Vilken utväxling kör du?
Vilken utväxling kör du?
Ett roligt bekymmer för de som cyklar utan växlar, eller en-växlat. Är väl att välja vilken utväxling man ska välja. Vilken kör du på, och av vilken anledning. För och nackdelar. Kan vi här på forumet komma fram till, vilken utväxling som är den perfekta???
Amores bicis!
Jag kör för tillfället 50x16 vilket är på tok för tungt för stockholmstrafiken enligt mig. Det är egentligen inga större problem slätt men det är tungstartat vid rödlysen och ganska jobbigt när det är backigt.
Har en 47-klinga på ingång så det ska nog lösa sig snart hoppas jag.
Har en 47-klinga på ingång så det ska nog lösa sig snart hoppas jag.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Körde 46-17 först, bra för kadensen och kvickt i accelerationen, behövde inte gå upp ur sadeln för lite motlut. Kände dock att det var ett jäkla pinnande för att hålla hyffsad fart(30+) så jag gick ned till 15 rätt nyss. Lättare att hålla farten nu, däremot känns den inte lika allround, antingen är väl 16 perfekt för mig eller så är det benen som behöver lite mer träning. Har en 18 också när dubbdäcken åker på.
- spindelbenen
- Posts: 151
- Joined: 19 Dec 2007 21:23
- Location: Hammarby
Jag har kört 42/16 ett tag, kör i backiga göteborg och tycker det har fungerat bra. Tänker mig nog att byta till 45/17, mest på grund av att det blir 17 "skid patches" istället för mina nuvarande 8.
17 är ju bra om man kör fixed och skiddar, men det är nog allmänt känt. Passar på att posta detta diagrammet, som synts här och på andra ställen tidigare:
Herr Browns kalkylator är också bra: http://www.sheldonbrown.com/gears/
17 är ju bra om man kör fixed och skiddar, men det är nog allmänt känt. Passar på att posta detta diagrammet, som synts här och på andra ställen tidigare:
Herr Browns kalkylator är också bra: http://www.sheldonbrown.com/gears/
Jag började på 47/18 och insåg snabbt att det var lite väl lätt.
Bytte till 47/17 och trivdes bra i några månader på den men upptäckte att jag toppade kadensen lite väl lätt.
Nu kör jag på 48/17. Visst det är bara 1 tands skillnad men jag märker det ändå.
Perfekt i Malmö som är platt som en pannkaka. Så länge den skånska motvinden inte slår till...
Bytte till 47/17 och trivdes bra i några månader på den men upptäckte att jag toppade kadensen lite väl lätt.
Nu kör jag på 48/17. Visst det är bara 1 tands skillnad men jag märker det ändå.
Perfekt i Malmö som är platt som en pannkaka. Så länge den skånska motvinden inte slår till...
I Dalarnas djupa skogar..
- Tommypistolen
- Posts: 129
- Joined: 04 Feb 2008 19:45
- Location: Hisingen
- Contact:
Jag hoppas detta kan skapa lite klarhet för dig. Jag är fortfarande lika frågande till detta...andy wrote:Förlåt för en dum fråga. Men vad betyder siffrorna i diagramet. 71,4 74,8 osv.
http://www.sheldonbrown.com/gain.html
http://veloroutes.org/tools
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.