Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!
Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!
Lite bildbevis på att cykeln används. Har bytt nån vajer smörjt upp några lager annars har den rullat på bra.
-
- Posts: 332
- Joined: 09 Mar 2009 18:28
- Location: tromsø
- Contact:
Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!
Du har lindat om styret med va?
http://containerlivet.blogspot.com
- Rädda torneträskdelfinen-
- Rädda torneträskdelfinen-
Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!
Läst igenom hela bygget och är helt mållös, får inte fram något vettigt.
Grymt bygge och jag är imponerad över dina kunskaper!
Grymt bygge och jag är imponerad över dina kunskaper!
just a question
can you tell me what kind of table mount flexi arm, what you use?
http://goo.gl/DZX5N
thanks,
wackor
http://goo.gl/DZX5N
thanks,
wackor
Re: just a question
wackor wrote:can you tell me what kind of table mount flexi arm, what you use?
http://goo.gl/DZX5N
thanks,
wackor
Jag skulle också gärna vilja veta var man hittar en sådan (och vad i helskotta det är för något... Är det för foto/ljussättning kanske?)? Min google-fu hittade en jäkla massa armar för TV-apparater, mikroskop och ipads, men inget i den där klassen. Ser grymt användbar ut.
- Martin Lang
- Posts: 238
- Joined: 08 Feb 2010 23:07
- Location: MALMØ
- Contact:
Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!
Ett tips är att köpa en med lås som är justerbart istället. Finns två varianter. Den andra är mycket lättar att justera då den inte släpper all kraft direkt som denna.
http://www.mock.se / http://www.langfilm.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!
Öhhumm... alltså där det är glid och friktionslåsning? Har armen ovan någon form av tandlåsning eller? Länka gärna till något du/ni tycker är bra, det skulle uppskattas! (Hoppas en viss form av trådnedlusning tolereras...)
Måste också ge min uppskattning för den här tråden igen, den är en verklig inspirationskälla! Så jäkla kul! Den här cykeln slår an hos mig personligen ändå mer än tex Paragonen faktiskt. Håller själv på och söker gassvetsutrustning nu, har tillgång till det på jobbet, men vill ha något eget. Sedan ska väl jag också kunna posta någon byggtråd här, förhoppningsvis...
Måste också ge min uppskattning för den här tråden igen, den är en verklig inspirationskälla! Så jäkla kul! Den här cykeln slår an hos mig personligen ändå mer än tex Paragonen faktiskt. Håller själv på och söker gassvetsutrustning nu, har tillgång till det på jobbet, men vill ha något eget. Sedan ska väl jag också kunna posta någon byggtråd här, förhoppningsvis...
Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!
Närmare bestämt en sån här:http://www.bostroms.nu/manfrotto-magic- ... c-459.aspxchrobin wrote:Det är en Magic arm från Manfrotto.
med två sådana här:http://www.bostroms.nu/manfrotto-super- ... c-459.aspx
Hur användbart som helst!
Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!
En liten update.
Har skaffat nya pedaler utan korgar. Har ju frambroms så det funkar kanon utan korgar.
Så nu behöver jag inte bry mig i vilka skor jag ska ha.
Har skaffat nya pedaler utan korgar. Har ju frambroms så det funkar kanon utan korgar.
Så nu behöver jag inte bry mig i vilka skor jag ska ha.
Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!
Grymt bygge! E lite avis på dina bygg skillz. Stort Congratz!
Pakethållaren
Jag har fått tag i en bugatti-ram som är ganska grovt tillyxad så den väger rätt rejält.
Min tanke är att göra en porteur-liknande cykel av den.
Men jag undrar hur det är att cykla med en sådan pakethållare som följer med styrningen när den är tungt lastad, jag antar att man använder den modellen för att annars pallar inte framgaffeln med? Eller har jag fel?
Om man skulle använda en sån modell som sitter i ramen som på en postcykel så kanske det blir för hög belastning på gaffeln och styrlagret?
Det är kanske även lämpligt att man byter ut lagerkulorna till "lösa lager" iaf i den nedre lagerbanan så fler kulor får ta påfrestningen? det lagret jag har nu har sådana som sitter i en ring, kanske tio stycken per lagerbana bara.
Tack för en grym tråd, helt makalöst, fattar inte att det blev rakt i ramen och allt..
Min tanke är att göra en porteur-liknande cykel av den.
Men jag undrar hur det är att cykla med en sådan pakethållare som följer med styrningen när den är tungt lastad, jag antar att man använder den modellen för att annars pallar inte framgaffeln med? Eller har jag fel?
Om man skulle använda en sån modell som sitter i ramen som på en postcykel så kanske det blir för hög belastning på gaffeln och styrlagret?
Det är kanske även lämpligt att man byter ut lagerkulorna till "lösa lager" iaf i den nedre lagerbanan så fler kulor får ta påfrestningen? det lagret jag har nu har sådana som sitter i en ring, kanske tio stycken per lagerbana bara.
Tack för en grym tråd, helt makalöst, fattar inte att det blev rakt i ramen och allt..
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.
Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!
För att det ska bli optimalt att cykla med last fram bör du böja om framgaffeln och ändra dess försprång så du får ett värde för cykelns "trail" på ca. 40 mm, eller något mindre. Men det funkar utan att du gör något alls också, "vet" du inte att du klarar det, så ge dig inte på framgaffeln. Det är bara skruva fast en pakethållare och cykla...!
En pakethållare som "följer med" upplever jag som betydligt smidigare och mer lättcyklat än en typ postcykel faktiskt. En cykel med pakethållare som sitter fast i ramen är mer lättlastad och hanterbar när det gäller större, tyngre och otympligare saker, främst därför att pakethållaren håller sig still medan man lastar och surrar sakerna. Förutsatt att man har ett bra stöd vill säga. Styrlagret behöver du inte bekymra dig om, det är viktigare att det är rätt justerat än att det får några kulor till, även om det absolut inte skadar.
edit: Fråga gärna vidare i mekforumet t.ex., det verkar onödigt att lusa ner den här tråden.
En pakethållare som "följer med" upplever jag som betydligt smidigare och mer lättcyklat än en typ postcykel faktiskt. En cykel med pakethållare som sitter fast i ramen är mer lättlastad och hanterbar när det gäller större, tyngre och otympligare saker, främst därför att pakethållaren håller sig still medan man lastar och surrar sakerna. Förutsatt att man har ett bra stöd vill säga. Styrlagret behöver du inte bekymra dig om, det är viktigare att det är rätt justerat än att det får några kulor till, även om det absolut inte skadar.
edit: Fråga gärna vidare i mekforumet t.ex., det verkar onödigt att lusa ner den här tråden.
Last edited by Naugas on 03 May 2012 16:36, edited 1 time in total.
Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!
Ok, bra svar, jag har en ganska ordentlig rake på den här gaffeln, den är utvändigt smal men godset verkar redigt tjockt.Naugas wrote:För att det ska bli optimalt att cykla med last fram bör du böja om framgaffeln och ändra dess försprång så du får ett värde för cykelns "trail" på ca. 40 mm, eller något mindre. Men det funkar utan att du gör något alls också, "vet" du inte att du klarar det, så ge dig inte på framgaffeln. Det är bara skruva fast en pakethållare och cykla...!
Styrlagret behöver du inte bekymra dig om, det är viktigare att det är rätt justerat än att det får några kulor till, även om det absolut inte skadar.
Min oro är väl lite åt hållet att gaffeln ska duka under och böjas likt en båge uppåt när man minst anar det, men de kanske tål mer än man tror, cykeln ser ju ut som en racer men väger bly så det är inga tunnväggiga rör.
Postar i mekforumet istället.
Tack för hjälpen.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.
Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!
Min erfarenhet som tidningsbud säger mig dock att sådana som följer med och som sitter på felaktiga framgafflar kan bli väldigt tung-styrda!
Edit: nej jag har ingen koll på vilken trail jag haft
Edit: nej jag har ingen koll på vilken trail jag haft
Last edited by Jonatan F on 03 May 2012 05:27, edited 1 time in total.
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!
Jag skulle tippa på att det är en "hurtbullecykel" eller liknande och de har nog bortåt 40mm försprång från början. De har ju aldrig varit byggda för att vara kvicka i styrningen... Så jag gillar sista delen av meningen bästNaugas wrote:... så du får ett värde för cykelns "trail" på ca. 40 mm, eller något mindre ... Det är bara skruva fast en pakethållare och cykla...!
Lycka till
...