Pedaler!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Pedaler!

Post by pean » 10 Jun 2008 15:40

Jag har letat pedaler nu ett tag men är fortfarande förbryllad över vad jag ska ha... söker en pedal+korg+strap-kombo som är mer funktionell än snygg.

De frågor jag har är följande:

1) Vilken storlek på cilps och vilka? Jag kör oftast med någon slags skate-dojja, dvs lite klumpigare. Men vill gärna ha en lite korg för att minska tåöverlapp som mycket som möjligt. Är trött på mina fula gamla plast-korgar...

2) Passar alla clips på alla pedaler (som tar clips)?

3) Är det dubbelstraps som gäller och går det att passa in alla dubbelstraps på alla pedaler och korgar, eller blir det några specialare?

4) Vilken pedal? Vill ha en pedal med lite grepp i och inte en sådan enkelsidig platt sak.

5) Spelar det någon roll vilken pedal man kör med annat än för syns skull?



Jag känner mig totalt nollställd och grön på området och jag behöver hjälp av pros!

Tonus
Posts: 22
Joined: 22 Apr 2008 20:29
Location: Göteborg

Post by Tonus » 10 Jun 2008 15:52

Har storlek L på mina korgar och jag tycker det är lite trångt för mina vans men helt perfekt när jag har conversen. Där har du min erfarenhet :)

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 10 Jun 2008 16:20

Jag kör med L-korgar och har strl 43 i skor. Funkar perfa!
Pedaler med gräpp skulle jag inte rekommendera om du ska ha clips+straps eftersom strapsen spänner fast foten på pedalen.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 10 Jun 2008 17:03

Är korg-storlekarna standardiserade? Alltså, är alla large lika stora?

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 10 Jun 2008 17:09

det kan jag inte svara på. jag har MKS L-korgar. de är lätta att få tag på (och NJS-stämplade om det nu skulle göra dem bättre)
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: Pedaler!

Post by calavera » 11 Jun 2008 03:57

pean wrote:1) Vilken storlek på cilps och vilka? Jag kör oftast med någon slags skate-dojja, dvs lite klumpigare. Men vill gärna ha en lite korg för att minska tåöverlapp som mycket som möjligt. Är trött på mina fula gamla plast-korgar...


Ifall du ska kora med stalklips och har en storre doja, kop MKS LL sa passar dom battre, toe overlap sitter mer i ditt huvud an att det kommer att vara ett problem.
pean wrote:2) Passar alla clips på alla pedaler (som tar clips)?
Skulle val tro att alla passar bara det finns hal att skruva i.
pean wrote:3) Är det dubbelstraps som gäller och går det att passa in alla dubbelstraps på alla pedaler och korgar, eller blir det några specialare?
Det gar for det masta att fa dit dubbelstraps pa alla pedaler och ibland blir det en specialare men det klurar du ut.
pean wrote:4) Vilken pedal? Vill ha en pedal med lite grepp i och inte en sådan enkelsidig platt sak.
http://bootlegsessions.blogspot.com/200 ... pdate.html
Tom La Marche skriver lite om pedaler, det dar om att sitta fast for mycket om man har grepp vet jag inte om jag haller med om, man behover ju fa ut foten aven om man inte har ett for bra grepp.
pean wrote:5) Spelar det någon roll vilken pedal man kör med annat än för syns skull?
For syns skull ar val den viktigaste anledningen, hur den kanns, funkar, funkar, kostar ar val sekundart?![/url]

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Pedaler!

Post by pean » 11 Jun 2008 08:28

calavera wrote: Ifall du ska kora med stalklips och har en storre doja, kop MKS LL sa passar dom battre, toe overlap sitter mer i ditt huvud an att det kommer att vara ett problem.


LL? Menar du large eller xlarge? Eller är LL någon specialare?
Vad gäller tåöverlapp så misstänkte jag att det mest var ett huvud-problem... inget jag någonsin märkt när jag cyklat, bara någon enstaka gång när man cyklar extremt sakta och svänger tvärt... är det något man ska bry sig om alls egentligen?

calavera wrote: http://bootlegsessions.blogspot.com/200 ... pdate.html
Tom La Marche skriver lite om pedaler, det dar om att sitta fast for mycket om man har grepp vet jag inte om jag haller med om, man behover ju fa ut foten aven om man inte har ett for bra grepp.


Saken är den att jag inte tycker att jag sitter fast särskilt bra i det jag kör med nu, men det kan bero på en dålig kombo också. Å andra sidan har jag inte direkt att jag tappar pedalen nu, snarare att jag har svårt att få foten på plats och måste justera remmen hela tiden.
calavera wrote:
pean wrote:5) Spelar det någon roll vilken pedal man kör med annat än för syns skull?
For syns skull ar val den viktigaste anledningen, hur den kanns, funkar, funkar, kostar ar val sekundart?![/url]

Hehe det där var ju som gjort för att missförstå, vad jag egentligen menade var om det spelar någon större roll om jag köper en pedal på Biltema för 59.90 (eller vad de nu kostar) eller om jag köper en från Ben's Cycles för $100. Äh, givetvis gör det skillnad i kvalité och livslängd osv... frågan jag egentligen bör ställa är kanske hur mycket det är värt att lägga på pedaler när jag cyklar i snitt kanske 5-10km om dagen.

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Post by gaisan » 11 Jun 2008 12:14

Kan meddela av egen erfarenhet att Biltemas pedaler håller i ca 1 vecka innan de spricker och börjar väsnas. (De i plast iaf). Trodde faktiskt de skulle hålla lite längre. Naivt av mig.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 11 Jun 2008 13:28

En vecka var lite klent. Missuppfatta mig inte nu, inte som att jag egentligen vill köpa Biltema-pedaler, jag vill ju ha coola grejer lika mycket som the next guy, men om det inte finns någon direkt vinning med att ha fina fina fixie-specifika pedaler, om man ändå slänger på någon trekking-pedal typ, så kan ju den häreller den här vara ett alternativ. Typen av pedal är ju ändå i princip samma som den här.

Ändå skulle jag ALDRIG komma på tanken att sätta Biltema-pedaler på min MTB.

Äh, nu svamlar jag bara.

majspipan
Posts: 17
Joined: 10 Feb 2008 15:20
Location: Stockholm

Post by majspipan » 11 Jun 2008 19:38

pean wrote:En vecka var lite klent. Missuppfatta mig inte nu, inte som att jag egentligen vill köpa Biltema-pedaler, jag vill ju ha coola grejer lika mycket som the next guy, men om det inte finns någon direkt vinning med att ha fina fina fixie-specifika pedaler, om man ändå slänger på någon trekking-pedal typ, så kan ju den häreller den här vara ett alternativ. Typen av pedal är ju ändå i princip samma som den här.

Ändå skulle jag ALDRIG komma på tanken att sätta Biltema-pedaler på min MTB.

Äh, nu svamlar jag bara.
MKS har ju pedaler från $30. Det kan ju knappast betraktas som dyrt. Deras clips är ju också billiga. Om man har problem att ha fötterna kvar i klipsen är det strapsen man ska lägga krut på. Mockastraps är avsevärt mycket bättre än nylon-dito.
A man who turns himself into a beast, gets rid of the pain of being a man.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Post by euskadi » 11 Jun 2008 23:33

kör du ej med cykelskor bör L och XL vara det enda alternativet. även fast du har små fötter.

sizen på alla tåklips är utformade för cykelskor. inga cykelskor har någon vidare tjock sula utan ligger runt 4-5mm. de är dessutom mycket smalare eftersom det ska sitta slimmat runt foten.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: Pedaler!

Post by calavera » 13 Jun 2008 17:53

pean wrote: LL? Menar du large eller xlarge? Eller är LL någon specialare?
Vad gäller tåöverlapp så misstänkte jag att det mest var ett huvud-problem... inget jag någonsin märkt när jag cyklat, bara någon enstaka gång när man cyklar extremt sakta och svänger tvärt... är det något man ska bry sig om alls egentligen?
Ahh... av nan anledning sa anger MKS sina korgar i storlekar L och LL istallet for L och XL. Ok, nar det kommer till toeoverlap sa har du inte en extrem trackgeometri sa kommer man att komma at framhjulet med korgarna och det marks mest nar man cyklar langsamt och mest vara ett problem da. Det ar iaf min asikt.
pean wrote: Saken är den att jag inte tycker att jag sitter fast särskilt bra i det jag kör med nu, men det kan bero på en dålig kombo också. Å andra sidan har jag inte direkt att jag tappar pedalen nu, snarare att jag har svårt att få foten på plats och måste justera remmen hela tiden.
Som det sags, remmarna spelar ocksa roll och dubbla mocka remmar ar stor skillnad fran mer glatta remmar i nylon.

pean wrote: Hehe det där var ju som gjort för att missförstå, vad jag egentligen menade var om det spelar någon större roll om jag köper en pedal på Biltema för 59.90 (eller vad de nu kostar) eller om jag köper en från Ben's Cycles för $100. Äh, givetvis gör det skillnad i kvalité och livslängd osv... frågan jag egentligen bör ställa är kanske hur mycket det är värt att lägga på pedaler när jag cyklar i snitt kanske 5-10km om dagen.
Jag gillar MKS GR-9 speciellt nar man anvander vanliga sneakers, inte dom basta lagren i, men dom ar billiga. Aven om du kanske inte cyklar jattelangt dagligen sa kan ju ett par skona pedaler gora den strackan till en battre upplevelse! =)

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Post by Nibbe » 13 Jun 2008 23:17

Jättenöjd med mina MKS GR-9 än så länge, köpte mina på gamla stans cykel, orkade inte beställa från USA.

Image
I My Honda
Flickr
Image

eskimo
Posts: 41
Joined: 26 Apr 2008 15:08
Location: Uppsala

Post by eskimo » 16 Jun 2008 18:31

Pean du råkar inte ha något sånt här skräpandes i någon låda?

Dubbelsidigia, klassiska, plattform, inga krusiduller.
Image

Har ett par mks sylvan track med LL clips och blåa läderstraps jag skulle kunna tänka mig att byta bort.

Image

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 16 Jun 2008 19:30

Jag har ett par: Gipiemme Super Sprint med christophe korgar L.
Inte hunnit cykla med dem mkt innan jag plocka isär hela cykeln.

Då jag nyligen beställde från benscyclery en kedja så kunde jag inte låta bli att
köpa dessa när jag ändå skulle beställa:
http://www.benscycle.net/index.php?main ... e&pID=4889

Ska försöka utvärdera dem när de sitter på cykeln, kanske inte värt pengarna men snygga är de iaf.

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Post by gaisan » 16 Jun 2008 21:13

eskimo wrote:Pean du råkar inte ha något sånt här skräpandes i någon låda?

Dubbelsidigia, klassiska, plattform, inga krusiduller.
Precis vad jag också är ute efter. Mina Power Grips passar inte på de Sylvan som sitter på hojen nu :(

Hjulhet
Posts: 31
Joined: 05 Jun 2008 22:42
Location: Bromma

Post by Hjulhet » 25 Jun 2008 19:42

Nibbe wrote:Jättenöjd med mina MKS GR-9 än så länge, köpte mina på gamla stans cykel, orkade inte beställa från USA.

Image
Var där idag, men de var slut. Nästa leverans möjligen om ett par veckor.

Vad fick du betala? Missade att fråga i min besvikelse över att de inte hade ngr hemma...
/ Hjulhet

Video meliora proboque deteriora sequor.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 26 Jun 2008 09:08

300sek give or take, tar dom...
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 10 Oct 2008 13:52

Jag kör med Biltemas straps som följde med deras korgar. Jag har märkt att de släpper lite väl mycket efter lite skiddande och jag skulle vilja ha något som håller bättre.

Är det värt att köpa typ Cykelcitys istället?

Image

Någon som har erfarenhet av dem? Priset är ju rätt saftigt (som vanligt på CykelCity med andra ord).

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 10 Oct 2008 16:25

gerry wrote:Jag kör med Biltemas straps som följde med deras korgar. Jag har märkt att de släpper lite väl mycket efter lite skiddande och jag skulle vilja ha något som håller bättre.

Är det värt att köpa typ Cykelcitys istället?

Image

Någon som har erfarenhet av dem? Priset är ju rätt saftigt (som vanligt på CykelCity med andra ord).
Släpper som i att dom sträcks ut? Eller att spännet inte håller fast remmen ordentligt? Du kan ju alltid köpa toe strap button ends och "låsa" remmen precis efter spännet, fast vill du kunna ändra enkelt så blir det ju lite bökigare.
När det gäller hållbarhet så har jag "nött/slitit" av både billiga Christophe nylonremmar och MKS laminerade dubbelstraps. Vill du vara på säkra sidan så kör alltid med dubbla. Eller frambroms.

Post Reply