Stora cyclocrosstråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Bompet » 10 Mar 2011 09:50

Med din längd och innermått skulle jag gå på 52:an. (Det känns som att det är stor 52:a också om måtten är korrekta. Ramen är ju slopad så jag antar att TT måttet är effektiv TT) Jag är något längre och har lite längre ben än dej och jag kör en Ridley CrossBow 52:a med TT på 53.5. Och den är definitivt inte för liten för cross.

Med allt detta sagt, så bygger hela storleks resonemanget på att du faktiskt tänker köra cross (eller liknande) med cykeln. Om du enbart skall använda den på lansväg så kan du måtta som du måttar på landsväg. Anledningen till att man vill ha en crossram mindre är för att få en mer lättmanövrerrad cykel som är lätt att kliva av/på och att bära.

En annan anledning till varför crossramar är "mindre" är att högre BB och mer utrymme för hjulen ger en mindre diamant. Sadel och topprör blir helt enkelt kortare. Nu skall dock tilläggas att just cykeln du pratar om inte har en utpräglat "crossig" geometri.

Jag tycker fortfarande att All City Nature boy är ett mer gediget alternativ i ung samma prisklass som du rör dej i. Men smaken är ju bekant som baken. Hårig.
Image

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Otto » 10 Mar 2011 10:28

troutbum wrote:Gräver upp tråden en gång till...!
wut?

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 10 Mar 2011 10:47

troutbum wrote:Gräver upp tråden en gång till...

Har bestämt mig för en Genesis Day one men jag har lite svårt att välja storlek.
Jag kör en 54cm vägcykel som jag tycker passar mig rätt bra, men med geometrin på en CX ska man gå ner en storlek?

52cm Day one har TT 545mm, 54cm har 550, så det skiljer bara 5mm där.
Men jag är lite orolig att standover'n på 54an blir för hög för min 80-81cm innersömsmått?

Har försökt skanna internet efter ett standover height-mått men hittar inget, däremot ett vagt mått på Croix De Fer som säger att standovern på 54cm där är 79cm...

Andra trådar om Day one verkar rekommendera 54cm för folk runt min längd (175cm dryga).
Är det säkrare att gå på den midre ramen och sätta set back på sadel/längre styrstam än att få en ram som är för stor kanske?
Synpunkter mottages gärna, beställknappen ser inbjudande ut!
Jag hade/har gjort precis som det anses vara korrekt för cross, gå ner en storlek till en 52a istället för att köra samma storlek som din lvg-ram. Jag gick från 60-61 på lvg till 58 på min cross (har för övrigt 58,5x58,5 på min banram), nu är den inte helt monterad än men den känns helt klockren i storleken. Jag tror att du kommer uppskatta en lite mindre ram när det ska stökas på stig eller i stan för den delen. En längre styrstam är också rätt skönt om man kör cross eftersom att man får händerna mer direkt över framhjulets axel, vilket gör cykeln lättmanövrerad.

Det är nog bara att klicka nu du!

troutbum
Posts: 142
Joined: 03 Feb 2010 18:24

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by troutbum » 10 Mar 2011 11:50

Bompet wrote: Jag tycker fortfarande att All City Nature boy är ett mer gediget alternativ i ung samma prisklass som du rör dej i. Men smaken är ju bekant som baken. Hårig.
Jo visst ser den spännande ut, men hur många tusen till får man slänga och varför hittar jag inga vettiga återförsäljare?
9495sek hos cyclecomponents + frakt antar jag, känns ... hårt.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Bompet » 10 Mar 2011 11:58

^Jo...det blir nog dryga 2000 upp mot Genesis.
http://activesport.co.uk/shop/catalog/b ... JbecQ2y6L4

Men om du känner för Genesis så kör på det!
Image

troutbum
Posts: 142
Joined: 03 Feb 2010 18:24

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by troutbum » 10 Mar 2011 12:10

Bompet wrote:^Jo...det blir nog dryga 2000 upp mot Genesis.
http://activesport.co.uk/shop/catalog/b ... JbecQ2y6L4

Men om du känner för Genesis så kör på det!
Den geometrin verkar ännu svårare, måste man ända ner på en 49cm isf?!

Edit: Nevermind, köpte just en Genesis Day One 52cm, DOCK hade dom ingen inne så får vänta ett tag... men den som väntar på nått gott!

Tack för hjälpen!

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Andye » 11 Mar 2011 13:50

snarkus wrote:
Bompet wrote:Jag har, trots att UCI nu har godkänt det för tävling, lite svårt för skivbromsar på crosscyklar. Jag vet att det är sjukt bakåtsträvande och om ett par år kommer säkert alla i eliten köra med skivor...Men i alla fall.
Jag har utan något egentligt skäl också svårt för skivbromsar på cross, men så fick jag en uppenbarelse häromveckan när jag var hos LBS:en och snackade om nästa års Cannondejlkrossar - om jag skaffar en cross med skivor så kan jag inte använda min landsvägshjul på den! Så hädanefter är det skälet jag kommer hänvisa till för att motivera min egen avsmak för skivor på cross :)
Äsch, jag är helt klart såld på skivbromscross. Köper allt med hull och hår , synd bara att Merida CX Carbon Team disc (Phu!!) som kommer hösten 2011 inte kommer vara gratis.

Image

http://happymtb.org/2011/02/26/merida-c ... team-disc/
--------->>><<<<--------------

User avatar
surpa
Posts: 139
Joined: 10 Jun 2008 09:27
Location: Åkersberga

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by surpa » 17 Mar 2011 09:14

Image

Jag undrar om denna kan vara något att ha? Runt 10000 kr kostar den. Aluram och gaffel samt shimano 105. Är det något cross i den eller är det mer en "åka till jobbet cykel i alla väder"?

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Otto » 17 Mar 2011 11:39

surpa wrote:[img]Meh[/img]

Jag undrar om denna kan vara något att ha? Runt 10000 kr kostar den. Aluram och gaffel samt shimano 105. Är det något cross i den eller är det mer en "åka till jobbet cykel i alla väder"?
Konstigt att de har bromsvajern på undersidan av topröret. Det blir nog en fin jobbpendlare men att ha den som cross skulle jag nog låta bli.

User avatar
surpa
Posts: 139
Joined: 10 Jun 2008 09:27
Location: Åkersberga

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by surpa » 17 Mar 2011 12:02

Otto wrote:
surpa wrote:[img]Meh[/img]

Jag undrar om denna kan vara något att ha? Runt 10000 kr kostar den. Aluram och gaffel samt shimano 105. Är det något cross i den eller är det mer en "åka till jobbet cykel i alla väder"?
Konstigt att de har bromsvajern på undersidan av topröret. Det blir nog en fin jobbpendlare men att ha den som cross skulle jag nog låta bli.
Just det, bromsvajern. Tänkte inte på det :? .
Tack Otto.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 18 Mar 2011 17:38

Tada!
Image
Mer på: http://bit.ly/hsdhMF

User avatar
urban cycles
Posts: 252
Joined: 06 Apr 2008 18:11
Location: Malmö
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by urban cycles » 19 Mar 2011 08:54

Viggen wrote:Tada!
[img]
stiligt!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Fredde » 19 Mar 2011 16:48

Snyggt Viggen! Du ser ut att vara redo för att cykla en jädra massa i år! :)

/Fredde

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 20 Mar 2011 09:52

Tack även här Johan :)

Tack fredde, tanken är att jag ska cykla halvt ihjäl mig i år! Hoppas det går vägen.


User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Bompet » 30 Mar 2011 16:29

Erik De Vlaeminck...Är han släkt med "Mr Paris-Roubaix" Roger De Vlaeminck
Image

slmn
Posts: 35
Joined: 08 Apr 2010 16:03

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by slmn » 30 Mar 2011 17:46

Ja det verkar vara precis så. http://en.wikipedia.org/wiki/Erik_De_Vlaeminck
Intressant att rehabiliteras för amfetaminberoende efter avslutad karriär.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Otto » 30 Mar 2011 21:30

slmn wrote:Ja det verkar vara precis så. http://en.wikipedia.org/wiki/Erik_De_Vlaeminck
Intressant att rehabiliteras för amfetaminberoende efter avslutad karriär.
Tjack va ju rätt vanligt i gamla dar. Tom Simpson dog ju på väg upp för Mont Ventoux full med tjack och alkohol.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Bompet » 31 Mar 2011 08:49

Om man skall tro Joe Parkin så är ju ett vanligt belgiskt kermis-räjs på mer uppåttjack än både Stureplan och Avenyn en lördagskväll. Titeln på han bok A Dog In a Hat kommer ju från klung-snack kring en cyklist som man skall se upp för, nåt som inte riktikt stämmer, nån som har mer fart än de borde: Een hond met een hoed op
Image

User avatar
surpa
Posts: 139
Joined: 10 Jun 2008 09:27
Location: Åkersberga

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by surpa » 02 Apr 2011 16:16

Fick den här igår med posten. Min tyska, tunga fulcross.
Image
Tyskarna rörde till det en del och skickade dessutom en cykel extra :shock:

Post Reply