Stora cyclocrosstråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Stora cyclocrosstråden

Post by olebole » 14 Nov 2011 15:16

Ronny wrote:
Fredde wrote:
pjocke wrote:
Fredde wrote:Anledningen till att det ska stå upppumpat ett dygn olimmat beror nog till stor del på att du ska märka om det är punka på det, iaf conti har garanti på sina tuber.

Klistret torkar på 10 minuter.
Va? Fast nu skrev jag väl ingenting om uppumpat och olimmat, utan snarare tvärt om... verkar konstigt att det rekomenderas att förlimma "överallt" om det inte behövs?
Aha, läste lite slarvigt.

Förlimma är bra men grejen är ju att klistret på tuben är ju torrt på 10 minuter så jag tycker oftast det blir förlimmat vare sig man vill eller ej. Börjar man med tuben är ju tuben torr när man har klistrat på fälgen.

Fridens och hoppas du fick på tuberna! :)
Jovisst känns limmet torrt men löser sig vid montering och av värmen som blir av däckets friktion mot underlag. Fast jag kör ibland med nya däck olimmade som sitter blott på limrester. Är inte så ängslig av mig när det gäller limning av däck.
Sen cyklar du bara på spikraka, hårdpackade grusvägar också ;)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Ronny » 14 Nov 2011 15:17

olebole wrote:
Ronny wrote:
Fredde wrote:
pjocke wrote:
Fredde wrote:Anledningen till att det ska stå upppumpat ett dygn olimmat beror nog till stor del på att du ska märka om det är punka på det, iaf conti har garanti på sina tuber.

Klistret torkar på 10 minuter.
Va? Fast nu skrev jag väl ingenting om uppumpat och olimmat, utan snarare tvärt om... verkar konstigt att det rekomenderas att förlimma "överallt" om det inte behövs?
Aha, läste lite slarvigt.

Förlimma är bra men grejen är ju att klistret på tuben är ju torrt på 10 minuter så jag tycker oftast det blir förlimmat vare sig man vill eller ej. Börjar man med tuben är ju tuben torr när man har klistrat på fälgen.

Fridens och hoppas du fick på tuberna! :)
Jovisst känns limmet torrt men löser sig vid montering och av värmen som blir av däckets friktion mot underlag. Fast jag kör ibland med nya däck olimmade som sitter blott på limrester. Är inte så ängslig av mig när det gäller limning av däck.
Sen cyklar du bara på spikraka, hårdpackade grusvägar också ;)
Precis! :lol:
Мясо это убийство

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Fredde » 14 Nov 2011 15:36

Ronny wrote:
Jovisst känns limmet torrt men löser sig vid montering och av värmen som blir av däckets friktion mot underlag. Fast jag kör ibland med nya däck olimmade som sitter blott på limrester. Är inte så ängslig av mig när det gäller limning av däck.
Precis det jag menar! Tuben hinner ju alltid torka så jag fattar inte hur de som tycker man ska limma efter förlimmandet egentligen gör. :) Dessutom brukar i alla fall jag trycka på tygremsan på tuben för att få på fälgen där och det blir ju ett jädra kladd om det är kletigt lim där.

Men det kanske går att få dit mer klister om man limmar-torkar-limmar-torkar-limmar.

Vad vet jag? :)

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by pjocke » 15 Nov 2011 19:31

Fredde wrote:hoppas du fick på tuberna! :)
Det fick jag. Snett. Och med lim överallt. Har nu även två skinnflådda tummar. FAN VAD DÅLIGT DET BLEV OCH FAN VAD SUR JAG ÄR. Nästa gång lämnar jag bort hjulen och får dem limmade.

laban
Posts: 286
Joined: 29 Apr 2009 23:52
Location: Vasastan / stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by laban » 15 Nov 2011 19:39

Lite småjox kvar men typ färdig. Har dock inte hunnit köra ngn vända ännu annat än till cykelbutiker för att kunna färdigställa. Jag har insett att jag är en riktigt usel mekaniker och att jag hatar cantisar under detta bygge. Resultatet är jag iofs supernöjd med och det är väl det viktigaste ! :)

Bättre bilder från ngn tur snart!

Image

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Stora cyclocrosstråden

Post by olebole » 15 Nov 2011 19:45

laban wrote:Lite småjox kvar men typ färdig. Har dock inte hunnit köra ngn vända ännu annat än till cykelbutiker för att kunna färdigställa. Jag har insett att jag är en riktigt usel mekaniker och att jag hatar cantisar under detta bygge. Resultatet är jag iofs supernöjd med och det är väl det viktigaste ! :)

Bättre bilder från ngn tur snart!

[img]http://farm7.static.flickr.com/6237/634 ... f05a_b.jpg[/ig]
Apsnyggt blev det iaf! Har du vägt den?
Hur gick du tillväga när du strippade växelreglaget? Jag försökte mig på samma procedur precis och fick iaf bort tumknappen sen tog det stopp!

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Andye » 15 Nov 2011 20:02

Grymt Björn , nu är du allt nöjd med att du skippade dom rosa cantisarna?! ;)
--------->>><<<<--------------

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 15 Nov 2011 20:05

Helt vansinnigt fin, vill ha en helkroppsbild på den snarast!

Pjocke: Såg att du hade problem med lim på bromsbanorna, nu har du ju redan svurit dig fördärvad över detta. Nästa gång så testa att dra eltejp runt hela hjulet på bromsbanorna, slipper man pilla med att det ska rinna ner eller hamna lim där det inte ska hamna lim.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Gustav » 15 Nov 2011 20:15

Björn, det där blev ju sjukt fint - gratulerar! 11 växlar, tjenare.
Image

laban
Posts: 286
Joined: 29 Apr 2009 23:52
Location: Vasastan / stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by laban » 15 Nov 2011 20:28

Tackar alla! :)

Lovar helkroppsbild snarast.

Olebole: Tror du ser i syne! Finns både knapp o vxlspak kvar på vänsterreglage oxå.
Japp Andye, de rosa var en rolig tanke men mindre rolig syn .)
11 javisst gustav. Fast märker liksom ingen skillnad mot 10.. Kan mötas när som i veckan, ring mig när du har tid vettja.

Edit: vikten ja, 6.9 vägde jag den till med då saknades linda, kedja, och kablar och säkert ngt mer. Gissar på 7.5 körklar men ska kolla upp det där brukar alltid vara mer än man gissar :)

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Elmer » 15 Nov 2011 22:18

pjocke wrote:
Fredde wrote:hoppas du fick på tuberna! :)
Det fick jag. Snett. Och med lim överallt. Har nu även två skinnflådda tummar. FAN VAD DÅLIGT DET BLEV OCH FAN VAD SUR JAG ÄR. Nästa gång lämnar jag bort hjulen och får dem limmade.
Nej försök igen bara säger jag som känner igen frustrationen och de skinnflådda tummarna.
Se till att du har däcket ordentligt försträckt, vänta tills limmet inte klibbar och sträck på nå så djävulskt första biten, alltså innan du låter däcket lägga an mot fälgen. Det du får med dig där gör förhoppningsvis att du med enkelhet får på sista biten, slipper kladd på däcksida/bromsyta (du drar inte däckssidan genom limmet utan lyfter det snarare på plats) och kanske även att det blir lättare att få rakt på en gång. Jag tror i och för sig att dugast och andra finare tuber är svårare att limma än mina vulkade tufo.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Gustav » 15 Nov 2011 22:50

Elmer wrote:
pjocke wrote:Har nu även två skinnflådda tummar. FAN VAD DÅLIGT DET BLEV OCH FAN VAD SUR JAG ÄR.
Nej försök igen bara säger jag som känner igen frustrationen och de skinnflådda tummarna.
Och så "kirurgvantar" från apoteket på det!
Image

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by pjocke » 16 Nov 2011 07:04

Gustav wrote:Nej försök igen bara säger jag som känner igen frustrationen och de skinnflådda tummarna.
Och så "kirurgvantar" från apoteket på det![/quote]

De jävlarna åkte av efter halva första tuben. De fastnade och gjorde bara saken ännu jävligare. Nu har jag fått lite perspektiv på det hela, och är det så jävla illa som jag tror det är när jag tittar till däcken i eftermiddag får jag helt enkelt plocka av dem och försöka igen. Blir det inte bra då heller blir det nytt försök med lim + Tufotejp och Tufodäck i en härlig kombination som sägs hålla bra.

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Hoven » 16 Nov 2011 08:46

Sjukt fin laban!

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by olebole » 16 Nov 2011 09:40

laban wrote:Tackar alla! :)

Lovar helkroppsbild snarast.

Olebole: Tror du ser i syne! Finns både knapp o vxlspak kvar på vänsterreglage oxå.

Det var min lilla mobilskärm som lurade mig!

laban
Posts: 286
Joined: 29 Apr 2009 23:52
Location: Vasastan / stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by laban » 16 Nov 2011 16:25

Hur mkt vikt sparar du på att demontera ett reglage tro? Man ska va ganska mkt weightweenie för att orka pyssla med det :)

Helbild:

Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 16 Nov 2011 16:35

Magiskt snygg.

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Teodor » 16 Nov 2011 16:36

the pat wrote:
AndreasVH wrote: Image
fan va fet....
Läser jag i syne eller står det inte Frejus på cykelstackarn?

Image

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by pjocke » 16 Nov 2011 20:45

pjocke wrote:är det så jävla illa som jag tror det är när jag tittar till däcken i eftermiddag får jag helt enkelt plocka av dem och försöka igen
Inte rakt, inte runt, men jag tror inte det föreligger akut risk för kavling. De får sitta kvar, i alla fall tills jag repat modet och pallar göra om det bättre.

the pat
Posts: 235
Joined: 08 Dec 2008 15:40
Location: Jönköping

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by the pat » 16 Nov 2011 21:07

För er som tänker bevista Svenska sportmässan till helgen i Jönköping så kan jag även meddela att det kommer köras våffelcross på söndagen, Mer info i denna tråd http://happymtb.org/forum/read.php/1/1741266

Post Reply