KRITISK MASSA - Critical Mass - Malmö 30 Maj 18:00

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
christofer
Posts: 72
Joined: 03 Mar 2008 23:02
Location: MALMØ
Contact:

Post by christofer » 11 Jun 2008 11:58

mo wrote:
I rest my case.

Varför tror du diskussionen handlar om tillvägagångssättet istället för sakfrågan? Är det ett tecken på att man är på rätt väg, eller att man borde revidera sina metoder?

Att du tycker reaktionerna från bilisterna är skitsamma förvånar mig inte ett dugg. Det är just vad som är problemet.
Men hallå. Vad är grejjen med 30 stycken stressade bilister? Kan du se den större bilden?
För min del har jag svårt att se hur någon politisk verksamhet, parlamentarisk som utomparlamentarisk inte sätter vissa människors intressen före andras - sådan är politiken. Surt, men så fungerar det.

Jag har så sjukt svårt att se vad som skulle vara problemet allt det här. Är det att någon bilist kommer fem minuter för sent? Är det att någon tycker något och visar det utan att be om lov?
Bara så du vet, jag håller egentligen med dig - det hade verkligen varit jättefint om alla kunde var vänner hela tiden.

Nu avslutar jag från min sida den här diskussionen, semester väntar. Och så brukar man väl säga att man inte ska blanda ihop cykling & politik.. (även om det i det här fallet blir en jävla motsägelse.)

User avatar
petal5
Posts: 47
Joined: 22 May 2008 19:21
Location: Göteborg

Post by petal5 » 11 Jun 2008 13:43

Följer med stort intresse denna diskussionen! Jag står helt klart på cyklisternas sida och tycker det är underbart att folk engagerar sig för att lyfta en fråga som faktiskt är ett vardagsproblem för många och som många bilister (samt andra medtrafikanter) helt enkelt inte känner till eller skiter i.
Ang att flera här i forumet har dragit upp franska bönders aktioner med blockerade vägar, dumpad skit på gator mm så kan jag tycka, med den hyffsade koll jag har på frågorna, att de har gjort helt rätt och att de faktiskt har fått till förändring i många av fallen. Med andra ord kan jag i vissa fall tycka att civil olydnad är bra och behövs för att driva ett samhälle framåt.

Bra av folk, vilken sida man än står på, att engagera sig och lyfta denna frågan även om jag förstår att det är en rätt partiskt majoritet på just detta forumet. Kan jag tänka mig iaf. :wink:

User avatar
Rapid
Posts: 11
Joined: 03 Jun 2008 13:53

Post by Rapid » 11 Jun 2008 14:28

Okej, så här är verkligheten, för dom som inte fattat det.

99% av de människor som ni betäcknar som "bilister" är varken "SUV-posers" eller "miljö-haters" (vad det nu är?). Utan helt vanliga människor på väg till hem/jobb/skola/dagis/affär etc.

Critical Mass iden syftar på att när antalet cyklister uppnår en viss mängd, en sk kritisk massa, i relation till antalet bilar så ökar säkerheten för de som befinner sig på cykel. Det beroende på att cyklarna då är tillräckligt många och en tillräckligt vanlig syn för att personer i bil ska uppfatta dom som element i trafiken att räkna med, och inte bara som kulisser. Det är innebörden in begreppet "Critical Mass", inget annat.

Alltså borde det ligga i Critial mass-cyklisters intresse att få så många personer som möjligt att använda cykeln lite oftare än sin bil. Logiken är glasklar, en person som väljer cykel till ett ärende /transport istället för bil minskar, den dagen, antalet bilar med en och ökar antalet cyklar med en. Ganska bra effekt, väck med en bil och addera samtidigt en cykel till den totala summan av trafikanter. Vilket på sikt leder till ökad säkerhet för personer på cykel.

Denna simpla logik leder då självklart till nästa, rätt så självklara, frågeställning: På vilket sätt får man bäst en person att välja cykel istället för bil till alla, eller många, eller några av sina vardagsresor?

Låt mig redan här säga att jag inte sitter inne med något facit. Däremot tror jag att (och det är ingen revolutionerande tanke) att det bästa sättet att få folk att ändra beteende eller göra som man själv vill, är att föregå med det goda exemplet. Men mer om det senare.

Jag frågar mig då vidare. På vilket sätt uppmuntrar man vanligt folk, som sitter i sina bilar, på väg till sina dagliga resmål, att börja använda cykeln lite oftare - genom att blockera 4 filer i bredd? Folk är ju faktiskt så funtade att man tar avstånd från något som skapar aversion. Man laddar m.a.o. varumärket "cykel" med något som är negativt.

Men det är klart, det är ju mycket enklare att se världen i svart/vitt och inta en vi-mot-dom inställning. Viktigt då är att slentrianmässigt kalla folk som åker bil för "bilist", "SUV-poser", "miljö-hater" osv. Det är liksom grundingrediensen i all form av konfliktskapande. Avhumanisera och demonisera. Och vips så har man rättfärdigat sitt eget handlande enligt devisen att ont ska med ont förgås - det är okej att agera bromskloss och sabotera för andra, för dom är i alla fall större syndare än oss.

Tillbaka då till det "goda exemplet" som jag var inna på tidigare. Eller varför inte lyfta frågan ett snäpp. Jag kan ju faktiskt ha fel i mitt antagande att det goda exemplet är den bästa vägen.

Så låt mig ställa frågan så här istället:

Förutsatt att du köper och förstår urprungstanken om vad Critical Mass begreppet betyder - vilket eller vilka sätt tror du kan påverka en person att använda cykel istället för bil? Och vad har DU gjort för att försöka genomföra det?

mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Post by mo » 11 Jun 2008 14:37

krille-k wrote:
Men hallå. Vad är grejjen med 30 stycken stressade bilister? Kan du se den större bilden?
För min del har jag svårt att se hur någon politisk verksamhet, parlamentarisk som utomparlamentarisk inte sätter vissa människors intressen före andras - sådan är politiken. Surt, men så fungerar det.

Jag har så sjukt svårt att se vad som skulle vara problemet allt det här. Är det att någon bilist kommer fem minuter för sent? Är det att någon tycker något och visar det utan att be om lov?
Bara så du vet, jag håller egentligen med dig - det hade verkligen varit jättefint om alla kunde var vänner hela tiden.

Nu avslutar jag från min sida den här diskussionen, semester väntar. Och så brukar man väl säga att man inte ska blanda ihop cykling & politik.. (även om det i det här fallet blir en jävla motsägelse.)

Den större bilden är just att det inte handlar om bara 30 bilister.

Och raljera inte är du snäll, utan begrunda istället vad jag skrivit. På vilket sätt gynnar man bäst det ändamål för vilket man säger sig manifestera? Den frågan torde vara den absolut avgörande om jag inte ska misstänka att protesterandet har givits ett egenvärde.

Jag har inte lyckats hitta vad någon lokaltidning (om någon) skrivit kring denna händelse, men något säger mig att om många på cykelforum tycker att tillvägagångssättet går att ifrågasätta så lär det inte vara färre som tycker det bland läsarna av Sydsvenskan et. al.

mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Post by mo » 11 Jun 2008 14:39

Rapid wrote: 99% av de människor som ni betäcknar som "bilister" är varken "SUV-posers" eller "miljö-haters" (vad det nu är?). Utan helt vanliga människor på väg till hem/jobb/skola/dagis/affär etc.
Exakt! Det är just denna polarisering jag gastade om i mitt första inlägg som drog in mig i den här diskussionen. Kalla varandra för namn har sällan lett till dialog annat än en med knivar och svärd.

hejdå

Post by hejdå » 11 Jun 2008 19:43

Rapid wrote: ...Critical Mass iden syftar på att när antalet cyklister uppnår en viss mängd, en sk kritisk massa, i relation till antalet bilar så ökar säkerheten för de som befinner sig på cykel. Det beroende på att cyklarna då är tillräckligt många och en tillräckligt vanlig syn för att personer i bil ska uppfatta dom som element i trafiken att räkna med, och inte bara som kulisser. Det är innebörden in begreppet "Critical Mass", inget annat.

Alltså borde det ligga i Critial mass-cyklisters intresse att få så många personer som möjligt att använda cykeln lite oftare än sin bil. Logiken är glasklar, en person som väljer cykel till ett ärende /transport istället för bil minskar, den dagen, antalet bilar med en och ökar antalet cyklar med en. Ganska bra effekt, väck med en bil och addera samtidigt en cykel till den totala summan av trafikanter. Vilket på sikt leder till ökad säkerhet för personer på cykel...
Det var ett välskrivet och mycket informativt meddelande du skrev Rapid, men jag som jag har förstått det så är critical mass-cykling en enskild företelse, en protest i vardagen, inte en övergripande ideologi. Alltså, den kritiska massan är händelsen, den fysiska kropp som cyklisterna utgör, inte cyklister i stort. Alltså är inte det primära intresset för en citical mass-cyklist att tänka långsiktigt och således bli en cykel-lobbyist, utan att synas och verka i stunden. Men undrar jag likväl som du vad en suv-poser är...

Post Reply