Page 50 of 62

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 17 Sep 2013 09:21
by AndreasVH
merkur wrote:...billigare än 8000 blir det ju knappast då eller?
Jodå!

Shimano Tiagra + Tektro Lyra:
http://www.zweirad-stadler.com/shop/foc ... tml,a27705
+ €40 i frakt. En del gillar inte Lyrabromsarna, men har själv ingen erfarenhet.

Sram Apex + Avid BB7
http://www.ciclib.de/Raeder/Cross/Cicli ... 023&p=1023
Lite knepig geometri. Jag är 178 och hade valt en 52:a. Se till att inte göra några ändringar i specen, för då har det hänt att det tagit tid och/eller blivit fel. Annars är folk nöjda med den.

Visst, det är inte några racemaskiner med tanke på att Cicli B väger 10,5 kg och Focusen nog också landar nånstans runt 10 kg. En kolfibergaffel från Kina kostar dock inte mycket och då är du säkert nere på samma vikt som på den du länkade till.

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 17 Sep 2013 12:37
by JA-hatten
Skovlos 3.0 - vil jagte dig i dine drømme!
Image

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 17 Sep 2013 15:09
by merkur
AndreasVH wrote:
merkur wrote:...billigare än 8000 blir det ju knappast då eller?
Jodå!

Shimano Tiagra + Tektro Lyra:
http://www.zweirad-stadler.com/shop/foc ... tml,a27705
+ €40 i frakt. En del gillar inte Lyrabromsarna, men har själv ingen erfarenhet.



Visst, det är inte några racemaskiner med tanke på att Cicli B väger 10,5 kg och Focusen nog också landar nånstans runt 10 kg. En kolfibergaffel från Kina kostar dock inte mycket och då är du säkert nere på samma vikt som på den du länkade till.
Stort tack, tror jag slår till på den focusen om min Fuji blir såld nån jävla gång.

Vikten är inom mina krav, är väl mest pendling trekking och touring jag fantiserar om.
Kaffenback tror jag väger 12 fullspäckad.

Edit, bara 54:or inne...................................................

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 17 Sep 2013 16:51
by pse
Hur trappor ska tas. Vid 3:00


Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 17 Sep 2013 20:07
by Eskiboi
Män i trikåer som springer omkring med cyklarna på axeln... jävligt fränt.

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 17 Sep 2013 20:17
by merkur
Tjänar man något på att ha bock eller är det UCI på det?

Posted: 17 Sep 2013 20:20
by abacaxi
Det är ju snyggt, vad menar du?

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 17 Sep 2013 20:29
by JA-hatten
merkur wrote:Tjänar man något på att ha bock eller är det UCI på det?
Bukket tjener flere formål - den vigtigste egenskab er at bukket hjælper når man skal bære cyklen over forhindringer
Image
Image

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 18 Sep 2013 06:59
by Viggen
merkur wrote:Tjänar man något på att ha bock eller är det UCI på det?
Det är även UCI på bock, i alla fall i tävlingsammanhang.

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 18 Sep 2013 09:30
by klasolsson
Väntar nu på denna:
Image

Tack för tipset Viggen!

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 18 Sep 2013 18:03
by Livsfarlig Ledning
Eskiboi wrote:Män i trikåer som springer omkring med cyklarna på axeln... jävligt fränt.
Mmmm fräsch sarkasm! Kom in i matchen, punk!

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 18 Sep 2013 21:05
by merkur
Cantilever är ju lite av en dröm man aldrig vill ha igen, hur lång tid tar ni som kan på er för att få på ett par?

Jag tycker man kan sitta en hel dag och justera dem, sen är man ändå inte nöjd med anliggning och "toe in" .

Iofs har jag ju bara meckat med billiga skitkomponenter som varit cantilever, kanske är enklare nu för tiden.

Men v-broms är ett minne blott eller? Det blir för skitigt på fälgen för dem?

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 18 Sep 2013 21:27
by Eskiboi
Livsfarlig Ledning wrote:
Eskiboi wrote:Män i trikåer som springer omkring med cyklarna på axeln... jävligt fränt.
Mmmm fräsch sarkasm! Kom in i matchen, punk!
Åh, äntligen en fiskare som nappade.

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 18 Sep 2013 23:26
by ravelax
merkur wrote:Cantilever är ju lite av en dröm man aldrig vill ha igen, hur lång tid tar ni som kan på er för att få på ett par?
Finns något talessätt om att det tar 10 000 timmar för att bli riktigt bra på något. Riktigt så lång tid tar det kanske inte att lära sig justera cantibromsar, men övning ger färdighet.

Sheldon Brown har ett par artiklar i ämnet som kanske kan vara intressant läsning. Själv lärde jag mig utan dem, men han har en del synpunkter som kanske kan hjälpa dig.

Posted: 19 Sep 2013 07:57
by Otto
ravelax wrote:
merkur wrote:Cantilever är ju lite av en dröm man aldrig vill ha igen, hur lång tid tar ni som kan på er för att få på ett par?
Finns något talessätt om att det tar 10 000 timmar för att bli riktigt bra på något. Riktigt så lång tid tar det kanske inte att lära sig justera cantibromsar, men övning ger färdighet.

Sheldon Brown har ett par artiklar i ämnet som kanske kan vara intressant läsning. Själv lärde jag mig utan dem, men han har en del synpunkter som kanske kan hjälpa dig.
Eller skaffa de bästa. Avid Shorty Ultimate
De är nog de bästa canlileverbromsarna på marknaden. Biter bäst och är lätta att justera.

Image

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 19 Sep 2013 07:58
by Viggen
merkur wrote:Cantilever är ju lite av en dröm man aldrig vill ha igen, hur lång tid tar ni som kan på er för att få på ett par?

Jag tycker man kan sitta en hel dag och justera dem, sen är man ändå inte nöjd med anliggning och "toe in" .

Iofs har jag ju bara meckat med billiga skitkomponenter som varit cantilever, kanske är enklare nu för tiden.

Men v-broms är ett minne blott eller? Det blir för skitigt på fälgen för dem?
Ett sammansatt ord:
Mini-V.

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 20 Sep 2013 08:37
by Onyx3
Vad blir FGs svar på canti/mini-v vs. disc? Det finns ju snart knappt en enda cross utan discar...

Posted: 20 Sep 2013 10:12
by Otto
Onyx3 wrote:Vad blir FGs svar på canti/mini-v vs. disc? Det finns ju snart knappt en enda cross utan discar...
Har inga erfarenheter av mini-v men mekaniska discbromsar är ingen höjdare vad jag förstått i cross-sammanhang. De är inte självcentrerande och de slits snabbt och man måste byta belägg ofta om man nu inte vill kosta på sig hydrauliska skivbromsar.

Re: Stora cyclocrosstråden

Posted: 20 Sep 2013 10:20
by Onyx3
Så discar är mer för att tillfredställa alla svettopendlare som inte gillar att tweaka cantis? Känns som att man har mer options på hjul utan disc men det kanske börjar ändras på.

Re:

Posted: 20 Sep 2013 12:33
by russ_meyer
Otto wrote: De är inte självcentrerande och de slits snabbt och man måste byta belägg ofta om man nu inte vill kosta på sig hydrauliska skivbromsar.

Jag skrev ju lite högre upp att TRP hittat på en mekanisk skivbroms som är självcentrerande - spyre heter den. Helt ny så fanns inte mycket skrivet om den men nu har det poppat upp en del nöjda recensioner. http://road.cc/content/review/90569-trp ... disc-brake. Ska köpa mig ett par sådana inom kort, till pågående uncle john-svettopendlarhojprojekt eftersom jag inte orkar tweaka cantisar :) . Vad gäller hjul finns det en del till disc. Funderar på dessa: http://superstar.tibolts.co.uk/product_ ... cts_id=623