Stora cyclocrosstråden
Re: Stora cyclocrosstråden
Anledningen till att det ska stå upppumpat ett dygn olimmat beror nog till stor del på att du ska märka om det är punka på det, iaf conti har garanti på sina tuber.
Klistret torkar på 10 minuter.
Klistret torkar på 10 minuter.
Re: Stora cyclocrosstråden
Va? Fast nu skrev jag väl ingenting om uppumpat och olimmat, utan snarare tvärt om... verkar konstigt att det rekomenderas att förlimma "överallt" om det inte behövs?Fredde wrote:Anledningen till att det ska stå upppumpat ett dygn olimmat beror nog till stor del på att du ska märka om det är punka på det, iaf conti har garanti på sina tuber.
Klistret torkar på 10 minuter.
Re: Stora cyclocrosstråden
Vilka regler gäller innom tävling i cx/ lvg i allmänhet. Har läst lite i UCI:s regler men blir inte klok. Tex. hjul och ram får man tävla på vilken ram man vill eller vad är det som gäller?
Och hjul tror jag läst det på forumet någonstans men hittar det inte, måste dem vara märkta eller kan man bygga ett kinakokos par och tävla på?
/David
Och hjul tror jag läst det på forumet någonstans men hittar det inte, måste dem vara märkta eller kan man bygga ett kinakokos par och tävla på?
/David
Re: Stora cyclocrosstråden
Den enda nackdelen med förlimning kan vara att däcket drar ihop sig rejält. Typiskt för contis lvg däck men kanske inte crosstubar. Det är ett smärre helvete att kränga på trots försträckning som egentligen man kan glömma vid förlimning.
Мясо это убийство
Re: Stora cyclocrosstråden
Nu har jag limmat om mitt bakdäck efter en partiell krängning vid vurpa. Vilket jäkla elände! Lim överallt, och veka cykelarmar som värker av ansträngningen. Jag utgår naivt ifrån att tubasti har överlägsen hållfasthet, med tanke på den överlägsna bristen på användarvänlighet och de estetiska haverierna längs däcksidorna som mitt klåpande resulterade i.
-
- Posts: 159
- Joined: 09 Nov 2009 05:51
- Location: Stockholm, Solna
Re: Stora cyclocrosstråden
Ja det finns ju en miljon regler för cykeltävlingar i allmänhet men för att svara på det du specifikt frågar: Jag har knappt reflekterat över vilka ramar som godkännes eller ej. Jag har dock sett en och annan konverterad mtb med bock på cx-tävlingar. Har svårt att tänka mig förbud mot viss typ av ram så länge det inte är en custombyggd sak som typ kan flyga. Rätta mig nu om jag har fel! Vilka hjul du har och vilket fabrikat spelar ingen roll om du inte är sponsrad men det tror jag du fattar varför. Förutom att bockstyre är obligatoriskt inom cx kan det vara värt att ta hänsyn till bredden på däcken som inte får överskrida 33mm. Detta är en ganska fånig regel enligt mig. Jag har heller inte sett till någon kommissarie eller kontroll på någon tävling. Många med mig kör 34mm till ex.Hoven wrote:Vilka regler gäller innom tävling i cx/ lvg i allmänhet. Har läst lite i UCI:s regler men blir inte klok. Tex. hjul och ram får man tävla på vilken ram man vill eller vad är det som gäller?
Och hjul tror jag läst det på forumet någonstans men hittar det inte, måste dem vara märkta eller kan man bygga ett kinakokos par och tävla på?
/David
Re: Stora cyclocrosstråden
Man kan, om man har en olimmad fälg tillgänglig, sträcka det förlimmade däcket en vända till när det är torrt.Ronny wrote:Den enda nackdelen med förlimning kan vara att däcket drar ihop sig rejält. Typiskt för contis lvg däck men kanske inte crosstubar. Det är ett smärre helvete att kränga på trots försträckning som egentligen man kan glömma vid förlimning.
Re: Stora cyclocrosstråden
Så långt har jag aldrig tänkt men ska testa det även om jag brukar skippa förlimning.Elmer wrote:Man kan, om man har en olimmad fälg tillgänglig, sträcka det förlimmade däcket en vända till när det är torrt.Ronny wrote:Den enda nackdelen med förlimning kan vara att däcket drar ihop sig rejält. Typiskt för contis lvg däck men kanske inte crosstubar. Det är ett smärre helvete att kränga på trots försträckning som egentligen man kan glömma vid förlimning.
Мясо это убийство
Re: Stora cyclocrosstråden
Jo reglerna finns ju där! Det var väll egentligen de två frågorna som jag undrade över så tack för svaren! Hade bara för mig att jag läst att det var otillåtet med obrandade hjul i tävlingssammanhang men det är alltså bara att tuta och köra!Livsfarlig Ledning wrote:Ja det finns ju en miljon regler för cykeltävlingar i allmänhet men för att svara på det du specifikt frågar: Jag har knappt reflekterat över vilka ramar som godkännes eller ej. Jag har dock sett en och annan konverterad mtb med bock på cx-tävlingar. Har svårt att tänka mig förbud mot viss typ av ram så länge det inte är en custombyggd sak som typ kan flyga. Rätta mig nu om jag har fel! Vilka hjul du har och vilket fabrikat spelar ingen roll om du inte är sponsrad men det tror jag du fattar varför. Förutom att bockstyre är obligatoriskt inom cx kan det vara värt att ta hänsyn till bredden på däcken som inte får överskrida 33mm. Detta är en ganska fånig regel enligt mig. Jag har heller inte sett till någon kommissarie eller kontroll på någon tävling. Många med mig kör 34mm till ex.Hoven wrote:
Det med däcken har man hört talas om och känns väll lika bra att följa om man ändå ska köpa nytt.
Re: Stora cyclocrosstråden
Årets andra växlade impulsköp:
Den är tung och rätt snikigt utrustad, men väldigt trevlig att sitta på. Tog precis en jäkligt läskig tur i tung dimma på grusvägarna i Nackareservatet. Nästa gång ska lampan sitta på hjälmen så jag åtminstone ser var jag ska...
Den är tung och rätt snikigt utrustad, men väldigt trevlig att sitta på. Tog precis en jäkligt läskig tur i tung dimma på grusvägarna i Nackareservatet. Nästa gång ska lampan sitta på hjälmen så jag åtminstone ser var jag ska...
Pflanzgarten stole my virginity
Re: Stora cyclocrosstråden
Tror du syftar på följande listor:Hoven wrote:Hade bara för mig att jag läst att det var otillåtet med obrandade hjul i tävlingssammanhang men det är alltså bara att tuta och köra!
http://www.uci.ch/Modules/BUILTIN/getOb ... Y&LangId=1
http://www.uci.ch/Modules/BUILTIN/getOb ... E&LangId=1
Tycker inte du ska fästa nån vikt vid dom.
Re: Stora cyclocrosstråden
snyggt! Tub-hjulpar på så blir den lättareAndreasVH wrote:Årets andra växlade impulsköp:
Focus2.jpg
Den är tung och rätt snikigt utrustad, men väldigt trevlig att sitta på. Tog precis en jäkligt läskig tur i tung dimma på grusvägarna i Nackareservatet. Nästa gång ska lampan sitta på hjälmen så jag åtminstone ser var jag ska...
Re: Stora cyclocrosstråden
Vad bör man köra för kuggantal på bakdrevet om man har ett 42t framdrev och vill crossa/stigköra?
Hoppas jag frågar i rätt tråd..
Hoppas jag frågar i rätt tråd..
Re: Stora cyclocrosstråden
Njae, tub blir det nog inte men jag tänkte byta hjul iaf. Jag vägde framhjulet på denna och sedan på räsern (Shimano rs20) och när jag räknat med skillnad i vikt på däcken diffade det 300 gram!Patch wrote: snyggt! Tub-hjulpar på så blir den lättare
Eftersom hojen var billig måste även hjulen vara det. Någon som vet om de rs20 jag har håller för cross? Har kollat på rosebikes.se och där finns ju diverse hjul under 1000-lappen. Tänke ha ett par för cross och ett par för landsväg/pendling.
Finns ju även Shimano r500 för typ 700 spänn.
Den som orkar kan ju slänga ett öga här och uttala sig:
http://www.rosebikes.se/produkter/cykel ... egscyklar/
Pflanzgarten stole my virginity
Re: Stora cyclocrosstråden
Varför inte behålla de befintliga hjulen om du inte vill lägga ut?
Crosshjul kan man alltid flytta vidare eller ha till en landsvägshoj
Circus monkey nav + Major Tom fälgar + ekrar landar på under 1400g och kostar runt 1700:-
Crosshjul kan man alltid flytta vidare eller ha till en landsvägshoj
Circus monkey nav + Major Tom fälgar + ekrar landar på under 1400g och kostar runt 1700:-
Re: Stora cyclocrosstråden
^^ Handlar väl om att jag har rs20-hjulen tillgängliga och ändå måste köpa ett hjulset till för landsväg. Tänkte det kunde vara smutt med exakt samma fälgbredd så man slipper justera bromsarna varenda gång man byter.
Edit: Var hittar man prylarna du tipsar om förresten? Kan ju alltid vara bra att veta.
Edit: Var hittar man prylarna du tipsar om förresten? Kan ju alltid vara bra att veta.
Pflanzgarten stole my virginity
Re: Stora cyclocrosstråden
circusmonkey naven hittar man på ebay. Major Toms är velocity, 23mm breda. Vet inte var man får tag på de i sverige…
Re: Stora cyclocrosstråden
Tack!Elmer wrote:Tror du syftar på följande listor:Hoven wrote:
http://www.uci.ch/Modules/BUILTIN/getOb ... Y&LangId=1
http://www.uci.ch/Modules/BUILTIN/getOb ... E&LangId=1
Tycker inte du ska fästa nån vikt vid dom.
Re: Stora cyclocrosstråden
Aha, läste lite slarvigt.pjocke wrote:Va? Fast nu skrev jag väl ingenting om uppumpat och olimmat, utan snarare tvärt om... verkar konstigt att det rekomenderas att förlimma "överallt" om det inte behövs?Fredde wrote:Anledningen till att det ska stå upppumpat ett dygn olimmat beror nog till stor del på att du ska märka om det är punka på det, iaf conti har garanti på sina tuber.
Klistret torkar på 10 minuter.
Förlimma är bra men grejen är ju att klistret på tuben är ju torrt på 10 minuter så jag tycker oftast det blir förlimmat vare sig man vill eller ej. Börjar man med tuben är ju tuben torr när man har klistrat på fälgen.
Fridens och hoppas du fick på tuberna!
Re: Stora cyclocrosstråden
Jovisst känns limmet torrt men löser sig vid montering och av värmen som blir av däckets friktion mot underlag. Fast jag kör ibland med nya däck olimmade som sitter blott på limrester. Är inte så ängslig av mig när det gäller limning av däck.Fredde wrote:Aha, läste lite slarvigt.pjocke wrote:Va? Fast nu skrev jag väl ingenting om uppumpat och olimmat, utan snarare tvärt om... verkar konstigt att det rekomenderas att förlimma "överallt" om det inte behövs?Fredde wrote:Anledningen till att det ska stå upppumpat ett dygn olimmat beror nog till stor del på att du ska märka om det är punka på det, iaf conti har garanti på sina tuber.
Klistret torkar på 10 minuter.
Förlimma är bra men grejen är ju att klistret på tuben är ju torrt på 10 minuter så jag tycker oftast det blir förlimmat vare sig man vill eller ej. Börjar man med tuben är ju tuben torr när man har klistrat på fälgen.
Fridens och hoppas du fick på tuberna!
Мясо это убийство