Cykelpolo nu i helgen: STHLM

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 21 Mar 2009 19:00

Låter bra.
Hade sönke klubborna?
Är det några fler som tänker dyka upp?
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Post by AndreasVH » 22 Mar 2009 00:10

boon wrote: Är det några fler som tänker dyka upp?
Jobbar hela helgen med att flytta kontoret (300 arbetsplatser). Om jag hinner kommer jag förbi! :)
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 22 Mar 2009 08:28

Enligt Yr.no ska det söna i kväll,och Yr brukar ha rätt...
Om det inte snöar allt för mycket åker jag aif dit. Jag har två klubbor.

Image

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 22 Mar 2009 16:16

Var ute och lekte, så började snön komma och jag blev kall :cry:
Får köra ett nytt försök nästa gång...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 22 Mar 2009 16:50

Vilken uppslutning. Det var jag och... nu går jag på dejt istället.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 22 Mar 2009 17:13

bruse wrote:Vilken uppslutning. Det var jag och... nu går jag på dejt istället.
Jag håller tummarna för bättre uppslutning din date.

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 22 Mar 2009 17:18

ArvidSvensson wrote:
bruse wrote:Vilken uppslutning. Det var jag och... nu går jag på dejt istället.
Jag håller tummarna för bättre uppslutning din date.
Tack, det gör jag med. :D

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 23 Mar 2009 23:27

Jag tog mig friheten att skriva ett mail till Mats Lidström på Idrottsförvaltningen i Stockholms stad...

Code: Select all

Hej,

Mitt namn är Per och jag skriver från Kungliga Svenska Cykelpolo Sällskapet (KSCS) distrikt Stockholm. Anledningen till att jag skriver till dig idag är för att uppmärksamma dig och Stockholms stad på behovet av en ordentlig spelplan för utövandet av den växande sporten cykelpolo.

Cykelpolo är inte vilken sport som helst, det är en sport med anor från slutet på 1800-talet. Den första landskampen i denna rafflande sport spelades 1901, Irland tog emot England på klassisk polomark. Den här gången stod hästarna kvar i sina bås och frustade, ersatta av något så simpelt som en cykel. Det blev en succé. Intresset spreds som en löpeld över världen, på båtarna över Atlanten pratades det polo, på båtarna som följde kompassen mot Asien drömdes det polo. Cykelpolons framtid började sakta ta form. Så kom det alla väntat på, 1908 blev det en internationellt erkänd sport - under OS i London anordnades cykelpolo som uppvisningssport, Irland gick som segrare ur denna turnering genom vinst över det hårdföra tyska landslaget. Cykelpolo fick sitt erkännande från Union Cycliste Internationale (UCI) år 2001, och så sent som 2004 arrangerades ett världsmästerskap i denna delikata sport, USA blev stolta mästare.

Under de senaste åren har en alternativ form av cykelpolo växt fram, en variant av sporten som spelas på asfaltsbelagda spelplaner. Det är detta fenomen jag vill göra er uppmärksamma på. Intresset för denna form av cykelpolo har växt lavinartat de senaste åren, inte bara i Sverige utan även i resterande delar av världen. Föregående år arrangerades det första svenska mästerskapet i cykelpolo. Det blev en enorm succé, publiken flockades runt Vita Björns tennisbanas centercourt i Göteborg. Lagen kämpade under en lång och varm dag, svetten sprutade, publikfrieriet lös inte med sin frånvaro och de tappra utövarna charmade hela Göteborg och delar av den svenska befolkningen som kom från fjärran och nära vida vägar att skåda undret, cykelpolo.

Nu planeras det för fullt för ännu ett SM i cykelpolo. Det är oerhört positiva tongångar som ekar genom Sveriges oändliga landskap, ordet sprids snabbare än vinden mäktar bära det - från Göteborg till Uppsala, från Malmö till Jönköping, från Stockholm till Umeå, det är en sport på uppgång.

Vad har jag då för syfte med detta mail? Jo, jag tycker att det vore på sin plats att Stockholm går i bräschen för denna sport. Det hög tid för Stockholms stad att visa resterande delar av Sverige att cykelpolo är en folksport, en sport som för människor, oavsett klass, närmare varandra. En sport som för glädje med sig och gör alla inblandade till bättre människor, en sport som inte behöver kosta multum. Vad behöver vi då? Jo vi är i behov av en asfalterad yta på ungefär 50 x 25 meter som vi kan utöva våran - hela svenska folkets - sport på. Gärna med någon form av inhägnad runt så att inte bollen far kors och tvärs, det sista vi vill är att utgöra någon fara för våra medmänniskor. Så en innebandysarg skulle inte heller sitta helt fel. Nu kanske jag gapar efter mycket, det är delvis meningen, men samtidigt vill jag inte framställa oss utövare som några som inte gör rätt för sig. Vi är mer än villiga att bygga en egen sarg, även om vi så måste plantera våra egna träd och vänta i 40 år innan vi fått ihop tillräckligt med material. Vi älskar vår sport och är villiga att offra mycket för den glädje den skänker oss.

Vi på KSCS öppnar härmed för ett möte där vi kanske kan sätta oss ner och berätta lite mer om denna underbara sport.

Hur gick det då i matchen mellan Irland och England 1901? Den sidan i historieböckerna har rivits ur, så tyvärr kan jag inte svara på det. Vad jag däremot vet är att Sverige kommer att representeras under kommande Europamästerskap som går av stapeln i London i början på augusti. Du är varmt välkommen att följa med!

Väl mött,

Per och resterande medlemmar i distrikt Stockholm

Kungliga Svenska Cykelpolo Sällskapet
Tänk vad fint det vore om dom rev den oerhört fula byggnaden på Engelbrektsgatan 18 och byggde en poloplan åt oss! Det skulle ju helt klart passa bättre med en poloplan mellan de två gamla byggnaderna.
Cogs 'n Kegs

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Post by boon » 23 Mar 2009 23:42

Bubblan!

Du är fan kung av uppstyrning ;)

Hoppas du får svar snarast.

PS: har du lust att skriva min stpendieansökan?
:roll:
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 24 Mar 2009 00:04

Grymt brev!
Tjejen som sitter i fönstret på 43b verkar ha det skönt..

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 24 Mar 2009 06:52

Fantastiskt skrivet! Bra iniativ!

Dristar mig att fråga vad KSCK är, vad jag vet finns det några som spelar ute på Djurgården och kallar sig Kungliga Djurgårdens Cykelpoloklubb, (eller liknande). Samma klubb? Eller hittar du på för att et ska låta bra? För det gjorde det!

En annan undran är en basketplan verkligen så stor som 50x25 meter? Har jag missat nåt, är inte en basketsplans storlek att föredra?

Fnissar fortfarande åt dina fyndiga meningsuppbyggnader, helt fantastiskt! Väntar med spänning på svaret.

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Post by 48/16 magnus » 24 Mar 2009 10:20

Bubblan wrote:Jag tog mig friheten att skriva ett mail till Mats Lidström på Idrottsförvaltningen i Stockholms stad...
Kul brev! Om det skulle bli något skulle det förmodligen bli världens första dedikerade hardcourtplan :)

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 24 Mar 2009 10:31

48/16 magnus wrote:
Bubblan wrote:Jag tog mig friheten att skriva ett mail till Mats Lidström på Idrottsförvaltningen i Stockholms stad...
Kul brev! Om det skulle bli något skulle det förmodligen bli världens första dedikerade hardcourtplan :)
Hehe, hur underground är det då? Men kul!

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 24 Mar 2009 10:36

bruse wrote:...
Dristar mig att fråga vad KSCK är, vad jag vet finns det några som spelar ute på Djurgården och kallar sig Kungliga Djurgårdens Cykelpoloklubb, (eller liknande). Samma klubb? Eller hittar du på för att et ska låta bra? För det gjorde det!

En annan undran är en basketplan verkligen så stor som 50x25 meter? Har jag missat nåt, är inte en basketsplans storlek att föredra?
Ohh jag hade faktiskt inte en aning om att det fanns några som spelade cykelpolo ute på Djurgården. Skrev KSCK mest för skojs skull.

En basketplan är 28x15 meter, men vilket lag med lite självrespekt har inte en plats för publiken och grillen?
Cogs 'n Kegs

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 24 Mar 2009 10:40

Bubblan wrote:
bruse wrote:...
Dristar mig att fråga vad KSCK är, vad jag vet finns det några som spelar ute på Djurgården och kallar sig Kungliga Djurgårdens Cykelpoloklubb, (eller liknande). Samma klubb? Eller hittar du på för att et ska låta bra? För det gjorde det!

En annan undran är en basketplan verkligen så stor som 50x25 meter? Har jag missat nåt, är inte en basketsplans storlek att föredra?
Ohh jag hade faktiskt inte en aning om att det fanns några som spelade cykelpolo ute på Djurgården. Skrev KSCK mest för skojs skull.

En basketplan är 28x15 meter, men vilket lag med lite självrespekt har inte en plats för publiken och grillen?
Det stod en snubbe i somras och kollade. Började prata med honom och vi (tror det var Magnus) bjöd in dom för match. han påstod de fanns på Facebook, men har inte hittat dom.

Tycker ditt namnval är fyndigt, även om jag gärna ser att vi bidlar en Stokholmsklubb, det finns ju i Halmstad, Göteborg och Uppsala. Varför inte i huvudstaden.

Ditt namnförslag kan ju alltid ändras till Kungliga Stockholms Cykelpolo Sällskap (KSCS), eller som vi varit inne på Kungliga Stockholms Cykelpolopolare (KSCPP).

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 24 Mar 2009 10:49

Bubblan!

Inte ett öga är torrt!

Bra jobbat! :)

/Fredde

chrobin

Post by chrobin » 24 Mar 2009 11:05

fredde.se wrote:Bubblan!

Inte ett öga är torrt!

Bra jobbat! :)

/Fredde
+1

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Post by 48/16 magnus » 24 Mar 2009 11:58

Jag vill ha ett hemligt hemligt sällskap, En cykelpoloorden med hemlig hälsning och med mystiska pinns på kavajslagen. Eller, det kanske redan finns, utan att jag är invigd? Är poloklubben är bara en täckmantel för att dölja det riktiga polosyndikatet ?

Om klubben kommer heta något med "kungligt" så ska jag starta en motståndsrörelse. :wink:

/M

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 24 Mar 2009 12:07

48/16 magnus wrote:Jag vill ha ett hemligt hemligt sällskap, En cykelpoloorden med hemlig hälsning och med mystiska pinns på kavajslagen. Eller, det kanske redan finns, utan att jag är invigd? Är poloklubben är bara en täckmantel för att dölja det riktiga polosyndikatet ?
Den är så hemlig att du inte ens vet att du redan är emdlem.
48/16 magnus wrote: Om klubben kommer heta något med "kungligt" så ska jag starta en motståndsrörelse. :wink:
/M
Jävla republikan anarkist! :D

HCPP: Huvudstadens Cykelpolo Polare

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Post by 48/16 magnus » 24 Mar 2009 12:14

bruse wrote:
Jävla republikan anarkist! :D

cykelpolo-fatwa är nu utfärdad på bruse.



/M :wink:

Post Reply