Stora cyclocrosstråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by AndreasVH » 17 Sep 2013 09:21

merkur wrote:...billigare än 8000 blir det ju knappast då eller?
Jodå!

Shimano Tiagra + Tektro Lyra:
http://www.zweirad-stadler.com/shop/foc ... tml,a27705
+ €40 i frakt. En del gillar inte Lyrabromsarna, men har själv ingen erfarenhet.

Sram Apex + Avid BB7
http://www.ciclib.de/Raeder/Cross/Cicli ... 023&p=1023
Lite knepig geometri. Jag är 178 och hade valt en 52:a. Se till att inte göra några ändringar i specen, för då har det hänt att det tagit tid och/eller blivit fel. Annars är folk nöjda med den.

Visst, det är inte några racemaskiner med tanke på att Cicli B väger 10,5 kg och Focusen nog också landar nånstans runt 10 kg. En kolfibergaffel från Kina kostar dock inte mycket och då är du säkert nere på samma vikt som på den du länkade till.
Pflanzgarten stole my virginity

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by JA-hatten » 17 Sep 2013 12:37

Skovlos 3.0 - vil jagte dig i dine drømme!
Image

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by merkur » 17 Sep 2013 15:09

AndreasVH wrote:
merkur wrote:...billigare än 8000 blir det ju knappast då eller?
Jodå!

Shimano Tiagra + Tektro Lyra:
http://www.zweirad-stadler.com/shop/foc ... tml,a27705
+ €40 i frakt. En del gillar inte Lyrabromsarna, men har själv ingen erfarenhet.



Visst, det är inte några racemaskiner med tanke på att Cicli B väger 10,5 kg och Focusen nog också landar nånstans runt 10 kg. En kolfibergaffel från Kina kostar dock inte mycket och då är du säkert nere på samma vikt som på den du länkade till.
Stort tack, tror jag slår till på den focusen om min Fuji blir såld nån jävla gång.

Vikten är inom mina krav, är väl mest pendling trekking och touring jag fantiserar om.
Kaffenback tror jag väger 12 fullspäckad.

Edit, bara 54:or inne...................................................
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

pse
Posts: 1071
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by pse » 17 Sep 2013 16:51

Hur trappor ska tas. Vid 3:00


User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Eskiboi » 17 Sep 2013 20:07

Män i trikåer som springer omkring med cyklarna på axeln... jävligt fränt.
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by merkur » 17 Sep 2013 20:17

Tjänar man något på att ha bock eller är det UCI på det?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

abacaxi
Posts: 5638
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 17 Sep 2013 20:20

Det är ju snyggt, vad menar du?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by JA-hatten » 17 Sep 2013 20:29

merkur wrote:Tjänar man något på att ha bock eller är det UCI på det?
Bukket tjener flere formål - den vigtigste egenskab er at bukket hjælper når man skal bære cyklen over forhindringer
Image
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 18 Sep 2013 06:59

merkur wrote:Tjänar man något på att ha bock eller är det UCI på det?
Det är även UCI på bock, i alla fall i tävlingsammanhang.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by klasolsson » 18 Sep 2013 09:30

Väntar nu på denna:
Image

Tack för tipset Viggen!

Livsfarlig Ledning
Posts: 159
Joined: 09 Nov 2009 05:51
Location: Stockholm, Solna

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Livsfarlig Ledning » 18 Sep 2013 18:03

Eskiboi wrote:Män i trikåer som springer omkring med cyklarna på axeln... jävligt fränt.
Mmmm fräsch sarkasm! Kom in i matchen, punk!

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by merkur » 18 Sep 2013 21:05

Cantilever är ju lite av en dröm man aldrig vill ha igen, hur lång tid tar ni som kan på er för att få på ett par?

Jag tycker man kan sitta en hel dag och justera dem, sen är man ändå inte nöjd med anliggning och "toe in" .

Iofs har jag ju bara meckat med billiga skitkomponenter som varit cantilever, kanske är enklare nu för tiden.

Men v-broms är ett minne blott eller? Det blir för skitigt på fälgen för dem?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Eskiboi » 18 Sep 2013 21:27

Livsfarlig Ledning wrote:
Eskiboi wrote:Män i trikåer som springer omkring med cyklarna på axeln... jävligt fränt.
Mmmm fräsch sarkasm! Kom in i matchen, punk!
Åh, äntligen en fiskare som nappade.
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
ravelax
Posts: 3977
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by ravelax » 18 Sep 2013 23:26

merkur wrote:Cantilever är ju lite av en dröm man aldrig vill ha igen, hur lång tid tar ni som kan på er för att få på ett par?
Finns något talessätt om att det tar 10 000 timmar för att bli riktigt bra på något. Riktigt så lång tid tar det kanske inte att lära sig justera cantibromsar, men övning ger färdighet.

Sheldon Brown har ett par artiklar i ämnet som kanske kan vara intressant läsning. Själv lärde jag mig utan dem, men han har en del synpunkter som kanske kan hjälpa dig.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Post by Otto » 19 Sep 2013 07:57

ravelax wrote:
merkur wrote:Cantilever är ju lite av en dröm man aldrig vill ha igen, hur lång tid tar ni som kan på er för att få på ett par?
Finns något talessätt om att det tar 10 000 timmar för att bli riktigt bra på något. Riktigt så lång tid tar det kanske inte att lära sig justera cantibromsar, men övning ger färdighet.

Sheldon Brown har ett par artiklar i ämnet som kanske kan vara intressant läsning. Själv lärde jag mig utan dem, men han har en del synpunkter som kanske kan hjälpa dig.
Eller skaffa de bästa. Avid Shorty Ultimate
De är nog de bästa canlileverbromsarna på marknaden. Biter bäst och är lätta att justera.

Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 19 Sep 2013 07:58

merkur wrote:Cantilever är ju lite av en dröm man aldrig vill ha igen, hur lång tid tar ni som kan på er för att få på ett par?

Jag tycker man kan sitta en hel dag och justera dem, sen är man ändå inte nöjd med anliggning och "toe in" .

Iofs har jag ju bara meckat med billiga skitkomponenter som varit cantilever, kanske är enklare nu för tiden.

Men v-broms är ett minne blott eller? Det blir för skitigt på fälgen för dem?
Ett sammansatt ord:
Mini-V.

Onyx3
Posts: 88
Joined: 03 Aug 2013 12:10
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Onyx3 » 20 Sep 2013 08:37

Vad blir FGs svar på canti/mini-v vs. disc? Det finns ju snart knappt en enda cross utan discar...

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Post by Otto » 20 Sep 2013 10:12

Onyx3 wrote:Vad blir FGs svar på canti/mini-v vs. disc? Det finns ju snart knappt en enda cross utan discar...
Har inga erfarenheter av mini-v men mekaniska discbromsar är ingen höjdare vad jag förstått i cross-sammanhang. De är inte självcentrerande och de slits snabbt och man måste byta belägg ofta om man nu inte vill kosta på sig hydrauliska skivbromsar.

Onyx3
Posts: 88
Joined: 03 Aug 2013 12:10
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Onyx3 » 20 Sep 2013 10:20

Så discar är mer för att tillfredställa alla svettopendlare som inte gillar att tweaka cantis? Känns som att man har mer options på hjul utan disc men det kanske börjar ändras på.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re:

Post by russ_meyer » 20 Sep 2013 12:33

Otto wrote: De är inte självcentrerande och de slits snabbt och man måste byta belägg ofta om man nu inte vill kosta på sig hydrauliska skivbromsar.

Jag skrev ju lite högre upp att TRP hittat på en mekanisk skivbroms som är självcentrerande - spyre heter den. Helt ny så fanns inte mycket skrivet om den men nu har det poppat upp en del nöjda recensioner. http://road.cc/content/review/90569-trp ... disc-brake. Ska köpa mig ett par sådana inom kort, till pågående uncle john-svettopendlarhojprojekt eftersom jag inte orkar tweaka cantisar :) . Vad gäller hjul finns det en del till disc. Funderar på dessa: http://superstar.tibolts.co.uk/product_ ... cts_id=623

Post Reply