Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Alex » 13 Jan 2010 18:10

Jilster wrote:Tanke! Skulle man inte utveckla en standard cykel som sen alla måste ha. Lagom tråkig, lagom lätt, lagom kul, lagom fin.
^jag tror det kallas Keirin..^

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Ronny » 13 Jan 2010 18:23

Lättviktscyklar är skit i Sverige. Man kan kränka cervelos,lightweights hur lätt som helst med gammalt stål. Säger som Bernt " det är den som sitter på cykeln som är viktigast" .
Backarna är för korta i Sverige för att vikten ska ha någon betydelse.
Visst förstår jag andras fascination för lätta grejer men jag säger som Hommus att det är kul att slå underifrån och att kunna vissa att gamla koncept är långtifrån museala.
Мясо это убийство

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 13 Jan 2010 19:18

euskadi wrote:
euskadi wrote:I Sverige är det viktigast med bra Aero prylar för att spara hundradelar. Det finns inte några backar där viktfaktorn spelar nån avgörande roll.

Så egentligen är min hoj mest ett posörbygge eftersom det inte ger några direkta fördelar då jag främst cyklar i sverige
jag börjar med att citera mig själv!

Givetivs stämmer det Ronny. vinnartiderna har inte förbättrats nämvärt stål/aluminium/carbon.

jag citerar återigen mig själv ifall nån glömde läsa sida 1. Tror det är lämpligt att göra det minst en gång om dagen i denna tråd.

-----------------
Bidrar också med ytterliggaren en skön bild för att hålla tråden vid liv. Vore kul om nån mer ville posta ett par riktiga WW bilder. sätter FREAK-ribban ganska högt dock redan här:

Snart ryker titaniumskruvarna och det blir dags för Nylonskruvar!!!!!!!!!!!
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Ronny » 14 Jan 2010 12:27

Euskadi, finns det möjligtvis lättare klossar?
Мясо это убийство

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by euskadi » 15 Jan 2010 13:44

vet faktist inte. Om det finns så har de inte marknadsfört det tillräkligt, har som sagt inte sett några... Klossar borde spara mer än dessa carbonbrickor som håller fast skruvarna... heh.

snubben som äger skorna med carbonbrickorna skriver en del på WW. Han verkar bo i Thailand och är mycket 'seriös' med sin viktminskning. Ett sånt här bygge är bland det värsta man kan göra så länge man köper prylar och inte custom-tillverkar dem. Han kör en hel del på gropiga väger. Så sub5kg på en cykel är nog ingen fara att susa fram med i sverige heller. förutsatt att man inte är jättetung själv vill säga. Då kanske man iaf inte bör stå upp och tokspurta....

Image

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Hiwatt » 15 Jan 2010 16:02

Busken wrote:Det träningssnackas i nattmössan här. Till att börja med så måste vi ju konstatera att de allra flesta av oss här inte är cyklister i samma mening som tex Ronny. De flesta av oss kommer inte från tävlingsbakgrund och många av oss har inte varit intresserade av cykelsport innan vi hittade fastnavet. För det andra så provocerar Ronny (inget ont i det, jag gillar't) nog mer än vad han är allvarlig. Att ta sig fram på velodromen kräver i princip ingen träning. Att ta sig fram i de hastigheter som liknar sprintarna kräver ENORMT mycket träning, stryka, explosivitet, taktik och teknik. Bancykling skiljer sig en värld i från LVG, det är ju inte för inte som Cavendish är världens bästa sprinter och inte världens bästa cyklist (ännu). För det tredje så snackas det om "velodromen" som en enhet, som att all träning för velodromen skulle vara samma. De som kör keirin & sprint kör ju inte lagtempo och förföljelse lopp. Sen finns det ju alltid madison som är något HELT annat!

Vi hamnade visst OT här...

Word.

Generalfel#1 som alla, gör hela tiden (ofta även inom klubb amatör/elit) är att man missar det primära. Nämligen att ställa sig frågan: "Vad är prestationskraven?" alltså "vad ska jag/han/hon göra?". Och sedan träna, och jämföra och debattera därefter.

Exempel:
De är vanligt i klubb-lycravärlden att man kör lågpulsiga, attacklösa klungsurfiga långdistanser i 5-6 timmar "för det gör man som cyklist/det gör proffsen". Men tävlingstiden klubb/amatör sammanhang är sällan mer än 2-3 och då i mkt hög puls, runt tröskel, och det attackeras mest hela tiden (high chaparall eller GP). Finns alltså ingen anledning till att köra mer än 3-4timmar på träning.

...och det är ju det som gör cykel till en så kul sport. På, ungefär, samma fordon presterar man heeeelt olika grejjer. Ingen Lvg-tävling, velodrom, stad, alley-cat, etapplopp, GP är det andra likt. Och det är ju det som föranleder en miljard missuppfattningar. Nej. En 3 varv-på-velodromen-expert har inget att göra med en TdF expert och dessa två har inte flaska att göra med en LVG FG entuseast som vill latja på Velon i Falun eller leka hjälpryttare på Ekerö.
The Blood I bleed is Black indeed!

Jilster
Posts: 146
Joined: 21 Oct 2008 07:27

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Jilster » 03 Feb 2010 21:35

Trodde verkligen inte att denna tråd skulle spåra ut i tråkigt jävla träning och "titta va bra jag är" snack. Usch! Påminner om happymtb.

Trodde ni här inne var intresserad av vackra snygga cyklar utan att behöva tala om att man cyklat 65 miljoner höjdmeter för att man har en snygg och lätt hoj.

Trist!

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Hommus » 03 Feb 2010 22:17

Trodde verkligen inte att denna tråd var till för att gnälla på folk med ett riktigt cykelintresse. Usch! Detta påminner mig om Happymtb. Trist!

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by jon » 04 Feb 2010 01:24

ZING!
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by boon » 04 Feb 2010 19:42

7.2 kg utan kedja 8)
Image
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Fredde » 04 Feb 2010 19:57

Jag trillade över en kolfiber-fälg idag. :)
Kolfiberstyre är monterat och snart kommer en kolfibergaffel.

Lätt är rätt! :)

/Fredde

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by johan e » 04 Feb 2010 19:57

boon wrote:7.2 kg utan kedja 8)
Image
Inte illa! Min hoj väger 7.9 kg trots aluminium och kolfiber
Image

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by vigorelli » 05 Feb 2010 10:16

6,1 kg (inte min men jag ska provköra den hårt i falun snart!)

Image

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by snarkus » 05 Feb 2010 10:57

vigorelli wrote:6,1 kg (inte min men jag ska provköra den hårt i falun snart!)

Cervólvo

JAg såg den på ägarens blogg precis, vad är det egentligen för hjul? Ser ju ut som gamla högfläns D-A-nav..

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by ArvidSvensson » 05 Feb 2010 12:44

snarkus wrote:Image
JAg såg den på ägarens blogg precis, vad är det egentligen för hjul? Ser ju ut som gamla högfläns D-A-nav..
Dura-Ace 7600 va?
Image

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by vigorelli » 05 Feb 2010 17:51

snarkus wrote:
vigorelli wrote:6,1 kg (inte min men jag ska provköra den hårt i falun snart!)

Cervólvo

JAg såg den på ägarens blogg precis, vad är det egentligen för hjul? Ser ju ut som gamla högfläns D-A-nav..
japp, DA-7600 med corima-fälgar tror jag. enligt utsago så blir det pro-disc/4-ekrat i tävlingssammanhang.

Jilster
Posts: 146
Joined: 21 Oct 2008 07:27

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Jilster » 05 Feb 2010 22:06

Hommus wrote:Trodde verkligen inte att denna tråd var till för att gnälla på folk med ett riktigt cykelintresse. Usch! Detta påminner mig om Happymtb. Trist!
Kan inte du starta en egen tråd där du talar om hur duktig du är och berättar om ditt stora cykelintresse? Denna tråd handlar som kanske inte är helt oväntat om lätta fixed....

Jilster
Posts: 146
Joined: 21 Oct 2008 07:27

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Jilster » 05 Feb 2010 22:10

Titta vilken fin cervelo! Nu börjar det arta sig.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by olebole » 05 Feb 2010 22:25

Jilster wrote: Kan inte du starta en egen tråd där du talar om hur duktig du är och berättar om ditt stora cykelintresse? Denna tråd handlar som kanske inte är helt oväntat om lätta fixed....
Vad är meningen med en lätt cykel om man inte ämnar att åka fort på den?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Vad väger din fixed samt hur lätt kan det bli?

Post by Jonatan F » 05 Feb 2010 22:30

Palla att alla taggar så!
Lugna ner er folk, vad har folk anklagat er för egentligen? Har någon sårat någon? knappast, bara massa attityd!

Håller ni inte med mig, glöm mig! Jag pallar inte mer påhopp (don't feed the troll!)
Har man inget projekt har man inget liv :)

Post Reply