[Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010 - nu med premiärinfo

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Fredde » 11 Apr 2010 18:14

ArvidSvensson wrote: Image
...och ja, ändarna ska pluggas.
Oj oj oj ser bra ut Arvid. Är man orolig för de med tempopinnar är det ju enkelt att lösa... ...bara att lägga sig bakom ;)

/Fredde

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by snarkus » 11 Apr 2010 18:29

ArvidSvensson wrote:
slint/elmer/busk/hommus/m.fl. wrote:...sover oroligt...
Image
...och ja, ändarna ska pluggas.
Rykten gör gällande att kommissarier kommer finnas på plats för att säkerställa att UCI:s 3:1-regel följs :roll:

Nä, men allvarligt talat. Är det att duka upp fika på eller?

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by 48/16 magnus » 11 Apr 2010 22:33

Blir väldigt sugen när jag läser tråden. Men jag tror inte mitt uppfuckade högerknä vill vara med :( Men man vet aldrig :wink:

/M

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by jon » 11 Apr 2010 23:51

Eller så gör vi så att vi instiftar en tråkmåns-klass som man automatiskt hamnar i om man har pinnar monterade.
En klass helt utan ära och priser.
I Dalarnas djupa skogar..

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Fredde » 12 Apr 2010 08:12

Förra året sa arrangören ang tempostyre "Självklart, vi diskriminerar inte någon". I år spelar det nog inte så stor roll vad arrangören säger eftersom "höga röster" redan vädjat, förlöjligat och dömt ut tempopinnar.

Säkerhetsmässigt känns det bara som babbel sålänge dubbeldiskar och brakeless är okej. Så svårt är det inte att cykla med tempopinnar. Att man kör med ansvar och förstånd i klungan är väl självklart.
jon wrote:En klass helt utan ära och priser.
Ja det funkar. Jag hade planerat att åka till Malmö för att träffa kompisar, bli full och cykla så fort jag kan med min favoritcykel.

Skämt å sido, ska det finnas massa oskrivna oförankrade "åsikter" och tyckade hit och dit man ska rätta sig efter så tappar i alla fall jag sugen. Nu är det väl bäst att fisa i klungan så man inte trampar någon på tårna eller framstår som löjlig.

Trodde retarden var för att cykla hårt, girot för att cykla fort och andra lopp för att cykla långt, vad har jag missat?

/Fredde

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Bratt » 12 Apr 2010 10:04

+1 fredde

Om det nu skulle vara fusk med pinnar som vissa har skrivit borde det då inte då finnas en minimivikt för alla cyklar också? Fan jag är minst lika rädd för er utan frambroms som jag är att någon trött pinncyklist ska köra in i mig.

Sen cyklar jag varken för ära eller priser utan för att jag älskar det. Ni får gärna skriva upp mig i tråkmåns-klassen.

Glöm inte ringklocka nu bara för då ligger vi alla risigt till!

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by olebole » 12 Apr 2010 10:20

Som sagt, det enda förbudet som föreligger är det mot att inte ha en av de bästa vårupplevelserna man öht kan ha på en fastnavshoj!

User avatar
jensrasmus
Posts: 144
Joined: 20 Sep 2008 17:59
Location: malmö
Contact:

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by jensrasmus » 12 Apr 2010 10:36

Bratt wrote:+1 fredde

Om det nu skulle vara fusk med pinnar som vissa har skrivit borde det då inte då finnas en minimivikt för alla cyklar också? Fan jag är minst lika rädd för er utan frambroms som jag är att någon trött pinncyklist ska köra in i mig.

Sen cyklar jag varken för ära eller priser utan för att jag älskar det. Ni får gärna skriva upp mig i tråkmåns-klassen.

Glöm inte ringklocka nu bara för då ligger vi alla risigt till!
Jag har full respekt för ett ev. "pinnförbud" om det nu skulle införas ett, såvitt jag förstår är det bara en rekommendation hittills.
Man ska ha kört ett tag med pinnar för att behärska det och överhuvudtaget få någon effekt ut av det alls. Alla cyklister med pinnar utan pinnvana är en onödig risk för andra.
Lättvikts cyklar är ingen definitiv fördel så länge det inte handlar om enbart klättring så det är inte att likställa. Kör du utför i t.ex motvind är det väl bara positivt med lite tyngd.
Vad gäller frambroms (även om jag själv monterat en inför girot, med då för egen vinnings skull) så ligger jag mycket hellre bakom, i klunga, en utan frambroms än med. Det finns en anledning till att (fram-)broms är förbjudet inom fastnavscykling (velodrom/keirin) just av den anledning att det är farligare att bromsa i klungkörning än att köra. Även om det ligger ironi i det sistnämnda påståendet så vill jag säga att det är det mest förnuftiga, ringklocka är nog det smartaste man kan ha i en klunga vid omkörning om man nu ska ha något alls.

Om man dyker upp med pinnar och det inte finns ett förbud så hoppas jag i alla fall pistarden i fråga är en van pinnbrukare. Det är tillräckligt galet/farligt i klungkörningen ändå...
Last edited by jensrasmus on 12 Apr 2010 10:40, edited 1 time in total.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Andye » 12 Apr 2010 10:39

Nu ska ju jag inte åka ner och åka (tråkigt men sant) och jag var ju inte
med förra året men hörde att det imundigades vissa saker som jag anser
skulle vara värre för reaktionsförmågan än tempopinnar.
Jag förstår pinn hysterin men tycker nog att fokus kanske inte enbart bör
ligga på dom utan isåfall även på andra saker som försämrar reaktionsförmågan
i en klunga!!!

Hoppas ni alla får en grym helg med sköna minnen och snabba vägar.

Väl mött!!!
--------->>><<<<--------------

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by snarkus » 12 Apr 2010 11:35

Jag är med Andye på den här. Cykling under the influence torde vara minst lika illa som tempopinnar.

Just angående pinnarna så tycker jag det ska vara upp till var och en. Visst är vi alla någorlunda vuxna människor som är beväpnade med en viss mån sunt förnuft? Om man inte är säker på att handskas med cykeln i tempoposition så har jag svårt att tänka mig att man greppar pinnarna när man ligger inbäddad i en klunga. I t.ex en utbrytningssituation med en grupp på kanske 5 cyklister tror jag faran är överskattad. Det är inte raketforskning att köra med tempopinnar. Jag har själv kört ett partempo utan att släppa pinnarna mer än vid vändpunkten, på en cykel jag aldrig förut cyklat på, med diskhjul, tempostyre samt tempohjälm som effektivt ersätter allt ljud med brus. Varken jag eller min partner kraschade.

Se förresten punkt 9 i det här blogginlägget hos Joe Parkin: http://www.6yearsinaraincape.com/2009/07/21/10-things/

User avatar
Pista Malmø
Posts: 103
Joined: 11 Mar 2009 17:32
Location: Malmø
Contact:

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Pista Malmø » 12 Apr 2010 11:41

" onclick="window.open(this.href);return false;

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Busken » 12 Apr 2010 17:04

tempogate 2010! :D Idag har solen strålat över södern, det har varit VARMT! Knopparna brister i samma sekund som jag sitter här och knappar på tangenterna. Det är lite drygt två veckor kvar och det är flera lådor med energikakor på väg från vitargo, det blir bra det här! Kom med tempo-pinnar, kom utan! Huvudsaken är ju att man har roligt!

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by jon » 12 Apr 2010 17:32

Herre jistanes vad snedvridet det här blev.
Än en gång är det bevisat att ironi inte kan ta sig genom dataskärmen utan hjälp av en smiley...

Hela diskussionen är egentligen helt onödig eftersom inget förbud eller rekomendation mot tempopinnar finns/kommer finnas.
När vi diskuterade det här internt så fick jag känslan av att dom flesta tycker att ett förbud skulle vara fel.

Btw surt att Hommus har förhinder, hade sett fram emot ännu ett kapitel i Fredde.se VS. Hommus bataljen :D
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
slint
Posts: 89
Joined: 12 Jun 2008 20:14
Location: GBG-regn

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by slint » 12 Apr 2010 17:48

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Alla former av aerobars borde banlysas. Även om man inte håller i dem kan man ju fortfarande köra omkull. Lite som att man inte ska springa med saxar i munnen. Även om man inte skär sig kan man ju faktiskt springa in i någon.

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by dtb » 12 Apr 2010 18:28

men fredde. seriöst. om du lägger dina på hyllan så lägger jag mina på hyllan också.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Busken » 12 Apr 2010 19:15

anton, varför ska du springa med saxar i munnen? det låter ju ganska dumt om du frågar mig!


User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by jon » 12 Apr 2010 20:37

ArvidSvensson wrote:[img]aero.jpg[/img]
Det åket och JellyBelly-dräkten och du är en vinnare i min bok!
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by jon » 12 Apr 2010 20:41

dtb wrote:men fredde. seriöst. om du lägger dina på hyllan så lägger jag mina på hyllan också.
Nej nej! Jag vi se en blå-gul prispall!
Med pinnar tvingar vi dansken på knä :twisted:
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Hommus » 12 Apr 2010 20:54

Btw surt att Hommus har förhinder, hade sett fram emot ännu ett kapitel i Fredde.se VS. Hommus bataljen :D[/quote]

Btw - Har väl aldrig bataljat mot Fredde?!, han har alltid legat 20 poäng bakom mig i totalen, så det är ett envägsbattle mot Hommus. Jag battlar bara mot de som ligger framför, inte de som tar rygg och inte lyckas komma förbi.....

Post Reply