[Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010 - nu med premiärinfo

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Busken » 10 Apr 2010 13:44

personligen tycker jag tempopinnar är löjligt och farligt i ett sånt här sammanhang. vidare kan jag berätta att på minst två etapper kommer vi att bli VÄLDIGT arga om ni håller i tempopinnarna. Just nu så är väl tempopinne förbudet "pendig" så att säga. Som privatperson och inte som officiell representant för Girot 2010 så önskar jag att det blir helt tempopinnefritt när vi möter upp i höör klockan tidigt om två veckor.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Andye » 10 Apr 2010 14:32

Inga tempopinnar ?!?! WTF , ska det införas regler på Girot .. punken är död !!!
MEn det kommer väll finnas weed iaf ?!?! Får man köra med två feta joppar
som tempopinnar ?!?!
--------->>><<<<--------------

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Elmer » 10 Apr 2010 16:09

Även om ni inte bannlyser tempopinnar så vädjar jag till samtliga deltagare att låta bli att använda dom.
De har som tidigare talare nämnt inget i klungkörning att göra. En onödig risk säger jag. Och rätt fånigt i sammanhanget.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by ArvidSvensson » 10 Apr 2010 17:00

Ok, vad är det mer som inte hör hemma i klungkörning undrar en klungnovis? Diskhjul? Enbart fastnanvsbroms? Tjurhorn? Vattenflaskor? Fåekrade hjul, färre än säg åtta ekrar? MP3-spelare & lurar? Hårdare saker än bananer i ryggfickorna?

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by NKDMS » 10 Apr 2010 17:11

Får man köra med Bullhorn, eller räknas de som aerobars?
Måste man ha broms?
FISTASTHLM

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Busken » 10 Apr 2010 17:18

nu ska vi inte komma och börja peka fingrar och sätta upp regler. Anledningen att det kom upp på dagsordningen bland oss arrangörer var att en liten fågel viskade i vårat öra att det kunde vara en bra idé rent tävlingsmässigt då vinden kommer vara avgörande och tempopinnar kan ses "fusk". Den andra anledningen är att vi har säkerhetsnojjat lite detta året, vi kommer ha sjuksköterskor som följer oss och vi har gjort en beredskaps plan. I detta säkerhetsarbetet så kom vi att tänka på hur fort det gick förra året och hur tight det var i klungorna, när man håller i pinnarna på styret tappar man mycket av kontrollen på sin cykel och det är åthelvete svårt att skidda. Där av är vi tveksamma till ovan nämda pinnar, vidare så har vi arrangörer tagit girot något mer seriöst i år och tänkt på hur man gör i andra tävlingar. Det finns ju en anledning till att tempopinnar och spinachi-liknande påhäng inte är tillåtna andra tävlingar där man kör i grupp. Det är ju faktiskt någonstans JAG som är ansvarig om någon kör ihjäl sig eller bryter nacken. Det är tillräckligt svettigt att lotsa 100-talet tokiga fastnavscyklister genom skånes böljande landskap, att behöva lotsa 100-talet tokiga fastnavscyklister som inte kan stanna eller styra sin hoj ger mig mardrömmar (på riktigt, drömde faktiskt mardrömmar om girot hela natten mellan torsdag/fredag). Vi vill ju inte sätta (tempo)pinnar i hjulet för någons cykelglädje, men vi vill också att alla klarar sig igenom dagen helskinnade och med hela cyklar!

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Busken » 10 Apr 2010 17:24

NKDMS wrote:Får man köra med Bullhorn, eller räknas de som aerobars?
Måste man ha broms?
tjurhorn har vi inget emot, det går utmärkt att styra sin hoj med dom. att köra med tempopinnar gör ju att man tappar mycket i styrförmåga och att det blir otroligt svårt att skidda, där av våran tveksamhet till dessa förbannade pinnar.

broms har du ju i bakhjulet, vill du slänga på en på framhjulet med så får du väl göra det om du vill? jag har inte broms på min cykel och jag bryr mig inte så mycket om andra har det eller ej. (Dock så kräver vi DUBBLA bromsar om inte fötterna sitter fast i pedalerna)

i grund och botten vill vi ju bara att ALLA ska ha en hård, svettig, euforisk och bubblande dag i solskenet. Om detta står och faller på möjligheten att ligga i en så aerodynamisk position som möjligt så bör man möjligtvis börja tänka på en karriär som triatlet och inte som fastnavscyklist med urban inriktning.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by ArvidSvensson » 10 Apr 2010 17:28

Ok vänner, jag lämnar pinnarna hemma. Men sov inte allt för gott ända. Alla andra aerohjälpmedel är monterade. ;)

User avatar
Pista Malmø
Posts: 103
Joined: 11 Mar 2009 17:32
Location: Malmø
Contact:

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Pista Malmø » 10 Apr 2010 17:32

Image

(från en av starterna från förra årets Giro di Sporco Sud.)

Pista Malmø välkomnar alla PISTARDER att göra årets Giro lika fantastiskt!!!

Vai Vai Vai!


(sista anmälningsdatum 17 april, anmälan görs via länken nedan.)

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Kneecap » 10 Apr 2010 19:41

Eh.. Jag har inget annat styre till min hoj än det som sitter på.. Är inte så sugen på att plocka av styrlindan för att montera av styret heller..
Men det är ju i ordets rätta bemärkelse inga pinnar.. Hur ställer sig ledningen till detta??

Image

Jag kan förstå ledningens tankegångar.. Men med samma tankegångar i mitt huvud så skulle jag få lägga ner Retarden och Pokaalen* på en gång.. Så vitt jag vet så var den allvarligaste skadan på årets retard en faceplant som hände efter tävlingen..
Annat ni bör förbjuda på samma gång är spinergy/hed 3/aerospoke eller dylika hjul då dom är rent livsfarliga i klungkrascher..

*Har ju iofs lagt ner Pokaalen en gång, men det gick ju fan inte att låta bli.. Lika beroendeframkallande som heroin för bövelen..

edit: Jag vill inte vara nån bitterfitta.. Det är eran tävling och era regler.. Jag förstår hur ni tänker, tycker att det är lite grått och SCF över det, men tanken bakom är bra..

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by olebole » 10 Apr 2010 19:50

Kneecap wrote:Eh.. Jag har inget annat styre till min hoj än det som sitter på.. Är inte så sugen på att plocka av styrlindan för att montera av styret heller..
Men det är ju i ordets rätta bemärkelse inga pinnar.. Hur ställer sig ledningen till detta??

http://img401.imageshack.us/img401/2025/dsc01749y.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag kan förstå ledningens tankegångar.. Men med samma tankegångar i mitt huvud så skulle jag få lägga ner Retarden och Pokaalen* på en gång.. Så vitt jag vet så var den allvarligaste skadan på årets retard en faceplant som hände efter tävlingen..
Annat ni bör förbjuda på samma gång är spinergy/hed 3/aerospoke eller dylika hjul då dom är rent livsfarliga i klungkrascher..

*Har ju iofs lagt ner Pokaalen en gång, men det gick ju fan inte att låta bli.. Lika beroendeframkallande som heroin för bövelen..

edit: Jag vill inte vara nån bitterfitta.. Det är eran tävling och era regler.. Jag förstår hur ni tänker, tycker att det är lite grått och SCF över det, men tanken bakom är bra..
Den där är ju faktiskt för sjuk för att förbjudas!

Jag är själv också lite avig till förbud i den här typen av evenemang... En rekommendation kanske vore bättre på plats?

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Busken » 10 Apr 2010 20:12

låt oss bara konstatera att det råder en kontrovers kring tempo-pinnar, mer än så är det ju faktiskt inte. Det råder mig veterligen inget förbud mot tempopinnar, dock så har jag personligen vissa invändningar mot det, men jag personligen är inte Pista Malmø och jag är heller inte arrangörsgruppen.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by olebole » 10 Apr 2010 20:21

Busken wrote:låt oss bara konstatera att det råder en kontrovers kring tempo-pinnar, mer än så är det ju faktiskt inte. Det råder mig veterligen inget förbud mot tempopinnar, dock så har jag personligen vissa invändningar mot det, men jag personligen är inte Pista Malmø och jag är heller inte arrangörsgruppen.

Jag dock hört ryktesvägen att du kommer ligga längst bak och ryta på danska för att hetsa till det snabbaste girot i mannaminne?

User avatar
Pista Malmø
Posts: 103
Joined: 11 Mar 2009 17:32
Location: Malmø
Contact:

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Pista Malmø » 10 Apr 2010 20:30

Image

Låt kunskapens ljus skingra mörkret, skåda renässansen, skåda Un Giro Di Sporco Sud 2010! En lyckad tävling föregås vanligtvis av hätska debatter på internet, vem minns inte utväxlings hetsen inför Ronde Van Retaard? Självfallet skall även Girot få sin debatt! Pista Malmø sätter inga regler, vi sätter ribbor och standard. Eftersom att vi verkar i samma landsdel som Peps är standarden hög. Tempopinnar eller inte så är ni alla välkomna att dela vår kärlek till våren, vägen och livet den 24:e april.

Men innan ni kommer så bör ni ställa er själva några frågor, de lyder som följer:
  • Är jag inte man/kvinna nog att skratta motvinden i ansiktet? Måste jag verkligen ha små pinnar av aluminium fastmonterade på mitt styre för att klara vinden?
  • Är vägen på bilden samma väg som tempo-etappen kommer gå på?
  • Vad händer om man fångas in av Busken? Kommer jag förstå vad danskjäveln säger?
  • Kommer Ronny att dyka upp det här året? Och om han dyker upp kommer han så enbart att tala ryska?
  • Vem kommer vinna Äventyrspriset i Sigvard Lursings Ära?

User avatar
slint
Posts: 89
Joined: 12 Jun 2008 20:14
Location: GBG-regn

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by slint » 11 Apr 2010 14:07

Arvid: Det här var inte menat som ett personangrepp. Det blev lite snöbollseffekt. Jag gillar dig, med eller utan pinnar.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by ArvidSvensson » 11 Apr 2010 14:13

slint wrote:Arvid: Det här var inte menat som ett personangrepp. Det blev lite snöbollseffekt. Jag gillar dig, med eller utan pinnar.
Det är lungt. Det handlar det mest psykning och pepp för min del.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Fredde » 11 Apr 2010 17:32

Va? Inga tempopinnar? Vad är nästa steg? Omkörningsförbud? ;)

/Fredde - med super-löjliga-fuskpinnar!

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Hommus » 11 Apr 2010 17:50

/ Hello.

Jag körde själv med pinnar/bågar förra året. Ur ett själviskt perspektiv var det grymt snabbt och en klar fördel men jag skulle inte ha det igen (om jag skulle köra i år, jävla Nils&Erika, av alla årets datum, gifta sig i april, om ni läser detta, mot förmodan, är jag inte glad, helvete, döda tvåsamheten, grrrrrrr) med omtanke för andra. När trötta och slitna cyklister ligger i en tät och orolig klunga med lite sidvind nere i bågarna blir det farligt helt enkelt. På samtliga svenska motionslopp är de förbjudna med hänvisning till säkerheten som enda anledning och ett säkert fastnavslopp kan aldrig vara fel.

Frankrikes, lite sämre, motsvarighet till Girot i syd, Paris Roubaix avslutades för en timme sedan med en mäktig uppvisning av världens bästa tempocyklist - utan tempopinnar. Vi var ett dussin Kometer i lokalen och diskuterade detta, samtliga är mot tempopinnar. Om de i "punkens namn" inte förbjuds hoppas jag att mina medkometer slipper bli crosscheckade av nån trött snubbe med tempopinnar som motiverar dem med att bli snabbare. Det hänger inte på utrustningen - Skit i pinnarna så blir alla glada.

Fredde: Du får min andraplats i år. Lycka till! :x

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by Fredde » 11 Apr 2010 18:05

Hommus wrote:...om jag skulle köra i år, jävla Nils&Erika, av alla årets datum, gifta sig i april, om ni läser detta, mot förmodan, är jag inte glad, helvete, döda tvåsamheten, grrrrrrr)
Erik, va fan, vad är detta? Detta är fan värre än tempopinne-förbud!!?!?!

/Fredde

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: [Un Giro di Sporco Sud] 24 April 2010.

Post by ArvidSvensson » 11 Apr 2010 18:07

slint/elmer/busk/hommus/m.fl. wrote:...sover oroligt...
Image
...och ja, ändarna ska pluggas.

Post Reply