Jobba som cykelbud i göteborg!?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
xericx
Posts: 112
Joined: 30 Oct 2009 12:19
Location: Smutsiga södern

Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by xericx » 20 Dec 2009 23:31

Tjene.
Jag planerar att lämna skåne och flytta till göteborg nu någon gång i vår och är lite småsugen på cykelbud som yrke.
Så, jag tänkte bara kolla lite med er här först.

Hur ser det ut på cykelbudsfronten i gbg?
Är det extremt hårt konkurrens om budjobben eller är det hyffsat lätt att komma igång och få jobb?
Vad finns det för budfirmor som är att rekomendera som arbetsgivare?

Och hur fungerar cykelbudyrket i allmänhet egentligen?
Cyklar man på sin egen cykel?
Måste man hitta utantill i hela stan eller kan man fuska med typ gps eller kartor?
Måste man vara i så bra form att man orkar cykla runt i full fart åtta timmar om dagen fem dagar i veckan eller hur är det med arbetstider och så?

tack på förhand
/ eric

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by limitedlizard » 20 Dec 2009 23:58

Min kompis jobbade en kort sväng på Bring nu i december, men han fick ett annat jobb som börjar i januari så det borde finnas en öppning där. Fast kommer du upp först i vår så är det kanske inte jätteaktuellt...

Han körde på sin egen cykel och det verkar som han hade med sig lite kartor och annat. Men det är nog ingen nackdel om man hittar skapligt.
Last edited by limitedlizard on 21 Dec 2009 00:04, edited 1 time in total.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by Busken » 21 Dec 2009 00:04

sök och du skall finna (en del av det du söker efter):
viewtopic.php?f=1&t=3744&hilit=cykelbud" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=1&t=3548&p=42469&hilit=cykelbud#" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=1&t=3018&hilit=cykelbud" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=1&t=1635&hilit=cykelbud" onclick="window.open(this.href);return false;

men som det blir skrivet i de andra trådarna så är det jävligt hårt att buda, mycket hårdare än vad man kan föreställa sig. Det är liksom inte så sjukt kul att vakna med minusgrader utomhus, käka 1 kilo gröt hoppa i uniformen, ge dig ut i kylan och sen sitta och vänta på en parkbänk i en timme på dagens första körning. Den andra sidan av mynten är ju att det är inte heller så sjukt kul att hetsa från kontor till kontor utan mat i magen och många timmar kvar på dagen. Men gillar man det så gillar man det ju, man måste bara kunna ta det onda med det goda som Von Trier sa.

GPS tror jag inte fungerar så bra, men kartor fungerar utmärkt, det är nog ganska standard för dom flesta... Bring kör väl med firmacyklar i stockholm. Bringsnubben i malmö kör väl på egen cykel tror jag. Men hur det ser ut i gbg egentligen vet jag inte...

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by Nils » 21 Dec 2009 07:45

Busken wrote:sök och du skall finna (en del av det du söker efter):
viewtopic.php?f=1&t=3744&hilit=cykelbud" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=1&t=3548&p=42469&hilit=cykelbud#" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=1&t=3018&hilit=cykelbud" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=1&t=1635&hilit=cykelbud" onclick="window.open(this.href);return false;

men som det blir skrivet i de andra trådarna så är det jävligt hårt att buda, mycket hårdare än vad man kan föreställa sig. Det är liksom inte så sjukt kul att vakna med minusgrader utomhus, käka 1 kilo gröt hoppa i uniformen, ge dig ut i kylan och sen sitta och vänta på en parkbänk i en timme på dagens första körning. Den andra sidan av mynten är ju att det är inte heller så sjukt kul att hetsa från kontor till kontor utan mat i magen och många timmar kvar på dagen. Men gillar man det så gillar man det ju, man måste bara kunna ta det onda med det goda som Von Trier sa.

GPS tror jag inte fungerar så bra, men kartor fungerar utmärkt, det är nog ganska standard för dom flesta... Bring kör väl med firmacyklar i stockholm. Bringsnubben i malmö kör väl på egen cykel tror jag. Men hur det ser ut i gbg egentligen vet jag inte...
Sitter precis med gröten i näven och ymnigt snöfall utanför just nu :lol:
Kan hända att det kan finnas en öppning för deltidsarbete efter nyår, pm:a mig för info.
Som sagt, hur kul är det med stelfrusna tår och pissvåta kalsonger när det är -grader ute?
Men samtidigt så är det inte världens stressigaste här i gbg så det handlar inte om att hetscykla 8 timmar/ dag.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by Busken » 21 Dec 2009 09:12

Nils wrote:
Busken wrote:sök och du skall finna (en del av det du söker efter):
viewtopic.php?f=1&t=3744&hilit=cykelbud" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=1&t=3548&p=42469&hilit=cykelbud#" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=1&t=3018&hilit=cykelbud" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=1&t=1635&hilit=cykelbud" onclick="window.open(this.href);return false;

men som det blir skrivet i de andra trådarna så är det jävligt hårt att buda, mycket hårdare än vad man kan föreställa sig. Det är liksom inte så sjukt kul att vakna med minusgrader utomhus, käka 1 kilo gröt hoppa i uniformen, ge dig ut i kylan och sen sitta och vänta på en parkbänk i en timme på dagens första körning. Den andra sidan av mynten är ju att det är inte heller så sjukt kul att hetsa från kontor till kontor utan mat i magen och många timmar kvar på dagen. Men gillar man det så gillar man det ju, man måste bara kunna ta det onda med det goda som Von Trier sa.

GPS tror jag inte fungerar så bra, men kartor fungerar utmärkt, det är nog ganska standard för dom flesta... Bring kör väl med firmacyklar i stockholm. Bringsnubben i malmö kör väl på egen cykel tror jag. Men hur det ser ut i gbg egentligen vet jag inte...
Sitter precis med gröten i näven och ymnigt snöfall utanför just nu :lol:
Kan hända att det kan finnas en öppning för deltidsarbete efter nyår, pm:a mig för info.
Som sagt, hur kul är det med stelfrusna tår och pissvåta kalsonger när det är -grader ute?
Men samtidigt så är det inte världens stressigaste här i gbg så det handlar inte om att hetscykla 8 timmar/ dag.
Jag har börjat alternera min grötfukost med yoghurt och müsli, jääävligt mycket müsli! Har en idé om att man blir mätt längre när man har en massa torkad havregryn och frukt som ligger och jäser i magen. Brukar trycka i mig närmare kilot havregrynsgröt om morgonen annars, gjorde faktiskt det varje dag i tre månaders tid. Men det blev ju ganska trist i längden. Men nu sitter jag här i min soffa med påslagen radio, fem minus och tio sekundmeter ute och inser att jag glömt dricka kaffe den här morgonen!

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by Batman » 21 Dec 2009 19:36

Ja här sitter man fortfarande i sina trikåer. och fötterna har då fan inte tinat än, ont i arslet har man och denna veckan e det inte i form av skavsår så man knappt kan sitta utan för man gått i backen ett par gånger förmycket den gångna veckan och så också idag... Jag måste ju säga att vi har blivit bortskämda nu i förra veckan och även denna med free frukost och lunch. Gött med 4 mackor med jordnössmör och sylt, en stoooor skål fil och crunch, juice och kaffe till frukost.

Här i huvudstaden har vi tillgång till jobbcyklar men många använder sin egen. (på ryssen vill säga) Här e det väl mest fokus på att lära sig stan den första tiden, cyklingen lär man sig med tiden... Lycka till i sökandet. Fett roligt e det iaf...
WarHeadCouriers

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by Busken » 21 Dec 2009 19:51

fan ryska posten ter sig så här på avstånd som himmelriket! Gratis frukost av jobbet vilken jävla lyx! Tänk vilken dröm att rulla in till bud-barracken och bre sig 8 PB&J-dubbelmackor. Frukost och lunch betalt av jobbet! Goddamn!

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by Batman » 21 Dec 2009 19:57

Busken wrote:fan ryska posten ter sig så här på avstånd som himmelriket! Gratis frukost av jobbet vilken jävla lyx! Tänk vilken dröm att rulla in till bud-barracken och bre sig 8 PB&J-dubbelmackor. Frukost och lunch betalt av jobbet! Goddamn!
For a limited time only...
WarHeadCouriers

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by Busken » 21 Dec 2009 20:00

Batman wrote:
Busken wrote:fan ryska posten ter sig så här på avstånd som himmelriket! Gratis frukost av jobbet vilken jävla lyx! Tänk vilken dröm att rulla in till bud-barracken och bre sig 8 PB&J-dubbelmackor. Frukost och lunch betalt av jobbet! Goddamn!
For a limited time only...
Ännu mer orsak att svulla loss!

User avatar
Jojje
Posts: 39
Joined: 19 May 2009 14:25
Location: Majorna

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by Jojje » 21 Dec 2009 21:41

Busken wrote:
Batman wrote:
Busken wrote:fan ryska posten ter sig så här på avstånd som himmelriket! Gratis frukost av jobbet vilken jävla lyx! Tänk vilken dröm att rulla in till bud-barracken och bre sig 8 PB&J-dubbelmackor. Frukost och lunch betalt av jobbet! Goddamn!
For a limited time only...
Ännu mer orsak att svulla loss!
Glöm inte att ta upp löneförmånen i deklarationen.

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by dtb » 21 Dec 2009 22:34

det är skoj att jobba. det blir mindre oh mindre tungt med tiden och man, i vart fall jag, har börjat äta mindre. minns första halvåret, åt säkert två eller tre stora portioner vid lunch, nu bara en. en normalstor tallrik fil med lite müsli till frulle och en normal middag. en hel del snask och chips och dyligt bör kanske tilläggas.
tror inte att de kräver att man är nåt värstingbud den första tiden. att visa ödmjukhet och vilja att utvecklas brukar ju vara uppskattat av arbetsgivaren. man lär sig ju en ny stad ganska så snabbt när man jobbar som bud.
ta det lugnt och metodiskt och visa att du är vaken och hungrig så skall det nog gå bra.

User avatar
xericx
Posts: 112
Joined: 30 Oct 2009 12:19
Location: Smutsiga södern

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by xericx » 22 Dec 2009 00:55

tack för alla tips och råd.

hur fungerar det med all annan utrustning man behöver? får man låna väska, kartor och liknande eller måste man köpa allt sånt själv?
och vad cyklar man i för kläder egentligen? erbjuder arbetsgivaren vettiga ytterkläder för vintercykling exempelvis eller man får själv införskaffa det?

förresten, pratar ni David_gbg och Nils om samma budjobb som blir ledigt nu i januari eller är det två olika budfirmor?

// eric

User avatar
eodd
Posts: 394
Joined: 08 Sep 2008 18:28
Location: Malmö
Contact:

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by eodd » 22 Dec 2009 08:01

Glöm för helvete inte bort att vara trevlig. Det är inte kundens fel att det regnar ute, att du är trött, att trafikledningen är rövhåll eller att snuten är efter dig. Det är den valpige reklamaren (med för stora glasögon) eller den knepige tandtekniker (som dragit i sig åt helvete för mycket kvicksilver genom åren) som betalar din lön.
http://www.budboys.se" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by Nils » 22 Dec 2009 08:07

xericx wrote:tack för alla tips och råd.

hur fungerar det med all annan utrustning man behöver? får man låna väska, kartor och liknande eller måste man köpa allt sånt själv?
och vad cyklar man i för kläder egentligen? erbjuder arbetsgivaren vettiga ytterkläder för vintercykling exempelvis eller man får själv införskaffa det?

förresten, pratar ni David_gbg och Nils om samma budjobb som blir ledigt nu i januari eller är det två olika budfirmor?

// eric
Det är inget budjobb som blir "ledigt". Det där är ju såklart upp till min chef men det skulle kanske finnas en öppning för att jobba två dagar i veckan. Skickar pm snart..

User avatar
xericx
Posts: 112
Joined: 30 Oct 2009 12:19
Location: Smutsiga södern

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by xericx » 22 Dec 2009 19:26

Nils wrote:Det är inget budjobb som blir "ledigt". Det där är ju såklart upp till min chef men det skulle kanske finnas en öppning för att jobba två dagar i veckan. Skickar pm snart..
kolla gärna. allt är intressant!
Last edited by xericx on 01 Mar 2010 01:01, edited 1 time in total.

User avatar
xericx
Posts: 112
Joined: 30 Oct 2009 12:19
Location: Smutsiga södern

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by xericx » 01 Mar 2010 01:01

Jag Bump:ar upp denna tråden igen och frågar om det är någon som vet om det kommer finnas någon ledig plats framöver på någon av firmorna som kör med cykelbud i göteborg?

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by Nils » 01 Mar 2010 09:01

xericx wrote:Jag Bump:ar upp denna tråden igen och frågar om det är någon som vet om det kommer finnas någon ledig plats framöver på någon av firmorna som kör med cykelbud i göteborg?
Platsen som eventuellt skulle bli ledig är tillsatt på bring. Dom enda företagen som har cykelbud är bring och PEX (postenexpress) men pex-buden är inte anställda utan kör som egna åkare. Det är nog bäst om du hör av dig till företagen istället så slipper du gissningar från mig.

joelm
Posts: 8
Joined: 10 Dec 2010 21:31

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by joelm » 29 Apr 2012 19:27

jag tänkte försöka få jobb som cykelbud efter studenten/i höst, någon som har koll på hur det ser ut nuförtin (vilka firmor som kör, om det är det är supersvårt att få jobb)?

brukar bara se bring på stan men en snabb googling gav de här också http://www.besttransport.se
någon som vet något om dem?

hur gick det för dig xericx?

edit: i göteborg...

User avatar
Xorgproirl
Posts: 298
Joined: 10 Sep 2010 22:49
Location: 413 Gbg

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by Xorgproirl » 29 Apr 2012 19:33

Min uppfattning är att det inte finns speciellt många bud i stan, drygt fem stycken. Har varit i kontakt med (Bring) tidigare i år men det gav inget. Sen är det var jag förstår lågsäsong under sommaren vilket sänker dina chanser till jobb än mer.

Men kolla med Bring och PEX. Bring anställer direkt och PEX kräver att man kör som egenföretagare om jag inte mins fel.

Lycka till!
West Coast Ridaz #babfcgfta

Livsfarlig Ledning
Posts: 159
Joined: 09 Nov 2009 05:51
Location: Stockholm, Solna

Re: Jobba som cykelbud i göteborg!?

Post by Livsfarlig Ledning » 29 Apr 2012 20:57

Hej du, Joelm!
Det är endast Bring och Pex som tillhandahåller sin cykelbudstjänst i Gbg. Det är totalt fem bud som kör hela tiden (två på Pex och tre på Bring). Ingen utav firmorna anställer direkt utan erbjuder åkarplatser som antingen köps av åkerier eller enskilda åkare.
Av oss fem är tre stycken egenföretagare och vi har ett par som vickar när någon blir sjuk eller behöver ledigt.

Jag vet inte hur de andras framtidsplaner ser ut men någon kan kanske vara på väg att börja plugga eller göra något annat. Mitt bästa tips är att fortsätta hålla utkik om du fortfarande är intresserad framöver. Stanna någon utav oss på stan om du får syn på oss och fråga hur läget ser ut. Vi kan själva bestämma vem vi säljer vår plats till eller vem som ska jobba på semestern. Lycka till!

/Olof

Post Reply