Bike Thief Justice

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Re: Bike Thief Justice

Post by Jonas414 » 10 Sep 2009 11:30

Lysergide wrote:Förlåt, 3 personer, med utlänsk bakgrund.
Jag ser inte ordet 'blatte' som något negativt laddat.
Fast det gör jag, efter att blivit kallad det alldeles för mycket....enough said!

Puss, kram och kärlek! :D

Lysergide
Posts: 36
Joined: 16 Aug 2009 17:13

Re: Bike Thief Justice

Post by Lysergide » 10 Sep 2009 11:40

Kärlek är bra! :D
Borde finnas mer av den varan hos samtliga!

User avatar
cactuz
Posts: 91
Joined: 18 Oct 2008 15:18
Location: GBG

Re: Bike Thief Justice

Post by cactuz » 10 Sep 2009 11:48

Lysergide wrote:Kärlek är bra! :D
Borde finnas mer av den varan hos samtliga!
Ja de borde inte ha spöat cykeltjuven. Våld föder våld.
Istället skulle de ha kramat honom, en stor gruppkram.

User avatar
Sur
Posts: 205
Joined: 25 Jun 2008 15:52

Re: Bike Thief Justice

Post by Sur » 10 Sep 2009 11:53

Jonas.F wrote:Det är ju lätt att vara klok och moralkaka tills man själv kommer på en tjuv som försöker sno ens egen cykel.
Visst är det så. Men har man ändå så pass mycket kontroll över sig själv och situationen att man drar mobilen och börjar filma så kanske man inte befinner sig i "stridens hetta". Med det menar jag att man borde hinna tänka ett steg längre. Typ ge sig och inse att knäckta näsben nog hjälpt föga i historien mot cykeltjuvar...

Flera peppade hannar i flock mot en osugen stackare påminner mig bara om situationer gone wrong snarare än "rättvisa". Tur att folk omkring hade stake att fråga vad de pysslar med. Kanske var det det som behövdes för att inget av flockdjuren skulle hoppa på hans huvud...
Hardy - Bruce and Walker

zodah
Posts: 32
Joined: 11 Jan 2009 11:13
Location: Sthlm

Re: Bike Thief Justice

Post by zodah » 10 Sep 2009 11:58

Moralens väktare rider högt här på sina fina hästar. Och då vill jag med det även säga att det var lite obehagligt att se dem gå på den där tjuven på det sätt de gjorde. Och inte heller rätt.
Men ni hade gjort precis samma sak, tro inget annat. Att hävda ngt annat är inget annat än skenheligt.

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Re: Bike Thief Justice

Post by kaffeaffe » 10 Sep 2009 12:00

cactuz wrote:
Lysergide wrote:Kärlek är bra! :D
Borde finnas mer av den varan hos samtliga!
Ja de borde inte ha spöat cykeltjuven. Våld föder våld.
Istället skulle de ha kramat honom, en stor gruppkram.
Ja, de borde ha hållit fast tjuven med hjälp av en mycket bestämd men kärleksfull gruppkram tills polisen kom. Nu efterlyser jag första videon där några tar fast cykeltjuvar med "gruppkramstaktik".
http://affesmiddag.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Bike Thief Justice

Post by Batman » 10 Sep 2009 12:13

Jag tror på den att skulle ni gå och kärlekskrama en tjuv hade ni antagligen fått på näsan själv...
WarHeadCouriers

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Re: Bike Thief Justice

Post by dtb » 10 Sep 2009 12:54

zodah skrev:
"Moralens väktare rider högt här på sina fina hästar. Och då vill jag med det även säga att det var lite obehagligt att se dem gå på den där tjuven på det sätt de gjorde. Och inte heller rätt.
Men ni hade gjort precis samma sak, tro inget annat. Att hävda ngt annat är inget annat än skenheligt."

hoppas verkligen att du inte e seriös med att du tror att vi andra här på forumet hade gjort precis samma sak. om du är det så blir jag nyfiken på hur din verklighet ser ut.

skulle personligen inte gå på någon som attakerade mig. skulle gå därifrån istället vilket jag även gjort vid ett flertal tillfällen. tycker det är effektivare. skulle personligen inte må särskillt bra av att slå någon på käften.

förstår inte hur man ens kan ta det så personligt, att någon försöker stjäla en pryl från en, att man behöver misshandla den personen. det räcker väl med att upplysa om att man är ägare till cykeln och ställa tjuven mot väggen med hjälp av ord. tror nog att de flesta cykeltjuvar skulle gå iväg i skam och lite rädsla av något sådant.

tänk om alla gick och misshandlade någon som de på något vis kännt sig oförrättad av.

tänk inna ni skriver för fasen. det är ju bland annat här som verkligheten konstrueras

User avatar
Sur
Posts: 205
Joined: 25 Jun 2008 15:52

Re: Bike Thief Justice

Post by Sur » 10 Sep 2009 12:59

zodah wrote:Men ni hade gjort precis samma sak, tro inget annat. Att hävda ngt annat är inget annat än skenheligt.
Föga troligt... Vem vill dra på sig en så onödig misshandel och sedan kanske behöva betala förövaren/offret en summa som lätt kan överstiga cykelvärdet i form av skadestånd?

Näe, misshandel inför mobilkamera är bland det lägsta. Får kväljningar bara jag tänker på det. Double Jam coola killar o.s.v...
Hardy - Bruce and Walker

Prince of the rodeo
Posts: 666
Joined: 24 Jun 2008 01:53

Re: Bike Thief Justice

Post by Prince of the rodeo » 10 Sep 2009 13:51

Är splittrad i frågan. Bland annat om snubben han snackar om blir helt galen ibland så borde han kanske tagit det själv istället för att få med sig en till och börja gå loss men allvarligt? Skulle inte nån här bli såpass upprörd att man ev kan va tvungen att ta tillbaka cyklen med en gnutta kraft?Finns ju en hel uppsjö med dyra/uberdyra hojjar här, inte det minsta brinnande adrenalinkänsla när man märker " shit, där håller min hoj som jag älskar och har letat dyrt efter,importerat delar osv. att bli snodd" ? Och nej, jag förespråkar inte våld/misshandel och jag vet hur det känns att åka på däng i numerärt underläge, fick snoken knäckt och en omild behandling som kunde gått bra mycket värre. Men att tex försöka vara förståndig och prata med t.ex tjacklars som är exbodybuilder som ser en dyr hoj när han är tokhög att knycka och sälja för att få sig lite knarre då kan man nog behöva lite hjälp när han han blir skogstokig..

Men våld föder våld så är det..

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Re: Bike Thief Justice

Post by vigorelli » 10 Sep 2009 14:32

Inte okej:

1. Misshandel.
2. Filma en misshandel som man själv är delaktig i.
3. Lägga upp den på nätet.

Okej:

1. Filma brottet.
2. Knuffa/slå bort snubben i fråga och slänga en jävla massa fula ord efter honom.

Men å andra sidan. Stjäla en cykel är inte okej.

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Re: Bike Thief Justice

Post by Nibbe » 10 Sep 2009 15:33

U-lock justice är bättre
Image
än att
Image

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Re: Bike Thief Justice

Post by gerry » 10 Sep 2009 16:10

Vilka jävla sopor. Man ser ju att killen är helt livrädd, hade fan räckt med att puttat och skrikit på honom men att börja svinga är ju helt onödigt. Jävla hipsters som ska leka allan ballan.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Bike Thief Justice

Post by klasolsson » 10 Sep 2009 16:51

Sparka på någon som ligger, cykeltjuv eller ej, är så fel som det kan bli.

Idioter på steroider. Bu!

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Re: Bike Thief Justice

Post by limitedlizard » 10 Sep 2009 17:35

Misshandel är ju inte så bra men frågan är eg. vad man ska göra för att tycka dit tjyven?!

Ska man hålla fast honom till polisen kommer det ju knappast leda någonstans. Åker polisen ens ut så gissar jag att det enda som kommer att hända är att tjyven får en tillrättavisning, det kommer ju knappast leda till åtal.

Ska man agera som de flesta här säger att de skulle gjort kan man ju lika gärna knacka honom på axeln och be honom sluta borra i ditt lås! :roll:

knege
Posts: 49
Joined: 25 Jan 2009 17:46
Location: Göteborg

Re: Bike Thief Justice

Post by knege » 10 Sep 2009 18:11

David_gbg wrote:Misshandel är ju inte så bra men frågan är eg. vad man ska göra för att tycka dit tjyven?!

Ska man hålla fast honom till polisen kommer det ju knappast leda någonstans. Åker polisen ens ut så gissar jag att det enda som kommer att hända är att tjyven får en tillrättavisning, det kommer ju knappast leda till åtal.

Ska man agera som de flesta här säger att de skulle gjort kan man ju lika gärna knacka honom på axeln och be honom sluta borra i ditt lås! :roll:
Klart att det är en knepig situation men det är ju konstigt att ta saken i egna händer och misshandla honom bara för att brottet är för fisit för att leda till åtal. Jag hade nog knuffat bort honom och skrikit som en vilde, lovar att de flesta tjuvar sticker som ett spjut då..

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Bike Thief Justice

Post by boon » 10 Sep 2009 20:05

En käftsmäll räcker...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Bike Thief Justice

Post by kakan » 10 Sep 2009 21:32

Jag kan hålla med att våld är sjukt dumt. det är fan sjukt jobbigt att få stryk. Filmen i fråga som ska utspela sig efter ett tag av misshandeln visa på en stor brist av mänsklighet då killen på filmen ser helt livrädd ut. skulle nog gissa att han kan ha var lite mera kaxig i början. Så Filmvåldet som starta denna tråd är sjuk.

En sak bara.
Alla som har fått sin cykel eller något annat stulet och polisanmält detta vet hur mycket polisen bryr sig om din cykel som i deras ögon inte ens är laglig att cykla på.

Så vad hade du verkligen gjort när du ser ett socialtavfall förstöra något du gärna skulle ha i sängen. Något som du kan spendera nästa hur mycket tid, kärlek och pengar på.


Min fråga är: Vad skulle du göra.

Jag personligen skulle inte slå ihjäl någon över min cykel men jag skulle fan bli tokig och känga till den jäveln, men kakan låten mer än han bits.

(sorry för alla felstavningar.)
Tackar
_Kakan

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Re: Bike Thief Justice

Post by Jonas.F » 10 Sep 2009 21:34

boon wrote:En käftsmäll räcker...
..och cash till ett nytt lås.
We are 138

Pomperipossa
Posts: 35
Joined: 28 Feb 2009 13:55
Location: Lund

Re: Bike Thief Justice

Post by Pomperipossa » 10 Sep 2009 21:37

Det där var väl inte så farligt, man behöver ju bara gå ut en helg kväll i vilken lite större stad som helst för att unga herrar som pucklar på varandra för något betydligt oviktigare än en cykel :P

Dessutom hade man kunnat stå och hålla fast killen i flera veckor, i alla fall här hemma i Sverige. De flesta poliser har varken tid eller lust att rycka ut och skriva rapporter för en cykel, även (eller än mindre) om det är en fixie :wink:

Så ge de som inte kan skilja på mitt och ditt nåra rejäla smällar innan dom drar vidare till nästa offer.

Post Reply