Stora cyclocrosstråden
Re: Stora cyclocrosstråden
Med din längd och innermått skulle jag gå på 52:an. (Det känns som att det är stor 52:a också om måtten är korrekta. Ramen är ju slopad så jag antar att TT måttet är effektiv TT) Jag är något längre och har lite längre ben än dej och jag kör en Ridley CrossBow 52:a med TT på 53.5. Och den är definitivt inte för liten för cross.
Med allt detta sagt, så bygger hela storleks resonemanget på att du faktiskt tänker köra cross (eller liknande) med cykeln. Om du enbart skall använda den på lansväg så kan du måtta som du måttar på landsväg. Anledningen till att man vill ha en crossram mindre är för att få en mer lättmanövrerrad cykel som är lätt att kliva av/på och att bära.
En annan anledning till varför crossramar är "mindre" är att högre BB och mer utrymme för hjulen ger en mindre diamant. Sadel och topprör blir helt enkelt kortare. Nu skall dock tilläggas att just cykeln du pratar om inte har en utpräglat "crossig" geometri.
Jag tycker fortfarande att All City Nature boy är ett mer gediget alternativ i ung samma prisklass som du rör dej i. Men smaken är ju bekant som baken. Hårig.
Med allt detta sagt, så bygger hela storleks resonemanget på att du faktiskt tänker köra cross (eller liknande) med cykeln. Om du enbart skall använda den på lansväg så kan du måtta som du måttar på landsväg. Anledningen till att man vill ha en crossram mindre är för att få en mer lättmanövrerrad cykel som är lätt att kliva av/på och att bära.
En annan anledning till varför crossramar är "mindre" är att högre BB och mer utrymme för hjulen ger en mindre diamant. Sadel och topprör blir helt enkelt kortare. Nu skall dock tilläggas att just cykeln du pratar om inte har en utpräglat "crossig" geometri.
Jag tycker fortfarande att All City Nature boy är ett mer gediget alternativ i ung samma prisklass som du rör dej i. Men smaken är ju bekant som baken. Hårig.
Re: Stora cyclocrosstråden
wut?troutbum wrote:Gräver upp tråden en gång till...!
Re: Stora cyclocrosstråden
Jag hade/har gjort precis som det anses vara korrekt för cross, gå ner en storlek till en 52a istället för att köra samma storlek som din lvg-ram. Jag gick från 60-61 på lvg till 58 på min cross (har för övrigt 58,5x58,5 på min banram), nu är den inte helt monterad än men den känns helt klockren i storleken. Jag tror att du kommer uppskatta en lite mindre ram när det ska stökas på stig eller i stan för den delen. En längre styrstam är också rätt skönt om man kör cross eftersom att man får händerna mer direkt över framhjulets axel, vilket gör cykeln lättmanövrerad.troutbum wrote:Gräver upp tråden en gång till...
Har bestämt mig för en Genesis Day one men jag har lite svårt att välja storlek.
Jag kör en 54cm vägcykel som jag tycker passar mig rätt bra, men med geometrin på en CX ska man gå ner en storlek?
52cm Day one har TT 545mm, 54cm har 550, så det skiljer bara 5mm där.
Men jag är lite orolig att standover'n på 54an blir för hög för min 80-81cm innersömsmått?
Har försökt skanna internet efter ett standover height-mått men hittar inget, däremot ett vagt mått på Croix De Fer som säger att standovern på 54cm där är 79cm...
Andra trådar om Day one verkar rekommendera 54cm för folk runt min längd (175cm dryga).
Är det säkrare att gå på den midre ramen och sätta set back på sadel/längre styrstam än att få en ram som är för stor kanske?
Synpunkter mottages gärna, beställknappen ser inbjudande ut!
Det är nog bara att klicka nu du!
Re: Stora cyclocrosstråden
Jo visst ser den spännande ut, men hur många tusen till får man slänga och varför hittar jag inga vettiga återförsäljare?Bompet wrote: Jag tycker fortfarande att All City Nature boy är ett mer gediget alternativ i ung samma prisklass som du rör dej i. Men smaken är ju bekant som baken. Hårig.
9495sek hos cyclecomponents + frakt antar jag, känns ... hårt.
Re: Stora cyclocrosstråden
^Jo...det blir nog dryga 2000 upp mot Genesis.
http://activesport.co.uk/shop/catalog/b ... JbecQ2y6L4
Men om du känner för Genesis så kör på det!
http://activesport.co.uk/shop/catalog/b ... JbecQ2y6L4
Men om du känner för Genesis så kör på det!
Re: Stora cyclocrosstråden
Den geometrin verkar ännu svårare, måste man ända ner på en 49cm isf?!Bompet wrote:^Jo...det blir nog dryga 2000 upp mot Genesis.
http://activesport.co.uk/shop/catalog/b ... JbecQ2y6L4
Men om du känner för Genesis så kör på det!
Edit: Nevermind, köpte just en Genesis Day One 52cm, DOCK hade dom ingen inne så får vänta ett tag... men den som väntar på nått gott!
Tack för hjälpen!
Re: Stora cyclocrosstråden
Äsch, jag är helt klart såld på skivbromscross. Köper allt med hull och hår , synd bara att Merida CX Carbon Team disc (Phu!!) som kommer hösten 2011 inte kommer vara gratis.snarkus wrote:Jag har utan något egentligt skäl också svårt för skivbromsar på cross, men så fick jag en uppenbarelse häromveckan när jag var hos LBS:en och snackade om nästa års Cannondejlkrossar - om jag skaffar en cross med skivor så kan jag inte använda min landsvägshjul på den! Så hädanefter är det skälet jag kommer hänvisa till för att motivera min egen avsmak för skivor på crossBompet wrote:Jag har, trots att UCI nu har godkänt det för tävling, lite svårt för skivbromsar på crosscyklar. Jag vet att det är sjukt bakåtsträvande och om ett par år kommer säkert alla i eliten köra med skivor...Men i alla fall.
http://happymtb.org/2011/02/26/merida-c ... team-disc/
--------->>><<<<--------------
Re: Stora cyclocrosstråden
Jag undrar om denna kan vara något att ha? Runt 10000 kr kostar den. Aluram och gaffel samt shimano 105. Är det något cross i den eller är det mer en "åka till jobbet cykel i alla väder"?
Re: Stora cyclocrosstråden
Konstigt att de har bromsvajern på undersidan av topröret. Det blir nog en fin jobbpendlare men att ha den som cross skulle jag nog låta bli.surpa wrote:[img]Meh[/img]
Jag undrar om denna kan vara något att ha? Runt 10000 kr kostar den. Aluram och gaffel samt shimano 105. Är det något cross i den eller är det mer en "åka till jobbet cykel i alla väder"?
Re: Stora cyclocrosstråden
Just det, bromsvajern. Tänkte inte på det .Otto wrote:Konstigt att de har bromsvajern på undersidan av topröret. Det blir nog en fin jobbpendlare men att ha den som cross skulle jag nog låta bli.surpa wrote:[img]Meh[/img]
Jag undrar om denna kan vara något att ha? Runt 10000 kr kostar den. Aluram och gaffel samt shimano 105. Är det något cross i den eller är det mer en "åka till jobbet cykel i alla väder"?
Tack Otto.
- urban cycles
- Posts: 252
- Joined: 06 Apr 2008 18:11
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Stora cyclocrosstråden
stiligt!Viggen wrote:Tada!
[img]
Re: Stora cyclocrosstråden
Snyggt Viggen! Du ser ut att vara redo för att cykla en jädra massa i år!
/Fredde
/Fredde
Re: Stora cyclocrosstråden
Tack även här Johan
Tack fredde, tanken är att jag ska cykla halvt ihjäl mig i år! Hoppas det går vägen.
Tack fredde, tanken är att jag ska cykla halvt ihjäl mig i år! Hoppas det går vägen.
Re: Stora cyclocrosstråden
Filmtips, diverse gammal crossvideo:
http://www.britishpathe.com/record.php?id=72135 (World Championships, Vinst av Erik De Vlaeminck)
http://www.britishpathe.com/record.php?id=21552 (Le 2eme Criterium International de Cross Cyclo-Pedestre)
http://www.britishpathe.com/record.php?id=46027
http://www.britishpathe.com/record.php?id=45650
http://www.britishpathe.com/record.php?id=44537
http://www.britishpathe.com/record.php?id=72261
http://www.britishpathe.com/record.php?id=72135 (World Championships, Vinst av Erik De Vlaeminck)
http://www.britishpathe.com/record.php?id=21552 (Le 2eme Criterium International de Cross Cyclo-Pedestre)
http://www.britishpathe.com/record.php?id=46027
http://www.britishpathe.com/record.php?id=45650
http://www.britishpathe.com/record.php?id=44537
http://www.britishpathe.com/record.php?id=72261
Re: Stora cyclocrosstråden
Erik De Vlaeminck...Är han släkt med "Mr Paris-Roubaix" Roger De Vlaeminck
Re: Stora cyclocrosstråden
Ja det verkar vara precis så. http://en.wikipedia.org/wiki/Erik_De_Vlaeminck
Intressant att rehabiliteras för amfetaminberoende efter avslutad karriär.
Intressant att rehabiliteras för amfetaminberoende efter avslutad karriär.
Re: Stora cyclocrosstråden
Tjack va ju rätt vanligt i gamla dar. Tom Simpson dog ju på väg upp för Mont Ventoux full med tjack och alkohol.slmn wrote:Ja det verkar vara precis så. http://en.wikipedia.org/wiki/Erik_De_Vlaeminck
Intressant att rehabiliteras för amfetaminberoende efter avslutad karriär.
Re: Stora cyclocrosstråden
Om man skall tro Joe Parkin så är ju ett vanligt belgiskt kermis-räjs på mer uppåttjack än både Stureplan och Avenyn en lördagskväll. Titeln på han bok A Dog In a Hat kommer ju från klung-snack kring en cyklist som man skall se upp för, nåt som inte riktikt stämmer, nån som har mer fart än de borde: Een hond met een hoed op
Re: Stora cyclocrosstråden
Fick den här igår med posten. Min tyska, tunga fulcross.
Tyskarna rörde till det en del och skickade dessutom en cykel extra
Tyskarna rörde till det en del och skickade dessutom en cykel extra