[Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010 - nu med premiärinfo

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Busken » 12 Apr 2010 21:07

BANG! Nu MÅSTE du komma Erik! Inte kan du slänga ur dig hype av sådan ali-esque kvallité utan att dyka upp på tävlingsdagen! Kudos till dig Erik, mörka ditt deltagande med ett "bröllop" för att sedan chocka oss med att stå redo i höör med svällande lår och fradga i mungipan! WOW!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Fredde » 12 Apr 2010 21:11

- Pista Malmö skriver att tempopinnar borde köras i en egen klass, en tråkklass - och att det är löjligt och rekommenderar att ingen använder dem.

- Pista Malmö skriver att det inte finns några som helst förbud mot tempopinnar.

Slutsats:
Kan ni inte snacka ihop er lite och komma fram till vad som gäller istället? Klart och tydligt.

Min erfarenhet av "rekommendationer" inom racing/tävling är att alla rekommendationer leder till tjafs/diskussion efteråt eftersom vissa kommer följa dem och andra kommer skita i dem och njuta av den fördelen som de innebär.

Det är ju bara att anta att vinnaren i år råkar köra med tempopinnar och kammar hem en förstaplats, hur kommer snacket då låta? Och hur kul skulle det vara att vinna när snacket varit såhär innan?

All racing jag pysslat med har haft få, väldigt tydliga och väldigt enkla regler. Som tex gulflagg, då kör man inte om, punkt. Reglerna sätts innan och är glasklara.

Säkerhet,
Andye slår huvet på spiken med sitt inlägg, det är okej att kröka, dubbeldiskar och brakeless - men inte tempopinnar...?

Krock,
Vad skulle skillnaden vara på att få en tempopinne eller ett bullhorn i röven vara?
Jo, har man cliponpinnar behöver man inte dra fast dem för kung och fosterland utan de kan faktiskt vrida sig ganska enkelt (i alla fall mina) att de sitter på ett ledat styrhuvud känns som att det kan bli svårt att få in "en riktigt bra träff" :) Tänk "vinballe" (ironi)

Köra i klunga,
Jag har hellre en kille eller tjej med tempopinnar och broms bakom mig än någon med brakeless. Vad som är framför spelar ingen roll eftersom det (om man kör efter racingregler) är den som ligger först som väljer spår och som bakomvarande (jag) har väjningsplikt gentemot och får själv anpassa mitt avstånd och placering till.

Fusk,
Tycker man att det blir för aero med tempopinnar och att det blir ett orättvist race och därför inte tillåter det tycker jag det är helt okej att förbjuda, det är pista malmös race och ni som sätter reglerna.
Reglerna borde gälla alla, både före, under och efter racet. Att man personligen vill bannlysa aerobars är kanske något man kan ta upp med tävlingsledningens regelavdelning istället för att försöka "lobba" in egna regler innan racet, det tycker jag är fusk. ;)

Ansvar,
Nu är det ju på allmänväg och vanliga trafiklagar som gäller för tex omkörning och utrustning av cykeln. Men det måste ju ligga på var och en att köra med omdöme och under eget ansvar där var och en står för sina egna skador. En olycka kan ju hända vem som helst och är man inte beredd på det kanske man ska placera sig där man känner sig säker, åter igen, eget ansvar.

Tror ingen i täten hade några som helst problem med hur tight det var förra året trots att det ibland var axel mot axel. Det som gjorde mig nervös ibland var några vägkorsningar som korsades väldigt fort och med brakeless skulle det nog kunnat gå ganska illa om oturen varit framme, visst även med broms, men men.

Alla som cyklar gör ju det av olika anledningar, personligen är jag en ganska tråkig typ som varken dricker öl under race, röker gräs eller kör brakeless. Men jag gillar att cykla fort och träffa kompisar.

Mitt intresse för girot har svalnat rejält, se bara på idag när jag skippade måndagsträningen och käkade en fet räkmacka istället :) men det kanske ändrar sig!

Hoppas jag inte låter för gnällig och jag vill absolut inte göra mig osams med någon, tycker hela fixedgear.se-gänget är riktigt härliga typer på alla sätt och vis. Och hatten av till Malmö-killarna som tar sig tid att fixa ett så grymt evenemang som girot.
Och snälla, ta det jag skriver med en nypa salt, jag håller på och testar mina anti-flygrädsle-piller! :D

Peace!

/Fredde

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Jonatan F » 12 Apr 2010 21:13

ArvidSvensson wrote:Image
Nästa steg? Vingar fastlimmade på ben, armar o rygg som förhindrar virvlar?
Har man inget projekt har man inget liv :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Fredde » 12 Apr 2010 21:14

Hommus wrote:... inte de som tar rygg och inte lyckas komma förbi.....
Ha ha ha...
Hört i täten: "Vart fan är Hommus?? Har inte sett honom på hela etappen, jaha därbak är du, du kan komma fram så får du vara med du också..." ;)

/Fredde

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by ArvidSvensson » 12 Apr 2010 21:25

Jonatan F wrote:
ArvidSvensson wrote:...aero...
Nästa steg? Vingar fastlimmade på ben, armar o rygg som förhindrar virvlar?
Vingprofiler är sååå pre-2010. Aktiv aerodynamik. Tryckluft som stör luften. Kedjedriven kompressor. Tar ett gäng watt men det har man igen med råge i högre hastigheter. Kom ihåg var ni hörde det först (i cykelsammanhang dårå).

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Busken » 12 Apr 2010 21:49

fredde, lugna ner dig! Andas lite! Jag förstår att tempopinnar ligger dig varmt om hjärtat, så varmt om hjärtat att du har glömt bort att läsa lite i tråden. ALLA fastnavare är välkomna, med eller utan tempopinnar! Nu är du van vid att köra med pinnarna och du körde även hela loppet framme i klungan med mestadels vana cyklister, jag cyklade längst bak, bland dom som var trötta och bakfulla. Det var minst sagt intressant att ligga längst bakom någon som är REJÄLT mosig i benen och ligger längst fram i pinnarna. DU klarar galant att köra både retarder och giron med tempopinnar, med det kommer dyka upp lite drygt hundra andra cyklister också. Några av dom planerar att intaga div rusgörande medel, andra har inte cyklat mer än 10 mil i år, några har aldrig kört med tempopinnar innan. Vi i Pista Malmø älskar alla dessa cyklister och välkomnar dom öppenhjärtligt, MEN vi är glada att ämnet tempopinnar har kommit upp till diskussion då det onekligen råder viss kontrovers kring ämnet.

Vi kommer som sagt att varna införa pinn-förbud på två etapper och det är det enda tempo-pinne förbudet som råder. Läser du igenom tråden så kan du se att jag uttrycker min oro för att någon ska krascha pga dessa helvetes pinnar. Jon försöker med hjälp av ironi skojja lite och senare i tråden gör han klokt nog en pudel.

Vi som organisatörer har i år försökt att ta vara på den feedback vi fick förra året, det vi fick höra förra året var att det var skitbra men att väntan mellan etapperna blev för lång, att maten var för dålig OCH det var många som höjde röster om tempopinnarna. Det vi har gjort för att tackla dessa "problem" är att fixa käk från en schysst resturang i malmö, dom gör vällagad, rejäl och näringsrik mat. Tack vare välfärden i malmö kommer årets girodeltagare att få sig ett stärkande skrovmål halvägs igenom. Vi har inför i år och tack vare nytt blod i PM fått tillgång till komradio utrustning som förhoppningsvis kommer göra kommunikationen mellan, mig som släpper iväg er vid varje etappstart och ledarbilen samt "sambandscentralen" så att vi vet att allt är grönt innan start. Vidare har vi i år sett till att ha ordentliga bilar och dubbelt så många av dom, verktyg, vatten, energidricka/bars/gel, bananer osv. Utöver detta har också låtit diskussionen om tempopinnar bubbla upp till ytan, vi har själva inom arrangörs-gruppen snackat om det och kommit fram till att det inte kommer bli något förbud. Detta står klart och tydligt flera gånger i tråden. Om du känner dig smädad av det JAG skrev under Pista Malmø's inlogg, där jag ber deltagarna att tänka över om man verkligen behöver tempopinnar så ber jag om ursäkt. Meningen med det inlägget var att gjuta lite olja på tempo-pinne-vågorna, men tydligen väckte det tempo-pinne odjuret till liv igen!

Vad som gäller säkerheten i år så har vi gjort en upptrappning från förra året. Förra året var första gången någonsin någon av oss i Pista Malmø arrade något som liknade en icke-alleycat tävling. Förra året var vi helt gröna och släppte i princip bara ut er på öppna vägar, självfallet gör vi samma sak i år, men den här gången så vet vi lite mer vad vi ska kolla efter. Hur vi ska lägga starter och målgångar och fram för allt hur vi INTE ska göra det. Säkerhetsmässigt är vi lugna, vi har koll på det. Att jag skriver att vi har "nojjat" betyder mer att vi faktiskt har haft det i tankarna den här gången, förra året tänkte vi inte ens tanken "vad händer om någon kraschar?" eller "hur gör vi om vi måste tillkalla ambulans?". Min faceplant efter retarden förra året, att jag har blivit påkörd och nerkörd minst en gång i månaden den här vintern har gjort att jag i alla fall tänker mycket på att alla ska klara sig helskinnade igenom dagen.

PUH! Nu orkar jag fan inte mer tjafs om tempopinnar! Kom med dom eller kom utan dom! Om cykelglädje ligger i tempopinnar så har jag verkligen missat något, för jag har alltid trott att det handlar om att tävla med och mot varandra. Att pressa kroppen mot vind, upp för backar och igenom kruvor. Att flyg fram över torr och snabb asfalt, känna vinden trycka dig i ryggen och känna benen spinna iväg som om dom var delar i ett keramiskt vevlager.

Den som snackar mer om tempopinnar i den här tråden kommer jag att ta till sidan på tävlingsdagen för muntlig tillrättavisning! Från och med nu är vi glada, HÖR NI DET!? FRÅN OCH MED NU HAR VI DET BRA! NU HAR VI DET ROLIGT OCH BRA!!!!!!!!!!!!!!!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Fredde » 12 Apr 2010 21:57

Busken wrote:fredde, lugna ner dig! Andas lite!
Ha ha Simpan, ja va fan du vet hur det är! :D

Egentligen är jag bara bitter för att inte Hommus dyker upp utan ska stå som en pingvin och kasta risgryn.

/Fredde

Edit: Men jag förstår att ni oroar er över säkerheten och det är bra.

Edit2: Jag tyckte förra årets giro var helt klockrent, käket var hur bra som helst (speciellt efteråt).

Johannes
Posts: 39
Joined: 16 Nov 2008 23:07
Location: MALMØ
Contact:

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Johannes » 13 Apr 2010 03:39

[quote="fredde.se"/quote]

Edit: Men jag förstår att ni oroar er över säkerheten och det är bra.

Edit2: Jag tyckte förra årets giro var helt klockrent, käket var hur bra som helst (speciellt efteråt).[/quote]


Tack det var jag som stod för maten förra året och det känns skönt att höra att nån var nöjd över den.
I år har jag från sagt mig allt ansvar över mat och arr. och kommer att deltaga som en av pista malmös tävling cyklister. Men 0 mil i benen i år tillsvidare är ändå peppen på topp.

Ses den 24:e.

/Johannes

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by olebole » 14 Apr 2010 13:45

Ville bara påminna om att nu på lördag 17/4 är sista dagen för anmälan/betalning, detta för att logistiken ska kunna flyta så smidigt som möjligt så missa nu för guds skull inte denna vårklassiker!

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by klasolsson » 14 Apr 2010 14:27

Klart o betalt!

User avatar
Pista Malmø
Posts: 103
Joined: 11 Mar 2009 17:32
Location: Malmø
Contact:

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Pista Malmø » 14 Apr 2010 17:16

Ärade fastnavcyklister och kamrater.
Idag är det 10 dagar kvar till den moderna vårklassikern Un Giro di Sporco Sud. I Pista Malmøs högkvarter pågår febril aktivitet och tokpepp.

Vi vill påminna om att sista anmälningsdag är 17 april. Det är av vikt att ni som ämnar att komma och köra anmäler er i god tid. Detta på grund av att vi i år outsourcat lunchbestyren samt att alla organisatörer jobbar eller pluggar på heltid och sköter Giro-bestyren på kvällar och helger. Cateringfirman vill i god tid ha besked om hur många som kommer. Ni vill inte riskera att stå med tom tallrik. Och vi vill inte ha cyklister utan energi på vägarna.
Det som kommer ingå i startavgiften är förutom upplevelsen att få cykla sig igenom de vackraste delarna av Skåne:
• Rejäl lunch
• Div. högkoncentrerade energipreparat
• Fika
• Frukt
Och annat smått och gott.
Anmälan till Girot betalas via PayPal.

Vi vill också passa på att återigen slå ett slag för den eminenta bjudningen som hålls på kvällen. Detta kommer erbjudas till det facila priset av 150 kronor. Och för detta får man en stor, näringsrik och välsmakande buffé, underhållning, prisutdelning och härligt sällskap. Dryck kommer att säljas separat men kommer innehålla alkohol för den som orkar med det.
Även här gäller att anmäla sig innan 17 april. Och den som anmäler sig betalar på morgonen innan starten av racet och får en middagsbiljett.

10 dagar kvar.
Väl mött vänner

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by dtb » 14 Apr 2010 17:19

finns det någon som helst möjlighet att betala direkt till någons bankkonto. har haft lite strul med paypal den senaste tiden. skulle underlätta något oerhört

ciao.

User avatar
Pista Malmø
Posts: 103
Joined: 11 Mar 2009 17:32
Location: Malmø
Contact:

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Pista Malmø » 15 Apr 2010 19:02

Image

Snart bara en vecka kvar! Våren närmar sig och löven börjar slå ut, himlen är blå och solen värmer även om det är morgon. På vissa här nere har solens strålar redan börjat färga huden, andra har tagit av sig kläderna. I parkerna sitter folk, äter, dricker, samtal och njuter. Vägarna har varit torra och grusfria över en månad nu, vi är kort sagt mer än väl rustade att ta emot alla som vill njuta av en helg i vårens tecken.

Maten blir god, drickat lika så. Peppen, upplevelserna och vyerna kommer att bli fantastiska! Kom och fira med oss, kom och ligg utslagen i en skogsdunge med en kall öl i handen och 6 mil i benen! Kom för att kämpa, kom för att chilla! Vi är här, redo att sparka igång cykelåret 2010, det bästa året!

ps. bilden ovan visar knoppar som brister, och tyvärr Karin. Det gör inte alls ont! ds.

ps2 har du inte paypal så skicka ett mail till pistamalmoe@gmail.com och anmäl dig så kan vi rodda lite bättre med maten, dom som dyker upp med pengar i hand på tävlingsmorgonen riskerar annars att få gå med kurrande magar under dagen.

boström
Posts: 226
Joined: 07 May 2009 16:11
Location: Göteborg

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by boström » 16 Apr 2010 23:44

Har mailat lite frågor, hoppas det inte är försent!!
www.XXIV.se

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Jonas414 » 16 Apr 2010 23:58

boström wrote:Har mailat lite frågor, hoppas det inte är försent!!
boooooo...din gamle räktrålare!...inga frågor, du ska ju köra så fett fort att det inte spelar nån roll om man har tempopinnar eller inte!!
jag hoppas nån med riser-styre vinner...och helst ska denne vinnare bära ett KCR-märke närmast hjärtat!!!


BASKER PÅ!

User avatar
carlm
Posts: 360
Joined: 13 Aug 2008 22:51
Location: Göteborg

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by carlm » 17 Apr 2010 09:44

Vill bara klargöra att jag vill vara med och cykla och jag vill gärna ha mat. Jag har mailat då det bråkade med paypal men ville bara vara på säkra sidan och skriva här också.

//Carl Malmberg
073 femhundra 97 23

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Viggen » 17 Apr 2010 10:35

Även jag har efter excesser med vinylköp råkat i onåd med Paypal och kommer inte kunna pynta in förrän efter helgen. Har anmält mig e-brevs vägen och vill gärna köra+äta lunch men avstår buffén på kvällen.

Hoppas inte man råkar i onåd med herrarna och att det fortfarande är lösbart.

/Victor O
noll sju noll åtta 24 98 97

kanser
Posts: 48
Joined: 19 Feb 2008 20:05
Location: Mariatorget

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by kanser » 17 Apr 2010 12:08

Hej Vänner,

I tisdags smällde jag rätt ordentligt på jobbet. resultatet, en track hoj mindre..
Jag jobbar på att få in en ny bike innan lördag för att kunna delta, men om ödet vill annorlunda så undrar jag om det är ok att anmäla sig till hela baletten med förbehåll.
Jag kommer självklart veta mer om allt i veckan som kommer.

/ Kasper

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by jon » 17 Apr 2010 13:26

Som sagt, har ni inte möjlighet att betala via PayPal så maila in eran anmälan till pistamalmoe@gmail.com och betala på plats.
Och även om vi inte har hunnit svara på era mail ännu så kommer ni räknas som anmälda :wink:
I Dalarnas djupa skogar..


Post Reply