Post
by Rapid » 11 Jun 2008 14:28
Okej, så här är verkligheten, för dom som inte fattat det.
99% av de människor som ni betäcknar som "bilister" är varken "SUV-posers" eller "miljö-haters" (vad det nu är?). Utan helt vanliga människor på väg till hem/jobb/skola/dagis/affär etc.
Critical Mass iden syftar på att när antalet cyklister uppnår en viss mängd, en sk kritisk massa, i relation till antalet bilar så ökar säkerheten för de som befinner sig på cykel. Det beroende på att cyklarna då är tillräckligt många och en tillräckligt vanlig syn för att personer i bil ska uppfatta dom som element i trafiken att räkna med, och inte bara som kulisser. Det är innebörden in begreppet "Critical Mass", inget annat.
Alltså borde det ligga i Critial mass-cyklisters intresse att få så många personer som möjligt att använda cykeln lite oftare än sin bil. Logiken är glasklar, en person som väljer cykel till ett ärende /transport istället för bil minskar, den dagen, antalet bilar med en och ökar antalet cyklar med en. Ganska bra effekt, väck med en bil och addera samtidigt en cykel till den totala summan av trafikanter. Vilket på sikt leder till ökad säkerhet för personer på cykel.
Denna simpla logik leder då självklart till nästa, rätt så självklara, frågeställning: På vilket sätt får man bäst en person att välja cykel istället för bil till alla, eller många, eller några av sina vardagsresor?
Låt mig redan här säga att jag inte sitter inne med något facit. Däremot tror jag att (och det är ingen revolutionerande tanke) att det bästa sättet att få folk att ändra beteende eller göra som man själv vill, är att föregå med det goda exemplet. Men mer om det senare.
Jag frågar mig då vidare. På vilket sätt uppmuntrar man vanligt folk, som sitter i sina bilar, på väg till sina dagliga resmål, att börja använda cykeln lite oftare - genom att blockera 4 filer i bredd? Folk är ju faktiskt så funtade att man tar avstånd från något som skapar aversion. Man laddar m.a.o. varumärket "cykel" med något som är negativt.
Men det är klart, det är ju mycket enklare att se världen i svart/vitt och inta en vi-mot-dom inställning. Viktigt då är att slentrianmässigt kalla folk som åker bil för "bilist", "SUV-poser", "miljö-hater" osv. Det är liksom grundingrediensen i all form av konfliktskapande. Avhumanisera och demonisera. Och vips så har man rättfärdigat sitt eget handlande enligt devisen att ont ska med ont förgås - det är okej att agera bromskloss och sabotera för andra, för dom är i alla fall större syndare än oss.
Tillbaka då till det "goda exemplet" som jag var inna på tidigare. Eller varför inte lyfta frågan ett snäpp. Jag kan ju faktiskt ha fel i mitt antagande att det goda exemplet är den bästa vägen.
Så låt mig ställa frågan så här istället:
Förutsatt att du köper och förstår urprungstanken om vad Critical Mass begreppet betyder - vilket eller vilka sätt tror du kan påverka en person att använda cykel istället för bil? Och vad har DU gjort för att försöka genomföra det?