Sköna lösningar
Re: Sköna lösningar
Jobbigt läge om man har fobi för att gå mellan rutorna.
Re: Sköna lösningar
Bara att dra isär och plocka ihop. Skönast är växel lösningen. Då slipper man ställa in dom hela tiden!
Re: Sköna lösningar
Mycket fiffigt!
Re: Sköna lösningar
Kvalar helt klart in som skön lösning! Hoppas det håller!
Re: Sköna lösningar
Haha, jag med då det är i nuläget min enda broms. Tips mottages tacksamt var man får tag på större bromsarmsfästen. Orginalet är för litet.
Re: Sköna lösningar
det håller nog, jag körde ett par varv ståltråd ett tag, innan jag upptäckte att en riktig originalklämma med shimanologga och allt kostade 29:- hos min lbs. det var den skönaste lösningen till slut. haha. och ja det finns olika storlekar.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Sköna lösningar
Om man har en styv ram över...
Re: Sköna lösningar
Skivbroms på NJS-ram och NJS-nav.
Re: Sköna lösningar
Jävlar. Finns den att köpa?
Re: Sköna lösningar
Det där kan ju va det dummaste jag sett. Är det inte bättre att skaffa en ändamålsenlig hoj?
Re: Sköna lösningar
Den där kommentaren kunde man ju fälla om minst hälften av allt som postats i den här tråden, för att inte säga forumet som helhet. Definiera ändamålsenlig hoj? Jag kan komma på flera sätt som ovanstående lösning kan vara högst ändamålsenlig. Är det inte det den här tråden handlar om, kluriga sätt att uppnå ändamålsenlighet?
Ska man vara krass hade det här forumet nog inte funnits om alla hållit sig till strikt "ändamålsenliga" cyklar.
Ska man vara krass hade det här forumet nog inte funnits om alla hållit sig till strikt "ändamålsenliga" cyklar.
Re: Sköna lösningar
Bla bla bla.ravelax wrote:Den där kommentaren kunde man ju fälla om minst hälften av allt som postats i den här tråden, för att inte säga forumet som helhet. Definiera ändamålsenlig hoj? Jag kan komma på flera sätt som ovanstående lösning kan vara högst ändamålsenlig. Är det inte det den här tråden handlar om, kluriga sätt att uppnå ändamålsenlighet?
Ska man vara krass hade det här forumet nog inte funnits om alla hållit sig till strikt "ändamålsenliga" cyklar.
Förstår inte varför man skall bygga ihop en NJS-hoj om man nu skall sätta en skivbroms på den? När jag säger ändamålsenlig så menar jag en hoj utan en massa onödiga speciallösningar.
Man bygger ju inte om en monstertruck för att den skall bli lätt att fickparkera, även om det är på ett sätt klurigt?
Re: Sköna lösningar
Otto: Att montera en broms på en NJS-hoj (och andra oborrade bancyklar) kräver ju speciallösning oavsett, clamp-on-lösning även för fälgbroms, så med andra ord går det ju att argumentera för att det är lika fel att montera en sådan broms på en bancykel. I just det här fallet är det en japan som gjort det, vilket de flesta gör, eftersom det är väldigt hårda tag mot de som inte har broms på cyklarna i Japan. Har man till exempel en löjligt snygg bromsbrygga (som jag!!) på hojen kan man ju montera skivbroms istället om man tycker det är snyggare, smaken är som baken. Hur som haver tycker jag inte det är "mer fel" att montera skivbroms än att montera en clamp on fälgbroms på en bancykel om man ska köra den i stan. Ändamålsenligt och ändamålsenligt, egentligen är ju inte några banhojar "ändamålsenliga" när man använder dem i stan, men det skiter ju de flesta i.
ravelax: japp! inte så dyrt heller faktiskt.
ravelax: japp! inte så dyrt heller faktiskt.
Re: Sköna lösningar
I fallet med broms på en bancykel är det ju verkligen ingen onödig lösning om man tänkt använda cykeln på gatan? Det kanske är extra special med en skivbroms men även fälgbroms hade som sagt behövt vara special, och då kan man ju lika gärna satsa på lite bättre bromsverkan (ännu mer ändamålsenligt) när man ändå håller på. Det ser ju verkligen inte ut som någon särskilt komplicerad lösning på bilden heller...
Lite fånig grej att diskutera egentligen. Om nån vill ha NJS med skivbroms så kan de väl få ha det? Världen hade ju varit mycket tråkigare om man aldrig stötte på udda, "onödiga", speciallösningar att förundras och inspireras av!
Kan tänka mig att en dylik skivbroms hade varit skönt om man vinterpendlar på en banram. Fast det är ju ingen särskilt ändamålsenlig användning av en banram, så varför skulle man göra det? Nej, jag köper en trist Crescenthybrid istället...
Lite fånig grej att diskutera egentligen. Om nån vill ha NJS med skivbroms så kan de väl få ha det? Världen hade ju varit mycket tråkigare om man aldrig stötte på udda, "onödiga", speciallösningar att förundras och inspireras av!
Kan tänka mig att en dylik skivbroms hade varit skönt om man vinterpendlar på en banram. Fast det är ju ingen särskilt ändamålsenlig användning av en banram, så varför skulle man göra det? Nej, jag köper en trist Crescenthybrid istället...
Re: Sköna lösningar
Absolut skall alla få göra va de vill med sina cyklar.
Tycker det är lite att gå över ån efter vatten. Om man skaffar en "stilren hoj som har gått på velodrom i japan" och lägger ner pengar på att skaffa alla rätta delar. För att sedan sätta på en skivbroms?
Om man nu vill ha så mycket bromskraft, är det då inte bättre att skaffa en ram som har skivbromsfästen och fästen för snygg och praktisk kabeldragning?
Det är väl som vanligt en fråga om tycke och smak.
Tycker det är lite att gå över ån efter vatten. Om man skaffar en "stilren hoj som har gått på velodrom i japan" och lägger ner pengar på att skaffa alla rätta delar. För att sedan sätta på en skivbroms?
Om man nu vill ha så mycket bromskraft, är det då inte bättre att skaffa en ram som har skivbromsfästen och fästen för snygg och praktisk kabeldragning?
Det är väl som vanligt en fråga om tycke och smak.
Re: Sköna lösningar
Finns ju andra alternativ.
Får vi se vilka som hänger med här. Jag tror den redan har varit uppe i den här tråden tidigare. Men så kanske man måste ha fram och bakbroms i japan.
Får vi se vilka som hänger med här. Jag tror den redan har varit uppe i den här tråden tidigare. Men så kanske man måste ha fram och bakbroms i japan.
Re: Sköna lösningar
som framgår av inläggen ovan är väl alternativet ingen bromskraft alls, att en skivbroms råkar vara kraftfull är bara en trevlig bieffekt.Otto wrote:Om man nu vill ha så mycket bromskraft
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Sköna lösningar
"Med den där kommentaren skulle du ju kunna fälla hela forumet" eller vad menar du med ingen bromskraft? Det är väl en fastnavscykel vi pratar om?abacaxi wrote:som framgår av inläggen ovan är väl alternativet ingen bromskraft alls, att en skivbroms råkar vara kraftfull är bara en trevlig bieffekt.Otto wrote:Om man nu vill ha så mycket bromskraft
Får jag inte bara tycka att det är en ful lösning? Funktion före form brukar det ju heta. Det jag tycker är en fin cykel är en cykel som är byggd för ändamålet. Men jag säger inte att man inte kan använda dessa i andra sammanhang, så som bancyklar på gatan.
Re: Sköna lösningar
Håller med Otto, det finns lösningar och det finns "sköna lösningar".
Sannolikt sitter det en huvudbromscylinder från en MTB i andra änden av bromslangen, känns skönt? Näää...
Sannolikt sitter det en huvudbromscylinder från en MTB i andra änden av bromslangen, känns skönt? Näää...