Byggtråd: longjohn/cargobike

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by olle » 28 Oct 2009 23:05

På allmän begäran, eller åtminstone från Ronny och calavera så startar jag upp en byggtråd..

Det hela började då jag för drygt två månader blev insnöad på longjohns, konstaterade snabbt att jag inte hade lust att lägga ut en förmögenhet på en sån cykel och chansen att hitta ett vrak till bra pris var minimalt. Hade sett en gammal tandem med svetsat styrhuvud hos min cykelhandlare, ett snack men honom och cykeln var min, försäkrade mig om att det också fanns ett gäng skrotcyklar till mitt förfogande då jag behövde lite rör till resten av ramen.

Min ritning på en post-it:
Image

Den införskaffade tandemcykeln, kraftig bakända och 26" bakhjul som är uppekrat med transportekrar. Kan inte bli bättre!
Image

Först kapade jag av cykeln på mitten för att få den lite mer behändig. Sedan blev det dax för att mäta och måtta lite för att slutligen markera ut var det nya långa styrhuvudet ska sitta. Kom fram till att en kapning till vänster om vattenpasset sulle ge en avslappnad körställning, återstår att se om så blir fallet.
Image

Cykeln kapad i en rak linje och filad så det fint följer det nya styrhuvudet som kommer från en gammal cyclepro. Tyvärr var det röret lite för smalt för att jag ska kunna slå in lagerskålar. Orkade inte såga sönder fler ramar, så det fick bli det röret ändå.
Image

Svetsat fast styrröret, gick över förväntan. Längst ner på styrröret har jag svetsat fast en rör-hylsa i lite större dimension som jag pressat in den nedre lagerskålen i.
Image

Såhär långt har jag hittills kommit, troligtvis blir det fortsättning imorgon eller i början på nästa vecka!
Image

Hoppas att ni kan godta denna byggtråd trots att den inte kommer gå som fixed!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by Jonatan F » 28 Oct 2009 23:19

Fin Crescent i bakgrunden! :D
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by Jonatan F » 28 Oct 2009 23:20

Och härligt med fler byggtrådar (de e roligast :) )
Kanske vågar man sig en dag på en egen :shock:
Har man inget projekt har man inget liv :)

scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Re: Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by scand » 29 Oct 2009 07:52

Grymt, härlig bygtråd.
Lastcykel verkat var det nya, själv så saknar jag kunskap och prylar för att ge mig på något sådant där. Men snart är väntan över för mig och familjen, våran lastcykel borde dyka upp under nästa vecka.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by Viggen » 29 Oct 2009 09:13

Fantastiskt kul bygge! Ska bli kul att följa arbetet och byggtrådar är ju klart skojsigast :D

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by pean » 29 Oct 2009 09:47

Jädrar olle vilket praktproj. Jag kommer följa det med spänning.
Image Image Image Image

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by olle » 29 Oct 2009 13:54

alla> byggtrådar är faktiskt riktigt roliga.. Jag har en förmåga att inte slutföra mina projekt men nu känns det som att jag måste slutföra det denna gång.. för att inte göra er besvikna!

scand> du får recensera din lastcykel när den kommer. Kunskap kommer med tiden medan man bygger, annars behövs bara några skrot ramar, billigaste svetsen från biltema och någonstans att hålla till.

pean> då ingen vill spela polo så får man hitta på något annat!

Jonatan F> Crescenten är fin. Jag har cyklat på den, men råkade pumpa den för mycket så den gamla tuben krängde av fälgen. Som tur gjorde den det är jag precis hade klivit av cykeln efter provturen.

Fler byggtrådar åt folket! fram med era projekt nu! Strax drar jag och fortsätter byggandet..

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by olle » 29 Oct 2009 21:36

En halv pekfingernagel kortare och lite annat blodvite så har jag åstadkommit följande under eftermiddagen. Hittat en BMX-gaffel, sågat sönder sambons trasiga gamla röda damcykel och sågat till lite andra rör. Det är åt det här hållet det bär! La ut allt på golvet för att se hur det kanske kommer att se ut, är dock lite osäker på den röda delen, ser lite för stort ut..
Image

Nästa del i projektet var att få till det långa styrröret, eller vad man nu ska kalla det. Röret som styret ska sitta fast i.

För att få till det längre styrröret offrade jag fyra gafflar för 22mm styrstam och ett 22mm styre. För att få lite stabilitet i det färdiga röret samt att få det rakt sågade jag till tre cylindrar av styret. Dessa cylindrar passar perfekt in i gaffelrören.
Image

Svetsade ihop alla delar. Rakt och fint, rätt längd och allt! Längst ner på styrröret ska ett stag svetsas fast i vilken länkarmen fram till gaffeln ska fästas.
Image

Mer meck följer nästa vecka..

User avatar
drøn
Posts: 7
Joined: 25 Oct 2009 11:30

Re: Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by drøn » 30 Oct 2009 10:47

det ser lovende ud

du kunne også lave sådan en:
Image

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by pjocke » 30 Oct 2009 11:14

drøn wrote:det ser lovende ud

du kunne også lave sådan en:
Image

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by olle » 04 Nov 2009 18:07

Har fått ihop lite mer delar..

Svetsat fast en hylsa för den övre lagerskålen. Det långa styrröret var inte så rakt som jag trodde, fick sätta fast det i skruvstädet och bända lite några gånger så det inte tog i när jag skulle montera det. Efter att jag monterat ihop allt så här långt så det det ut som en gammal Crescent motionscykel med hjulet bak.. man kanske skulle haft en sån som bas..
Image
Image

Har kapat upp det främre styrhuvudet så det passar den tänkta gaffeln, monterat så att allt passar..
Image

Måttat och mätt som fan för att få rätt längd, vinkel och sånt på det nedre ramröret. Känns som jag filat i timmar för att få det bra. Hoppas det blir rakt när man väl får ihop allt.
Image

Skruvade upp delarna i en jigg för att få det ögonmåtts-rakt i varje fall.
Image

Nu börjar det bli dax att fundera på hur flaket ska se ut..

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by Viggen » 10 Nov 2009 10:20

Spännande att se det framskrida!

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by 48/16 magnus » 10 Nov 2009 12:17

Det här var en bra tråd :)

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by olle » 24 Nov 2009 21:22

WTF, hitta min byggtråd på sida två, jag har slöat för länge helt enkelt..

Nåväl, min lediga dag började med en tur till skroten, hittade några 745:or som jag skruvade bort fästena till baklucke-dämparna. 20kr till kaffebrödskassan på skroten. Dessa ska jag användas som länkar till styrningen, får se om det blir den korta eller långa knoppen eller om det överhuvudtaget håller.
Image

Svetsade röret som jag tidigare skruvat fast i en slags jigg. Rakt och sitter som det ska men kanske inte så snyggt..
Image

Svetsar på rörstump för att få lite längd på cykeln
Image

Och en till stump, nu är nedre röret klart.
Image

Monterar upp allt i ännu en jigg, ögonmått och vattenpass.. allt ser rakt och fint ut!
Image

Fegar ur och använder mig av chrobin snörknep, jag hade inte fått det rakt.. tackar så mycket för knepet!
Image

Återstår att dra svetsen över det hela..
Image

Upp på hjul för att se om allt måttande blev rätt, blev faktiskt riktigt bra. Lite svajig, men det ska ju dit ett till rör och ett flak. Efter det det borde bli stabilt!
Image

Lite lång kanske, men det går ju alltid att kapa om man känner för det i framtiden..

User avatar
John
Posts: 101
Joined: 01 Sep 2009 20:12

Re: Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by John » 24 Nov 2009 21:41

olle wrote: Image

Lite lång kanske, men det går ju alltid att kapa om man känner för det i framtiden..
haha, nej för fan, tycker den ser ut att ha den perfekta längden!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by Viggen » 25 Nov 2009 11:16

Härligt! Blev lite orolig när man sett tråden halka längre och längre ner men nu händer det ju saker igen!

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by olle » 25 Nov 2009 18:56

Viggen wrote:Härligt! Blev lite orolig när man sett tråden halka längre och längre ner men nu händer det ju saker igen!
du får hojta till om du tycker jag slappar för mycket!
John wrote:haha, nej för fan, tycker den ser ut att ha den perfekta längden!
Får se hur det blir, bygger klart den i den längd den är, om det inte funkar så bra kan jag bara kapa av den 2-3dm.

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by olle » 06 Dec 2009 21:42

fortsättning...

Sågat till små rörbitar som jag sedan platta till med skruvstädet för att slutligen fila till och svetsa fast på det nedre ramröret. Allt för att få stabilitet i bygget..
Image

Fast med alla sex och på med det övre ramröret och gå lös med svetsen på det också. Stabilt!
Image

Fixade till en järnbit till styrningen...
Image

samt en järnbit till gaffeln också..
Image

Fick några rör av min cykelmeck, schysst som fan. Ska bli styrstag av dessa..
Image

Bocka lite i skruvstäd..
Image

Svetsa fast en m6 bult i vardera ända...
Image

Montera på cykeln i fram..
Image

och i bak..
Image

Det fungerade efter lite justeringar! Mycket stabilare med två rör, börjar arta sig, nu saknas bara ett flak som ska göra den ännu stabilare.
Image

Vidare till flakbygge, grovsoprummet bjöd på ett bord med järnunderrede och en gammal skylt från en cirkus..
Image

Lådorna som jag hade tänkt ha på flaket fick stå som mall... vad säger man, måttbeställt!
Image

Ramen till flaket fick tillslut formen av en liten stuga.. återstår att kapa av "taket" som hänget över.. sen är i varje fall ramen till flaket klar.
Image

fortsättning följer..

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Byggtråd: longjohn/cargobike

Post by Panos » 06 Dec 2009 22:01

Shiiiit...sweet bygge :D
Kör hårt :wink:

//panos
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI


Post Reply