Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
-
Elmer
- Posts: 398
- Joined: 05 May 2008 10:15
- Location: Göteborg
-
Contact:
Post
by Elmer » 21 Dec 2011 07:35
ArvidSvensson wrote:Ronny wrote:Är garanterat mer aero än radialt.
Är det så? Hjälper de närliggande ekrarna varandra att släppa luften bättre än jämt spridda ekrar (givet att de är lika många)? Det är ganska få hjul som är byggda på detta sätt och det var modernt pendlarcyklar för några år sedan.
Ekrarna ligger ju inte i linje i och med att de går till vardera navfläns, så den bakre ekern hamnar ju inte i draget ändå. Sen blir fälgen tyngra eftersom den måste byggas kraftigare för att klara de färre "stödpunkterna". Å fult är det.
Detta är inte från min egen vindtunnel utan nåt jag läst om campa g3 vill jag minnas. Förutom att det är fult, det är från mina tester å inget annat.
-
ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
-
Contact:
Post
by ArvidSvensson » 21 Dec 2011 13:14
Elmer wrote:...
Ekrarna ligger ju inte i linje i och med att de går till vardera navfläns, så den bakre ekern hamnar ju inte i draget ändå. ...
Nja. Just där det gäller som mest, närmast fälgen, ligger de på rad. Vid navet vispar ekrarna luft i samma fart som resten av cykeln. Längst upp på hjulet rör sig ekrarna frammåt i cykelns dubbla hasighet och det kanske är just där de hjälper varandra?
-
Fixen
- Posts: 2841
- Joined: 21 Aug 2009 09:08
Post
by Fixen » 21 Dec 2011 20:10
julle wrote:har inte koll på ev. repost...
Såldes på lfgss tror jag? Fin.
-
Ronny
- Posts: 7043
- Joined: 06 Jul 2008 15:41
Post
by Ronny » 21 Dec 2011 20:30
Мясо это убийство
-
Kraft
- Posts: 94
- Joined: 05 Oct 2011 21:23
- Location: Malmö
Post
by Kraft » 21 Dec 2011 23:30
Varför har du galondräckt på bak?
Eller kanske inte är din men varför har man det?
-
Mr Vintage
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Post
by Mr Vintage » 21 Dec 2011 23:48
Galondäck..
Precis som på racingbilarna..
Men kanske inte för att värma, utan för att skydda.
Det skyddar däcket vid transport utanför banan.
Verkar vara en öppningsmöjlighet strax ovanför kedjans undre del..
Annars blir det meckigt..
Precis som påsarna man bär runt sina diskhjul i..
-
Kraft
- Posts: 94
- Joined: 05 Oct 2011 21:23
- Location: Malmö
Post
by Kraft » 21 Dec 2011 23:51
Där ser man!
Man lär något nytt varje dag här på FG!!
-
adamj5
- Posts: 53
- Joined: 18 Nov 2010 19:15
- Location: 412 (benmuskler)
Post
by adamj5 » 22 Dec 2011 20:33
-
Bas
- Posts: 27
- Joined: 04 Oct 2011 17:20
- Location: Eslöv
Post
by Bas » 23 Dec 2011 13:48
-
Fixen
- Posts: 2841
- Joined: 21 Aug 2009 09:08
Post
by Fixen » 23 Dec 2011 18:12
Man kan säga vad man vill om hrrrundel men han kan faktiskt bygga ihop en hoj.
Fast han får ta bort hattarna för att få 10/10.
-
boffe
- Posts: 672
- Joined: 11 Oct 2010 18:12
- Location: Stockholm
Post
by boffe » 23 Dec 2011 21:02
Fixen wrote:
Man kan säga vad man vill om hrrrundel men han kan faktiskt bygga ihop en hoj.
Fast han får ta bort hattarna för att få 10/10.
Det där stället gjorde inte cykeln någon rättvisa. Varför ha den i frammåtstupasidoläge?
-
OsteN
- Posts: 107
- Joined: 03 Dec 2008 11:08
- Location: GBG
Post
by OsteN » 24 Dec 2011 11:19
^
Framåtstupa sidoläge är det ända som gäller i chocktillstånd...
Men va e det för sadel?
-
atomlab
- Posts: 1840
- Joined: 30 Jul 2010 23:26
Post
by atomlab » 24 Dec 2011 11:58
En hederlig cinelli unicanitor?
-
Indurain
- Posts: 3297
- Joined: 23 Aug 2008 12:11
- Location: Västerås
Post
by Indurain » 26 Dec 2011 12:52
Rule #242 - More is good ... all is better.
-
måns
- Posts: 1017
- Joined: 12 Jun 2009 14:34
- Location: sthlm
Post
by måns » 26 Dec 2011 21:10
^mycket som var galet(tjusigt) på den hojen men jag gillar särskilt styrcombon. Aldrig sett styrändsreglage användas sådär.
Här portugisiska custombyggen som jag ändå tycker är rätt lyckade. Easton scandium-rör och fin finish i svetsfogarna. Kanske repost..
-
413
- Posts: 268
- Joined: 01 Aug 2009 19:26
- Location: Göteborg
Post
by 413 » 27 Dec 2011 11:32
-
bankiren
- Posts: 1532
- Joined: 21 Apr 2011 11:26
- Location: sthlm 116
Post
by bankiren » 27 Dec 2011 14:14
lustig vinkel på spåren i dropoutsen på oranga colnagon.
ligger vågrätt när cykeln står i stället..
@fistasthlm
-
olebole
- Posts: 1952
- Joined: 26 Apr 2008 12:56
- Location: MALMØ
-
Contact:
Post
by olebole » 27 Dec 2011 14:29
Rätt slank tresportsjonne
-
Viggen
- Posts: 3188
- Joined: 06 Oct 2009 09:26
- Location: Jämtlands fjäll
-
Contact:
Post
by Viggen » 27 Dec 2011 15:35
Men herregud va störd.
-
Fixen
- Posts: 2841
- Joined: 21 Aug 2009 09:08
Post
by Fixen » 27 Dec 2011 20:05
Reeennnnchhhhhoooo!