Byggtråd: Fransk Porteur ÄNTLIGEN KLAR!
- viggowimnell
- Posts: 260
- Joined: 20 Mar 2009 15:54
- Location: Göteborg
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
Fasiken vilket grymt bygge och roligt att det är kontinuerligt uppdaterat!
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
Bam!
Nu är det bara massor kvar att göra!
Ärrad för livet
Bågfilen gick in 10mm i fingret.
Tog typ en vecka innan jag vågade titta. Höll på att svimma varje gång jag skulle lägga om bandaget. Men nu efter ca två veckor ser det riktigt fint ut.
Nu är det bara massor kvar att göra!
Ärrad för livet
Bågfilen gick in 10mm i fingret.
Tog typ en vecka innan jag vågade titta. Höll på att svimma varje gång jag skulle lägga om bandaget. Men nu efter ca två veckor ser det riktigt fint ut.
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
Bra där, det ska synas att man har jobbat. Några ärr på fingrarna hör till.chrobin wrote:Bam!
[img]Skinnflik[/img]
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
Chrobin, hur va helgen??
/Fredde
/Fredde
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
Lite lugnt på lödningsfronten nu. Gasen tog slut och imorron ska nytt lod och fluss inköpas. Men igår kom ett paket på posten.
En frimärkssamling med ett Renak nav i med galet hög fläns! Inköpt här på forumet, tack christofer.
Det här navet ska tre kors ekras till en rigida 650B fälg. Kommer kunna köra över minor med det här hjulet.
återkommer med mer lödning och hjulbygge....
En frimärkssamling med ett Renak nav i med galet hög fläns! Inköpt här på forumet, tack christofer.
Det här navet ska tre kors ekras till en rigida 650B fälg. Kommer kunna köra över minor med det här hjulet.
återkommer med mer lödning och hjulbygge....
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
har du nån koll på hur pass bred låga/munstycke på brännaren man måste ha för tillräckligt resultat?
funderar på en sån här nämligen:
http://www.cfh-gmbh.de/content1.asp?are ... 64#picture" onclick="window.open(this.href);return false;
funderar på en sån här nämligen:
http://www.cfh-gmbh.de/content1.asp?are ... 64#picture" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
jp wrote:har du nån koll på hur pass bred låga/munstycke på brännaren man måste ha för tillräckligt resultat?
funderar på en sån här nämligen:
http://www.cfh-gmbh.de/content1.asp?are ... 64#picture" onclick="window.open(this.href);return false;
den här killen kör med typ en sån där
" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
Fick ett paket på posten idag.
Det innehöll det bästa från två världar.
Engelsk nav växlad ingenjörskonst + läcker street credd fixie
Det innehöll det bästa från två världar.
Engelsk nav växlad ingenjörskonst + läcker street credd fixie
-
- Posts: 29
- Joined: 16 Feb 2009 12:02
- Location: Kungshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
Jag vill inte göra dig ledsen men Sturmey Archer är taiwanesiskt numer.chrobin wrote:Fick ett paket på posten idag.
Det innehöll det bästa från två världar.
Engelsk nav växlad ingenjörskonst + läcker street credd fixie
Det engelska Sturmey Archer ASC 3 hade direktdriv på högsta växeln, mittenväxeln reducerade 10% och lägsta 25%.
Det nya Taiwanesiska Sturmey Archer S3X har direktdriv på högsta, 25% reduktion på mitten och 37,5% på lägsta.
Jag tycker ändå det är ball trots att det inte är engelskt längre.
_________________________________________
Det finns inget dåligt väder
Det finns inget dåligt väder
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
ja vet ja vet. De är super trist men vad ska man göra. Vi får leva på att det var britterna som kom på fanskapet.Sunkmaster2000 wrote:Jag vill inte göra dig ledsen men Sturmey Archer är taiwanesiskt numer.chrobin wrote:Fick ett paket på posten idag.
Det innehöll det bästa från två världar.
Engelsk nav växlad ingenjörskonst + läcker street credd fixie
[img]taiwan%20navet[/img]
Det engelska Sturmey Archer ASC 3 hade direktdriv på högsta växeln, mittenväxeln reducerade 10% och lägsta 25%.
Det nya Taiwanesiska Sturmey Archer S3X har direktdriv på högsta, 25% reduktion på mitten och 37,5% på lägsta.
Jag tycker ändå det är ball trots att det inte är engelskt längre.
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
Vad får man pröjsa för ett S3X? och var kan man hitta det?
/Mange
/Mange
-
- Posts: 29
- Joined: 16 Feb 2009 12:02
- Location: Kungshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
Jag har inte koll på pris men veloform i Göteborg har det.nr83 wrote:Vad får man pröjsa för ett S3X? och var kan man hitta det?
/Mange
_________________________________________
Det finns inget dåligt väder
Det finns inget dåligt väder
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
Hela kalaset inkl allt (reglage, litet hjul för vajer som sätts på ramen, drev, vajer, vajerhölje och frakt) gick det på ganska precis 2000:-.nr83 wrote:Vad får man pröjsa för ett S3X? och var kan man hitta det?
/Mange
Jag köpte mitt från Veloform.
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
I väntan på mer lödning blev det hjulbygge idag.
Först mäta. Sen hitta en bra ekerkalkulator på nätet.
Ska köra klassisk tre kors. Ska då ha 266,8 ekrar.
Nav, fälg, ekrar och nipplar. Ekrarna och nipplarna köptes hos Gefert på Cykel labbet.
Man kan tycka vad man vill om den mannen men han har ett bra utbud av ekrar i udda längder. Ett set med ekrar och nipplar går på ca 185:- inkl rabatt.
Uppekrat. Tog typ 10-15min
I brist på ett riktställ så blev till att improvisera.
kontrollera att det är centrerat (var självklar perfekt centrerat)
hepp!
Det här var ett lätt hjul att bygga. Stadig fälg som var lätt att få rak.
Ett litet trix jag gillar är att smörja gängorna med linolja. När linoljan är "blöt" smörjer den men när den torkar fungerar den som klister.
Först mäta. Sen hitta en bra ekerkalkulator på nätet.
Ska köra klassisk tre kors. Ska då ha 266,8 ekrar.
Nav, fälg, ekrar och nipplar. Ekrarna och nipplarna köptes hos Gefert på Cykel labbet.
Man kan tycka vad man vill om den mannen men han har ett bra utbud av ekrar i udda längder. Ett set med ekrar och nipplar går på ca 185:- inkl rabatt.
Uppekrat. Tog typ 10-15min
I brist på ett riktställ så blev till att improvisera.
kontrollera att det är centrerat (var självklar perfekt centrerat)
hepp!
Det här var ett lätt hjul att bygga. Stadig fälg som var lätt att få rak.
Ett litet trix jag gillar är att smörja gängorna med linolja. När linoljan är "blöt" smörjer den men när den torkar fungerar den som klister.
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
Oh, du sprider inspiration Chrobin! Nästa hjul ska jag bygga själv, helt klart!
Redig högprofil på de där naven asså, men det är 650C-hjul va?
Ser redan fram emot nästa uppdatering.
Redig högprofil på de där naven asså, men det är 650C-hjul va?
Ser redan fram emot nästa uppdatering.
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
Linolja på ekergängorna är ett mycket härligt litet knep! Ett annat trick för den utan riktställ är lagom avknipsade buntband runt gaffelbenen som centeringsverktyg. Men skiftnyckel är klart mer hardcore!
Tack för en fantastiskt härlig tråd förresten.
Tack för en fantastiskt härlig tråd förresten.
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
Jäpp..Blir tyvärr väldigt insprerad...
- 48/16 magnus
- Posts: 1490
- Joined: 26 Apr 2008 12:40
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
Trevlig och pedagogisk tråd chrobin, du skulle kunna ha en framtid som läroboksförfattare.
Jag har ju dessutom fått bonus varianten med kontinueliga rapporter via telefon.
Väldigt bra val av cykeltyp, Jag har just nu fem hojar med framlastare.
Det brukar ju pratas om "lifestyle" i samband med fixedgear, men jag tycker en bra väska eller en stadig pakethållare är mycket mer livsstil eftersom hojen blir mer anvädbar om man får med sig mat, skrot, ungar och ett flak med öl då,
plus att du får extra 400 mil/år i benen på köpet.
Jag byggde den här pakethållaren som jag först hade på en stark touringram (motobecane grand touring) tills överröret gick av på den. Nu sitter den på en ännu bitigare miyata 1000. Vi se hur det går med den. Jag förstår nu varför det är dubbla överrör på vissa packcyklar. Jag kan rekommendera att löda på många öglor fär att fästa lasten i.
Intressanta nav både bak och fram.
Om jag fick önska mig nav (men slapp betala) till en Porteur skulle det nog bli
http://www.sjscycles.co.uk/product-Rohl ... -11252.htm" onclick="window.open(this.href);return false; bak och http://www.sjscycles.co.uk/product-Schm ... -18992.htm" onclick="window.open(this.href);return false; fram.
/M
Jag har ju dessutom fått bonus varianten med kontinueliga rapporter via telefon.
Väldigt bra val av cykeltyp, Jag har just nu fem hojar med framlastare.
Det brukar ju pratas om "lifestyle" i samband med fixedgear, men jag tycker en bra väska eller en stadig pakethållare är mycket mer livsstil eftersom hojen blir mer anvädbar om man får med sig mat, skrot, ungar och ett flak med öl då,
plus att du får extra 400 mil/år i benen på köpet.
Jag byggde den här pakethållaren som jag först hade på en stark touringram (motobecane grand touring) tills överröret gick av på den. Nu sitter den på en ännu bitigare miyata 1000. Vi se hur det går med den. Jag förstår nu varför det är dubbla överrör på vissa packcyklar. Jag kan rekommendera att löda på många öglor fär att fästa lasten i.
Intressanta nav både bak och fram.
Om jag fick önska mig nav (men slapp betala) till en Porteur skulle det nog bli
http://www.sjscycles.co.uk/product-Rohl ... -11252.htm" onclick="window.open(this.href);return false; bak och http://www.sjscycles.co.uk/product-Schm ... -18992.htm" onclick="window.open(this.href);return false; fram.
/M
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
Första skissen på headbadgen.
Zephurus är västanvindens gud i den Grekisk mytologin (därför blåser gubben,guden...)
Headbadgen ska fotoetsas ut i mässingsplåt.
Zephurus är västanvindens gud i den Grekisk mytologin (därför blåser gubben,guden...)
Headbadgen ska fotoetsas ut i mässingsplåt.
Re: Byggtråd: Fransk Porteur
Hur många händer måste man han för att montera ett sådant där riktarrangemang?chrobin wrote:
I brist på ett riktställ så blev till att improvisera.
Följer tråden med stora ögon. Fantastiskt projekt.