I den här tråden kommer ni kunna följa byggandet av min porteur cykel.
Det hela började med att jag för några år sen upptäckte jag franska cyklar från 40-talet och framåt. Jag blev helt såld och renoverade en M.Garin från mitten av 50-talet. viewtopic.php?f=1&t=2&start=1940" onclick="window.open(this.href);return false;
Ända sen jag började intressera mig för franska cyklar så har den heliga graalen varit en Porteur cykel av den typen som tidnings buden använnde. Riktiga bruks cyklar gjorda för hårda tag i stadsmiljö men med en finess och stil som saknar motstycket.
Dom här cyklarna är svåra att få tag på och om man hittar nån så är det näst intill omöjligt att få den hit skickad. Så jag beslöt mig för att bygga en egen från grunden.
Jag beställde en rörsatts från http://www.framebuilding.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det blev en enkel nybörjar satts. Kalaset gick på ca 1600:-
Måtten tar jag mer eller mindre rakt av från M.Garinen
Sen har jag samlat på mig div delar under året. Mesta från franska ebayen.
Nu kommer jag inte vara så ortodox att allt måste vara franskt, jag är mest ute efter stilen. Tanken är även att köra med tre växlade fixed navet SX3
här är en liten spec på delar jag fått hitills:
Styre: Nitto promenad
Fälgar: Rigida 650B alu fälg (584mm gammalt franskt mått såklart)
Broms: MAFAC cantisar
Bromshandtag: CLB invers
styrstam: ITM
Kedjeskydd: Velo Orange
Då börjar vi med lite bilder:
förebilden

Byggsats delux

kapande och inpassande av rör. Jag kapar alla rör för hand med en bågfil sen filar jag det sista.

Enkla men fina muffar

nästa steg blir att börja gaffelbenen!
to be continued.....