KRITISK MASSA - Critical Mass - Malmö 30 Maj 18:00

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Smutsiga Södern
Posts: 2
Joined: 06 Feb 2008 15:45
Location: Möllan - Malmö - Skåne

KRITISK MASSA - Critical Mass - Malmö 30 Maj 18:00

Post by Smutsiga Södern » 29 May 2008 14:04

http://www.facebook.com/event.php?eid=15935991515

Kom & visa va Du tycker
om att Malmös asfaltsdjungel
blir allt farligare att cykla & gå i!
Ta tillbaka gatorna ifrån alla SUV-Posers & Miljö-Haters!
Ta me din cykel & kom till
"TechnoRondellen"
(Parkgatan/Kristianstadsgatan)

18.00
Sista Fredagen,Varje månad!

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 29 May 2008 15:00

Aha!
Jag undrade när det skulle dyka upp någon info om det!
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 30 May 2008 16:37

UPP.
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 31 May 2008 12:26

Hur blev det?
Bilder!!!

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 31 May 2008 19:06

Ok uppslutning trots det korta varslet.
Men vi blev iaf tillräckligt många för att effektivt kunna blockera 4 filer.

Bilder:
Här
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Rapid
Posts: 11
Joined: 03 Jun 2008 13:53

Post by Rapid » 09 Jun 2008 08:33

[quote="jon"]
Men vi blev iaf tillräckligt många för att effektivt kunna blockera 4 filer.[quote]

Mission accomplished då eller? För lite fler bilister som nu är sura på cyklister är precis vad jag önskar - alla andra dagar när jag cyklar till jobbet. Sopa!

mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Post by mo » 09 Jun 2008 23:16

JA! Polarisering is teh shiznit.

Om vi är tillräckligt många kanske vi kan starta ett helt krig. Det vore nåt. SNUTSVIN!!!

hejdå

Post by hejdå » 10 Jun 2008 00:09

ja, låt oss nyttja internet till att småtjafsa ännu en gång. låt oss ta våra vardagliga frustrationsmoment och kanalisera dom i en debatt på ett forum. Du cyklar till jobbet, jag cyklar PÅ jobbet. Big fucking deal? De som vill demonstrera, blockera gator och föra liv i klimatets namn är ju helt fria att göra det (precis som du är att så ironiskt kalla dom för sopor), att du däremot tror att deras engagemang skall reflekteras negativt på dig som vardags-cyklist är lite naivt. Ungefär som att plogbilarnas härjningar skulle skada friluftsfrämjandet.

Som jag förstår det så handlar critical mass om att cykla runt i grupp för att visa att cyklister också är en grupp att räkna med i trafiken. Jag bor i en av världens mest cykelanpassade städer, 30% av all trafik här är cyklar och staden med sina planerare har i många år tänkt på cyklisterna. Att jag skulle cykla ner till blågårdsplads och föra liv när det är critical mass känns lite fånigt eftersom att vi redan har det så bra här. Att bli upprörd på några härliga idealister förstår jag inte riktigt meningen i, men om det får din båt att flyta så varsågod!

User avatar
Rapid
Posts: 11
Joined: 03 Jun 2008 13:53

Post by Rapid » 10 Jun 2008 07:29

[quote="SimonBusk"] Som jag förstår det så handlar critical mass om att cykla runt i grupp för att visa att cyklister också är en grupp att räkna med i trafiken. [quote]

Det trodde jag också, och tyckte det verkade som en kul grej. Men tydligen gick det ut på att sabotera för andra.

[quote="jon"]
Men vi blev iaf tillräckligt många för att effektivt kunna blockera 4 filer.[quote]

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 10 Jun 2008 07:43

Simon Busk!
Där satt den.
Bra skrivet!

hejdå

Post by hejdå » 10 Jun 2008 09:16

Speedman wrote:Simon Busk!
Där satt den.
Bra skrivet!
:D :D :D

mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Post by mo » 10 Jun 2008 12:24

SimonBusk wrote:att du däremot tror att deras engagemang skall reflekteras negativt på dig som vardags-cyklist är lite naivt. Ungefär som att plogbilarnas härjningar skulle skada friluftsfrämjandet.[...]
Naivt? Givetvis tror jag inte att bilisterna kommer hata samtliga cyklister och köra över oss bara för att några blockerar vägen, men det underlätter inte en seriös diskussion mellan de olika intressegrupperna.
Blockera vägen när man inte får som man vill känns lite som att ställa traktorn på Paris gator när man inte får tillräckligt mycket i bidrag. Och då är den analogin ändå tio gånger bättre än din...
Som jag förstår det så handlar critical mass om att cykla runt i grupp för att visa att cyklister också är en grupp att räkna med i trafiken.[...]
Det är också ett sätt att formulera det. "Men vi blev iaf tillräckligt många för att effektivt kunna blockera 4 filer." är ett annat.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 10 Jun 2008 12:51

mo wrote:
Som jag förstår det så handlar critical mass om att cykla runt i grupp för att visa att cyklister också är en grupp att räkna med i trafiken.[...]
Det är också ett sätt att formulera det. "Men vi blev iaf tillräckligt många för att effektivt kunna blockera 4 filer." är ett annat.
Jag tycker nog ändå att sättet att säga det på antyder en väsentlig skillnad i inställning till syftet och utförandet av evenemanget, eller?

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 10 Jun 2008 20:41

*Dubbelpostning*
Last edited by jon on 10 Jun 2008 20:45, edited 1 time in total.
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 10 Jun 2008 20:41

*Dubbelpostning*
Last edited by jon on 10 Jun 2008 20:44, edited 1 time in total.
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 10 Jun 2008 20:43

pean wrote: Jag tycker nog ändå att sättet att säga det på antyder en väsentlig skillnad i inställning till syftet och utförandet av evenemanget, eller?
När jag skrev att vi effektivt kunde blockera 4 filer så menade jag inte att det var för att jävlas(även om jag kan hålla med om att ordvalet "effektivt blockera" kan uppfattas som så, my bad, kände mig nog lite upprorisk efter att ha blivit tutad på i en halvtimme) utan för, som Simon skrev, visa att cyklister också är en grupp att räkna med i trafiken..
Målet är ju inte att vara någon slags barnslig bromskloss med syfte att få stressade bilister att komma för sent, utan att bilister ska visa hänsyn för alla fordon som har tillgång till vägen..
Och vad får en bilist att uppmärksamma att det trots allt även finns cyklister på vägarna mer än ett 4 filer brett led med cyklister?
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Martin B
Posts: 119
Joined: 11 Feb 2008 20:09
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin B » 11 Jun 2008 00:58

Jag tycker Simon Busk redan har sagt det som behövs sägas i den här diskussionen men jag får väl ändå ge mig in i det här eftersom jag var med på "den effektiva filblockaden i Malmö" :wink: Måste försvara Jon i den här diskussionen för jag tror ordvalet kanske inte var menat att låta så aggressivt. Poängen med Critical Mass, om jag inte totalt har missuppfattat det, är väl ändå att med så mycket cyklister som möjligt ta sig fram på gatorna och därmed visa att cyklister borde ges större utrymme i stadsmiljön. Sen finns det ju förstås en miljösynpunkt på det hela där det blir en politisk polemisering, dvs Cykel vs. Bil, och jag tror det är omöjligt att bortse ifrån det perspektivet när man deltar i en Critical Mass även om man kanske inte gör det av den anledningen.

För mig så var det en lite obehaglig upplevelse att de flesta bilister blev så otroligt aggressiva. Jag menar herregud, bilisterna äger ju gatorna 364 dagar och 23 timmar om året, kan man inte då upplåta några gatstumpar åt ett gäng cyklister i en timme? Jag tror att de som blir hatiska mot cyklister på grund av ett Critical Mass evenemang redan är förlorade och kommer nog aldrig att börja använda en cykel eller uppträda bättre mot cyklister eftersom dom tycker att det är så sjukt fräckt att bränna om cyklister i 120 knyck. I alla fall upplever jag det så i Malmö.
Naivt? Givetvis tror jag inte att bilisterna kommer hata samtliga cyklister och köra över oss bara för att några blockerar vägen, men det underlätter inte en seriös diskussion mellan de olika intressegrupperna.
Jag tror det är viktigt med någon sådan här typ av aktion för att få igång en diskussion. Det handlar ju trots allt om en minoritet i trafiken som vill få uppmärksamhet. Däremot så skulle kanske dessa typer av event vinna på en lite mer folkligare hållning i det långa loppet.
Blockera vägen när man inte får som man vill känns lite som att ställa traktorn på Paris gator när man inte får tillräckligt mycket i bidrag. Och då är den analogin ändå tio gånger bättre än din...
Det handlar ju trots allt om människor som cyklar, i vägen för bilar visserligen, men det är ingen blockad så som bönderns traktorer i Frankrike. Man skulle möjlligtvis kunna jämföra det med ett 20-tal traktorer som kör efter varandra och därmed tvingar efterföljande bilar att köra väldigt sakta.

mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Post by mo » 11 Jun 2008 09:20

Martin B wrote: Jag tror det är viktigt med någon sådan här typ av aktion för att få igång en diskussion. Det handlar ju trots allt om en minoritet i trafiken som vill få uppmärksamhet. Däremot så skulle kanske dessa typer av event vinna på en lite mer folkligare hållning i det långa loppet.
Det är en smal väg att vandra, den där man ska balansera mellan att dels få uppmärksamhet, dels öppna upp för ett bra debattklimat.

För mig känns det lite bakvänt att först göra alla förbannade med en något militant protestaktion där man faktiskt hindrar bilister från att komma fram, för att sedan nyansera sitt budskap i den efterföljande diskussionen. En diskussion som knappast kommer tillåta sådant utvecklande av deltagarna annat än när den bedrivs på forum som detta, och något säger mig att svennebanan som inte kom fram med sin Ford Mondeo i Malmö inte sitter här och läser. Således blir resultatet bara en massa förbannade bilister. Har man dessutom redan förargat folk, blir utmaningen att få dem förstå vad det faktiskt var man ville säga än mer väldig.

User avatar
christofer
Posts: 72
Joined: 03 Mar 2008 23:02
Location: MALMØ
Contact:

Post by christofer » 11 Jun 2008 09:57

mo wrote:
Det är en smal väg att vandra, den där man ska balansera mellan att dels få uppmärksamhet, dels öppna upp för ett bra debattklimat.

För mig känns det lite bakvänt att först göra alla förbannade med en något militant protestaktion där man faktiskt hindrar bilister från att komma fram, för att sedan nyansera sitt budskap i den efterföljande diskussionen. En diskussion som knappast kommer tillåta sådant utvecklande av deltagarna annat än när den bedrivs på forum som detta, och något säger mig att svennebanan som inte kom fram med sin Ford Mondeo i Malmö inte sitter här och läser. Således blir resultatet bara en massa förbannade bilister. Har man dessutom redan förargat folk, blir utmaningen att få dem förstå vad det faktiskt var man ville säga än mer väldig.
Militant protestaktion? Nu blandar du ihop korten grabben. Det förekom varken gatsten, brandbomber eller röjjarluvor, som du vill få det att låta som. Det vi sysslade med kan på sin höjd liknas vid en civil olydnadsaktion, om man alls kan säga att det vi faktiskt gjorde ens är olagligt.

Ur min synvinkel är det ju knappast de bilister som kommer hem fem minuter senare som är målgrupp för den här typen av aktioner, huruvida de blir sura, glada (som många faktiskt var) eller självmordsbenägna är faktiskt skitsamma. (Om man inte kan ta ett djupt andetag i trafiken och ta det lite lugnt vid en ev. fördröjning är ju frågan vad man har där att göra över huvudtaget.)
Effekten man vill uppnå av en sådan här aktion är ju snarare, att lyfta fram att frågan om cyklisters situation i stadstrafiken är allvarlig och behöver göras något åt. Den debatten har ju redan börjat föras här, på happy och på många andra ställen (även om det handlat mer om tillvägagångsättet än om innehållet, vilket är lite surt.)
Att en sådan här händelse sedan skapar kreativitet, sammanhållning och engagemang hos människor som deltar måste ju ses som en mycket god bieffekt.

Avslutningsvis kan jag inte fårstå allt jävla gnäll. Vad är det som sticker så i ögonen? Att folk inte är intresserade av samförstånd? Politik handlar om makt, inte dialog och fina samtal, sådan ser verkligheten ut. Finn dig i det eller låt någon annan besluta åt dig.

Bra skrivet Simon, Jon och Martin!

mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Post by mo » 11 Jun 2008 10:52

krille-k wrote: Militant protestaktion? Nu blandar du ihop korten grabben. Det förekom varken gatsten, brandbomber eller röjjarluvor, som du vill få det att låta som. Det vi sysslade med kan på sin höjd liknas vid en civil olydnadsaktion, om man alls kan säga att det vi faktiskt gjorde ens är olagligt.

Ur min synvinkel är det ju knappast de bilister som kommer hem fem minuter senare som är målgrupp för den här typen av aktioner, huruvida de blir sura, glada (som många faktiskt var) eller självmordsbenägna är faktiskt skitsamma. (Om man inte kan ta ett djupt andetag i trafiken och ta det lite lugnt vid en ev. fördröjning är ju frågan vad man har där att göra över huvudtaget.)
Effekten man vill uppnå av en sådan här aktion är ju snarare, att lyfta fram att frågan om cyklisters situation i stadstrafiken är allvarlig och behöver göras något åt. Den debatten har ju redan börjat föras här, på happy och på många andra ställen (även om det handlat mer om tillvägagångsättet än om innehållet, vilket är lite surt.)
Att en sådan här händelse sedan skapar kreativitet, sammanhållning och engagemang hos människor som deltar måste ju ses som en mycket god bieffekt.

Avslutningsvis kan jag inte fårstå allt jävla gnäll. Vad är det som sticker så i ögonen? Att folk inte är intresserade av samförstånd? Politik handlar om makt, inte dialog och fina samtal, sådan ser verkligheten ut. Finn dig i det eller låt någon annan besluta åt dig.

Bra skrivet Simon, Jon och Martin!
I rest my case.

Varför tror du diskussionen handlar om tillvägagångssättet istället för sakfrågan? Är det ett tecken på att man är på rätt väg, eller att man borde revidera sina metoder?

Att du tycker reaktionerna från bilisterna är skitsamma förvånar mig inte ett dugg. Det är just vad som är problemet.

Post Reply