Sköna lösningar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sköna lösningar

Post by ArvidSvensson » 02 May 2010 16:40

Jonatan F wrote:...Det funkar hur bra som helst!... ....hakat upp sig lite typ två gånger... ....hoppar den rätt igen. Aja, inget jag tänker fortsätta med...
Jag hajjar ingenting av den sista bilden/beskrivningen. Har du fixat kedjelinjen och/eller kedjespänningen med eltejp och en brädbit??! Hur som helst, en svajjigt fasttejpad brädbit intill ekrarna??! Hoppas att du har tandskydd när du cyklar.

En sak till, clippen är endast till för att hålla upp remmen så att du kan få in foten. Den tillför alltså ingenting när du ska hålla emot pedalerna. Skosnören går ju för fan av när man knyter dojjorna. Kör med packremmar, eller vad som helst som är hållbarare än just skosnören om du prompt måste cykla innan cykeln är klar!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Sköna lösningar

Post by Jonatan F » 02 May 2010 16:55

Den sista bilden:
(kl 12 på natten, taskig lampa)
Den tunga träbiten håller med sin tyngd in kedjan så att inte cykeln spontanväxlar ner (taskig kedjelinje) Det skall dock bort snarast, var bara tvungen att testa hur det fungerade!

Jag la aldrig någon tyngd på skosnörena, de var bara ifall jag skulle behöva göra det. Nu har jag köpt riktiga straps (försökte med packremmar, för stora metall-beslag i änden) Föresten tror jag inte du drar dina skosnören fyrtioelva varv runt samma hål...

Edit: Inget av det här var alltså seriöst menat, allt var under devisen "testar man inte så vet man inte om det fungerar"
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sköna lösningar

Post by ArvidSvensson » 02 May 2010 17:15

Coola bananer! Jag glömde för en sekund vad tråden handar om. Jag minns för övrigt inte när jag sade "coola bananer" senast. Måste varit minst femton, kanske tjugo, år sedan.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Sköna lösningar

Post by Busken » 02 May 2010 17:34

jonatan, du är en kuf i ordets rätta bemärkelse! kudos till dig!

ps. en billigare kedjesträckare kostar lite drygt 150:- det kan du få ihop på pant om du håller en rejäl fest! investera i det! ds.

ps2. kom på att du bor i skogen i västergötland och att när det hålls fest där så är det ju mest chateu a la dunk som dricks, inte så mycket pant där inte... ds2.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Sköna lösningar

Post by Ronny » 02 May 2010 18:35

ArvidSvensson wrote:
Jonatan F wrote:...Det funkar hur bra som helst!... ....hakat upp sig lite typ två gånger... ....hoppar den rätt igen. Aja, inget jag tänker fortsätta med...
En sak till, clippen är endast till för att hålla upp remmen så att du kan få in foten. Den tillför alltså ingenting när du ska hålla emot pedalerna.
ojojoj nu fick jag en flashback igen. Detta har varit uppe på tapeten tidigare och jag måste påminna hipsterna att clipsen fyller fler funktioner än den Arvid påpekar.
Jo att fixera skon framtill dvs. när man kör med traditionella skor med kloss. Annars rör sig foten sidledes på pedalen (flyter omkring).
Мясо это убийство



User avatar
ivo
Posts: 369
Joined: 20 Aug 2009 00:46

Re: Sköna lösningar

Post by ivo » 06 Jun 2010 12:33

ArvidSvensson wrote:Image
^^^ klickbar!
Riktigt kul läsning och kanske en smart tanke men ligger verkligen problemet i att ta fram en hjälm som börjar lukta vid sprickbildning? Skulle det inte vara på sin plats att skapa mer duktila polymerplaster som inte spricker och kanske en ihopfällbar hjälm som man lätt kan stuva undan i väskan el dyl. På så sätt var dem gamla läderhjälmarna bättre. Bara en tanke!
SOLAFIX

User avatar
Deus
Posts: 386
Joined: 08 Dec 2007 23:52

Re: Sköna lösningar

Post by Deus » 07 Jun 2010 13:42

Image
skön färglösning.

User avatar
pistolpete
Posts: 459
Joined: 05 Jan 2009 21:41
Location: Stockholm

Re: Sköna lösningar

Post by pistolpete » 07 Jun 2010 18:09

Deus wrote: skön färglösning.
5000kr på att den ägs av en japan?

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Sköna lösningar

Post by carlhenrik » 08 Jun 2010 08:41

Image

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Sköna lösningar

Post by Bompet » 08 Jun 2010 09:24

^Ehh...sadelstolpsbong?
Image

eriksson
Posts: 151
Joined: 14 Jul 2009 19:50
Location: Skärmarbrink, Stockholm

Re: Sköna lösningar

Post by eriksson » 08 Jun 2010 09:53

Haha nice! Ingen shot-gun på den va?
Mental confusion - it's like running naked, backwards, through a cornfield at midnight.


User avatar
baddi
Posts: 38
Joined: 22 Apr 2010 21:43

Re: Sköna lösningar

Post by baddi » 11 Jun 2010 10:04

Image
Skön snubbe som bott i sin cykel och kört runt i över 30 år! kan inte vara helt lätt uppför!


Läs hela artikeln här
http://bite-dose.com/enviroment/man-liv ... -30-years/

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sköna lösningar

Post by ArvidSvensson » 28 Jun 2010 13:01

Någon som vet vad detta är? Ser ut som en skön lösning men jag hajjar inte problemet. Jag var framme och klämde lite på den och det kan väl bäst beskrivas som att det känns som en gammal pump. Det fjädrar lite i ändlägena när man drar den upp och ner. Det går att dra upp den ca en decimeter och det går nästan att trycka den i botten. Parkeringsbroms kanske men jag såg ingenting som gick emot däcket.
Image

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Re: Sköna lösningar

Post by TalliDan » 28 Jun 2010 13:11

ArvidSvensson wrote:Någon som vet vad detta är? Image
Det är justeringsskruven till navbromsen (Frambromsen) på gamla militärcyklar. Ganska förenklat kan man säga att bromshandtaget är direkt kopplat staven och knoppen du ser på bild. Drar man i handtaget rör sig knoppen uppåt. Under knoppen gömmer sig en fyrkantsstav som en kedja är fäst vid. Kedjan går i sin tur hela vägen ner framnavet...

Vidare kan man säga att det inte ska se ut som på bilden. Den lättrade knoppen ska sitta direkt i anslutning till styrstammen, kanske en mm glipa. Antagligen har ägaren inte vetat om att man måste låsa kedjan i nedersta läget när man tar av framhjulet- gör man inte det måste man trä om kedjan genom styrstam-gaffel-fjäder. JÄTTEJOBBIGT

världens längsta förklaring???

Ha det

DAN

(Arvid: Jag gillar dig så enormt mkt för att du startat denna tråd...)
...

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sköna lösningar

Post by ArvidSvensson » 30 Jun 2010 15:16

Enkelt, snyggt och genialt. Adressen på ramen. Bortsupen, bortburen eller bara lite småstulen. Det spelar ingen roll. Den kommer tillbaka.
Image

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Sköna lösningar

Post by perp » 30 Jun 2010 15:56

ooh det finns en stöldbegärlig fixie på kungsgatan i sthlm =)
kan vara en tanke att sätta dit plattan med en eller två svetsloppor istället för en skruv =)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sköna lösningar

Post by ArvidSvensson » 30 Jun 2010 16:05

perp wrote:ooh det finns en stöldbegärlig fixie på kungsgatan i sthlm =)
kan vara en tanke att sätta dit plattan med en eller två svetsloppor istället för en skruv =)
Cykeln är säkert 50-60 år gammal. Den såg ut att ha stulits många gånger om.

Post Reply