Velodromcykel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Velodromcykel

Post by viktor » 04 Oct 2009 12:34

Nu är det så att jag tänkte bygga mig en cykel.
Tanken med den är att den ska vara helt duglig som instegscykel för div bangrenar som sprint, keirin etc.

Det jag redan har är en Moser Pista Alu ram med monterat miche vevlager
och chris king gripnut styrlager som jag köpte här på forumet:
Image
(använder bild från JSPs annons, hoppas det är lugnt)

Med köpet hängde även:
Styre Cinelli Pista
Styrstam Cinelli Pista
Noname adapter: quill till ahead
Sadelstolpe Deda Metalstick
och en kromad Colnago gaffel.

Vill som sagt bygga ihop detta till en bancykel utan att bli pank på kuppen.
Jag behöver tips på saker att tänka på och delar som är bra utan att kosta en massa.
Behöver verkligen hjälp med gaffel. Colnagon är tokfin men kanske inte optimal om man vill ha en hyffsat lätt cykel. Fick tips i en annan tråd om 4ZA Ellyps som fins i 1" storlek men den verkar omöjlig att köpa.

Tänkte också att man i denna tråd kan prata och fundera kring rena banhojar. Alltså mer Alu/kolfiber än fina kromade delar.

Edit: Bildstorlek
/Viktor

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Velodromcykel

Post by jp » 04 Oct 2009 15:30

hur mycket väger den där colnagogaffeln egentligen?? tror inte du tjänar mer än några hekto på att ha en kolfibegaffel istället..
Image

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Velodromcykel

Post by viktor » 04 Oct 2009 16:16

Där har du en poäng. Har ej vägt gaffeln men ska ta och göra det. känns mest som att ramen faktiskt förtjänar en racegaffel. Sen är det som sagt tänkt att bli en sjysst racinghoj och även om jag inte byter gaffel nu kan det vara kul att veta om det går att uppgradera, även om det bara handlar om ett par 100gram.

EDIT: skrev i första inlägget "mer Alu/kolfiber än fina kromade delar" men här kan naturligtvis disskutera äldra bancyklar i stål. Tanken var bara att ha en tråd som handlar om banan och vad som passar sig där. Så risers och blingbling går i viss mån bort :D
/Viktor

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Re: Velodromcykel

Post by Axel_ » 04 Oct 2009 17:02

En kolfibergaffel hjälper inte så mycket i vikt, däremot är den vibrationsdämpande (därför det sitter på så många billiga lvg cyklar). Dessutom är det inte roterande massa, så jag skulle säga att du bör lägga pengarna på bra däck med lågt rullmotstånd (och bra grepp när det inte är asfalt), bra och lätta pedaler etc.

//Axel

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Velodromcykel

Post by Busken » 04 Oct 2009 17:11

ska du bygga dig en ban-hoj eller en räcer? En räcer gaffel har ju annan rake än en bangaffel och annan konstruktion, en gaffel ägnad att köra på banan är gjord för att vara styv i sidled men klarar sällan mycket påfrestning fram och bak. Därav fallerar många borrade bangafflar eftersom att dom ofta inte klarar krafterna av en frambroms...

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Velodromcykel

Post by viktor » 04 Oct 2009 18:03

@Busken: Klantigt ordval med racegaffel och racinghoj.. Det ska vara bangaffel och banhoj. Men en räsig sådan :D. Jag vill ha en gaffel med ca 30mm rake ämnad för bana.

@Axel_: Däck tror jag att jag ligger lite lågt med tills jag har hjul. Har ett par Halo Aero Track men dom ska fortsätta sitta på vad som hädan efter kommer benämnas som "skitcykeln".
Det här med pedaler har jag fundat på. tycker detta http://www.exustar.com/pt12.php verkar vara vettiga pedaler för banan. Tillsammans med ett par skor då.
/Viktor

User avatar
surpa
Posts: 139
Joined: 10 Jun 2008 09:27
Location: Åkersberga

Re: Velodromcykel

Post by surpa » 04 Oct 2009 18:47

Image

Jag tycker du ska ska köpa den här. Visserligen i stål men med 30mm rake, inget borrhål samt i den storlek du önskar. Priset 69 europengar på singlespeedshop.
Jag har en och den är styyyv :D

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Velodromcykel

Post by Busken » 04 Oct 2009 19:23

@viktor: ska du köra hojjen på bana eller på gata? Gata betyder ju hjul med däck och slang, bana betyder med tuber (generaliserar lite nu). Dom flesta som kör på banan använder ju klick-pedaler för cykelskor, dom som kör sprint använder både skor OCH dubbelstraps så vitt jag förstår det. För gatu-användande så är väl någon typ av mtb-pedaler och skor att rekomendera. Eller bara vanliga pedaler med korgar och straps...

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Re: Velodromcykel

Post by Jonas.F » 04 Oct 2009 19:37

Så stålcyklar är inte riktiga bancyklar ;)

Image
We are 138

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Velodromcykel

Post by johan e » 04 Oct 2009 19:44

Hur mkt pengar hade du tänkt lägga på hjul?
Miche Pistard verkar vara ett vettigt lågbudgetalternativ, Campagnolo Pista kostar lite mer, och vill du betala ännu mer är det högprofils kolfiberhjul du ska ha, typ Zipp 404.

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Re: Velodromcykel

Post by Axel_ » 04 Oct 2009 20:44

viktor wrote: @Axel_: Däck tror jag att jag ligger lite lågt med tills jag har hjul. Har ett par Halo Aero Track men dom ska fortsätta sitta på vad som hädan efter kommer benämnas som "skitcykeln".
Det här med pedaler har jag fundat på. tycker detta http://www.exustar.com/pt12.php verkar vara vettiga pedaler för banan. Tillsammans med ett par skor då.
Det låter som en klok ordningsföljd ja.

Ang pedaler finns det inte mycket att tillägga från buskens ord. Dock så ska man komma ihåg att det där med pedaler är en smaksak. Vissa (jag tex) föredrar en plastkloss där man kan justera foten i sidled, andra spd där du kan få foten totalt fastspänd. Gemensamt är dock att en lätt pedal är att föredra, då pedalerna är roterande massa som tar energi framförallt vid acceleration. Om man sedan vill ha remmar är det nog snarare för att det ser mer retro/snyggt ut än av ren prestanda, en sådan lösning begränsar dig ju en hel del vid skoval också. Sedan så har jag en känsla av att en gammaldags pedal med krogar, remmar osv omöjligt kan vara lättare än de moderna små spd-pedalerna i titan?

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Velodromcykel

Post by viktor » 04 Oct 2009 21:05

Tack för alla bra svar och tips.
Jag vill bara förtydliga min tanke med denna tråd. Behöver lite tips och rekomendationer till mitt bygge. Bygget ska bli en cykel som uteslutande ska användas på bana, eller i alla fall byggas som en sådan till en början (sen får vi se).

Tanken var också att denna tråd skulle vara öppen för disskusioner kring rena bancyklar vare sig dom är av stål eller kolfiber :D. Det dyker ju snart upp en velodrom nära oss.

@johan e: Campagnolo pista är absolut smärtgräns, har kikat lite på mavic ellipse som förre ägarn hade på cykeln men blir lite tveksam till kantråd på bana. Sen vet inte jag hur mycket skillnad det faktiskt gör.

@Jonas.F: läs tredje inlägget(editen är gjord innan du postade :D )
/Viktor

zodah
Posts: 32
Joined: 11 Jan 2009 11:13
Location: Sthlm

Re: Velodromcykel

Post by zodah » 05 Oct 2009 07:30

Axel_ wrote:
viktor wrote: @Axel_: Däck tror jag att jag ligger lite lågt med tills jag har hjul. Har ett par Halo Aero Track men dom ska fortsätta sitta på vad som hädan efter kommer benämnas som "skitcykeln".
Det här med pedaler har jag fundat på. tycker detta http://www.exustar.com/pt12.php verkar vara vettiga pedaler för banan. Tillsammans med ett par skor då.
Det låter som en klok ordningsföljd ja.

Ang pedaler finns det inte mycket att tillägga från buskens ord. Dock så ska man komma ihåg att det där med pedaler är en smaksak. Vissa (jag tex) föredrar en plastkloss där man kan justera foten i sidled, andra spd där du kan få foten totalt fastspänd. Gemensamt är dock att en lätt pedal är att föredra, då pedalerna är roterande massa som tar energi framförallt vid acceleration. Om man sedan vill ha remmar är det nog snarare för att det ser mer retro/snyggt ut än av ren prestanda, en sådan lösning begränsar dig ju en hel del vid skoval också. Sedan så har jag en känsla av att en gammaldags pedal med krogar, remmar osv omöjligt kan vara lättare än de moderna små spd-pedalerna i titan?
Om jag minns Bäckis rätt när han kommenterade VM på bana senast så hade de (som nämnts ovan) både klossar och remmar på sprintgrenarna för att vara säkra på att sitta fast. Finns inga estetiska skäl till remmarna i sprint. I övriga grenar kan jag tänka mig att det är en smaksak men främst en fråga om funktion och prestanda. Möjligen estetiskt men bara i de fall remmar är lika bra som klossar.

Däcken kan jag ingen om mer än att du skall ha bandäck. De skall ju greppa bra och rulla lätt på trä så Conti 4000s går väl bort antar jag...

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Velodromcykel

Post by Busken » 05 Oct 2009 08:18

Om jag skulle bygga mig en instegs ban-hoj så skulle den se ut så här

ram: Vision tsg sprint ELLER Dolan Track Champion
Hjul: Mavic Elipse kanttråd (man vill ju kunna sälja vidare utan hussle)
Vevparti: Truative omnium
Sadelstolpe: Carbon
Sadel: Flite TT
Styrstam: deda pista
Styre: deda pista
Pedaler: time attacs för att inte behöva köpa nya klossar till dom jag redan har.
däck: inte gatorskins i alla fall

hyfsat lätt men väldigt styvt. Sen kan man ju alltid uppgradera allt efter som liksom, men innan man vet om man verkligen gillar det kan det ju vara en bra idé att inte förköpa sig...

zodah
Posts: 32
Joined: 11 Jan 2009 11:13
Location: Sthlm

Re: Velodromcykel

Post by zodah » 05 Oct 2009 09:56

Googlade runt lite ang däck på bana och man kan köra på lite vad man vill verkar det som. Dessutom finns ju velodromer av både asfalt och betong så "träspecifika" däck är ju inte ngt man skulle köra på betong. Om det ens finns sådana...

Precis som proffsen på lvg så kör man tub om man är riktigt seriös (samma resonemang om roterande massa och fördelen med lätta hjulset och däck) men för oss dödliga går det bra med kanttråd. När man väljer däck så verkar man ta hänsyn till bla typ av tävling (korta vs längre events), underlag, bantyp (kort med 45 graders kurvor eller längre med flackare kurvor), sätt att cykla samt vikt på cyklisten.

Och ta nu det här med lite salt och testa med dina lvg däck. Jag har ju faktiskt aldrig cyklat i velodrom... :wink:

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Velodromcykel

Post by viktor » 05 Oct 2009 10:44

Busken wrote:Om jag skulle bygga mig en instegs ban-hoj så skulle den se ut så här
...
Hjul: Mavic Elipse kanttråd (man vill ju kunna sälja vidare utan hussle)
Vevparti: Truative omnium
...

hyfsat lätt men väldigt styvt. Sen kan man ju alltid uppgradera allt efter som liksom, men innan man vet om man verkligen gillar det kan det ju vara en bra idé att inte förköpa sig...
Har funderat på Miche advanced som vevparti. Har lästa att många haft synpunkter på deras vevlagre (letar ett nytt med italiensk gänga som matchar miche) men inte på vevpartiet. Klart det är väl inte lika "bra" som Sugino 75 eller campagnolo record men det är ju betydligt billigare.
Omnium hade jag inte koll på. Finns det någon bra anledning att välja det istället?
Föutom en i mitt fall försumbar kvalitets skillnad (rätta mig om jag har fel).

Ellipsen är ju fina och kantråd vekar ju vettigt rent praktiskt och är inte skillnaden så stor mot tub så spelar det ingen roll för mig.

Pedaler tror jag blir en lösning med kloss och möjlighet att sätta dit clips och remmar.
/Viktor

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Velodromcykel

Post by olebole » 05 Oct 2009 12:35

viktor wrote:
Busken wrote:Om jag skulle bygga mig en instegs ban-hoj så skulle den se ut så här
...
Hjul: Mavic Elipse kanttråd (man vill ju kunna sälja vidare utan hussle)
Vevparti: Truative omnium
...

hyfsat lätt men väldigt styvt. Sen kan man ju alltid uppgradera allt efter som liksom, men innan man vet om man verkligen gillar det kan det ju vara en bra idé att inte förköpa sig...
Har funderat på Miche advanced som vevparti. Har lästa att många haft synpunkter på deras vevlagre (letar ett nytt med italiensk gänga som matchar miche) men inte på vevpartiet. Klart det är väl inte lika "bra" som Sugino 75 eller campagnolo record men det är ju betydligt billigare.
Omnium hade jag inte koll på. Finns det någon bra anledning att välja det istället?
Föutom en i mitt fall försumbar kvalitets skillnad (rätta mig om jag har fel).

Ellipsen är ju fina och kantråd vekar ju vettigt rent praktiskt och är inte skillnaden så stor mot tub så spelar det ingen roll för mig.

Pedaler tror jag blir en lösning med kloss och möjlighet att sätta dit clips och remmar.
Omnium är ett självklart val, styvast, bland de lättaste och billiga!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Velodromcykel

Post by Fredde » 05 Oct 2009 12:59

Tub!! - resten i kolfiber! :)

Personligen har jag hellre några riktigt fina komponenter och uppgraderar efter hand än att allting "halv-bra", då vill man ändå byta ut dem efter ett tag.

Börja med hjulen det är där du kommer märka mest skillnad!

/Fredde

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Velodromcykel

Post by olebole » 05 Oct 2009 13:15

fredde.se wrote:Tub!! - resten i kolfiber! :)

Personligen har jag hellre några riktigt fina komponenter och uppgraderar efter hand än att allting "halv-bra", då vill man ändå byta ut dem efter ett tag.

Börja med hjulen det är där du kommer märka mest skillnad!

/Fredde
Håller med där

http://www.velodromeshop.org.uk/product ... 24-13.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Billigare, lättare och djupare än campa pista.

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Velodromcykel

Post by viktor » 05 Oct 2009 14:14

Har kikat på navigator hjulen och dom lockar.

Omnium verkar ju vettiga och ligger bättre till i pris än tex sugino75 men
går GXP vevlagret att få tag i med italiensk gänga eller kan man använda något annat lager för vevar med integrerad axel. har googlat men utan framgång.
/Viktor

Post Reply