Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Jilster
Posts: 146
Joined: 21 Oct 2008 07:27

Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Jilster » 06 Jan 2010 16:16

Tjena. Hittade en bild på en fixed som vägde 3,99 kg har jag för mig men hittar den inte. Har ni sett något riktigt lätt? Ja hur lätt kan det bli egentligen?

Vad väger din fixed?

Bif gärna bilder på lätta byggen. Sorry om det finns en tråd som denna men jag hitta ingen.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 06 Jan 2010 17:50

fixedramar/delar är generellt mycket tyngre än landsvägsprylar. Det är mer funktionellt med AERO snarare än vikt. (Finns inga uppförsbackar på trackbanan. det är främst då som viktfaktorn spelar roll..)
därför finns det inte så mycket lätta grejer på marknaden såvida man inte byter ut till lvg-grejer.

annars är det ganska intressant med vikt på grejer tycker jag.
vad väger din egen fixed?

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by 48/16 magnus » 06 Jan 2010 18:09

Jilster wrote:Tjena. Hittade en bild på en fixed som vägde 3,99 kg har jag för mig men hittar den inte. Har ni sett något riktigt lätt? Ja hur lätt kan det bli egentligen?

Vad väger din fixed?

Bif gärna bilder på lätta byggen. Sorry om det finns en tråd som denna men jag hitta ingen.

Tjena Jilster! alltid lika trevligt att se ditt nick i i etern.
Du brukar ju inte kompromissa med dina byggen så jag tror att du snart kommer bygga forumets lättaste fixie :wink:

Jag har inte brytt mig så mycket om vikt förut, men sen jag började köra lite landsväg så kan man ju inte låta bli att kolla lite på vågen.
Jag har inte vägt min cykel som den är nu men den väger mellan 6,5 och 7 kg.

Image
foto fredde.se

User avatar
jensrasmus
Posts: 144
Joined: 20 Sep 2008 17:59
Location: malmö
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by jensrasmus » 06 Jan 2010 19:20

oj, vilket fint sällskap. vad är det för ram man skådar i bakgrunden?
är det en schøder till vänster o en dolan till höger?
gott häng!

Jilster
Posts: 146
Joined: 21 Oct 2008 07:27

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Jilster » 06 Jan 2010 20:01

Hej Mange! Det var länge sedan! Alltid lika trevligt som sagt ;-) Vi måste nöta lite väg ihop i sommar...

Med tanke på att de flesta som kör sin fixed i Sverige inte har så mkt velodomer att åka på så borde det vara säkert att bygga av lätta lvg pryttlar.
Det skulle vara spännande och se hur mkt man skulle få ner en fixed och fortfarande ha den cykelbar.
Såg en galen spinn racer hojpa som låg på 3195g.....inkl växlar. http://bbsign.blogspot.com/2008/03/3195 ... -bike.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://img229.imageshack.us/img229/6460/00171gram2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Galet!
Vad väger inte bara växlarna på spinn hojjen?

Fan den där ultra lätta fixed hojjen hittar jag inte......hrumpf!

Jilster
Posts: 146
Joined: 21 Oct 2008 07:27

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Jilster » 06 Jan 2010 20:06

men hujena mej 2,96 kg

http://www.lightbike.de/Lightbike_2_9kg ... 2_9kg.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Undra om man kan cykla på den?

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 06 Jan 2010 20:21

ja funkar säkert att cykla på om du väger 60kg och absolut inte spurtar på den. annars kan det vara värre...

jag kollade lite närmare och det verkar som att nästan allt är custom och inte prylar man direkt kan köpa

detta delar som jag känner igen:
Clavicula vevarmar.
LEW fälgar (nav?)
schmolke sadelstolpe.
tune speedneedle UTAN paddning
styre schmolke

hursomhelst, mycket imponerande lätt hoj.


själv har jag en racerhoj som hyffsat lätt. ca 5,5-6,0 kg beroende på vilka hjul jag har för tillfället. jag kan posta lite pics senare.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by olebole » 06 Jan 2010 21:30

jensrasmus wrote:oj, vilket fint sällskap. vad är det för ram man skådar i bakgrunden?
är det en schøder till vänster o en dolan till höger?
gott häng!
Den till vänster är väl freddes c'dale capo. Vad det är för märke på Magnus tokfina hoj i bakgrunden vet jag inte! :)

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Bubblan » 06 Jan 2010 22:01

jensrasmus wrote:oj, vilket fint sällskap. vad är det för ram man skådar i bakgrunden?
är det en schøder till vänster o en dolan till höger?
gott häng!
Det är en Principia om jag inte mins helt fel.

Jag var nere på 6,7 med Palten en gång i tiden. Efter det så bytte jag sadel, sadelstolpe, styrstam och styre och skalade av 200 g. Så 6,5 kg har den varit nere i.
Cogs 'n Kegs

User avatar
aeiouy
Posts: 200
Joined: 21 Sep 2009 23:02
Location: 414 :)

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by aeiouy » 06 Jan 2010 22:02

Min 60cm-fransos från 82 med ful-reynolds väger omkring +8 kg med gamla Mavic-hjul och single-sided nav av okänt märke. Böjen är en maes i alu av LBS-typ för 60SEK. Samma kvalisort på stolpe och sadel. Lacksläppet på ramen ger säkert 40g viktminskning för övrigt.. haha.

Diamanten är lite lättare, men landar nog också in på 7kg drygt. Strl 56.

Ju tyngre, desto mer emos kan man köra över!

chrobin

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by chrobin » 06 Jan 2010 22:42

6,1kg mooohahahahhahah

Image

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by 48/16 magnus » 07 Jan 2010 01:49

jensrasmus wrote:oj, vilket fint sällskap. vad är det för ram man skådar i bakgrunden?
är det en schøder till vänster o en dolan till höger?
gott häng!
Fint sällskap och en fin varm kväll. Jag Andye och Fredde efter onsdagsrundan vid bornsjön (jag brukar inte vara så här trött på snö som jag är just nu) Ramen är en dansk Principia, hoppas jag kan komma ner och köra girot på den i vår.
/M

Jilster wrote:Hej Mange! Det var länge sedan! Alltid lika trevligt som sagt ;-) Vi måste nöta lite väg ihop i sommar...

Med tanke på att de flesta som kör sin fixed i Sverige inte har så mkt velodomer att åka på så borde det vara säkert att bygga av lätta lvg pryttlar.
Det skulle vara spännande och se hur mkt man skulle få ner en fixed och fortfarande ha den cykelbar.
Nöta lite väg ihop i sommar? Vi har en deal!
En grej med lvg ramar är ju att dom inte är byggda för att man ska bryta på tyngsta växeln i dom värsta backarna. Jag vet några som har klagat på att conversion byggda på lätta ramar har flexat för mycket.

/M
olebole wrote: Den till vänster är väl freddes c'dale capo. Vad det är för märke på Magnus tokfina hoj i bakgrunden vet jag inte! :)
Tack, Principia 2004. CRC reade ut dom för ett år sedan 70% rabatt på slutet.
Jag har sett två till i stockholm. Jag har lackat om min, om man ser den på nära håll ser den inte lika bra ut.
/M
chrobin wrote:6,1kg mooohahahahhahah

[img]6,1kg[/img]
Jag har provat den där hojen, och vikten är inte allt...mooohahahahhahah :wink:

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Busken » 07 Jan 2010 18:09

Jag är så sjukt bitter på dom som fick de där principia ramarna, jätte fina! Byggda i danmark, topkvalle! Bara ramen brukade kosta 6000DKK och den gick som sagt för 70% av det på CRC! Jag tycker den är tokfin!

Min arbetskvarn väger nu in på dryga 7.3 kilo, när jag har en vettig sadel och vettiga pedaler igen så kommer den krypa ner under 7 sträcket. Stålhojjen är inte lätt någonstans, 9.4 kilo. Men då är det inte en enda lättvikts komponent på.

Jilster
Posts: 146
Joined: 21 Oct 2008 07:27

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Jilster » 10 Jan 2010 10:07

Borde det inte finnas intresse för att bygga något riktigt lätt eller är inriktningen på fixed fortfarande tunga stål ramar från förra seklet? Missförstå mig inte jag gillar smäckra stål ramar men utvecklingen gick ju allt mer mot styva alu spjut som väger betydligt mindre och kol hjul.......sist jag kolla in här.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Busken » 10 Jan 2010 10:22

Jilster wrote:Borde det inte finnas intresse för att bygga något riktigt lätt eller är inriktningen på fixed fortfarande tunga stål ramar från förra seklet? Missförstå mig inte jag gillar smäckra stål ramar men utvecklingen gick ju allt mer mot styva alu spjut som väger betydligt mindre och kol hjul.......sist jag kolla in här.
Att ha en lätt cykel är för mig tilltalande på vissa plan, MEN när man använder sin cykel dagligen och inte är så värst snäll mot den så är grejer som håller faktiskt mer intressant än lätta grejer. Sen är ju lätt lika med sjukt dyrt också, det omöjliggör ett lättviktsbygge för min del...

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by dtb » 10 Jan 2010 14:03

skulle gärna ha en lätt. ifall jag skall bygga mig en för velodromen i falun så blir det nog någonting lätt har jag tänkt mig. många kolfiberhjul är ju väldigt dyra.

dessutom tror jag att man blir oerhört stark av att cykla runt på en 11kilos fixie 9h dagligen. ge mig ett aluspjut med kolfiberhjul så jävlar vad fort det skulle gå.

det finns väl några här inne som har eller håller på att bygga ihop lättviktare sen finns det andra som gillar klissiskt njs eller italienare i stål. tycker det är helt ok men för mig är prio nr ett att cykeln håller för det jag håller på med. får se om jag kan ha råd och tid att ägna åt en lättviktare.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Busken » 10 Jan 2010 17:13

Jag är enig med David.... och han verkar ganska enig med mig. Men utöver det så har jag också lite en känsla av att det är lite onödigt att bygga sig en lättvikts fixie. Som Rickard skriver här ovan så är det ju prima i uppförsbackar man får användning av den sparade vikten. Att cykla fixed i uppförsbacke är ju kul som fan, men ska man ge sig på några seriösa backar (och inte heter Mange48/16) så är det i min värld lite tråkigt att köra fixerat.

Nu vet jag att jag kanske trampar i klaveret, skiter i det blå skåpet, svär i kyrkan och så vidare. Men på senaste tid så har jag blivit lite trött på den begränsning som det innebär att alltid köra fixerat. Förmodligen är det för att jag har lagt på mig lite fler lårmuskler och skalat av mig en ölmage och en poprygg. När man har lite mer krut i benen så tänker man ju att det är onödigt att låta cykeln begränsa en... Men ja vafan... det här var ju lite onödigt snack från min sida. Släng upp en bild på ett lättviktsmonster istället vetja!

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 10 Jan 2010 19:10

^^^^ jag instämmer att fixed inte är lika roligt efter ett tag då det inte går att cykla lika snabbt som med racer. Själv kör jag nästan enbart lvg, men det beror nog på att jag tidigare tävlade på 90talet som ’ungdom’. Då blir det genast lite enklare att ta upp det på nytt. Annars kanske lycra-steget känns avlägset för de flesta som skriver här...
(OBS! jag själv är inte snabb eller duktig)

Slänger upp ett par bilder på min racer. Cykeln är nedmonterad över vintern. Hjulen står på vinden och jag hade ingen lust at hämta ned dem för fotograferingen.

Ramen är en focus izalco som var den bästa Focusramen 2007
SRAM RED grupp men jag har bytt ut de tunga delarna

-Zipp vevparti
- Token bromsar
Har även
Look carbon pedar. (Ganska tunga enl vissa)
Zipp styre.
Woodman EL sadelstolpe som jag har kapat
FRM/TUNE sadel 52gram.

såhär ser den ut:
Image

och såhär tung är den :mrgreen:
Image

Tar man bort :
Cykeldatorn
Flaskställ
Växelgrupp
Bromsar
Så blir det genast mycket mycket mycket lätt fixedhoj.

jag kör med zipp303 hjul i vanliga fall.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Jonatan F » 10 Jan 2010 19:34

Mycket mycket snygg cykel! :D
Älskar matchade bromsarna! :)

(mer färg åt lvg-folket!)
Har man inget projekt har man inget liv :)

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 10 Jan 2010 19:35

tackar!!!
---
Hmmm angående backar. Det går inte att köra fixed i 'riktiga' uppförsbackar som i touren. Isf måste man ha så lätt utväxling att man får trampa i 130 kadens för att uppnå ca 15km/h på de platta partierna av cykelturen som inte är backigt. Dessutom skulle det bli livsfarligt utför med fixed när det bränner iväg i 70-80km/h. jisses... :shock:

I Sverige är det viktigast med bra Aero prylar för att spara hundradelar. Det finns inte några backar där viktfaktorn spelar nån avgörande roll.

Så egentligen är min hoj mest ett posörbygge eftersom det inte ger några direkta fördelar då jag främst cyklar i sverige

I somras körde jag dock i ett par riktiga backar. Vissa var över 2mil långa och det tog ibland mer än 1 timme. ibland 2!!!

Image
Image
Image
Image
Image

Post Reply