rå stål och svarta komponenter, stenhårda hojar. Snyggt!

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by wastegård » 05 Feb 2012 14:56

En teaser av lacken ( Den är helblå)
Tange Aero Tubing Cr-Mo D.P.G

Nu är lackeringen så gott som färdig, bara branding sen klarlack som återstår.

Image

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Pågående projekt

Post by pse » 09 Feb 2012 21:25

Trädde på ett Italienskgängat styrlager på den Engelskgängade Fransosen. Bara något Japanskt som fattas nu.

Image

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Pågående projekt

Post by Andye » 10 Feb 2012 21:15

För att göra en lång historia kort, kraschade med min Canyon en regnig höstdag.
Bråkade med förskringsbolaget i 6veckor , fick lite pengar och beställde en ram i titan från Burls i England. Justin är helt klart en mycket trevlig kille men dock lite väl konservativ och ville inte köpa några av mina idéer om integrerat styrlager, ISP och BB30. Så jag valde att helt enkelt resignera och köra på det han rekommenderade.
Då jag var väldigt nöjd med min Canyon så valde jag att helt gå efter geometrin som den hade , med lite förändringar förstås då Canyon´s OneFour gaffel har lite längre gaffelben än normalt och ett ganska högt styrrör/styrlager.
Efter ca 40 email och 60dagar så dök ramen upp nu i fredags , dock så hade den fått sig en liten smäll på underröret vid transporten så jag fick välja emellan att han skulle skicka tillbaks ramen och få den reparerad eller rabatt på allt jag köpte och då jag är en otålig djävel så valde jag rabatten. Jag är ju även snål som faen och pengarna kan jag köpa något annat trevligt för.

Från början så hade jag planer på att köra halva vägen till fulländning med Ultegra Di2 och hjul från ex Lightweight men då jag upptäckte att sommaren är på intågan och att min bättre hälft inte gillar att leva på nudlar så blev det till att bygga på det jag hade.

Komponenter som följande:

Ram: Burls Custom Titanium stl 56
Gaffel: Easton EC90SL
Grupp: Shimano Ultegra 6700
Bromsar: Ciamillo Zero Gravity (Inte dom bästa eller lättaste men jag gillar dom)
Styrlager: Chris King
Vevlager: Kcnc
Sadelstolpe: Enve 27.2mm 200g (Inte lätt men lätt snyggast)
Sadelstolpsklämma: Kcnc Road Pro
Sadel: Tune Komm-Vor
Hjul: DA-7850 bak och RS80 fram
Styre: Ritchey WCS Classic
Styrstam: Ritchey WCS 100mm

Som ni ser så är det en salig blandning av tillverkare och till skillnad från ex Frank.h och Pjocke så gillar jag att blanda hej vilt. Ser väldigt plottrigt ut nu men planen är att låta min bror gå lös på ram, gaffel och styrstam med målarsprutan.
Så i slutändan så ska den nog kunna se ut som att den är värd sin vikt i guld.
Har få egna idéer och gillar att härmas så jag kommer sno idéer från ex Baum , Spectrum , Litespeed och Serotta.

Image
Burls Custom TI by Andyee, on Flickr

Image
Tuung by Andyee, on Flickr
Det var inte direkt den lättaste Titan ramen jag sett men å andra sidan så är den byggd för att vara kvick och styv.

Image
Untitled by Andyee, on Flickr
Obligatorisk bild på nosen.

Image
IMG_8740 by Andyee, on Flickr
Det är inte den vackraste sadeln men det ska bli kul att se om stjärten gillar den iaf , om inte så dyker den upp på KoS till vrakpris.

Image
IMG_8742 by Andyee, on Flickr
Firefly har sjukt fina små nätta fogar , det har inte min men dom tål att tittas på.

Image
IMG_8748 by Andyee, on Flickr
Så här långt än så länge men med tanke på att den ska lackeras så får bygget stanna nu tills jag bestämt tid med målaren.
--------->>><<<<--------------

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Pågående projekt

Post by Mr Vintage » 11 Feb 2012 00:09

Andye wrote:För att göra en lång historia kort, kraschade med min Canyon en regnig höstdag.
Bråkade med förskringsbolaget i 6veckor , fick lite pengar och beställde en ram i titan från Burls i England. Justin är helt klart en mycket trevlig kille men dock lite väl konservativ och ville inte köpa några av mina idéer om integrerat styrlager, ISP och BB30. Så jag valde att helt enkelt resignera och köra på det han rekommenderade.
Då jag var väldigt nöjd med min Canyon så valde jag att helt gå efter geometrin som den hade , med lite förändringar förstås då Canyon´s OneFour gaffel har lite längre gaffelben än normalt och ett ganska högt styrrör/styrlager.
Efter ca 40 email och 60dagar så dök ramen upp nu i fredags , dock så hade den fått sig en liten smäll på underröret vid transporten så jag fick välja emellan att han skulle skicka tillbaks ramen och få den reparerad eller rabatt på allt jag köpte och då jag är en otålig djävel så valde jag rabatten. Jag är ju även snål som faen och pengarna kan jag köpa något annat trevligt för.

Från början så hade jag planer på att köra halva vägen till fulländning med Ultegra Di2 och hjul från ex Lightweight men då jag upptäckte att sommaren är på intågan och att min bättre hälft inte gillar att leva på nudlar så blev det till att bygga på det jag hade.

Komponenter som följande:

Ram: Burls Custom Titanium stl 56
Gaffel: Easton EC90SL
Grupp: Shimano Ultegra 6700
Bromsar: Ciamillo Zero Gravity (Inte dom bästa eller lättaste men jag gillar dom)
Styrlager: Chris King
Vevlager: Kcnc
Sadelstolpe: Enve 27.2mm 200g (Inte lätt men lätt snyggast)
Sadelstolpsklämma: Kcnc Road Pro
Sadel: Tune Komm-Vor
Hjul: DA-7850 bak och RS80 fram
Styre: Ritchey WCS Classic
Styrstam: Ritchey WCS 100mm

Som ni ser så är det en salig blandning av tillverkare och till skillnad från ex Frank.h och Pjocke så gillar jag att blanda hej vilt. Ser väldigt plottrigt ut nu men planen är att låta min bror gå lös på ram, gaffel och styrstam med målarsprutan.
Så i slutändan så ska den nog kunna se ut som att den är värd sin vikt i guld.
Har få egna idéer och gillar att härmas så jag kommer sno idéer från ex Baum , Spectrum , Litespeed och Serotta.

Image
Burls Custom TI by Andyee, on Flickr

Image
Tuung by Andyee, on Flickr
Det var inte direkt den lättaste Titan ramen jag sett men å andra sidan så är den byggd för att vara kvick och styv.

Image
Untitled by Andyee, on Flickr
Obligatorisk bild på nosen.

Image
IMG_8740 by Andyee, on Flickr
Det är inte den vackraste sadeln men det ska bli kul att se om stjärten gillar den iaf , om inte så dyker den upp på KoS till vrakpris.

Image
IMG_8742 by Andyee, on Flickr
Firefly har sjukt fina små nätta fogar , det har inte min men dom tål att tittas på.

Image
IMG_8748 by Andyee, on Flickr
Så här långt än så länge men med tanke på att den ska lackeras så får bygget stanna nu tills jag bestämt tid med målaren.
Klarlack!!!!

Bara det , eller kör som den är...

En av mina mest älskade ägodelar är denne..
Image

Diggar färgen skarpt på titan , fasten jag själv har japanskt stål...

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Pågående projekt

Post by Bompet » 11 Feb 2012 00:44

Mr Vintage wrote: eller kör som den är...
+1 på det
Min titanhoj är helt obehandlad. Och det funkar verkligen lika bra som det sägs. Torka av och det ser brand spankin' ut.
Image
Jag kör på trainern med den nu och svettas för glatta livet över ramen utan en minsta fundering på hur det kommer påverka finishen.
Image

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Pågående projekt

Post by hagard » 11 Feb 2012 09:07

Blir en fin cykel! Men hur är det med att lacka titan egentligen, håller det?

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Pågående projekt

Post by Andye » 11 Feb 2012 13:51

hagard wrote:Blir en fin cykel! Men hur är det med att lacka titan egentligen, håller det?
Efter vad jag har läst om att lacka titan så är det "svårt" men absolut inte omöjligt och att med rätt underarbete så sitter lacken kvar. Sedan så har man lackerat titan ramar sedan 90-talet och dom jag har sett så ser det bra ut även när dom börjar bli äldre samt mer slitna. Några tillverkare som lackerar titan är ju Baum , Colnago , Serotta , Burls , Seven , Spectrum , Indipendent Fabrication och Crescent för att nämna några. Inget nytt under solen med andra ord.
--------->>><<<<--------------

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Pågående projekt

Post by Andye » 11 Feb 2012 13:55

Bompet wrote:
Mr Vintage wrote: eller kör som den är...
+1 på det
Min titanhoj är helt obehandlad. Och det funkar verkligen lika bra som det sägs. Torka av och det ser brand spankin' ut.
[img]titanporr[/img]
Jag kör på trainern med den nu och svettas för glatta livet över ramen utan en minsta fundering på hur det kommer påverka finishen.
Har möjlighet att lackera den och det är därför jag gör det. Gillar också den helt ren men har helt snöat in mig på boutiqe cyklar från "finare" tillverkare och vill ge det en chans. Om jag inte blir nöjd med lacken så är det inte svårare än att jag tar bort den.
--------->>><<<<--------------

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Pågående projekt

Post by olebole » 11 Feb 2012 16:38

Klart du ska lacka Andye, lär bli riktigt läckert!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by Viggen » 11 Feb 2012 16:50

Ser riktigt vass ut Andye!

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Pågående projekt

Post by Håkan » 11 Feb 2012 17:55

Riktigt nice!
Ska bli spännande att se lackeringen!
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Re: Pågående projekt

Post by Sönke » 11 Feb 2012 18:52

Ramen trillade in igår. Nu får vi se vad som hamnar på den. Hjulen och vevarna känns ganska givna, eller?
Image

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by Gustav » 11 Feb 2012 19:01

Jesus gud och människa. Svarta remmar & lågprofilsadel?
Image

Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Re: Pågående projekt

Post by Sönke » 11 Feb 2012 19:07

Gustav wrote:Jesus gud och människa. Svarta remmar & lågprofilsadel?
Remmarna ska självklart bytas ut. Har ett par svarta MKS double straps, dom röda satt på vevarna/pedalerna och jag orkade inte ta av dem. Tänkte försöka byta tillbaka min svarta flite-sadel med Arvid eller, sätta på en Kashimax Aero?

User avatar
alvinstraight
Posts: 224
Joined: 13 Aug 2010 07:38

Re: Pågående projekt

Post by alvinstraight » 12 Feb 2012 12:47

^ Fin Basso!


Image

Lite jobb kvar, och behöver ett nytt bakhjul (detta är för display, men har problem med sprickbildning i fälgen). Om nån har ett Shamal 16-ekers bakhjul de vill sälja, hör av er! Har ett par lågprofil på Dura Ace nav som får jobba så länge.

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Pågående projekt

Post by kjellsnell » 12 Feb 2012 13:36

alvinstraight wrote: Lite jobb kvar, och behöver ett nytt bakhjul (detta är för display, men har problem med sprickbildning i fälgen). Om nån har ett Shamal 16-ekers bakhjul de vill sälja, hör av er! Har ett par lågprofil på Dura Ace nav som får jobba så länge.
Väldigt fin ram och shamalhjulen passar bra! Vad är det för grupp?
/Lars

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by Gustav » 12 Feb 2012 14:04

Oväntat bra mix av prylar! En riktig tävlingsmaskin.
kjell: DA 740x.
Image

User avatar
wellpapp
Posts: 296
Joined: 29 Sep 2009 17:10
Location: Karlstad/Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by wellpapp » 12 Feb 2012 18:25

Sönke wrote:Ramen trillade in igår. Nu får vi se vad som hamnar på den. Hjulen och vevarna känns ganska givna, eller?
Image
Satans fint! Grymt med campahjulen och sadel och stolpe tycker jag. Kanske Record pista vevar - Modern tappning så att säga?
Vad är det för skillnad på din och min?
SOLAFIX

Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Re: Pågående projekt

Post by Sönke » 12 Feb 2012 18:54

wellpapp wrote:
Sönke wrote:Ramen trillade in igår. Nu får vi se vad som hamnar på den. Hjulen och vevarna känns ganska givna, eller?
Image
Satans fint! Grymt med campahjulen och sadel och stolpe tycker jag. Kanske Record pista vevar - Modern tappning så att säga?
Vad är det för skillnad på din och min?
Vevarna är Campa! Det är bara klingan som är av äldre model. Kör även med Super Record-pedalerna.

Förutom storleken;) och att din baktriangel är kromad så är dom nog exakt lika.

Post Reply