Stora cyclocrosstråden
Re: Stora cyclocrosstråden
jag formligen vecklade ihop min crono-fälg efter att ha kavlat däcket på söndagens introcross. verkar som att jag limmat lite slarvigt, så fälgen är oskylldig som en brud...
de har en ganska djup profil på insidan, så massa lim och fälgband är nog vägen att vandra. mina 32'or satt nog mest på fälgkanten.
ganska många kör crono på sina crossar i gbg.
/Johan
de har en ganska djup profil på insidan, så massa lim och fälgband är nog vägen att vandra. mina 32'or satt nog mest på fälgkanten.
ganska många kör crono på sina crossar i gbg.
/Johan
Re:
Ringde och språkades med Anders i förra veckan, valet står väl mellan Crono och Nemesis då jag inte har råd att finköpa cross-specifika Major Tom. Men håller dom för dig så lär dom ju hålla för mig som lirar i viktklassen strax under dig (om jag får gissa kroppsvikter på oss bägge). Får nog se om jag kan lura Anders till telefonen så fort mina Record nav dyker upp. Det blir i vart fall 32 fram och bak och antagligen 3x runt om.Otto wrote: Just ja. Glömde svara på det. Jo, Crono kör jag på det har funkar bra. Inget jag tänkt på, så det är väl ett bra betyg.
Vet egentligen inte jag det är för skillnad förutom att Nemesis väger nästan 100gram mer. Så de borde ju tåla mer stryk.
Men jag tror att Anders har både Crono och Nemesis inne.
Men vafalls! Då lär jag nog få vänta till efter L'Eroica.. Om jag inte köper fälg/ekrar av Anders och knåpar ihop dom själv dåBompet wrote:^japp. 32 och 36 håls vet jag med säkerhet. Men först skall han bygga mina hjul. Get in line Viggen
Hoppla, ja sånt kan ju såklart hända..johanp wrote:jag formligen vecklade ihop min crono-fälg efter att ha kavlat däcket på söndagens introcross. verkar som att jag limmat lite slarvigt, så fälgen är oskylldig som en brud...
de har en ganska djup profil på insidan, så massa lim och fälgband är nog vägen att vandra. mina 32'or satt nog mest på fälgkanten.
ganska många kör crono på sina crossar i gbg.
/Johan
Det där med belgisk tejp och Mastik verkar vara en vinnande kombo när det kommer till att limma crosstub. Sen att det är ett smärre helvete att få loss är väl en annan femma, förhoppningsvis så slipper man ju ta av dom. Den här guiden verkar vara genomtänkt, väl beprövad och Mike Zanconato är en rimlig kille rakt igenom och dessutom faktiskt ganska tidseffektiv, gällande denna religion som är crosstubslimning:
http://www.velocipedesalon.com/forum/f7 ... 10244.html
Oscar Ekstam har en bra också som jag kört med.
http://mobilcrosscar.blogspot.se/2011/0 ... k.html?m=1
Det viktigaste är väl att ta sig tid att limma varenda millimeter och låta det få torka.
http://mobilcrosscar.blogspot.se/2011/0 ... k.html?m=1
Det viktigaste är väl att ta sig tid att limma varenda millimeter och låta det få torka.
Re: Stora cyclocrosstråden
Dom var ju tämligen lika, men ja torktid och att vara noggrann är det som verkar vara A och O.
- tsarpjotyr
- Posts: 376
- Joined: 20 Sep 2012 10:53
- Location: Gbg 413
Re: Stora cyclocrosstråden
-
Last edited by tsarpjotyr on 27 Sep 2013 22:45, edited 2 times in total.
Från Norrbotten till Göteborg
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: Stora cyclocrosstråden
Idag kom min Vitus Energie, tack för köptipset Viggen! Ska nog köra kompiscrossen på söndag, kan komma med en liten recension efter det.
Re: Stora cyclocrosstråden
Lite status på Skovlos 3.0 projektet
Har købt Truvativ 36t 104bcd klinge, så jeg kan FLOP/FLOP 36/16 (63gi, 2.25ratio) og 36/18 (56gi, 2.0ratio). På den tunge flop er hastigheden 30km/t ved 100rpm.
Til CX-afdelinger med extreem-MUD kan jeg montere min nuværende 32T og floppe 32/18 (49gi, 1.78ratio).
og så skal der monteres 33c Racing Ralph Performance Cyclo X
og swoppe mine nuværende sølvfarvede Tektros med Xviggens sorte Cane Creek SCR-5.
Jeg har også en drøm om at få mit baghjul til at køre med 28 eger i stedet for nuværende 27.
Ps. Klarlakken over de blotlagte rør if.m fillet braze, holder indtil videre godt.
Har købt Truvativ 36t 104bcd klinge, så jeg kan FLOP/FLOP 36/16 (63gi, 2.25ratio) og 36/18 (56gi, 2.0ratio). På den tunge flop er hastigheden 30km/t ved 100rpm.
Til CX-afdelinger med extreem-MUD kan jeg montere min nuværende 32T og floppe 32/18 (49gi, 1.78ratio).
og så skal der monteres 33c Racing Ralph Performance Cyclo X
og swoppe mine nuværende sølvfarvede Tektros med Xviggens sorte Cane Creek SCR-5.
Jeg har også en drøm om at få mit baghjul til at køre med 28 eger i stedet for nuværende 27.
Ps. Klarlakken over de blotlagte rør if.m fillet braze, holder indtil videre godt.
Re: Stora cyclocrosstråden
Ilu Hattori <3JA-hatten wrote:.........
Jeg har også en drøm om at få mit baghjul til at køre med 28 eger i stedet for nuværende 27...............
Re: Stora cyclocrosstråden
Så här blev den. Inget spektakel, men väldigt trevlig att cykla på.
Tänkte vid tillfälle även byta ut vevpartiet och bara köra 1x10.
Tänkte vid tillfälle även byta ut vevpartiet och bara köra 1x10.
SONS OF SATAN - Fista Stockholm
Re: Stora cyclocrosstråden
Schysst! Den ser kul ut
Men byta ut vevparti för att köra 1x10 är onödigt.. Du vill köra bashguard där yttersta klingan sitter, klingan på innerplats och någon form av stopp på insidan för att hålla kedjan på plats utan framväxel (deda dogfang, n-gear jumpstop mfl.).
Som här:
Just nu är jag fast i det 8-delade träsket bak, och kanttråd i allmänhet, eftersom mina tubhjul stötte på lite patrull när jag byggde i helgen.. Så drygt när man inte får ihop det för att man själv är körd i huvudet och sätter fel ekrar på fel plats.
Men byta ut vevparti för att köra 1x10 är onödigt.. Du vill köra bashguard där yttersta klingan sitter, klingan på innerplats och någon form av stopp på insidan för att hålla kedjan på plats utan framväxel (deda dogfang, n-gear jumpstop mfl.).
Som här:
Just nu är jag fast i det 8-delade träsket bak, och kanttråd i allmänhet, eftersom mina tubhjul stötte på lite patrull när jag byggde i helgen.. Så drygt när man inte får ihop det för att man själv är körd i huvudet och sätter fel ekrar på fel plats.
Re: Stora cyclocrosstråden
Anledningen till bytet är att det är så förbannat fult.. Ett svart med planare siluett hade suttit bättre.
SONS OF SATAN - Fista Stockholm
Re: Stora cyclocrosstråden
^Jag har precis beställt ett 42t drev från absoluteblack som CNC fräser klingor i xx1 stil så man kan köra utan växel eller styrare. Ska rejsas i Norrköping i helgen och kan återkomma med hur den funka efter det!
Re: Stora cyclocrosstråden
Denne weekend kørte jeg 3xRace på Skovlos 3.0 og med stor KØREGLÆDE!! :]
Nye TRP EuroX Alloy bestilt fra PlanetX - så kan de flirte lidt med Viggens sorte SCR-5 greb
Nye TRP EuroX Alloy bestilt fra PlanetX - så kan de flirte lidt med Viggens sorte SCR-5 greb
Re: Stora cyclocrosstråden
Skovlos 3.0 FTW!
Tjusig Lapierre Nils, har du redan reflex-hjulen eller ska du bygga upp dom? Har från många olika håll bara hört skit om Reflex tyvärr.. Både i Sverige (Anders på Veloform) och i utomlandet (Derek Mclay från Wheelsmith.co.uk). Det finns en anledning till att ingen av dom bygger på Mavic..
Tjusig Lapierre Nils, har du redan reflex-hjulen eller ska du bygga upp dom? Har från många olika håll bara hört skit om Reflex tyvärr.. Både i Sverige (Anders på Veloform) och i utomlandet (Derek Mclay från Wheelsmith.co.uk). Det finns en anledning till att ingen av dom bygger på Mavic..
Stora cyclocrosstråden
Håller på att surfa runt efter ramar, tittar just nu lite på en Specialized Crux E5, men vad finns det för likvärdiga alternativ jag inte borde missa.
Har en SRAM Rival-grupp som ligger och väntar på en ram.
Har en SRAM Rival-grupp som ligger och väntar på en ram.