Stora cyclocrosstråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by snarkus » 26 Jan 2012 13:08

Finally!

Bilder från Ymercrossen på Flickr



Som sagt så är det elever på John Bauer-gymnasiet i Borås som har producerat. Fast det är inte dom som har cyklat.

stnlk
Posts: 55
Joined: 27 Aug 2008 14:47
Location: Göteborg

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by stnlk » 26 Jan 2012 14:49

Fråga: Mavic Aksium, funkar det hyggligt som crosshjul?

/AT

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Hoven » 26 Jan 2012 21:40

Image

Idag dök min Singular Kite upp! Kul som fasen. Men stötte på ett problem med klingan, tänkte köra 1x10 med bash, 42t klinga och en kedjestyrare. Men som bilden visar så ligger nu klingan nästan mot ramen. Finns det någon lösning på detta? Tror ni det kommer räcka med att gå ner till ett 40t klinga eller kan man sätta fler spacers mellan vev och vevlager?

Image

Vad tror ni?

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by john the man » 26 Jan 2012 22:49

^ Spelar väl ingen roll hur nära den ligger, så länge den inte tar i och det blir något knasigt med kedjelinje? Eller tänker jag helt fel?
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by abacaxi » 26 Jan 2012 22:59

+1 jag kör en 48 på insidan på min konverterade pegga för att få rätt kedjelinje och då är det en knapp mm till kedjestaget, funkar nog med en tiondels mm också. kedjan är ju aldrig där så det finns liksom inget som kan gaka i. fast det kan vara så att jag tänker fel också. ;-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

SebbeK
Posts: 81
Joined: 18 Jan 2008 14:53
Location: Sandared (utanför Borås)

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by SebbeK » 26 Jan 2012 23:19

snarkus wrote:Finally!

Bilder från Ymercrossen på Flickr



Som sagt så är det elever på John Bauer-gymnasiet i Borås som har producerat. Fast det är inte dom som har cyklat.

Snyggt Markus! Hälsa & Tacka! ;-)

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by hagard » 27 Jan 2012 06:19

Hoven wrote:
Idag dök min Singular Kite upp! Kul som fasen. Men stötte på ett problem med klingan, tänkte köra 1x10 med bash, 42t klinga och en kedjestyrare. Men som bilden visar så ligger nu klingan nästan mot ramen. Finns det någon lösning på detta? Tror ni det kommer räcka med att gå ner till ett 40t klinga eller kan man sätta fler spacers mellan vev och vevlager?



Vad tror ni?
Vilken fin ram! Ett bra alternativ kan ju vara att (under kontrollerade former) göra en liten buckla. Det har jag gjort med framgång. Men kanske garantin blir lidande, om man inte får godkännande av singular.

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Hoven » 27 Jan 2012 08:37

john the man wrote:^ Spelar väl ingen roll hur nära den ligger, så länge den inte tar i och det blir något knasigt med kedjelinje? Eller tänker jag helt fel?
abacaxi wrote:+1 jag kör en 48 på insidan på min konverterade pegga för att få rätt kedjelinje och då är det en knapp mm till kedjestaget, funkar nog med en tiondels mm också. kedjan är ju aldrig där så det finns liksom inget som kan gaka i. fast det kan vara så att jag tänker fel också. ;-)
Känns inte som att det kommer funka då ramen bara behövde flexa lite så tog klingan emot direkt :( Vore skönt ifall det inte spelat någon roll..
hagard wrote:
Vilken fin ram! Ett bra alternativ kan ju vara att (under kontrollerade former) göra en liten buckla. Det har jag gjort med framgång. Men kanske garantin blir lidande, om man inte får godkännande av singular.
Det vore ju ett alternativ men känns ju som att garantin ryker då. För kolla med Singular! Vilka folk kan göra sådant?

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by hagard » 27 Jan 2012 10:01

Det kan du nog göra själv med ett skruvstäd, en träbit med en kedjestagsformad urgröpning i på insidan, och en lämplig "bucklare" på utsidan. Men kanske känns lite trist på ny fin ram. Annars kan man väl sätta dit en sådan där 2,5mm bricka innanför vevlagret på vissa sådana vevpartier och ändå kunna montera det på ett bra sätt på motsatt sida. Beror väl på infästningen av den andra veven.

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Hoven » 27 Jan 2012 12:07

hagard wrote:Det kan du nog göra själv med ett skruvstäd, en träbit med en kedjestagsformad urgröpning i på insidan, och en lämplig "bucklare" på utsidan. Men kanske känns lite trist på ny fin ram. Annars kan man väl sätta dit en sådan där 2,5mm bricka innanför vevlagret på vissa sådana vevpartier och ändå kunna montera det på ett bra sätt på motsatt sida. Beror väl på infästningen av den andra veven.
Känns lite sådär faktiskt men får se! Blir nog någon spacer lösning av något slag, ska kolla upp det där med spacer mellan vevlager och ram!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Fredde » 27 Jan 2012 13:08

Hoven wrote:...
Lugn i kojan nu... Innan du bucklar och bankar så vad har du för vev och vevlager? GXP?

Är det en 68mm vevlagerhylsa är det mer regel än undantag att du får montera spacers för att veven ska passa.

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Hoven » 27 Jan 2012 13:33

Haha bankandet är en sista utväg :wink:

Det är ett Chris king BB 68mm och Red vevparti. Har föjt anvisningarna hur vevlagret ska monteras och med Sram vevar så ska ej några spacers mellan vevlager och ram monteras men det kanske funkar ändå? Vet inte hur mycket av "splines" på vevpartiet som måste sticka ut för att vänster vev ska få tillräckligt mycket att sitta på?

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by john the man » 27 Jan 2012 14:56

Banka gör du ju själv med en hammare, lätt som en plätt!
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Fredde » 27 Jan 2012 15:19

Hoven wrote:Haha bankandet är en sista utväg :wink:

Det är ett Chris king BB 68mm och Red vevparti. Har föjt anvisningarna hur vevlagret ska monteras och med Sram vevar så ska ej några spacers mellan vevlager och ram monteras men det kanske funkar ändå? Vet inte hur mycket av "splines" på vevpartiet som måste sticka ut för att vänster vev ska få tillräckligt mycket att sitta på?
Alltså ett GXP-lager?

Kruxet med GXP är att vänster lagerbana ska ligga an emot den svarvade kanten på vevaxeln. Det är den kanten som styr hur långt ut vevpartiet kommer sticka ut på höger sida. När du monterar vänster vevlager så ska detta trycka ut vevaxeln åt höger. Så, har du monterat även vänster lager och är det även då för tite till ramen?

En variant är att skaffa en liten spacer som precis passar på vevaxeln (inte lagerna) som flyttar denna kant och då också flyttar ut veven lite åt höger. Under förutsättning att det finns splines nog för vänster vev.

Vänsterveven måste sitta så långt upp på splinsen så att den sitter fast men måste inte vara i kontakt med vänsterlager. Veven fastnar av sig självt en bit upp på splinsen.

Jag gjorde en howto när jag krånglade med ett GXP-lager i vintras det kanske är av nytta, vad vet jag? http://www.freddesblogg.se/howtodiy-mon ... tan-glapp/

Men i alla fall, har du monterat även lagret på vänster sida? Är det fortfarande glapp?

Släng inte in spacers på måfå för att få till kedjelinjen utan se till att vevaxeln ligger mot lagret på rätt sätt. :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by abacaxi » 27 Jan 2012 16:48

ok, jag köper att en tiondel är för kort pga flex men hur mycket kan det flexa så långt fram då? kan inte vara mycket. men jag är öppen för förslag, jag gissar ju bara.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Elmer » 27 Jan 2012 22:44

Hoven, skippa bashen och kör klingan på utsidan. Tror du klarar dig om du ska ha styrare. Snyggare utan bash också.

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Hoven » 28 Jan 2012 00:14

Precis Fredde det är ett GXP-lager, tack för all mycket bra info! Sen svar på frågan är att båda lager kopparna sitter i och vänster arm är också påskruvad på bilden. Blir nog antagligen lösningen med en liten spacer eller det som elmer förslår.
Men om jag går på elmers tips och kör klingan på utsidan med en edge kedjestyrare är det då inte lätt att kedjan hoppar över åt andra hållet?

Abacaxi det kan så vara att det inte kommer flexa så mycket. Äh jag får nog testa mig fram till ett bra resultat. Tack för hjälpen boys!

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Elmer » 28 Jan 2012 10:45

Hoven wrote:Men om jag går på elmers tips och kör klingan på utsidan med en edge kedjestyrare är det då inte lätt att kedjan hoppar över åt andra hållet?

Jag menar så här:
Image

Eller:

Image

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Hoven » 30 Jan 2012 09:00

Elmer wrote:Jag menar så här: styrare
Ja det får bli en sådan i så fall, tack!

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by atomlab » 31 Jan 2012 23:25

Nu du Viggen har du satt galler i huvudet på mig! ;)

Det var inte lätt. Men det gick och är bökigt att få av däcket med bara hand kraft pga kanterna. Ända ner i flänsen kommer det också.
Någon annan anledning till att inte köra på detta.
Vad för lågprofil som är lika starka och svarta som TP-14 finns där ute men som är rena tubisar?

Image
Image

Post Reply