Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by olebole » 25 Feb 2010 17:50

Någon som har tips på något trevligt lätt styre? (till rimligt pris....)

Eller är det värt att försöka leta något lättare än 250g?

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Otto » 25 Feb 2010 18:00

olebole wrote:Någon som har tips på något trevligt lätt styre? (till rimligt pris....)

Eller är det värt att försöka leta något lättare än 250g?
PRO Vibe OS Track Handlebar
225g
http://www.labicicletta.com/edatcat/us/ ... OVIBETRACK
Image

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Alex » 25 Feb 2010 21:27

Otto wrote:
olebole wrote:Någon som har tips på något trevligt lätt styre? (till rimligt pris....)

Eller är det värt att försöka leta något lättare än 250g?
PRO Vibe OS Track Handlebar
225g

[img]PRO%20VIBE%20STYRE[/img]
719 buckaneros = typ 5 175.-!! plus frakt och tull...

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by olebole » 25 Feb 2010 21:34

Alex wrote:
Otto wrote:
olebole wrote:Någon som har tips på något trevligt lätt styre? (till rimligt pris....)

Eller är det värt att försöka leta något lättare än 250g?
PRO Vibe OS Track Handlebar
225g

[img]PRO%20VIBE%20STYRE[/img]
719 buckaneros = typ 5 175.-!! plus frakt och tull...
Det känns ju rimligt!
Synd bara att jag inte är ute efter ett velodromstyre :)

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 25 Feb 2010 22:35

vad är det för typ av styre du letar efter?
vikt beror på size. 26.0mm / 31.8
även på bredd: 40cm-44cm

väljer du 26.0 och exempelvis en bredd på 42cm så får du ner vikten rejält jämfört med bredare och tjockare.

250g som nämdes tidigare räknas tyvärr ej som lätt, utan relativt tungt. Jag har ett aluminum styre på min cross med snarlik vikt. det är hela 44cm brett och size 31.8. dvs bredare än normalt.... således tyngre.

det väger 264g. Styret är rejält mycket billigare än de flesta carbon. Hade styret däremot varit 26.0 samt smalare 42cm så hade samma modell kommit under 240g gissar jag. Tror faktist att den varianten finns.

Image


billigaste lätt-styret är KESTREL (jag tror modellen heter EMS). de ligger på 160-185g. Övriga märken som Zipp, Schmolke etc är dyrare, men så mycket mer bling!!
så satsa på 26.0 och max 42cm i bredd. Då blir det billigare!
Last edited by euskadi on 25 Feb 2010 22:46, edited 2 times in total.

laban
Posts: 286
Joined: 29 Apr 2009 23:52
Location: Vasastan / stockholm

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by laban » 25 Feb 2010 22:41

Kestrel gör fina styren har haft ett gäng ems pro i både 31.8 och 26. Fin och skön böj som jag gillar dessutom. Fast vikterna ovan tror jag inte så mkt på iaf inte nuförtiden. Tror mitt ems os vägde in på 240g i 42ctc. Sl varianten går med lite tur under 200g gissar jag iaf.

Brukar hitta sl varianten för 120dollars typ på ebay.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 25 Feb 2010 22:55

här hittar jag KESTREL för 'relativt' billigt. Är det traditionell böj på det, laban?

http://www.gottaridebikes.com/page/GRB/PROD/KEH/HND0059" onclick="window.open(this.href);return false;


-------
detta Zippstyre har jag på min hoj. 26.0 /42cm vclc speed weaponary

kör man 40cm verkar det finnas på rea hos planet x :mrgreen:
http://www.planet-x-warehouse.co.uk/aca ... 0OSJ1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

jag kan rekommendera zipp. Det har åkt i golvet ett par ggr utan att få nån spricka (tror jag heheheh). kankse lite flexigt i spurt dock... den biten kan iofs vara lite störande. well, ja det kanske är så extremt bra trots allt.....

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by olebole » 25 Feb 2010 23:03

euskadi wrote:kestrel

Kestrelstyret ser ju trevligt ut, SL-versionen var ju inte så ruskigt dyr!

Är tyvärr låst till 31.8 när jag redan har en styrstam... Som iofs kan bytas vilket leder till en följdfråga; Vad ska jag byta min thomsonstam mot isåfall?


Och vi som precis gått igenom att vikt inte spelar någon roll i platta sverige :)

laban
Posts: 286
Joined: 29 Apr 2009 23:52
Location: Vasastan / stockholm

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by laban » 25 Feb 2010 23:19

euskadi wrote:här hittar jag KESTREL för 'relativt' billigt. Är det traditionell böj på det, laban?

http://www.gottaridebikes.com/page/GRB/PROD/KEH/HND0059" onclick="window.open(this.href);return false;


-------
detta Zippstyre har jag på min hoj. 26.0 /42cm vclc speed weaponary

kör man 40cm verkar det finnas på rea hos planet x :mrgreen:
http://www.planet-x-warehouse.co.uk/aca ... 0OSJ1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

jag kan rekommendera zipp. Det har åkt i golvet ett par ggr utan att få nån spricka (tror jag heheheh). kankse lite flexigt i spurt dock... den biten kan iofs vara lite störande. well, ja det kanske är så extremt bra trots allt.....
Traditionell hmm. Ganska lång reach och ganska mkt drop men inte riktigt rund böj.
Ser ut så här:

Image
Image
Image

Sista bilden e lite missvisande då det inte ser varken så stort lr öppet ut live.

Fick jag tillfälle o visa 3 fina hojar oxå :D

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 25 Feb 2010 23:29

grymt fina hojar!! bra stil rakt igenom

är det xpedo pedaler på den i mitten?

ja, visa upp sina grejer är ett måste. Det är själva anledningen till att jag loggar in här så ofta utan att cykla fixed. hehehh... :|

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by olebole » 25 Feb 2010 23:37

euskadi wrote:grymt fina hojar!! bra stil rakt igenom

är det xpedo pedaler på den i mitten?

ja, visa upp sina grejer är ett måste. Det är själva anledningen till att jag loggar in här så ofta utan att cykla fixed. hehehh... :|

Att ni visar upp grejer är själva anledningen till att jag loggar in så ofta så fortsätt med det! :)

Tips på någon trevlig stam då?

laban
Posts: 286
Joined: 29 Apr 2009 23:52
Location: Vasastan / stockholm

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by laban » 25 Feb 2010 23:40

Tackar!

Jo delat nöje är dubbelt nöje eller vad är det man säger? :)

Ja xpedo på mitten hojen. Riktigt lätta oxå fast för mtb skor alternativt lvg med ngt konstigt clip man får med. Sista hojen har oxå xpedo fast lite tyngre och en ren mtb pedal. Gillar båda, fast den nedre är nog lite stabilare och bra mkt lättare insteg som iofs inte spelar ngn roll om man inte cyklar mkt i stan.

laban
Posts: 286
Joined: 29 Apr 2009 23:52
Location: Vasastan / stockholm

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by laban » 25 Feb 2010 23:44

olebole wrote:
euskadi wrote:grymt fina hojar!! bra stil rakt igenom

är det xpedo pedaler på den i mitten?

ja, visa upp sina grejer är ett måste. Det är själva anledningen till att jag loggar in här så ofta utan att cykla fixed. hehehh... :|

Att ni visar upp grejer är själva anledningen till att jag loggar in så ofta så fortsätt med det! :)

Tips på någon trevlig stam då?
Jag gillar thomson stammarna, iaf x2 till racer. Hyffsad vikt men framförallt väldigt snygg tycker jag iaf.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 25 Feb 2010 23:57

olebole? vad är det för stam du vill ha? vad har du tänkt dig för grejer i övrigt? berätta gärna. vilket styre lutar det åt förresten?

syntace f99 är annars ett tips på styrstam också.


laban, jag har de där lvg pedalerna som du nämnde med konstiga klossar i aluminium eller titan. Jag förmodar att de nöts rejält fort om man tar ett par danssteg på asfalt. just därför monterade jag dem aldrig på min racer :( det blir nog att ebay utan dem nångång.

men helt klart acceptabel vikt! så då åker en bild upp igen.

Image

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Kneecap » 26 Feb 2010 00:02

PRO Vibe Track väger 335 gram.. Vikten angiven på den italienska sidan är en typo..
Styret är inte gjort för att vara lätt, det är gjort för att vara styvt, å det är det.. Nått så in i helvete.. Rek pris i Sverige är förövrigt 5539:-

Vanlige Vibe styret från Pro väger dock 225 gram.. Ligger på tusenlappen under..

euskadi, är klotsarna i titan lär dom inte slitas ut speciellt fort.. å klotsar i alu känns ju som en rent idiotiskt ide...

laban
Posts: 286
Joined: 29 Apr 2009 23:52
Location: Vasastan / stockholm

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by laban » 26 Feb 2010 00:08

euskadi wrote:olebole? vad är det för stam du vill ha? vad har du tänkt dig för grejer i övrigt? berätta gärna. vilket styre lutar det åt förresten?

syntace f99 är annars ett tips på styrstam också.


laban, jag har de där lvg pedalerna som du nämnde med konstiga klossar i aluminium eller titan. Jag förmodar att de nöts rejält fort om man tar ett par danssteg på asfalt. just därför monterade jag dem aldrig på min racer :( det blir nog att ebay utan dem nångång.

men helt klart acceptabel vikt! så då åker en bild upp igen.

Image

Tror faktiskt mina väger 150 för paret om jag inte minns fel :) tror inte det är samma modell då mina har guldig pedal axel. Men jag kör i mtb skor och skulle inte välja de om jag körde lvg sko pga just clipsen. Kan inte vara lätta att gå i på asfalt. Funkar nog utmärk som broddar så här års däremot :)


Edit: liten värld förresten.

Du köpte kom typ samtidigt som jag
du köpte vuma när jag tänkte köpa
du köpte samma pedal
Du har funderat på samma styre

Lite otippat.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by olebole » 26 Feb 2010 00:13

euskadi wrote:olebole? vad är det för stam du vill ha? vad har du tänkt dig för grejer i övrigt? berätta gärna. vilket styre lutar det åt förresten?
Jag har faktiskt redan en Thomson X2 stam sedan innan så det blir nog att jag behåller den, känns svårt motivera mer pengar för relativt liten viktbesparing. Sen är den ju som laban säger ganska snygg också!

I övrigt tänker jag mig prylar till en relativt lätt hoj för diverse landsvägsäventyr(vätternrundan och lite andra motionslopp) på fastnav. Hjul blir ett hemmabygge på med mack-nav bak och american classic fram samt IRD Cadence Aero fälgar. Ram blir en aluhistoria med kolgaffel. Hade tänkt köra på planet x's cnc-bromsar i kombo med srams nya bromshandtag för enväxlat.

Kestrelstyret verkade trevligt men jag får se vad plånboken tillåter!

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 26 Feb 2010 10:29

laban wrote:Du köpte kom typ samtidigt som jag
du köpte vuma när jag tänkte köpa
du köpte samma pedal
Du har funderat på samma styre

Lite otippat.

heheh ja det måste betyda en sak - mycket bra smak.


olebole: skicka upp lite bilder när du sätter igång med cykeln! fixed första WW bygge från början.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Fredde » 26 Feb 2010 11:04

olebole wrote:Kestrelstyret verkade trevligt men jag får se vad plånboken tillåter!
Ska jag kolla om det går att lägga till en kinafiberbock på min order?

240gr +/- 15gr.

Blir så taggad av denna tråden att jag måste dra ut och cykla!

Peace out!

/Fredde

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Alex » 26 Feb 2010 13:25

fredde.se wrote:
olebole wrote:Kestrelstyret verkade trevligt men jag får se vad plånboken tillåter!
Ska jag kolla om det går att lägga till en kinafiberbock på min order?

240gr +/- 15gr.

Blir så taggad av denna tråden att jag måste dra ut och cykla!

Peace out!

/Fredde
även jag skulle kunna vara intesserad av att köpa kinafiberstyre! hör gärna av dig om du skulle kunna lägga till ett mig.

Post Reply