Stora cyclocrosstråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Fredde » 11 Nov 2011 09:56

Anledningen till att det ska stå upppumpat ett dygn olimmat beror nog till stor del på att du ska märka om det är punka på det, iaf conti har garanti på sina tuber.

Klistret torkar på 10 minuter.

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by pjocke » 11 Nov 2011 10:12

Fredde wrote:Anledningen till att det ska stå upppumpat ett dygn olimmat beror nog till stor del på att du ska märka om det är punka på det, iaf conti har garanti på sina tuber.

Klistret torkar på 10 minuter.
Va? Fast nu skrev jag väl ingenting om uppumpat och olimmat, utan snarare tvärt om... verkar konstigt att det rekomenderas att förlimma "överallt" om det inte behövs?

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Hoven » 11 Nov 2011 12:17

Vilka regler gäller innom tävling i cx/ lvg i allmänhet. Har läst lite i UCI:s regler men blir inte klok. Tex. hjul och ram får man tävla på vilken ram man vill eller vad är det som gäller?

Och hjul tror jag läst det på forumet någonstans men hittar det inte, måste dem vara märkta eller kan man bygga ett kinakokos par och tävla på?

/David

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Ronny » 11 Nov 2011 12:24

Den enda nackdelen med förlimning kan vara att däcket drar ihop sig rejält. Typiskt för contis lvg däck men kanske inte crosstubar. Det är ett smärre helvete att kränga på trots försträckning som egentligen man kan glömma vid förlimning.
Мясо это убийство

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by hagard » 11 Nov 2011 16:28

Nu har jag limmat om mitt bakdäck efter en partiell krängning vid vurpa. Vilket jäkla elände! Lim överallt, och veka cykelarmar som värker av ansträngningen. Jag utgår naivt ifrån att tubasti har överlägsen hållfasthet, med tanke på den överlägsna bristen på användarvänlighet och de estetiska haverierna längs däcksidorna som mitt klåpande resulterade i.

Livsfarlig Ledning
Posts: 159
Joined: 09 Nov 2009 05:51
Location: Stockholm, Solna

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Livsfarlig Ledning » 11 Nov 2011 18:31

Hoven wrote:Vilka regler gäller innom tävling i cx/ lvg i allmänhet. Har läst lite i UCI:s regler men blir inte klok. Tex. hjul och ram får man tävla på vilken ram man vill eller vad är det som gäller?

Och hjul tror jag läst det på forumet någonstans men hittar det inte, måste dem vara märkta eller kan man bygga ett kinakokos par och tävla på?

/David
Ja det finns ju en miljon regler för cykeltävlingar i allmänhet men för att svara på det du specifikt frågar: Jag har knappt reflekterat över vilka ramar som godkännes eller ej. Jag har dock sett en och annan konverterad mtb med bock på cx-tävlingar. Har svårt att tänka mig förbud mot viss typ av ram så länge det inte är en custombyggd sak som typ kan flyga. Rätta mig nu om jag har fel! Vilka hjul du har och vilket fabrikat spelar ingen roll om du inte är sponsrad men det tror jag du fattar varför. Förutom att bockstyre är obligatoriskt inom cx kan det vara värt att ta hänsyn till bredden på däcken som inte får överskrida 33mm. Detta är en ganska fånig regel enligt mig. Jag har heller inte sett till någon kommissarie eller kontroll på någon tävling. Många med mig kör 34mm till ex.

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Elmer » 11 Nov 2011 23:48

Ronny wrote:Den enda nackdelen med förlimning kan vara att däcket drar ihop sig rejält. Typiskt för contis lvg däck men kanske inte crosstubar. Det är ett smärre helvete att kränga på trots försträckning som egentligen man kan glömma vid förlimning.
Man kan, om man har en olimmad fälg tillgänglig, sträcka det förlimmade däcket en vända till när det är torrt.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Ronny » 12 Nov 2011 09:41

Elmer wrote:
Ronny wrote:Den enda nackdelen med förlimning kan vara att däcket drar ihop sig rejält. Typiskt för contis lvg däck men kanske inte crosstubar. Det är ett smärre helvete att kränga på trots försträckning som egentligen man kan glömma vid förlimning.
Man kan, om man har en olimmad fälg tillgänglig, sträcka det förlimmade däcket en vända till när det är torrt.
Så långt har jag aldrig tänkt men ska testa det även om jag brukar skippa förlimning.
Мясо это убийство

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Hoven » 12 Nov 2011 18:25

Livsfarlig Ledning wrote:
Hoven wrote:
Ja det finns ju en miljon regler för cykeltävlingar i allmänhet men för att svara på det du specifikt frågar: Jag har knappt reflekterat över vilka ramar som godkännes eller ej. Jag har dock sett en och annan konverterad mtb med bock på cx-tävlingar. Har svårt att tänka mig förbud mot viss typ av ram så länge det inte är en custombyggd sak som typ kan flyga. Rätta mig nu om jag har fel! Vilka hjul du har och vilket fabrikat spelar ingen roll om du inte är sponsrad men det tror jag du fattar varför. Förutom att bockstyre är obligatoriskt inom cx kan det vara värt att ta hänsyn till bredden på däcken som inte får överskrida 33mm. Detta är en ganska fånig regel enligt mig. Jag har heller inte sett till någon kommissarie eller kontroll på någon tävling. Många med mig kör 34mm till ex.
Jo reglerna finns ju där! Det var väll egentligen de två frågorna som jag undrade över så tack för svaren! Hade bara för mig att jag läst att det var otillåtet med obrandade hjul i tävlingssammanhang men det är alltså bara att tuta och köra!

Det med däcken har man hört talas om och känns väll lika bra att följa om man ändå ska köpa nytt.

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by AndreasVH » 12 Nov 2011 18:28

Årets andra växlade impulsköp:

Image

Den är tung och rätt snikigt utrustad, men väldigt trevlig att sitta på. Tog precis en jäkligt läskig tur i tung dimma på grusvägarna i Nackareservatet. Nästa gång ska lampan sitta på hjälmen så jag åtminstone ser var jag ska...
Pflanzgarten stole my virginity

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Elmer » 12 Nov 2011 20:22

Hoven wrote:Hade bara för mig att jag läst att det var otillåtet med obrandade hjul i tävlingssammanhang men det är alltså bara att tuta och köra!
Tror du syftar på följande listor:

http://www.uci.ch/Modules/BUILTIN/getOb ... Y&LangId=1

http://www.uci.ch/Modules/BUILTIN/getOb ... E&LangId=1

Tycker inte du ska fästa nån vikt vid dom.

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Patch » 13 Nov 2011 12:26

AndreasVH wrote:Årets andra växlade impulsköp:

Focus2.jpg

Den är tung och rätt snikigt utrustad, men väldigt trevlig att sitta på. Tog precis en jäkligt läskig tur i tung dimma på grusvägarna i Nackareservatet. Nästa gång ska lampan sitta på hjälmen så jag åtminstone ser var jag ska...
snyggt! Tub-hjulpar på så blir den lättare :D
Image

User avatar
mjaou
Posts: 193
Joined: 04 Aug 2010 16:55

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by mjaou » 13 Nov 2011 14:38

Vad bör man köra för kuggantal på bakdrevet om man har ett 42t framdrev och vill crossa/stigköra?

Hoppas jag frågar i rätt tråd..

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by AndreasVH » 13 Nov 2011 15:46

Patch wrote: snyggt! Tub-hjulpar på så blir den lättare :D
Njae, tub blir det nog inte men jag tänkte byta hjul iaf. Jag vägde framhjulet på denna och sedan på räsern (Shimano rs20) och när jag räknat med skillnad i vikt på däcken diffade det 300 gram!

Eftersom hojen var billig måste även hjulen vara det. Någon som vet om de rs20 jag har håller för cross? Har kollat på rosebikes.se och där finns ju diverse hjul under 1000-lappen. Tänke ha ett par för cross och ett par för landsväg/pendling.
Finns ju även Shimano r500 för typ 700 spänn.

Den som orkar kan ju slänga ett öga här och uttala sig:
http://www.rosebikes.se/produkter/cykel ... egscyklar/
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Patch » 13 Nov 2011 16:11

Varför inte behålla de befintliga hjulen om du inte vill lägga ut?
Crosshjul kan man alltid flytta vidare eller ha till en landsvägshoj

Circus monkey nav + Major Tom fälgar + ekrar landar på under 1400g och kostar runt 1700:-
Image

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by AndreasVH » 13 Nov 2011 21:40

^^ Handlar väl om att jag har rs20-hjulen tillgängliga och ändå måste köpa ett hjulset till för landsväg. Tänkte det kunde vara smutt med exakt samma fälgbredd så man slipper justera bromsarna varenda gång man byter.

Edit: Var hittar man prylarna du tipsar om förresten? Kan ju alltid vara bra att veta. :)
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Patch » 13 Nov 2011 22:23

circusmonkey naven hittar man på ebay. Major Toms är velocity, 23mm breda. Vet inte var man får tag på de i sverige…

Image
Image

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Hoven » 14 Nov 2011 09:30

Elmer wrote:
Hoven wrote:
Tror du syftar på följande listor:

http://www.uci.ch/Modules/BUILTIN/getOb ... Y&LangId=1

http://www.uci.ch/Modules/BUILTIN/getOb ... E&LangId=1

Tycker inte du ska fästa nån vikt vid dom.
Tack!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Fredde » 14 Nov 2011 14:11

pjocke wrote:
Fredde wrote:Anledningen till att det ska stå upppumpat ett dygn olimmat beror nog till stor del på att du ska märka om det är punka på det, iaf conti har garanti på sina tuber.

Klistret torkar på 10 minuter.
Va? Fast nu skrev jag väl ingenting om uppumpat och olimmat, utan snarare tvärt om... verkar konstigt att det rekomenderas att förlimma "överallt" om det inte behövs?
Aha, läste lite slarvigt.

Förlimma är bra men grejen är ju att klistret på tuben är ju torrt på 10 minuter så jag tycker oftast det blir förlimmat vare sig man vill eller ej. Börjar man med tuben är ju tuben torr när man har klistrat på fälgen.

Fridens och hoppas du fick på tuberna! :)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Ronny » 14 Nov 2011 15:03

Fredde wrote:
pjocke wrote:
Fredde wrote:Anledningen till att det ska stå upppumpat ett dygn olimmat beror nog till stor del på att du ska märka om det är punka på det, iaf conti har garanti på sina tuber.

Klistret torkar på 10 minuter.
Va? Fast nu skrev jag väl ingenting om uppumpat och olimmat, utan snarare tvärt om... verkar konstigt att det rekomenderas att förlimma "överallt" om det inte behövs?
Aha, läste lite slarvigt.

Förlimma är bra men grejen är ju att klistret på tuben är ju torrt på 10 minuter så jag tycker oftast det blir förlimmat vare sig man vill eller ej. Börjar man med tuben är ju tuben torr när man har klistrat på fälgen.

Fridens och hoppas du fick på tuberna! :)
Jovisst känns limmet torrt men löser sig vid montering och av värmen som blir av däckets friktion mot underlag. Fast jag kör ibland med nya däck olimmade som sitter blott på limrester. Är inte så ängslig av mig när det gäller limning av däck.
Мясо это убийство

Post Reply