Stora cyclocrosstråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 27 Aug 2011 11:31

olebole wrote: 50/34 Brukar ju vara standard på kompaktvevpartierna?

Kör på innerplats med en bashguard på yttern!
Gah jag pratar ju i nattmössan och sitter på ett 53/39, men bash ytter klinga inner låter vettigt. Kanske ska skaffa en bash bara först och köra på 39an i början sen skaffa nämnda 42a :)

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by olebole » 27 Aug 2011 13:36

Viggen wrote:
olebole wrote: 50/34 Brukar ju vara standard på kompaktvevpartierna?

Kör på innerplats med en bashguard på yttern!
Gah jag pratar ju i nattmössan och sitter på ett 53/39, men bash ytter klinga inner låter vettigt. Kanske ska skaffa en bash bara först och köra på 39an i början sen skaffa nämnda 42a :)

Jag tror faktiskt man klarar sig riktigt långt på en 39a!
Min plan är att köra 48/39 då det är toksvårt att hitta kompaktklingor till campa i passande crossutväxling. Det känns som att det blir 39an för cross och 48an för vinter-lvg!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 27 Aug 2011 17:06

olebole wrote: Jag tror faktiskt man klarar sig riktigt långt på en 39a!
Min plan är att köra 48/39 då det är toksvårt att hitta kompaktklingor till campa i passande crossutväxling. Det känns som att det blir 39an för cross och 48an för vinter-lvg!
Tror du har rätt, stronglight gör en hel del klingor för "storan" på 135bcd från 42-50 men lilla klingan tror jag inte man kommer undan med mindre än 39..

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Otto » 28 Aug 2011 14:00

Image
KCR är är redo.

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by pse » 28 Aug 2011 14:53

Hur är det att cykla landsväg på en CX? Blivit grymt sugen på en cross men det skulle vara fint att kunna byta hjul och åka längre sträckor på asfalt istället för att ha en separat räcerhoj.

Finns det några prisvärda kompletta under 10.000?

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 28 Aug 2011 23:05

Otto wrote:[img]maffigt.jpg[/img]
KCR är är redo.
Maffigt sa Bill, maffigt var det sa Bull.

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by hagard » 29 Aug 2011 07:12

pse wrote:Hur är det att cykla landsväg på en CX? Blivit grymt sugen på en cross men det skulle vara fint att kunna byta hjul och åka längre sträckor på asfalt istället för att ha en separat räcerhoj.

Finns det några prisvärda kompletta under 10.000?
Finns väl de crossar som har en geometri som passar utmärkt för lvg. Undvik dem med för lite BB drop och för slapp styrvinkel så blir det nog fint. Sen är ju inte bromsarna lika bra, och man kanske ofta inte eftersträvar samma sittställning riktigt.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 29 Aug 2011 10:23

Okej crossexperter,

Sitter på ett par kanttrådshjul modell campa scirroco cx. Har ett par conti speedking däck som gått en retaard och lite vinterväg och behöver ett par däck till inför vad som blir den första "tävlingssäsongen". Det finns ju en herrans massa olika att välja på och klassiska Challenge Grifo lockar väl, är dom så bra i kanttråd som man hoppas eller finns det andra tillverkare som är vettigare/bättre?

Är öppen för förslag men ett all-round däck känns som någonstans att börja i alla fall :)

PSE: Vet att Patch ur pista var helt salig när han körde sin Speedvagen på landsväg, den funkar lika bra där som på cx-banan, byggd som en lvg hoj med race geometri osv. Det finns säkerligen ett flertal olika hojar som mer eller mindre liknar en klassisk landsvägsram. Sen det där med dåliga bromsar är nog lite upp till hur pass duktig du är på att ställa in ett par canti's, nu kan du ju köra skivor om du vill eller mini v's för den delen :)

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Bompet » 29 Aug 2011 14:11

pse wrote:Hur är det att cykla landsväg på en CX? Blivit grymt sugen på en cross men det skulle vara fint att kunna byta hjul och åka längre sträckor på asfalt istället för att ha en separat räcerhoj.
Jag körde i princip hela lvg säsongen 2010 på min CX kittad med lvg hjul. Så det går fint om du inte tänkt dej att vinna klungspurter eller cykla uppför Alp d'Huez. Kolla här: http://club.kometbicycles.se/#post441

Eller så gör man som Zdenek Stybar:
Image
Vinner Tjeckiska landsvägs-mästerskapen på sin crosshoj! (Obervera canti bromsarna...)
Image
Han passade också på att träna lite CX avstigningar under etapperna också

Mer om detta: http://www.bobkestrut.com/2010/09/02/i- ... road-bike/
Image

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by snarkus » 29 Aug 2011 21:10

Viggen wrote:Okej crossexperter,

Sitter på ett par kanttrådshjul modell campa scirroco cx. Har ett par conti speedking däck som gått en retaard och lite vinterväg och behöver ett par däck till inför vad som blir den första "tävlingssäsongen". Det finns ju en herrans massa olika att välja på och klassiska Challenge Grifo lockar väl, är dom så bra i kanttråd som man hoppas eller finns det andra tillverkare som är vettigare/bättre?

Är öppen för förslag men ett all-round däck känns som någonstans att börja i alla fall :)

PSE: Vet att Patch ur pista var helt salig när han körde sin Speedvagen på landsväg, den funkar lika bra där som på cx-banan, byggd som en lvg hoj med race geometri osv. Det finns säkerligen ett flertal olika hojar som mer eller mindre liknar en klassisk landsvägsram. Sen det där med dåliga bromsar är nog lite upp till hur pass duktig du är på att ställa in ett par canti's, nu kan du ju köra skivor om du vill eller mini v's för den delen :)
Tänk på eventuell anpassning av SCF:s crossreglemente till UCI:s dylika - högst 33mm breda däck. Cupens hemsida (för den finns va?) bör uppdateras med det snart, enligt rykten på HostileMTB.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 30 Aug 2011 07:17

snarkus wrote: Tänk på eventuell anpassning av SCF:s crossreglemente till UCI:s dylika - högst 33mm breda däck. Cupens hemsida (för den finns va?) bör uppdateras med det snart, enligt rykten på HostileMTB.
Men vafalls, ska man inte få köra 35or längre? Jahaja då är det väl bara att klippa till på Challenge Grifo då. Så går det när man inte hänger på Hostile..

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by olebole » 02 Sep 2011 10:58

Ny utrustningsfråga:

Någon som har erfarenhet av Mini V-bromsar? Tycker man hittar lika mycket ris som ros när man försöker skaffa sig lite internet knowledge...

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Andye » 02 Sep 2011 14:42

olebole wrote:Ny utrustningsfråga:

Någon som har erfarenhet av Mini V-bromsar? Tycker man hittar lika mycket ris som ros när man försöker skaffa sig lite internet knowledge...
Kolla in TRP 8.4 mini-V bromsarna , verkar vara ett bra alternativ. Annars så funkar Avid Ultimate Shorty väldigt bra , iaf det lilla jag bromsat med dom..

Nu är http://www.cxsweden.com/ uppdaterad med all info om höstens tävlingar.
--------->>><<<<--------------

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by olebole » 02 Sep 2011 14:53

Andye wrote:
olebole wrote:Ny utrustningsfråga:

Någon som har erfarenhet av Mini V-bromsar? Tycker man hittar lika mycket ris som ros när man försöker skaffa sig lite internet knowledge...
Kolla in TRP 8.4 mini-V bromsarna , verkar vara ett bra alternativ. Annars så funkar Avid Ultimate Shorty väldigt bra , iaf det lilla jag bromsat med dom..

Nu är http://www.cxsweden.com/ uppdaterad med all info om höstens tävlingar.

Tror jag testar med ett par Tektro RX5 till att börja med... Så sparar jag ca 1000kr mot avid :)

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Otto » 02 Sep 2011 15:16

Sen när behöver man bromsa?

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by olebole » 02 Sep 2011 15:29

Otto wrote:Sen när behöver man bromsa?

Man river sig så jävligt på cantifästena annars :)

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by jon » 02 Sep 2011 18:05

Äh, lär dig skidda ordentligt istället...
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by atomlab » 04 Sep 2011 17:45

Finns det någon i Sthlm som har ett par 29" som jag kan komma förbi och testa på min ram för att se hur det blir?
Image

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by olebole » 04 Sep 2011 18:40

jon wrote:Äh, lär dig skidda ordentligt istället...

Det sliter så mycket på skosulan bara :)

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 04 Sep 2011 19:26

olebole wrote:
jon wrote:Äh, lär dig skidda ordentligt istället...

Det sliter så mycket på skosulan bara :)
Ted Shred FTW.

Post Reply