Velodromcykel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Velodromcykel

Post by olebole » 05 Oct 2009 15:45

Inte för att låta tråkig men det finns ju andra ramar som passar mkt bättre till det bygget du verkar vara ute efter. Typ en Giant Omnium-ram väger säkert hälften av vad måsern gör och är säkert en mkt styvare historia med sin ahead-gaffel osv.

http://cgi.ebay.com/used-Giant-Omnium-t ... 286.c0.m14" onclick="window.open(this.href);return false;


Vi kan byta om du vill ;)

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Velodromcykel

Post by viktor » 05 Oct 2009 16:06

olebole wrote:Inte för att låta tråkig men det finns ju andra ramar som passar mkt bättre till det bygget du verkar vara ute efter. Typ en Giant Omnium-ram väger säkert hälften av vad måsern gör och är säkert en mkt styvare historia med sin ahead-gaffel osv.

http://cgi.ebay.com/used-Giant-Omnium-t ... 286.c0.m14" onclick="window.open(this.href);return false;


Vi kan byta om du vill ;)
Den är fin men jag tror jag kör på ramen jag har.. Börjar gilla den mer och mer, svart och fin.
Ja det har börjat skena iväg lite i planeringen. Är ju tänkt att vara en helt duglig instegscykel. Men runt 5000 för hjul och inte mycket över 2000 för vevparti inkl vevlager känns som man ändå får hyffsade grejor. sadelstolpe, styrstam och styre kan man ju byta ut senare om man vill.

Det får bli en värre cykel sen när jag blivit proffs och är helsponsrad :D
/Viktor

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Velodromcykel

Post by viktor » 06 Oct 2009 16:01

Nu har jag skickat efter ett miche advanced vevparti. Kändes som ett bra val. har bara läst positivt om det och tänker satsa lite mer pengar på hjul. Känns som skillnaden är större mellan hjul och hjul än mellan vevpatierna som jag kollat på.

Köpte från velodrome.org.uk och mailade innan för att fråga om alternativt vevlager. Har ju miche installerat redan men har hört så mycket skit om det så jag tänkte kanske uppgradera det.

svar:
The Miche BB is fantastic, we use it with our Sugino SG75 Chainset when riding in World Cups etc, however I’ve heard all the various rumours etc on forums that say how bad they are.

To be honest if installed correctly with Campag tools and you make sure you use compatible components (so you will be fine with the Miche Chainset) and the correct width BB for your frame you will be fine, it’s the people who use it on incompatible Chainsets and frames that are too wide that have the problems
Behåller således vevlagret och tänker inte byta om jag inte är missnöjd med det. Jag ska dock plocka ut det och serva det.
/Viktor

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Velodromcykel

Post by Andye » 06 Oct 2009 16:15

viktor wrote:Nu har jag skickat efter ett miche advanced vevparti. Kändes som ett bra val. har bara läst positivt om det och tänker satsa lite mer pengar på hjul. Känns som skillnaden är större mellan hjul och hjul än mellan vevpatierna som jag kollat på.

Köpte från velodrome.org.uk och mailade innan för att fråga om alternativt vevlager. Har ju miche installerat redan men har hört så mycket skit om det så jag tänkte kanske uppgradera det.

svar:
The Miche BB is fantastic, we use it with our Sugino SG75 Chainset when riding in World Cups etc, however I’ve heard all the various rumours etc on forums that say how bad they are.

To be honest if installed correctly with Campag tools and you make sure you use compatible components (so you will be fine with the Miche Chainset) and the correct width BB for your frame you will be fine, it’s the people who use it on incompatible Chainsets and frames that are too wide that have the problems
Behåller således vevlagret och tänker inte byta om jag inte är missnöjd med det. Jag ska dock plocka ut det och serva det.
När det gäller Miche vevlagrets vara eller icke vara så tror jag att det oftast har
havererat när folk har använt det på gatan då det troligtvis är mycket dåligt
tätat och därav tar in fukt som till sist förstör lagret.
--------->>><<<<--------------

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Velodromcykel

Post by Busken » 06 Oct 2009 16:35

Andye wrote:
viktor wrote:Nu har jag skickat efter ett miche advanced vevparti. Kändes som ett bra val. har bara läst positivt om det och tänker satsa lite mer pengar på hjul. Känns som skillnaden är större mellan hjul och hjul än mellan vevpatierna som jag kollat på.

Köpte från velodrome.org.uk och mailade innan för att fråga om alternativt vevlager. Har ju miche installerat redan men har hört så mycket skit om det så jag tänkte kanske uppgradera det.

svar:
*utrikiska lovord om miche vevlager*
Behåller således vevlagret och tänker inte byta om jag inte är missnöjd med det. Jag ska dock plocka ut det och serva det.
När det gäller Miche vevlagrets vara eller icke vara så tror jag att det oftast har
havererat när folk har använt det på gatan då det troligtvis är mycket dåligt
tätat och därav tar in fukt som till sist förstör lagret.
Mitt höll i... 3 månader kanske, sen var det kaputt! Sämsta vevlagret jag någonsin hört. Min miche advanced klinga har hållt i 1.5 år nu men sjunger verkligen på sista versen... mina miche pistard nav med låg profil rullar dock fortfarande fruktansvärt fint! Miche vevarna är väl okej, men nu tycker jag mina känns slitna och mjuka som smör. Suktar efter styva vevar!

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Velodromcykel

Post by viktor » 06 Oct 2009 16:58

Uj uj.. ja vi får väl se vad som händer. vevlagret har jag ju i alla fall inte betalat något för (satt i ramen när jag köpte den). Får väl byta det om det är kasst.
Har läst en massa om hur kasst det är men även en hel del som är nöjda med det.
Kan kanske vara som andye skriver att det faktiskt inte är gjort för vägbruk.
som sagt får se vad som händer.
Känner mig ändå nöjd med köpet av vevarna (än så länge :? )

Någon annan som är sugen på velodromen i falun och tänker bygga en ny hoj, modifiera den gammla eller redan har en hoj lämplig för tävling på banan.

Och ja, jag vet att de flesta i princip har bancyklar men det finns ju de som satsar mer på att den ska vara praktisk i stan och de som låter form gå före funktion (inget fel med det, älskar "over the top" cyklar).
/Viktor

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Velodromcykel

Post by Alex » 07 Oct 2009 00:55

Busken wrote:
Andye wrote:
viktor wrote:Nu har jag skickat efter ett miche advanced vevparti. Kändes som ett bra val. har bara läst positivt om det och tänker satsa lite mer pengar på hjul. Känns som skillnaden är större mellan hjul och hjul än mellan vevpatierna som jag kollat på.

Köpte från velodrome.org.uk och mailade innan för att fråga om alternativt vevlager. Har ju miche installerat redan men har hört så mycket skit om det så jag tänkte kanske uppgradera det.

svar:
*utrikiska lovord om miche vevlager*
Behåller således vevlagret och tänker inte byta om jag inte är missnöjd med det. Jag ska dock plocka ut det och serva det.
När det gäller Miche vevlagrets vara eller icke vara så tror jag att det oftast har
havererat när folk har använt det på gatan då det troligtvis är mycket dåligt
tätat och därav tar in fukt som till sist förstör lagret.
Mitt höll i... 3 månader kanske, sen var det kaputt! Sämsta vevlagret jag någonsin hört. Min miche advanced klinga har hållt i 1.5 år nu men sjunger verkligen på sista versen... mina miche pistard nav med låg profil rullar dock fortfarande fruktansvärt fint! Miche vevarna är väl okej, men nu tycker jag mina känns slitna och mjuka som smör. Suktar efter styva vevar!
jag har kört med miche vevlager i 3 år, året om, utan handbroms och utan problem. inte ens behövt justera dem..

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Velodromcykel

Post by Busken » 07 Oct 2009 06:49

Alex wrote:
Busken wrote:
Andye wrote:
viktor wrote:*köper miche vevparti men orolig om kvalle*

svar:
*utrikiska lovord om miche vevlager*
Behåller således vevlagret och tänker inte byta om jag inte är missnöjd med det. Jag ska dock plocka ut det och serva det.
*använd det du på banan, det går säkert bra*
Mitt höll i... 3 månader kanske, sen var det kaputt! Sämsta vevlagret jag någonsin hört. Min miche advanced klinga har hållt i 1.5 år nu men sjunger verkligen på sista versen... mina miche pistard nav med låg profil rullar dock fortfarande fruktansvärt fint! Miche vevarna är väl okej, men nu tycker jag mina känns slitna och mjuka som smör. Suktar efter styva vevar!
jag har kört med miche vevlager i 3 år, året om, utan handbroms och utan problem. inte ens behövt justera dem..
Man kan ju inte justera ett miche lager det ser ut så här:
Image

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Velodromcykel

Post by Alex » 07 Oct 2009 10:48

Busken wrote: Man kan ju inte justera ett miche lager det ser ut så här:
[img]michelager[/img]
ursäkta felformuleringen, jag menade att jag inte ens behövt dra åt dem efter monteringen.

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Velodromcykel

Post by viktor » 07 Oct 2009 14:05

Ja det är som alltid när miches vevlager diskuteras. Väldigt olika omdömmen. Vissa tycker det är skit medans andra är nöjda.
Hoppas jag blir nöjd. Annars är det ju inte värre en att köpa ett annat.
/Viktor

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Velodromcykel

Post by Andye » 07 Oct 2009 14:09

viktor wrote:Ja det är som alltid när miches vevlager diskuteras. Väldigt olika omdömmen. Vissa tycker det är skit medans andra är nöjda.
Hoppas jag blir nöjd. Annars är det ju inte värre en att köpa ett annat.
Observera dock att Busken kört sin cykel med michevevlager i köpenhamns trafiken och
inte på Ballerup velodromen.
--------->>><<<<--------------

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Velodromcykel

Post by Busken » 07 Oct 2009 14:26

Andye wrote:
viktor wrote:Ja det är som alltid när miches vevlager diskuteras. Väldigt olika omdömmen. Vissa tycker det är skit medans andra är nöjda.
Hoppas jag blir nöjd. Annars är det ju inte värre en att köpa ett annat.
Observera dock att Busken kört sin cykel med michevevlager i köpenhamns trafiken och
inte på Ballerup velodromen.
Observera också att jag i snitt sliter ut ett vevlager på 3 månader, kedjor på ungefär samma tiden. Nu har jag kört med samma kedja och vevlager i 6 månader men det är också helt jävla färdigt... nåja, jag tror säkert att miche lagret är toppen om du kör på banan!

Föresten, har du tänkt på sadel? Många som kör proffs på banan kör faktiskt med rolls-sadlar...

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: Velodromcykel

Post by Bubblan » 07 Oct 2009 14:41

Blablabla wrote:Miche, miche, miche
Har kört Miche hela mitt fixedliv. Haft problem två gånger, det under augustimånad, utöver det har dem funkat hur bra som helst, är inne på mitt andra.
Busken wrote:Man kan ju inte justera ett miche lager det ser ut så här:
Det är väl just därför du KAN justera Miche-vevlager i all oändlighet.

Viktor, du kommer bli helnöjd med ditt vevparti/lager från Miche!
Cogs 'n Kegs

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Velodromcykel

Post by viktor » 07 Oct 2009 16:05

Busken wrote:Föresten, har du tänkt på sadel? Många som kör proffs på banan kör faktiskt med rolls-sadlar...
Har funderat lite och kommit fram till att (som med allt annat) det är en sa**ns djungel. Rollsen känns lite "gammal" designmässigt. ska ändå kännas rätt på en alu hoj med sadelstolpe i kolfiber (inte än, men snart) Andra tips tas gärna emot busken
Bubblan wrote:Viktor, du kommer bli helnöjd med ditt vevparti/lager från Miche!
Jag litar blindt på dig
/Viktor

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Velodromcykel

Post by Busken » 07 Oct 2009 17:35

viktor wrote:
Busken wrote:Föresten, har du tänkt på sadel? Många som kör proffs på banan kör faktiskt med rolls-sadlar...
Har funderat lite och kommit fram till att (som med allt annat) det är en sa**ns djungel. Rollsen känns lite "gammal" designmässigt. ska ändå kännas rätt på en alu hoj med sadelstolpe i kolfiber (inte än, men snart) Andra tips tas gärna emot busken
Jo, det är en djungel. Det viktigaste är väl egentligen att hitta en sadel som passar din röv! Välsorterade cykelhandlare bör ha en rövmätare där man får reda på vilken bredd man bör använda på sadel. Personligen har jag via empiriska studier kommit fram till att selle italia flite tt är den sadeln som passar mig bäst. Sen väger den ju bara 165 gram också!

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Velodromcykel

Post by viktor » 07 Oct 2009 18:59

Busken wrote:
viktor wrote:
Busken wrote:Föresten, har du tänkt på sadel? Många som kör proffs på banan kör faktiskt med rolls-sadlar...
Har funderat lite och kommit fram till att (som med allt annat) det är en sa**ns djungel. Rollsen känns lite "gammal" designmässigt. ska ändå kännas rätt på en alu hoj med sadelstolpe i kolfiber (inte än, men snart) Andra tips tas gärna emot busken
Jo, det är en djungel. Det viktigaste är väl egentligen att hitta en sadel som passar din röv! Välsorterade cykelhandlare bör ha en rövmätare där man får reda på vilken bredd man bör använda på sadel. Personligen har jag via empiriska studier kommit fram till att selle italia flite tt är den sadeln som passar mig bäst. Sen väger den ju bara 165 gram också!
Rövmätare låter jävligt obehagligt!
Visst har det något att göra med avståndet mellen röv"benen". Skönaste sadeln jag suttit på är en Fizik arione cx. lite flexig dock.
/Viktor

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Velodromcykel

Post by viktor » 10 Dec 2009 23:42

Hepp!

Nu börjar det dra ihopp sig till premiär på velodromen. Är det bara jag som är galet taggad?? Kommer antagligen åka dit och orka två varv för att sedan krascha av utmattning och bryta massa ben men, men vad gör man inte:)

Hursomhelst så vill jag ju var i hyffsad form när jag kommer dit och eftersom det går mot den kallare årstiden så vill jag kunna vara lite bekväm och träna hemma (helst framför spegeln så jag ser hur snygg jag är).
Fyller 25 om några veckor och tänkte då önska mig rullar. har kikat på Tacx Antares som verkar vara dom billigaste. Undrar såklart om någon har erfarenhet av olika rullar?
Antares anväder rullar av PVC, finns andra med alurullar men känns svårt att motivera prisskillnaden på 1500kr. Synpunkter?

Kan även berätta att min fina moser inte blev så fin. Pga en jävla massa otrevliga utgifter så har min budget ätits upp och eftersom jag är student är det inte lätt att spara ihopp till en ny fin budget.
Det blev tyvärr en massa kompromisser vad gäller hjul mm men jag är inte allt för ledsen eftersom jag har en relativt styv och trevlig cykel. Och så har man ju kvar massa roliga uppgraderingar till nästa höst när sommarjobbspengarna bränner i fickan.

Tack för mig

Trevlig Jul!
/Viktor

Post Reply