Stora cyclocrosstråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by frank.h » 09 Jan 2012 13:14

klasolsson wrote:Jag har sett en del bilder på crosshojar som har frambromsen dragen till höger bromshandtag. Hur kommer detta sig och hör det till någon speciell skola eller vad?

// Nyfiken
Jag kör frambroms på höger handtag.. Min förklaring är = Bekvämare, men det är bara mitt tycke.
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Otto » 09 Jan 2012 13:23

frank.h wrote:
klasolsson wrote:Jag har sett en del bilder på crosshojar som har frambromsen dragen till höger bromshandtag. Hur kommer detta sig och hör det till någon speciell skola eller vad?

// Nyfiken
Jag kör frambroms på höger handtag.. Min förklaring är = Bekvämare, men det är bara mitt tycke.
Oftast så bromsar man ju med frambromsen mest när man kör landsväg, pga bromskraften. Men på cross så bromsar man ju mycket mer med bakbromsen och då är det många som tycker att det är bekvämare att ha den bromsen man bromsar mest med på vänsterreglaget.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Fredde » 09 Jan 2012 17:49

Frambroms på höger sida = "motostyle" eftersom man alltid har det så på moto-x.

(MTB)
Det är vanligt med "motostyle" i England och Australien men jänkare ofta kör icke-motostyle. Det sägs att detta skulle ha med vänstertrafik att göra men jag fattar inte varför? :)

Personligen föredrar jag bromsen i första hand på höger sida för jag är högerhänt och är det två så föredrar jag bakbromsen på höger sida eftersom den är svårare att portionera än frambromsen (mindre vikt på och längre slang).

Med bock + skivbroms blir vajerdragningen inte lika snäv med moto-style.

Peace!

Edit: har man bock + bakväxel verkar det logiskt att ha sin "primära" broms på motstående sida. För att slippa bromsa och växla ner på samma gång.

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Carl » 14 Jan 2012 16:58

Jag skulle vilja ha en cross (med växlar...) som man enkelt skulle kunna landsvägskitta, vad ska jag ha då? Inget fancy campa-nos utan mer brukscykel som tål. Jag är runt två meter och väger därefter.

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by AndreasVH » 14 Jan 2012 21:36

^^ Vad sägs om någon av Rose-hojarna med skivor och ett extra hjulpar med lvg-däck? Lätt att byta från cx till lvg.
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by jp » 15 Jan 2012 00:41

angående cross frambromssida så kan det väl också ha o göra med vilken sida man vanligvis hoppar av på inför hinder. Samtidigt som man hoppar av kniper man frambromsen hårt o får därigenom hjälp med lyftet till axeln då cykeln stegrar frammåt och smidigt kan fångas av andra handen, allt i samma rörelse.. var det inte här i tråden den tekniken beskrevs?
Image

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by atomlab » 15 Jan 2012 00:46

Sitter nu och väntar på mitt force vevparti som har utväxlingen 39/53.

39 är den jag använder. Vad skulle ni använda för utväxling på bakdrevet? Det är ett White industries som kommer att köpas. Och samma med bash. Har inte hittat några riktigt sköna som är snygga. Tips?
Beställde även ett kit Tufo Flexus Cubus idag. Känns bra än så länge.

Image
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Fredde » 15 Jan 2012 20:05

atomlab wrote:Sitter nu och väntar på mitt force vevparti som har utväxlingen 39/53.

39 är den jag använder. Vad skulle ni använda för utväxling på bakdrevet? Det är ett White industries som kommer att köpas. Och samma med bash. Har inte hittat några riktigt sköna som är snygga. Tips?
Beställde även ett kit Tufo Flexus Cubus idag. Känns bra än så länge.
Här: http://www.bbgbashguard.com/ har du vrålbilliga bash-guards och även "ersättning" för innerklingan/kedjestyrare om du kör 1-by-? billigt, reko kille.

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by pjocke » 22 Jan 2012 13:12

Nu har jag bytt Dugasttuberna mot Tufo-diton. Följde rådet jag fick av Daniel på GoVest och förlimmade däck och fälg och monterade sedan däcken med Tufos tubtejp. Blev skitbra och sägs vara helt omöjligt att få av när det är dags för däckbyte.

Image

Livsfarlig Ledning
Posts: 159
Joined: 09 Nov 2009 05:51
Location: Stockholm, Solna

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Livsfarlig Ledning » 22 Jan 2012 18:41

pjocke wrote:Nu har jag bytt Dugasttuberna mot Tufo-diton. Följde rådet jag fick av Daniel på GoVest och förlimmade däck och fälg och monterade sedan däcken med Tufos tubtejp. Blev skitbra och sägs vara helt omöjligt att få av när det är dags för däckbyte.

[img]GoVest[/img]
Snyggt! De där köper jag billigt av dig mot hösten då du säkert vill ha nånting fetare :wink:






Ok nu efterlyser jag en bit film som filmades på Ymercrossen av undertecknad på likadant vis och med likadan kamera som i detta klipp. Hur går det, Markus? Gymnasieungdomarna måste väl ha sina betyg?

/Olof

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Patch » 22 Jan 2012 23:02

Menar du tjockare? UCI gränsen är numera 33mm, därför fick han dugastarna till ett bra pris.
Image

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Andye » 22 Jan 2012 23:14

Patch wrote:Menar du tjockare? UCI gränsen är numera 33mm, därför fick han dugastarna till ett bra pris.
Tror han menar att om några månader så måste Pjocke inhandla ett par feta Lightweight Ventoux hjul att köra cross på istället för dom däringa GoVest hjulen.
--------->>><<<<--------------

SebbeK
Posts: 81
Joined: 18 Jan 2008 14:53
Location: Sandared (utanför Borås)

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by SebbeK » 23 Jan 2012 11:19

Livsfarlig Ledning wrote:



Ok nu efterlyser jag en bit film som filmades på Ymercrossen av undertecknad på likadant vis och med likadan kamera som i detta klipp. Hur går det, Markus? Gymnasieungdomarna måste väl ha sina betyg?

/Olof


En massa bilder blev det också, tydligen.

Fram med allt nu, Markus! ;-)

Livsfarlig Ledning
Posts: 159
Joined: 09 Nov 2009 05:51
Location: Stockholm, Solna

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Livsfarlig Ledning » 23 Jan 2012 12:33

Andye wrote:
Patch wrote:Menar du tjockare? UCI gränsen är numera 33mm, därför fick han dugastarna till ett bra pris.
Tror han menar att om några månader så måste Pjocke inhandla ett par feta Lightweight Ventoux hjul att köra cross på istället för dom däringa GoVest hjulen.
Exakt! :D Det var hjulen i synnerhet jag syftade på. Lite förvirrande uttryckt av mig kanske.
Pjocke, mätte du dugast-tuberna? Jag antar att de var 34or. De är ofta smalare än vad som står skrivet på. Mina vittoria 34or är 33mm breda.

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by snarkus » 23 Jan 2012 19:37

SebbeK wrote:
Livsfarlig Ledning wrote:



Ok nu efterlyser jag en bit film som filmades på Ymercrossen av undertecknad på likadant vis och med likadan kamera som i detta klipp. Hur går det, Markus? Gymnasieungdomarna måste väl ha sina betyg?

/Olof


En massa bilder blev det också, tydligen.

Fram med allt nu, Markus! ;-)
Haha, det är på gång, de har inte bara en enda kurs vet ni ;)
Jag såg en preview i förra veckan och det såg bra ut! Ska pressa dem lite.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by atomlab » 23 Jan 2012 22:02

Kom på ett litet problem idag vad gäller Fram klingan.
Vart hittar man en Svart 1 1/8 klinga med 130bcd och 39T?
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 23 Jan 2012 22:08

atomlab wrote:Kom på ett litet problem idag vad gäller Fram klingan.
Vart hittar man en Svart 1 1/8 klinga med 130bcd och 39T?
1 1/8 får du svårt att hitta tror jag. Men du kan lika gärna köra en 3/32, har jag gjort på min retaardhoj med 1 1/8 kedja utan problem. Stronglight bygger 3/32 som passar :)
http://www.stronglight.com/stronglight/ ... ssesDouble

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by atomlab » 23 Jan 2012 22:33

Super. Självklart så är 3/32 lika fint.

Hittade dock en som också lär duga.
http://www.velodromeshop.net/index.php? ... ct&id=1266
Image

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by pjocke » 24 Jan 2012 11:21

Vad rekommenderas av den samlade expertisen för storlek på snigelklingan om man kör 12-28 bak? Det vore fint att vara lika cool som ni andra.

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Elmer » 24 Jan 2012 20:50

pjocke wrote:Vad rekommenderas av den samlade expertisen för storlek på snigelklingan om man kör 12-28 bak? Det vore fint att vara lika cool som ni andra.
Jag kör 42 med en 11-26. Men en 28 bak har jag svårt att tänka mig att du skulle behöva mindre än så fram.

Post Reply