Fascination för keirinfascination.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
eskimo
Posts: 41
Joined: 26 Apr 2008 15:08
Location: Uppsala

Fascination för keirinfascination.

Post by eskimo » 28 May 2008 18:38

Jag är ärligt talat lite perplex inför fenomenet keirin och njs. Särskilt eftersom väldigt många i, och mycket kring fixedkulturen utgår från någon slags estetik och mentalitet som härstammar från punken.

Det centrala i keirin verkar vara spelet och inte så mycket cyklingen. De är greyhounds eller travhästar om man så vill. Stöpta i samma form för att få så jämna lopp som möjligt. En tokdiciplinerad skara bingobollar. (deras uniformer lyckas rackarns bra att belysa den liknelsen)

NJS en standardisering för att få likartade maskiner, inga odds ska bli uppfuckade. Alltså ingen kvalitetsmärkning som man lätt skulle kunna tro. Visst är det på sätt och vis det ändå då de måste tåla en massa stryk, men det känns inte som det centrala.

Skulle det vara samma hype om det stod "Svenska travförbundet" eller kanske "Svenska spel" på aluminiumclipsen?

Vart tog "sticking it to the man"-attityden vägen?

Bingobollar?
Image

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 28 May 2008 20:41

Det blir inte riktigt roligt förrän vi börjar ta på oss såna där jockey-mössor också, alla får varsin färg och varsin siffra. Grymt!

Skämt åsido så förstår jag inte riktigt var du pratar om. Sanningen är den att den svenska fixiekulturen insuper jag i stort sett enbart här och på happy och jag tycker glädjen att hojja överspeglar det mesta, är det något som anammas mer än annat så tycker jag snarare att det verkar vara hela fakenger grejen. Tittar man på bilder från rides så tycker jag alla typer av cyklar och klädstilar syns.

Fast vad man har själv och vad man dregglar över på nätet behöver ju inte alls vara samma sak. Visst finns det väl en charm med stenhårda bancyklar?

eskimo, vad gillar och hur rullar du själv? Det här var ju inte första utfallet mot fixie-kulturen, så jag börjar undra lite hur du gör det?

hejdå

Post by hejdå » 28 May 2008 20:49

Japan är ett stort och brett ämne, att se på japansk kultur är för mig som att på den västerländska kulturen i en lustiga-huset-spegel. De finns så många saker i japan som för mig verkar komma ifrån en annan planet, de arbetar i princip hela dygnet, de har dom galnaste noise-musikerna. De är stört faschinerade vid underåriga tjejer i en sexuel kontext och dom tar livet av sig till höger och vänster. Man kan sitta i timmar och diskutera saker som är galna med japan, allt vi har, har också japan fast i en perverterad version. Japan är en blandning av extrem återhållsamhet och enorma excesser...

Den här cykel-hypen på japan känns dock snarare som att den har mer att göra med svårtillgänglighet, höga tullar och språkförbistringar. Tillgången på japanska räcercyklar har i de här delarna av världen varit låg de senaste åren, lyckas man med konsstycket att köpa hem sig en ovanlig japansk bancykel så har du den ovanligaste cykeln på stan alltså är du coolaste katten. Det finns säkert de som när en äkta och sann kärlek till keirin-sporten och allt vad det innebär, för mig så luktar det snarare som en jakt på en cykel att matcha sina limiterade visvims (ett japansk jympasko-märke). Egentligen är det lite drygt att skriva det här, japan-fetishisterna har minst lika stort existensberättigande som vilken cykel-punkare som helst. Personligen förstår jag bara inte dealen med det hele...

User avatar
spindelbenen
Posts: 151
Joined: 19 Dec 2007 21:23
Location: Hammarby

Post by spindelbenen » 28 May 2008 20:56

Jag har en Shimanobroms (japansk) fram på min fixie. :wink:

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 28 May 2008 21:01

Frågan jag glömde ställa är förstås varför det verkar reta dig så att folk gillar de här grejerna? Pajjar det ditt eget fixie-nöje?

För övrigt ett vettigt inlägg av SimonBusk tycker jag.

Jag vet nästan inte om jag vill lägga mig i en sådan här debatt egentligen - jag kan ju nätt och jämt kalla mig själv fixiecyklist! Men jag blir nyfiken av hur den svenska fixiekulturen går ner och hur resonemanget går..

Jag verkar iallafall till synes otvivelaktigt göra hela fakenger-grejen rätt så rakt av. Så kan det gå.

eskimo
Posts: 41
Joined: 26 Apr 2008 15:08
Location: Uppsala

Post by eskimo » 28 May 2008 21:45

eskimo, vad gillar och hur rullar du själv? Det här var ju inte första utfallet mot fixie-kulturen, så jag börjar undra lite hur du gör det?
Korrekt noterat, det var det andra. ;)

Det här grundade väl sig i småsaker man noterar här och där. Citat som "här är min nya hoj, all njs". Huh?

Vad jag stör mig på är att det finns en galen prylhysteri samt en viss elitism. Nu är i princip alla här väldigt avspända och softa så det är ingen kritik mot forumet, snarare bara en bra grej att ta upp. Du har säkert märkt att många ber om ursäkt för sina cyklar och man läser saker som "vågar jag dyka upp med min fabriksfixie?". Att den frågeställningen ens finns tycker jag är jättesynd. Kanske blir så om man växer upp med pimp my ride och cribs.

Bra synpunkter där Simon, visst finns det en generell kärlek till Japan och det är nog så att det är mycket det som lyser igenom. Kanske lite samma fenomen som när östtyska diamantramar går för smått galna summor?

hejdå

Post by hejdå » 28 May 2008 22:02

värt att tillägga är väl också att det faktiskt finns en "urban" cykel-kultur i japan som handlar om att trixa med hojjen. Jag kan tänka mig att många gillar den grejen också. Hur japnerna skiljer sig ifrån andra folkslag när det kommer till barspins och andra tokerier vet jag inte, men jag antar att dom är coolare.

edit: raderade svammel

god natt!
Last edited by hejdå on 28 May 2008 22:15, edited 1 time in total.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 28 May 2008 22:09

Du har säkert märkt att många ber om ursäkt för sina cyklar och man läser saker som "vågar jag dyka upp med min fabriksfixie?". Att den frågeställningen ens finns tycker jag är jättesynd. Kanske blir så om man växer upp med pimp my ride och cribs.
Prylcirkusen är ju helt klart en viktig ingridiens, och det ska det vara iom att det ofta är custombyggen. Men fan om man skäms för sina grejjer, det är bara synd, får då stannar hela verksamheten upp. Fabrixfix eller inte spelar ingen roll heller. Själv kör jag på ngn slags skrotblandning som jag inte alls har major koll på och spela roll liksom. Tycker det är stenhårt när det dyker upp folk som cp trampar och trixar allan-ballan på ngn rostig DBS och tvärtom; det ser himla fint ut när det dyker upp ngn stekare med uber färgkordinerad campa riggad yatch. Det är väl individuellt och vad man gillar. Men det är trist om man bestämer sig för att "jag inte är värd för jag har en conversion". Då faller hela bissninssen förr eller senare...
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 28 May 2008 22:49

Orka borka vara punk hela tiden..

Fascinationen för NJS är bara en del av intresset för cyklar/fixies, precis som de som går lös på gamla Italienare där varenda pinal ska vara Campa. Eller de som inte kan tänka sig att cykla något som inte är handbyggt i Fåglum. Kolla in http://weightweenies.starbike.com så får du snart ett gäng till att grubbla över :wink:

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 28 May 2008 23:01

Är inte poängen med det här är att vi alla bara borde kicka tillbaks, göra vår grej och hojja järnet? Det är iallafall vad jag gör och tänker fortsätta göra.

User avatar
andy
Posts: 351
Joined: 08 Nov 2007 20:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by andy » 29 May 2008 07:23

Finns det motsättningar ? NJS vs ITA vs Bruksfixie ( klart att finns men här i sthlm) ? Förutom ett rent estetiskt val ?

User avatar
Jazz
Posts: 23
Joined: 03 Apr 2008 22:10
Contact:

Post by Jazz » 12 Jun 2008 10:35

Folk må ha sina egna skäl till varför de hojar fixed eller varför deras cykel ska se ut på ett visst sätt.

För mig iaf så är det estetiska precis lika viktigt som cykelkänslan, och varför sticka under stol med det? När det ändå finns tusentals ramar, saldar, lindor, däck, fälgar, styren, klingor, kedjor, m.m m.m i alla regnbågens färger så kan man lika väl komponera ihop något som är minst lika vackert att titta på som att ha mellan benen.
Det är få tror jag som -inte- tänker på hur andra uppfattar deras cykel. Cykeln är ju trots allt en förlängning av ens personlighet och något som är fast kopplat till en själv!

Efter att jag byggt min första fixie av en äldre 10-racer så kände jag suget efter raka motsatsen: en modern alu-/kolfiberhistoria med hi-tech känsla och låg vikt. Dessutom ville jag inte ha något som många andra körde på utan jag ville vara mer orginell. Valet föll då på Treks T1a. Mig veterligen så hade ingen annan en sån (vet inte heller hur många som har det nu heller). Målet med cykeln var att göra den så lätt och modern som möjligt, och efter att ha satt på kolfiberstyren och annat så ligger den väl nu på runt 6 kg.
Men jag saknade min första fixie (som jag sålde), och känslan av stål jämfört med aluminium. Dessutom började mitt kolfiberåk att bli lite väl dyrt att bara ställa ifrån sig på stan eller utanför skolan.
Jag hade sneglat ett tag på att skaffa mig en fullstålhoj, byggd på en klassisk trackram. Japanska hojar var ju intressanta men ack så dyra och knepiga att lägga vantarna på.
Jag ville ha en diskret stålhoj med ordentliga pista-drops och rent utseende, märke eller ursprung var inte så viktigt, ramen kunde gärna vara lite billigare så jag kunde lägga mera stålar på komponenter (som är viktigare i min mening).
Efter lite misslyckade auktioner på hojar i England och Tyskland hittade jag en sida som sålde begagnade Keirin-hojar. Vissa hade varit med om vurpor och hade kanske en buckla eller lite skrubbsår vilket gjorde att de kom ner ordentligt i pris. Jag hittade då en svart Vivalo-ram för ynka 3000:- som jag snabbt ansåg skulle bli min.
Som rent flyt på köpet så visade det sig att killen som sålde den (i Japan) även hade en massa begagnade cykelkomponenter så vi kom överens att han skulle fixa precis de delar som jag ville ha till hojen och sen skicka allt så jag kunde snickra ihop det själv här. Min tanke då var ju att "Om jag ända lägger slantar på en äkta keirincykel från japan och får med prylar för en billig penning så kan det ju vara kul att försöka göra ALLTING i harmoni med varann och ha NJS på allt?". Why not?
Så det var inte svårare än att han grävde fram NJS-prylar att pryda den med, och jag tror att allting hamnade runt 8000:- till slut (inklusive frakt och ett hjulbygge hos ECI).
Det handlade i mitt fall inte så mycket om ett "måste"-begär för något japanskt eller keirin, utan mer om att försöka göra en fulländad och så komplett cykel som möjligt. Precis som i kolfiberfallet innan så ville jag att cykeln skulle vara estetiskt njutbar, och när jag ändå hade chansen att få på NJS-grejer på allting (ok, fälgarna är inte njs) så var det ju bara kul att få något "äkta", precis som folk som meckar med veteranbilar vill att allting ska vara orginal och passande.
Jag tycker att det har sin charm att ha en ram som endast är gjord för fixed och inte använda en ombyggd, men på samma sätt så kan jag se charmen i att ha en ombyggd och mecka ihop en billig funkisfixie för slit och släng. Det är olika genrer eller discipliner helt enkelt. Ombyggda fixies, hi-tech fixies, retro fixies, keirin fixies etc.
Något som däremot sticker i ögonen är när folk börjar blanda.... kolfiber och krom känns ju sådär.

Jag vet inte om det här var något bra svar på varför man orkar beställa en hoj ända från Japan. Jag inser nu att det blev en jäkla massa text, så har ni ont i ögonen efter för mkt surfande så skit i att läsa och titta på bilderna istället. :)

Hej svejs!

/J

Image

Image

mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Post by mo » 12 Jun 2008 10:44

Jag ogillar den antydan jag ser, att elitism och snobbism skulle vara något negativt...

Men hur som. Jag cyklar inte alls fixie, men tycker bancykling är hur cool som helt, och jag gillar prylarna, även om jag inte köper något. Det är helt enkelt cool. Inga konstigheter. Dessutom talar vi fullblods-cycling machines som trampar. Jag gillar vältränade idrottsmän. Eh.... just så ja.

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 12 Jun 2008 15:54

Jag tänker inte skämmas över en massa fina prylar lika lite som jag skulle skämmas om jag hade en Bianchi Pista. Det är rätt att ta upp frågan om NJS märkning är samma som kvalitet. Fast nog är NJS delarna ändå ganska bra.

Viss prylhysteri måste man ju ha om man har passion för det, de är knappast hela nöjet men en liten del är att sukta efter fina delar.

hejdå

Post by hejdå » 12 Jun 2008 18:29

mo wrote:Jag ogillar den antydan jag ser, att elitism och snobbism skulle vara något negativt...

Men hur som. Jag cyklar inte alls fixie, men tycker bancykling är hur cool som helt, och jag gillar prylarna, även om jag inte köper något. Det är helt enkelt cool. Inga konstigheter. Dessutom talar vi fullblods-cycling machines som trampar. Jag gillar vältränade idrottsmän. Eh.... just så ja.
skojjar du eller är du allvarlig med att snobbism & elitism är något positivt? ursäkta att jag frågar men på det senaste verkar jag ha tappt min förmåga att uppfatta ironi på internet...
sancho wrote:Jag tänker inte skämmas över en massa fina prylar lika lite som jag skulle skämmas om jag hade en Bianchi Pista. Det är rätt att ta upp frågan om NJS märkning är samma som kvalitet. Fast nog är NJS delarna ändå ganska bra.

Viss prylhysteri måste man ju ha om man har passion för det, de är knappast hela nöjet men en liten del är att sukta efter fina delar.
det är väl ingen som ska skämmas för att man har dyra grejer på sin hoj, man skall dock skämmas om man tror att de där dyra grejerna gör dig till mer av eller än bättre cyklist än din nästa...

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 12 Jun 2008 19:22

Jag tror att man ska se på arogant elitism som en enskild del som egentligen inte har något att göra med att man gillar schyssta grejer. Att man gillar häftiga prylar har ju mer att göra med att man gillar att ge sig själv fina grejer. Väldigt hälsosamt så länge man inte tar de på avbetalning (ser på lyxfällan och förfäras :O)

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 12 Jun 2008 21:40

hehehe, ja jag tänker då inte skämmas bara för att jag är slö och mest bara vill bränna omkring på min cykel och ha kul. Jag har förövrigt NJS trampor och korgar på min Bianchi Pista, HÄDNING!! alltid kul om man retar någon :lol:

mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Post by mo » 13 Jun 2008 10:11

SimonBusk wrote: skojjar du eller är du allvarlig med att snobbism & elitism är något positivt? ursäkta att jag frågar men på det senaste verkar jag ha tappt min förmåga att uppfatta ironi på internet...
Både och. Givetvis är arrogans aldrig en trevlig egenskap men ofta tillkriver man snobbism och elitism till alla som försöker vårda det vackra inom sporten cykling. Inte minst i de otaliga debatter kring benbehåring som rasar, och så fort man försöker uttrycka åsikten att det vore trevligt ifall fler kunde försöka att åtimstone göra en liten ansträngning för att vara snygga och inte lukta svett vid startlinjen. Det är inte så svårt att välja vita strumpor, att inte ta sina gröna Biancibyxor till den röda klubbtröjan, att alla i laget kommer med samma tröjmodell och så vidare. Då ska en kör av håriga röster börja använda orden snobbism och elitism, och om så så får jag väl kalla mig det.

Cykel är en vacker sport. Tävlar man så bör man medverka till att det fortsätter vara det, inte motverka.

majspipan
Posts: 17
Joined: 10 Feb 2008 15:20
Location: Stockholm

Post by majspipan » 13 Jun 2008 12:43

mo wrote:
SimonBusk wrote: skojjar du eller är du allvarlig med att snobbism & elitism är något positivt? ursäkta att jag frågar men på det senaste verkar jag ha tappt min förmåga att uppfatta ironi på internet...
Både och. Givetvis är arrogans aldrig en trevlig egenskap men ofta tillkriver man snobbism och elitism till alla som försöker vårda det vackra inom sporten cykling. Inte minst i de otaliga debatter kring benbehåring som rasar, och så fort man försöker uttrycka åsikten att det vore trevligt ifall fler kunde försöka att åtimstone göra en liten ansträngning för att vara snygga och inte lukta svett vid startlinjen. Det är inte så svårt att välja vita strumpor, att inte ta sina gröna Biancibyxor till den röda klubbtröjan, att alla i laget kommer med samma tröjmodell och så vidare. Då ska en kör av håriga röster börja använda orden snobbism och elitism, och om så så får jag väl kalla mig det.

Cykel är en vacker sport. Tävlar man så bör man medverka till att det fortsätter vara det, inte motverka.
Väl rutet!
En sund elitism i en sund elitist.
A man who turns himself into a beast, gets rid of the pain of being a man.

User avatar
Tommypistolen
Posts: 129
Joined: 04 Feb 2008 19:45
Location: Hisingen
Contact:

Post by Tommypistolen » 14 Jun 2008 09:58

När en subkultur växer så delas utövarna snbbt upp i olika äkthetsnivåer. De som har varit delaktiga länge har hög status, nybörjarna låg status. Det är lätt att tro (som ny i subkulturen) att man får status om man lyckas lura folk att man varit med länge, tex genom att äga väldigt många punksinglar (det brukar vara det som kännetecknar någon som varit med länge) . När det gäller subkulturer med inslag av idrott så finns det bara ett sätt att få respekt, genom att vara duktig på det man gör, duktiga skateboardåkare på en lite skrammlig bräda respekteras oftast av de som är gammla i kulturen., det gör inte killan i nya skatekläder och ny bräda som inte vågar droppa in i minirampen... tyvär verkar det som att många med fixed gear cyklar är mer intresserade av att visa upp sina cyklar och cykelkepsar än att cylka på dom. och då är det med andra ord svårt att få speciellt hög status i subkulturen.
...Damn the man, save the empire...

Post Reply