Måla/lacka om ram

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
freddis
Posts: 66
Joined: 03 Jun 2008 20:42
Location: Göteborg

Måla/lacka om ram

Post by freddis » 04 Jun 2008 16:09

Hej!

Jag har precis tänkt börja mitt första fixieprojekt.

Om min farsas gamla Crescent inte betyder allt för mkt för honom har jag ram + gaffel redan.

Den tänker jag måla/lacka om. Har ni några tips på hur man gör för att få det så snyggt (och billigt) som möjligt?


Mvh

hejdå

Post by hejdå » 04 Jun 2008 16:27

Billigast är att slipa cykeln för hand, sedan tar du dig till närmsta biltema och rackar burkarna i storebrosans hockytrunk.

Vill du göra det lite mer "bling", alltså med högre budget så föreslår jag att du tar dig till en bil-lackerare för att införskaffa färg i brukform där. Han bör även ha grundfärg (primer) och klarlack (coating). Slipa slipa slipa din cykel, applicera sedan grundfärgen, stoppa in cykeln i baksätet på din bil, ställ bilen i solen i två dagar. Spraya på färgen, låt det torka en halv dag upprerpa sedan bil-tricket och sen gör du samma sak med klarlacken.

Viktigt att tänka på när man burkar sin cykel är att vara lätt på handen, cancontrol är a och o! Spruta inte på för mycket åt gången, undvik drips och runs som det heter på graffiti-språk...

Att stoppa in cykeln i baksätet på en bil är inte nödvändigt men det härdar lacken/färgen och gör den mer motståndig mot stenskott, repor och annan skit!

/simme

eskimo
Posts: 41
Joined: 26 Apr 2008 15:08
Location: Uppsala

Post by eskimo » 04 Jun 2008 16:30

Jag skulle väl säga att det finns två vettiga alternativ. Pedant eller punk. Den tidigare innebär blästring och pulverlack och kostar massa pengar. Den senare lite sandpapper och ett par vändor sprayburk.
Det finns också ett tredje sätt, pedant punk, dvs x antal lager grundfärg, x antal lager kulör och x antal lager klarlack. Lägg till slipning efter varje vända. Tar stört mycket tid och ork, ger ett hyffsat resultat men är fortfarande väldigt känsligt för repor och dings.
Oavsett vilken av ovanstående tre du väljer kommer du inte i närheten av en fabrikslack i fråga om utseende och hållbarhet, så håll förväntningarna nere.
Det bästa är om ramen är ren ner till metallen. Dit når du med slip-papper(görjobbigt), kniv+slippapper(mitt val) eller kemikalier (lite halvläskigt.)

Är det en orange Crescent har du inte tillåtelse att lacka om. ;)

freddis
Posts: 66
Joined: 03 Jun 2008 20:42
Location: Göteborg

Post by freddis » 04 Jun 2008 16:45

Haha.

Tack för tipsen!

Faktum är att det är en orange Crescent. Det lilla jag minns är att den är rätt sliten, men ska ta mig en titt på den igen...

eskimo
Posts: 41
Joined: 26 Apr 2008 15:08
Location: Uppsala

Post by eskimo » 04 Jun 2008 16:48

Räserorange är ju det snyggaste som finns! Är den dessutom såpass gammal att den saknar växelpinnar och bromsöglor är det ju en nobrainer.

freddis
Posts: 66
Joined: 03 Jun 2008 20:42
Location: Göteborg

Post by freddis » 04 Jun 2008 17:02


User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 04 Jun 2008 20:15

..du ska mao INTE lacka om den... :-)
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
dan
Posts: 186
Joined: 26 Dec 2007 10:01

Post by dan » 04 Jun 2008 21:54

Håller med, very nice.
Amores bicis!

freddis
Posts: 66
Joined: 03 Jun 2008 20:42
Location: Göteborg

Post by freddis » 04 Jun 2008 22:33

Okej, okej! Men låt oss säga att det handlar om en annan ram. En riktigt ful en.

Någon som lämnat in ram på lackning nånstans?

Skulle veta lite priser och hur bra resultaten blev...

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Post by Nibbe » 07 Jun 2008 16:51

Pulverlack är det enda rätta tycker jag, finns 2st bra firmor i Högdalens industriområde, ena är Combi Lack AB, andra minns jag inte, den andra firman kunde också hålla med blästring av ramen har jag för mig.

Runt en 300-600 kostar en pulverlack på en ram beroende på ställe och utan kvitto.

Varning för Biltemas sprayfärger, dom är riktigt kassa, täcker ingenting och även fast man gjord underarbetet bra och lagt på flera lager klarlack så håller det knappt att titta på.

Hjulhet
Posts: 31
Joined: 05 Jun 2008 22:42
Location: Bromma

Post by Hjulhet » 08 Jun 2008 16:22

Nibbe wrote:Varning för Biltemas sprayfärger, dom är riktigt kassa, täcker ingenting och även fast man gjord underarbetet bra och lagt på flera lager klarlack så håller det knappt att titta på.
Nä, o så är de ju bättringsfärger och inget annat också... ;)

Jag byggde min första fixie med begränsad budget, men med stort hjärta, under ngn månads tid. Den var färdig i tisdags kväll, så glädjen är stor just nu. Använde mig uteslutande av Biltemas bättringsfärgssortiment (primer, färg o klarlack) och jag måste säga att jag är nöjd med resultatet kontra pris.

Ramen blev svart och vit (originellt va?! haha). Ägnade timmar åt att våtslipa under processens gång. Tror det blev 4 eller 5 lager primer. Täcker bra och bygger helt ok. Sedan blev det svart och vitt. Den svarta färgen täcker fint, känns tjock och härlig och ger en jämn och fin yta. Den vita däremot är på tok för tunn, blir skrovlig och är allmänt otrevlig att handha. Klarlacken slutligen ger ett helt ok resultat (tänk på mellanarbetet) men räkna med två burkar för ram o gaffel.

Resultatet - ok. På håll ser den fin ut. De svarta partierna glänser i solen. Kikar man lite närmare så syns det att det är hemmasprayat, inte minst beroende på lite halvtaskigt arbete med maskeringstejpen på sina ställen (vilket beror betydligt mer på mig än färgen...) ;)

Hittils håller lacken helt ok. Har lastat cykeln in o ut ur bagagen ngr ggr, tappat ngt verktyg o den håller fortfarande ihop. Men, det är som sagt bara en bättringsfärg så ngr högre krav har jag inte.

Nästa ram kommer förmodligen att få möta pulver- eller proffslack istället, om jag nu inte finner en som håller gott originalskick. :)
/ Hjulhet

Video meliora proboque deteriora sequor.

freddis
Posts: 66
Joined: 03 Jun 2008 20:42
Location: Göteborg

Post by freddis » 08 Jun 2008 16:33

Nibbe wrote:Pulverlack är det enda rätta tycker jag, finns 2st bra firmor i Högdalens industriområde, ena är Combi Lack AB, andra minns jag inte, den andra firman kunde också hålla med blästring av ramen har jag för mig.

Runt en 300-600 kostar en pulverlack på en ram beroende på ställe och utan kvitto.

Varning för Biltemas sprayfärger, dom är riktigt kassa, täcker ingenting och även fast man gjord underarbetet bra och lagt på flera lager klarlack så håller det knappt att titta på.
Schyssta tips!

Skriv gärna om du kommer på vad den andra firman heter. Är intresserad av blästring också!

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Post by Nibbe » 08 Jun 2008 21:04

A hittade vad den andra hette

Stockholms Industrilack, AB
Adressuppgifter:
Stallarholmsv. 14, 124 59 BANDHAGEN
Tel 08-749 10 55
Fax 08-749 58 23
I My Honda
Flickr
Image

Gdago
Posts: 161
Joined: 20 Feb 2008 15:38
Location: M-LINE

Post by Gdago » 09 Jun 2008 11:26

att tänka på när det gäller färg på burk är att de täcker väldigt olika beroende på vilken färg det handlar om, det är inte heller helt relaterat till hur ljus färgen är. tex täcker ljusblått ofta riktigt fint medans vinröd brukar vara kass....man får prova sig fram så at säga...
...

motvind
Posts: 3
Joined: 17 Jun 2008 10:04
Location: Minneapolis

Post by motvind » 17 Jun 2008 11:18

Måla om min mörkblåmetallic med Motips färger (grundfärg, blå, klarlack). Jag blev väldigt nöjd. Den blå färgen kostade i och för sig 99kr. Har hört att Montanas färger är beständiga också. Det var en hel del förarbete då resultatet beror mycket på det.

freddis
Posts: 66
Joined: 03 Jun 2008 20:42
Location: Göteborg

Post by freddis » 24 Jun 2008 10:19

Hörde med Stockholms Industrilack idag. Blästring och lackering skulle hamna nånstans runt 1000 kr.

Är det värt det?

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 24 Jun 2008 11:29

freddis wrote:Hörde med Stockholms Industrilack idag. Blästring och lackering skulle hamna nånstans runt 1000 kr.

Är det värt det?
Personligen tycker jag inte att det låter så farligt. Fast det är ju dina pengar och ditt beslut.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 24 Jun 2008 12:48

Tycker jag låter som en bra deal. Det får ju det gjort av pros liksom.

autobahn
Posts: 34
Joined: 01 Jan 2008 22:17

Post by autobahn » 24 Jun 2008 13:20

En tanke är att du inte gör lackjobbet som första del av projektet, utan snarare som sista. Vänta tills du har plockat ihop alla delar och kan se att det funkar som det ska. Både funktionellt och färgmässigt. Annars riskerar du att antingen stå med en finlackad ram som (av någon anledning) inte går att använda eller en färgsättning som ser ut som hela hevetet. Den där sadeln eller fälgarna med schyssta kulören KAN ju ta slut och din grundidé rubbas rätt rejält.

freddis
Posts: 66
Joined: 03 Jun 2008 20:42
Location: Göteborg

Post by freddis » 24 Jun 2008 14:32

Låter inte som en helt dum idé Stefan. Jag är dock så jävla ivrig med allt. Har märkt att det kan va lite svårt när man ska sätta ihop fixie :)

Post Reply