Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
chrobin

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by chrobin » 04 Jun 2011 18:18

Lite bildbevis på att cykeln används. Har bytt nån vajer smörjt upp några lager annars har den rullat på bra.

Image

Image

Image

patchedkid
Posts: 332
Joined: 09 Mar 2009 18:28
Location: tromsø
Contact:

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by patchedkid » 04 Jun 2011 18:22

Du har lindat om styret med va?
http://containerlivet.blogspot.com
- Rädda torneträskdelfinen-

J-immie
Posts: 29
Joined: 02 Jun 2011 13:59
Location: Wisevillage, Gotland

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by J-immie » 06 Jun 2011 14:40

Läst igenom hela bygget och är helt mållös, får inte fram något vettigt.
Grymt bygge och jag är imponerad över dina kunskaper!

wackor
Posts: 1
Joined: 30 Jul 2011 21:55

just a question

Post by wackor » 30 Jul 2011 22:10

can you tell me what kind of table mount flexi arm, what you use?

http://goo.gl/DZX5N

thanks,

wackor

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by atomlab » 30 Jul 2011 23:19

Image
Image

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: just a question

Post by Naugas » 31 Jul 2011 14:25

wackor wrote:can you tell me what kind of table mount flexi arm, what you use?

http://goo.gl/DZX5N

thanks,

wackor
Image

Jag skulle också gärna vilja veta var man hittar en sådan (och vad i helskotta det är för något... Är det för foto/ljussättning kanske?)? Min google-fu hittade en jäkla massa armar för TV-apparater, mikroskop och ipads, men inget i den där klassen. Ser grymt användbar ut.

chrobin

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by chrobin » 31 Jul 2011 15:37

Det är en Magic arm från Manfrotto.

User avatar
Martin Lang
Posts: 238
Joined: 08 Feb 2010 23:07
Location: MALMØ
Contact:

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by Martin Lang » 31 Jul 2011 16:39

Ett tips är att köpa en med lås som är justerbart istället. Finns två varianter. Den andra är mycket lättar att justera då den inte släpper all kraft direkt som denna.
http://www.mock.se / http://www.langfilm.se" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by Naugas » 31 Jul 2011 17:40

Öhhumm... alltså där det är glid och friktionslåsning? Har armen ovan någon form av tandlåsning eller? Länka gärna till något du/ni tycker är bra, det skulle uppskattas! (Hoppas en viss form av trådnedlusning tolereras...)

Måste också ge min uppskattning för den här tråden igen, den är en verklig inspirationskälla! Så jäkla kul! Den här cykeln slår an hos mig personligen ändå mer än tex Paragonen faktiskt. Håller själv på och söker gassvetsutrustning nu, har tillgång till det på jobbet, men vill ha något eget. Sedan ska väl jag också kunna posta någon byggtråd här, förhoppningsvis... :)

pontan
Posts: 48
Joined: 13 Sep 2010 08:26

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by pontan » 31 Jul 2011 21:19

chrobin wrote:Det är en Magic arm från Manfrotto.
Närmare bestämt en sån här:http://www.bostroms.nu/manfrotto-magic- ... c-459.aspx


med två sådana här:http://www.bostroms.nu/manfrotto-super- ... c-459.aspx


Hur användbart som helst!

chrobin

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by chrobin » 05 Oct 2011 22:42

En liten update.
Har skaffat nya pedaler utan korgar. Har ju frambroms så det funkar kanon utan korgar.
Så nu behöver jag inte bry mig i vilka skor jag ska ha.

Image

Image

Bas
Posts: 27
Joined: 04 Oct 2011 17:20
Location: Eslöv

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by Bas » 06 Oct 2011 01:51

Grymt bygge! E lite avis på dina bygg skillz. Stort Congratz!

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Pakethållaren

Post by merkur » 01 May 2012 17:15

Jag har fått tag i en bugatti-ram som är ganska grovt tillyxad så den väger rätt rejält.
Min tanke är att göra en porteur-liknande cykel av den.

Men jag undrar hur det är att cykla med en sådan pakethållare som följer med styrningen när den är tungt lastad, jag antar att man använder den modellen för att annars pallar inte framgaffeln med? Eller har jag fel?

Om man skulle använda en sån modell som sitter i ramen som på en postcykel så kanske det blir för hög belastning på gaffeln och styrlagret?

Det är kanske även lämpligt att man byter ut lagerkulorna till "lösa lager" iaf i den nedre lagerbanan så fler kulor får ta påfrestningen? det lagret jag har nu har sådana som sitter i en ring, kanske tio stycken per lagerbana bara.

Tack för en grym tråd, helt makalöst, fattar inte att det blev rakt i ramen och allt..
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by Naugas » 01 May 2012 19:39

För att det ska bli optimalt att cykla med last fram bör du böja om framgaffeln och ändra dess försprång så du får ett värde för cykelns "trail" på ca. 40 mm, eller något mindre. Men det funkar utan att du gör något alls också, "vet" du inte att du klarar det, så ge dig inte på framgaffeln. Det är bara skruva fast en pakethållare och cykla...!

En pakethållare som "följer med" upplever jag som betydligt smidigare och mer lättcyklat än en typ postcykel faktiskt. En cykel med pakethållare som sitter fast i ramen är mer lättlastad och hanterbar när det gäller större, tyngre och otympligare saker, främst därför att pakethållaren håller sig still medan man lastar och surrar sakerna. Förutsatt att man har ett bra stöd vill säga. Styrlagret behöver du inte bekymra dig om, det är viktigare att det är rätt justerat än att det får några kulor till, även om det absolut inte skadar.


edit: Fråga gärna vidare i mekforumet t.ex., det verkar onödigt att lusa ner den här tråden.
Last edited by Naugas on 03 May 2012 16:36, edited 1 time in total.

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by merkur » 01 May 2012 20:08

Naugas wrote:För att det ska bli optimalt att cykla med last fram bör du böja om framgaffeln och ändra dess försprång så du får ett värde för cykelns "trail" på ca. 40 mm, eller något mindre. Men det funkar utan att du gör något alls också, "vet" du inte att du klarar det, så ge dig inte på framgaffeln. Det är bara skruva fast en pakethållare och cykla...!

Styrlagret behöver du inte bekymra dig om, det är viktigare att det är rätt justerat än att det får några kulor till, även om det absolut inte skadar.
Ok, bra svar, jag har en ganska ordentlig rake på den här gaffeln, den är utvändigt smal men godset verkar redigt tjockt.
Min oro är väl lite åt hållet att gaffeln ska duka under och böjas likt en båge uppåt när man minst anar det, men de kanske tål mer än man tror, cykeln ser ju ut som en racer men väger bly så det är inga tunnväggiga rör.
Postar i mekforumet istället.
Tack för hjälpen.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by Jonatan F » 01 May 2012 20:15

Min erfarenhet som tidningsbud säger mig dock att sådana som följer med och som sitter på felaktiga framgafflar kan bli väldigt tung-styrda!

Edit: nej jag har ingen koll på vilken trail jag haft
Last edited by Jonatan F on 03 May 2012 05:27, edited 1 time in total.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Re: Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!

Post by TalliDan » 02 May 2012 23:26

Naugas wrote:... så du får ett värde för cykelns "trail" på ca. 40 mm, eller något mindre ... Det är bara skruva fast en pakethållare och cykla...!
Jag skulle tippa på att det är en "hurtbullecykel" eller liknande och de har nog bortåt 40mm försprång från början. De har ju aldrig varit byggda för att vara kvicka i styrningen... Så jag gillar sista delen av meningen bäst :)

Lycka till
...

Post Reply