Bilder på snygga hojjar!
Re: Bilder på snygga hojjar!
Helvete vad snygg. Lite mer info vore på sin plats tycker jag!
Re: Bilder på snygga hojjar!
Klicka på bilden.Rokkoko wrote:Helvete vad snygg. Lite mer info vore på sin plats tycker jag!
Re: Bilder på snygga hojjar!
Jag kollar mig blind och vill ha. Men 2300dollars! Svår byggd blir det också.pistolpete wrote:
Re: Bilder på snygga hojjar!
Förstår bara inte varför det ska vara så svårt att sätta ett par vettiga hjul på ett i övrigt fint bygge.Wooria wrote:raleigh
Re: Bilder på snygga hojjar!
Telefonplans work in progress!
Re: Bilder på snygga hojjar!
ser superfin ut, vad vinner man på 650 hjul? är det nån rando specefik fördel? Däcken ser megasköna ut, vilka är det?
- Telefonplan
- Posts: 448
- Joined: 24 Jan 2008 08:50
- Location: Hägerstensåsen
Re: Bilder på snygga hojjar!
Fördelen är att de gör att det går fortare !
Ett däck har bäst egenskaper om det "trycks ihop" (av belastningen) ungefär 15%, så ett smalt däck kräver högre däckstryck än ett bredare för att uppnå det.
Ett däck med högre tryck studsar över ojämnheter istället för att det "sväljer" dem. När man studsar förlorar man kraft i rörelsen upp och ner, som man ju hellre vill ha till att komma framåt.
Omkretsen spelar roll för köregenskaperna, och med de 42 mm däcken jag har med 650B fälgar så ger det samma omkrets som ett 700C med ca 25 mm däck. Vilket ger bra egenskaper för vanlig landsvägskörning; inte för trögstyrd, men inte heller för nervös.
Kör man på en slät velodrom går det fort med smala däck, men på svenska slingriga asfaltsvägar går det fortast med bredare. Ju längre distans man cyklar, ju större skillnad gör det.
En annan fördel är komforten, extra viktigt vid långcykling. För ju kortare återhämtningspauser man behöver ta ju fortare går det att komma fram.
Här finns det bättre förklarat:
http://janheine.wordpress.com/2010/10/1 ... -pressure/
/Mattias
Ett däck har bäst egenskaper om det "trycks ihop" (av belastningen) ungefär 15%, så ett smalt däck kräver högre däckstryck än ett bredare för att uppnå det.
Ett däck med högre tryck studsar över ojämnheter istället för att det "sväljer" dem. När man studsar förlorar man kraft i rörelsen upp och ner, som man ju hellre vill ha till att komma framåt.
Omkretsen spelar roll för köregenskaperna, och med de 42 mm däcken jag har med 650B fälgar så ger det samma omkrets som ett 700C med ca 25 mm däck. Vilket ger bra egenskaper för vanlig landsvägskörning; inte för trögstyrd, men inte heller för nervös.
Kör man på en slät velodrom går det fort med smala däck, men på svenska slingriga asfaltsvägar går det fortast med bredare. Ju längre distans man cyklar, ju större skillnad gör det.
En annan fördel är komforten, extra viktigt vid långcykling. För ju kortare återhämtningspauser man behöver ta ju fortare går det att komma fram.
Här finns det bättre förklarat:
http://janheine.wordpress.com/2010/10/1 ... -pressure/
/Mattias
Re: Bilder på snygga hojjar!
Kul Mattias. Då är vi tre från Sverige som kör retrodoftande stål. Det börjar brännas ordentligt nu. Can´t wait.
Re: Bilder på snygga hojjar!
Mycket intressant och din förklaring dög utmärkt, tack för det!Telefonplan wrote:Fördelen är att de gör att det går fortare !
Här finns det bättre förklarat: