Stora cyclocrosstråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Patch » 01 Feb 2012 01:45

TB-14 är designat efter det klassiska box-utseende av Ambrosio Nemesis, Mavic GP4 osv.

De hjulen är rätt starka men kräver kanske lite många ekrar för tävlingsvikt.

Har du redan ett par TB-14 kan det vara en bra ide att ha de som ett par tränings/backuphjul som är kanttråd, förmodligen byggda med dina fina vita nav.

Samma bredd (knappt att det spelar roll med disc) i tubfälg hittar du Velocity Major Tom fälgar till ett rimligt pris, som inte är boxfälgar men jävligt starka och lätta.

Måste du ha boxfälgar så är det kanske Mavic Reflex som gäller, de kommer i 32 och 36 hål, är hyfsat lätta, supersnygga, och funkar säkert till cross.
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 01 Feb 2012 11:34

Annars har du ju just Ambrosio nemesis och crono som Patch listade, nyproduceras och mååååånga kör cross på dom. Jag håller på med ett par Major Tom's till cirkus apor själv :)

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Patch » 01 Feb 2012 17:57

Ahh just det. Läste om och inser att du inte vill ha gråa utan svarta.

Det kommer bli svårt att hitta en fälg som är anodiserad efter bromsytan är producerad.
Det mesta inom MTB kommer vara kanttråd/tubeless, måste du ha svart fälgkant och tub tror jag det får bli kokos.
Image

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Stora cyclocrosstråden

Post by atomlab » 01 Feb 2012 19:28

Image

Ser lite trevligare ut. Tack för tipset!
Återkommer snart om fälgarna.
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 01 Feb 2012 21:16

Det är ju så jävla synd att Planet X bara har sin 20mm kokostub med RÖDA dekaler under klarlack, dom hade du nog gillat fast dom inte är en boxfälg. Annars är väl kinafiberfälgar hyffsat lätta, men det finns ju såklart lättare alufälgar (och självklart kokosfiber också) om man nu ska jaga gram.
The hideous Planet X-fälg...
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Fredde » 01 Feb 2012 21:34

atomlab wrote:finvev

Ser lite trevligare ut. Tack för tipset!
Återkommer snart om fälgarna.
Gaaahh! Vänd bashen så man slipper den fula loggan! :D

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by atomlab » 01 Feb 2012 23:05

För min del spelar det ingen roll om det är bromsyta eller inte då det används skivbromsar. Inte heller ute efter att det är så inåt h** lätt. Prioriterar hållbarhet. Ha i åtanke att jag är en gammal DH/slope kille som gillar att dundra. Ett par fina Zipp fälgar är ju snyggt. Men jag har inte tålamod att rikta hjul efter varje tur.

Detta kommer också att bli ett träningsredskap så tävlings hjul hit och dit är inte heller min prio ett.
Anledningen till att jag gärna vill ha box är att det blir så mycket när du redan har 32mm däck. Men om man går ner (upp) ett steg till lite profil och hållbart. Vad är kittet då?

Bashen skall vändas när nya klingan kommer fredde! ;)

Jag skall ge Ambrosio ett koöga till!
Image

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Patch » 02 Feb 2012 00:58

Djupa kokosfälgar kommer bli hur hållbara som helst, mer så än ett par box fälgar med dubbelt så många ekrar… *speciellt* när skivbromsarna innebär att du inte kör sönder ytan.

Ska du inte tävla o inte vill ha pill tycker jag att du behåller TB-14 paret o köp ett par kanttrådsdäck.

Vill du jättegärna köra tubdäck så är Major Toms ett skitbra alternativ
men som sagt blir det inte svart på sidan eftersom de är anodiserade innan bromsytan är skapad.
Image

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by pean » 18 Feb 2012 12:58

Issue #1. 6 månader senare plockade jag isär crossen och inser att vevpartiet i dålig skick. Fyrkanten har är inte särskilt fyrkantig. Jag är trött på fyrkant och annan pressfit. Ska jag satsa på ett Omnium? Finns det andra alternativ?

Image

Issue #2. Är det bara jag som har problem med att bromklossarna ligger innanför ramen och på så sätt försvårar i och urtagande av hjulen med fetare däck. Dålig clearence i ramen eller förekommande problem? Finns det några superkorta bromsklossar jag kan köra istället? Avid Shorty? Jag kanske bara köra för feta däck (35mm) på för smal fälg (20mm).

Image

Crossen går tyvärr inte så många mil varje år så den är lite lägre prioriterad i cykelbudgeten dessvärre.
Image Image Image Image

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Andye » 18 Feb 2012 13:57

pean wrote:Issue #1. 6 månader senare plockade jag isär crossen och inser att vevpartiet i dålig skick. Fyrkanten har är inte särskilt fyrkantig. Jag är trött på fyrkant och annan pressfit. Ska jag satsa på ett Omnium? Finns det andra alternativ?

Image

Issue #2. Är det bara jag som har problem med att bromklossarna ligger innanför ramen och på så sätt försvårar i och urtagande av hjulen med fetare däck. Dålig clearence i ramen eller förekommande problem? Finns det några superkorta bromsklossar jag kan köra istället? Avid Shorty? Jag kanske bara köra för feta däck (35mm) på för smal fälg (20mm).

Image

Crossen går tyvärr inte så många mil varje år så den är lite lägre prioriterad i cykelbudgeten dessvärre.
Nu hittar jag inte filmen , men i höstas iaf så såg jag en liten filmsnutt där dom helt enkelt sågade av bromsskorna inkl klossar så att dom blev kortare. Har för mig att det var Richard Sachs som började med det och enligt honom så förlorade man inget i bromsförmåga och vann möjligheten till snabbare hjulbyten. Samt så skulle man visst bli av med broms"shudder" om man kortade dom. Urban myt? Kanske!

När det kommer till vevparti så ska du nog satsa på något med integrerad axel och det finns ju en uppsjö av olika tillverkare, skulle nog själv ha siktat på ett relativt billigt från ex FSA med 110bcd för möjlighet att köra miniklinga.
--------->>><<<<--------------

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Patch » 18 Feb 2012 23:22

Helt rätt med integrerat vevparti och externa vevlagerkoppar, men 110BCD kanske inte är helt nödvändigt, 39t och 46t är t.e en jättebra kombo.

Sachs brukar såga av bakdelen av koolstop thinline bromsklossarna:
http://forums.serotta.com/printthread.php?t=81627&pp=40

alternativt klarar man det kanske med landsvägsklossarna. Men om det inte är nödvändigt för lera skulle jag bara ta ut luften.
Image

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by pean » 20 Feb 2012 07:37

Så det är inte bara min ram som har det problemet? Jag ångrar lite att jag inte byggde ramen för skivbromsar, det var bara några veckor mellan att jag fick hem den och att jag fick reda på att skrivbromsar skulle bli tillåtet :(

Vad gäller vevparti så kör jag min cross fixed så ett vevparti för singelspeed hade varit att föredra. Därav Omnium så var det enda jag kunde komma på. Men det kanske funkar att ta vilket vevparti som helst och köra bara man hittar ett med rätt kedjelinje förstås...
Image Image Image Image

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Stora cyclocrosstråden

Post by johan e » 20 Feb 2012 08:08

SRAM s300 kan vara ett alternativ till Omnium. http://www.chainreactioncycles.com/Mobi ... elID=31621 .

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by pean » 20 Feb 2012 11:55

johan e wrote:SRAM s300 kan vara ett alternativ till Omnium. http://www.chainreactioncycles.com/Mobi ... elID=31621 .
Sjukt bra tips! Trodde inte S300 var med integrerad vevaxel. Då vet jag äntligen vad skillnaden mellan S100 och S300 är. Har ett S100 på min Vigorelli. Tack!
Image Image Image Image

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Hoven » 25 Mar 2012 18:06

Nu är min Singular Kite ihopbyggd och testad! Kör den singlespeed just nu men har ett nästan komplett Sram Force paket (saknas höger reglage) som ska på så småningom, då ska det köras 1x10. Tyvärr var ramen lite för stor i geometrin för mej.. Så funderar på att byta den mot en likande cross ram om någon mot förmodan skulle ha en! Detta är en 58cm c-c topprör och och sadelröret är 57,2cm c-t.

Och ja det är valve fail på den... (de kom tyvärr så från fabriken)

Bild!

Image

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by hagard » 25 Mar 2012 18:42

Fin! När man säger att man vill ha en cross lite kortare än en lvg-cykel föredrar jag personligen att ha denna korthet i stam+styrreach snarare än själva ramen. Känns som man får bättre manövrerbarhet då för mig. Du ser ju ut att ha ganska lång stam+styrreach, så du kanske kan laborera med det och testa?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Fredde » 25 Mar 2012 18:59

Ja, skitsnygg! Du kan ju testa med en stolpe utan seatback där har du ju 3cm och en kortare stam så har du 3cm där också och räcker inte -6cm så ja, byt! :)

Skitsnygg som sagt, ebb eller magic?

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Hoven » 25 Mar 2012 19:21

Tack för råden ni har nog rätt! Tänkte först att det skulle kännas konstigt med kortare stam då jag är van vid ganska lång (gick efter min lvg) men inser nu att det borde bli bra med kortare + ny sadelstolpen så borde det absolut räcka, ibland tänker man inte så långt. Får som sagt laborera lite :)

Det är horisontela dropouts, smidigt!
Image

Tack igen!

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by hagard » 25 Mar 2012 19:54

Personligen är jag inte helt såld på iden med mindre setback, förutsatt att trampkänslan inte är knäpp. Min erfarenhet är att man kan hantera större reach med mer setback, då det bli lättare för bålen att hantera överkroppen utan att man blir hängande på armarna. Men det viktigaste är väl så klart bara att setbacken är tillräckligt lång för att vikten inte ska hamna framför vevcentrum.

Livsfarlig Ledning
Posts: 159
Joined: 09 Nov 2009 05:51
Location: Stockholm, Solna

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Livsfarlig Ledning » 25 Mar 2012 20:49

@Hoven: Superfin!!
Som sagt, de där +-centimetrarna på stammen gör mycket. Jag har själv bytt min 100mm till 90mm och det blev en helt annan cykel.
Hoppas det löser sig och att man får se crossen på någon cuptävling i höst!

Post Reply