Stora cyclocrosstråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by tsarpjotyr » 03 Sep 2013 17:33

Otto wrote:Satsa på en billig aluram. Kör en som kan byggas för växlar sen. Att crossa med en pompino kommer bara bli jobbigt.

Sen är det som sagt vid slottsskogsvallen från kl 18:30 på onsdagar. Det är varierande tempo så man behöver inte känna sig rädd för att man inte kört innan. Det kommer vara CX-specifika övningar och övningsrace.
Inte för att låta näsvis eller så, du kan garanterat mycket mer om CX än mig, men kan du utveckla ditt argument?

Det finns ju uppenbarligen många som kör Pompino som CX-hojj, och även många som kör SS. Det finns ju stort utbud av SSCX-ramar, både i alu och stål, och Pompino'n ligger ungefär i rätt prisklass för mig. Har du annars något tips på en aluram i ungefär samma prisklass som pompinon?

Sen har jag ju inte tänkt använda den exklusivt för CX, utan även som hojj när det är allmänt dåliga förhållanden.


Sen så gillar jag stål i allmänhet :lol: :lol:
Från Norrbotten till Göteborg

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Stora cyclocrosstråden

Post by Otto » 03 Sep 2013 19:45

Vanderlyle wrote:
Otto wrote:Satsa på en billig aluram. Kör en som kan byggas för växlar sen. Att crossa med en pompino kommer bara bli jobbigt.

Sen är det som sagt vid slottsskogsvallen från kl 18:30 på onsdagar. Det är varierande tempo så man behöver inte känna sig rädd för att man inte kört innan. Det kommer vara CX-specifika övningar och övningsrace.
Inte för att låta näsvis eller så, du kan garanterat mycket mer om CX än mig, men kan du utveckla ditt argument?

Det finns ju uppenbarligen många som kör Pompino som CX-hojj, och även många som kör SS. Det finns ju stort utbud av SSCX-ramar, både i alu och stål, och Pompino'n ligger ungefär i rätt prisklass för mig. Har du annars något tips på en aluram i ungefär samma prisklass som pompinon?

Sen har jag ju inte tänkt använda den exklusivt för CX, utan även som hojj när det är allmänt dåliga förhållanden.


Sen så gillar jag stål i allmänhet :lol: :lol:
Ja, det är många som kör pompino som en SS hoj men grövre däck på grusvägar ja. Men jag har inte sett någon köra CX på en pompino (det finns väl någon där ute ja) den väger rätt mycket. Jag har själv en pompino som vardagscykel men jag skulle aldrig använda den att köra CX. Det är mycket springa med cykeln på ryggen inom CX vill man inte ha en ram+gaffel som väger 3,3 kg.

Men om man inte vill satsa på CX och bara testa så kan det ju vara ok. Men om du bara skall köra SS så kan du ju lika gärna köra en ram för växlar.

Ramtips?
Det typiska FG svaret. Kolla på Dolansidan.

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by tsarpjotyr » 03 Sep 2013 22:14

Otto wrote:
Vanderlyle wrote:
Otto wrote:Satsa på en billig aluram. Kör en som kan byggas för växlar sen. Att crossa med en pompino kommer bara bli jobbigt.

Sen är det som sagt vid slottsskogsvallen från kl 18:30 på onsdagar. Det är varierande tempo så man behöver inte känna sig rädd för att man inte kört innan. Det kommer vara CX-specifika övningar och övningsrace.
Inte för att låta näsvis eller så, du kan garanterat mycket mer om CX än mig, men kan du utveckla ditt argument?

Det finns ju uppenbarligen många som kör Pompino som CX-hojj, och även många som kör SS. Det finns ju stort utbud av SSCX-ramar, både i alu och stål, och Pompino'n ligger ungefär i rätt prisklass för mig. Har du annars något tips på en aluram i ungefär samma prisklass som pompinon?

Sen har jag ju inte tänkt använda den exklusivt för CX, utan även som hojj när det är allmänt dåliga förhållanden.


Sen så gillar jag stål i allmänhet :lol: :lol:
Ja, det är många som kör pompino som en SS hoj men grövre däck på grusvägar ja. Men jag har inte sett någon köra CX på en pompino (det finns väl någon där ute ja) den väger rätt mycket. Jag har själv en pompino som vardagscykel men jag skulle aldrig använda den att köra CX. Det är mycket springa med cykeln på ryggen inom CX vill man inte ha en ram+gaffel som väger 3,3 kg.

Men om man inte vill satsa på CX och bara testa så kan det ju vara ok. Men om du bara skall köra SS så kan du ju lika gärna köra en ram för växlar.

Ramtips?
Det typiska FG svaret. Kolla på Dolansidan.
Hmm. Alltså, jag vet inte hur sugen jag är på att börja tävla i CX, vill mest köra det för att det verkar skojj, och kanske lite i träningssyfte, och det huvudsakliga syftet för cykeln är kanske en allt-i-allo-cykel när allt kommer omkring. Sen är jag ju student också, med ekonomin som följer, och On-one har ett erbjudande då man får gaffel, ram, sadel, stolpe, styre och däck till ett förmånligt pris. Iofs kostar dolans ramkit 70 gbp mer, men det är ändå en avsevärd skillnad som student. Sen om man verkligen gillar CX, så kanske man blir tvungen att inleda ytterligare ett projekt.



Tack för råden dock! Får ta en funderare..
Från Norrbotten till Göteborg

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 04 Sep 2013 07:34

Här har du för övrigt ett helg djävla gäng med ramar/ram+gaffel som alla är roligare än en Pompino att sladda runt i lera och över blött gräs med, lite varierande prisklasser men inga hutlösa priser:
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/FRP ... e_and_fork
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/FRE ... e_and_fork
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/FRE ... frame_only
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/FRS ... e_and_fork
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/FRO ... e_and_fork
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/FRG ... nd_headset
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/FRG ... arbon_fork
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/FRG ... nd_headset
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/FRG ... nd_headset

Som du säger kanske du inte vill tävla, utan mer ha en allt-i-allo cykel/svenskt höstrusk. Då kanske en Pompino är helt rätt, men vill du ens hänga lite på en öppen crossträning i Göteborg eller någon annan stans, testa på att tävla i öppen klass och kanske t.o.m. hänga på lite växlar vad det lider så kommer du antagligen ångra din Pompino. Nu behöver det inte bli så men 3kg ram kommer alltid väga 3kg ram och det kommer vara jobbigt att släpa uppför trappor, över hinder och genom grustag. Det kanske är värt det för att du får ihop en hoj snabbt, men kolla runt lite på forumet, Happy:s (Hostile MTB) köp och sälj och andra ställen så kan du komma lika billigt undan och ha jävligt mycket roligare på kuppen! Jag hade tittat närmare på Guerciotti för dom vet onekligen hur en cross-slipsten ska dras, vettiga geometrier och beprövade ramar. Dolan är heller inget dåligt tips, sen om du vill komma undan ruskigt billigt kan du alltid kolla in CNC-Bike (då får du även öva på skoltyskan!):
http://www.cnc-bike.de/index.php?cPath=21_73_391

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by tsarpjotyr » 04 Sep 2013 08:12

Sant.

Ska nog försöka hitta något växlat att utgå ifrån, det är som ni säger mer mångsidigt, och då har man ju valmöjligheterna öppna.
Från Norrbotten till Göteborg

User avatar
hundbilden
Posts: 17
Joined: 16 Aug 2012 23:51

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by hundbilden » 04 Sep 2013 08:14

Tänkte beställa den här (om den är kvar) imorgon.
http://www.chainreactioncycles.com/se/e ... prod104928

Tråkig fabrikscross - visst, men verkar prisvärd. Har ni någon feedback på den?
“My dear, find what you love and let it kill you." - Charles Bukowski

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by AndreasVH » 04 Sep 2013 08:46

^^ Ridley är väl sällan tråkigt? Fina ramar och den du länkar till verkar som sagt väldigt prisvärd.
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 04 Sep 2013 09:02

RetepNamob ur KCR har en Ridley X-bow (ses nedan) och en Damocles, jag har en Ridley Damocles (landsvägslok). Det är riktigt bra jävla hojar, är det något som belgare kan så är det väl cross? Bara kolla VM från förra året för evidens ;)

Det enda som kanske är "tråkigt" är sti-reglagen och den 9-delade drivlinan, men sånt kan man alltid bit för bit uppgradera snorbilligt om man kör Shimano. Ett hett tips är att behålla växelreglage så länge dom orkar och byta ut nakväxeln till en mtb växel från Shimano eller SRAM och vips så kan du ha kassetter som tar dig fram precis överallt och det finns hundra miljoner avlagda mtb-växlar kassetter i vårt avlånga land..

Sånt får man inte gratis om man envisas med at cykla Campa.

Image

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by frank.h » 04 Sep 2013 09:10

hundbilden wrote:Tänkte beställa den här (om den är kvar) imorgon.
http://www.chainreactioncycles.com/se/e ... prod104928

Tråkig fabrikscross - visst, men verkar prisvärd. Har ni någon feedback på den?

Jag köpte fabrikscross. Inget tråkigt med det så länge den gör sitt jobb. Ska du med till kompiscrossen på lördag?
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

User avatar
hundbilden
Posts: 17
Joined: 16 Aug 2012 23:51

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by hundbilden » 04 Sep 2013 10:54

Är i Göteborg närmaste tiden, så ingen kompiscross för mig på lördag tyvärr.

Nu är beställningen lagd! Var bara en kvar så hoppas att den finns kvar.
“My dear, find what you love and let it kill you." - Charles Bukowski

User avatar
hundbilden
Posts: 17
Joined: 16 Aug 2012 23:51

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by hundbilden » 04 Sep 2013 10:58

Helv-.. Tror inte att den finns kvar, hittar inget när jag söker på den utan bara när jag går genom den gamla länken. Och där står det att det bara är en kvar. Håll tummarna för mig!
“My dear, find what you love and let it kill you." - Charles Bukowski

User avatar
hundbilden
Posts: 17
Joined: 16 Aug 2012 23:51

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by hundbilden » 04 Sep 2013 13:27

Blev inget köp dessvärre. De var slut. Någon som har köptips?
“My dear, find what you love and let it kill you." - Charles Bukowski

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Kiliam » 04 Sep 2013 15:36

Ligger rätt mycket på happy, värt att kolla in.

SirUlrich
Posts: 259
Joined: 03 Aug 2011 16:54
Location: Stockholm - västerort

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by SirUlrich » 04 Sep 2013 23:56

hundbilden wrote:Blev inget köp dessvärre. De var slut. Någon som har köptips?
http://www.bike-discount.de/shop/k1827/ ... l?mfid=825

Beställde den igår och verkar vara mycket för pengarna!

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Stora cyclocrosstråden

Post by olebole » 05 Sep 2013 08:22

Corratecen ser fin ut!
Kul med aktivitet i forumets bästa tråd :)

User avatar
hundbilden
Posts: 17
Joined: 16 Aug 2012 23:51

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by hundbilden » 05 Sep 2013 08:55

Chainreactioncycles verkar lägga ut cyklocrossar typ dagligen på förmiddagen, demo-ex och annat. Så om någon är i köptankar kolla sajten kontinuerligt!
Beställde denna: http://www.chainreactioncycles.com/se/e ... prod111300 nu. Får se om den landar eller om jag får ytterligare en besvikelse..
“My dear, find what you love and let it kill you." - Charles Bukowski

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Bompet » 05 Sep 2013 09:30

Bara för saken skull skall jag kanske fylla på Viggens utläggning. Jag håller med om att inkrementell uppgradering/förändring av komponenter och cross hör ihop.

Ridley Crossbow är en mycket solid och väl fungerande ram. jag kör cross med den, använder den för landsvägsträning under vinterhalvåret (samt även 2 sommarsäsonger) samt som pendlingscykel på vintern. Jag har inte behandlat den särskilt snällt men den har alltid ställt upp för mej. Det enda jag kan säga är negativt är kabeldragningen. Lätt att få lite för tajta böjar på växelvajrarna. men detta är ett problem på många cross ramar med vajrarna dragna ovanpå toppröret

Som syners på bilden har min Crossbow alltid haft en skön blandning av olika komponenter.

I inkarnationen som visas ovan (ca 3.5 år sedan) var den utrustad med med en skön blandning av Shimano Ultegra / Dura Ace komponenter med lite Stronglight och Tektro i mixen.

På grund av att saker blivit sönderkörda (en naturlig del av cross) men också för att harmonisera med resten av mitt cykelstall, är den nu utrustad med en likaledes skön blandning av SRAM komponenter: Rival reglage, Apex fram- och bakväxel, Force vevparti och kassett. Bromsarna är numer ett par frog-legs.

Hjul har kommit och gått över tiden.

Summa summarum: Köp en habil cross ram och uppgradera/byt komponenter inkrementellt.

(Allt detta har gjort mej sugen på att göra i ordning Crossbow:en inför höstsäsongen. Just nu hänger den utan hjul i förrådet. Otvättad och ledsen sedan vår-vintern. Dags för lite kärlek.)
Last edited by Bompet on 05 Sep 2013 12:52, edited 2 times in total.
Image

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by tsarpjotyr » 05 Sep 2013 12:33

Efter att ha kollat cyclocrossvideos på Vimeo, å insett hur jävla kul det verkar vara att köra, så beställde jag igår (efter att ha rådfrågat Viggen) en ram och gaffel CNC-bikes i alu, anpassad för växlar. Så fort ramen kommer dyker den upp i en tråd nära dig.. Hoppas bara jag har råd/hinner bygga ihop den relativt snart.

Hur länge kör man cyclocross? Som jag har förstått det så är väl "säsongen" från typ, september till någon gång på våren?
Från Norrbotten till Göteborg

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Bompet » 05 Sep 2013 12:49

Vanderlyle wrote:Hur länge kör man cyclocross? Som jag har förstått det så är väl "säsongen" från typ, september till någon gång på våren?
Tävlingssäsongen är traditionellt från september - februari, men man kan köra cykelcross närsomhelst. Jag har körde mycket på våren/sommaren för några år sedan. Som täninggsform är det mer kompakt än landsväg. Kör en timme och du är helt slut (Att du skall köra hårt behöver inte tilläggas. Det ingår i konceptet).

För min del är det framförallt längtan efter / möjligheten till landvägskörning som avgör när säsongen börjar eller slutar. De senaste åren har vägen dragit mer än leran och därför har min crosssäsong varit i princip obefintlig.

Men är du sugen på att köra cross så gör det. Skit i vilken årstid det är.
Image

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Otto » 05 Sep 2013 13:12

Vanderlyle wrote:Efter att ha kollat cyclocrossvideos på Vimeo, å insett hur jävla kul det verkar vara att köra, så beställde jag igår (efter att ha rådfrågat Viggen) en ram och gaffel CNC-bikes i alu, anpassad för växlar. Så fort ramen kommer dyker den upp i en tråd nära dig.. Hoppas bara jag har råd/hinner bygga ihop den relativt snart.

Hur länge kör man cyclocross? Som jag har förstått det så är väl "säsongen" från typ, september till någon gång på våren?
I Sverige så är säsongen rätt kort. Oktober till november, eller i alla fall CX-cupen.
Sen kommer det ju vara en liten inofficiell cup i Göteborg kallad "Introcrossen" på några söndagar. Sen är det ju alltid träningar varje onsdag.
Sen blir det för mycket snö och is för att köra cross.

Det är mest i USA och Europa som har lite mildare klimat som kör mer höst, vinter och vår.

Post Reply