Road rage

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Road rage

Post by bruse » 19 Oct 2011 19:12

Cyklar du utan ljus när det är mörkt får du skylla dig själv.

Medokin
Posts: 102
Joined: 03 Jul 2011 14:20
Location: Falun

Re: Road rage

Post by Medokin » 19 Oct 2011 19:20

bruse wrote:Cyklar du utan ljus när det är mörkt får du skylla dig själv.
Mörkt var det inte, snarare påväg att bli mörkt, tidigt på kvällen sådär.
Dessutom var gatan väl belyst, så jag tänker inte skylla mig själv för det.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Road rage

Post by Eskiboi » 19 Oct 2011 19:27

Medokin wrote:Mörkt var det inte, snarare påväg att bli mörkt, tidigt på kvällen sådär. Dessutom var gatan väl belyst, så jag tänker inte skylla mig själv för det.
Men gatubelysningen är väl inte på om det inte är mörkt ute? :roll:
The concept of time has been revised and improved...

Medokin
Posts: 102
Joined: 03 Jul 2011 14:20
Location: Falun

Re: Road rage

Post by Medokin » 19 Oct 2011 19:30

Eskiboi wrote:
Medokin wrote:Mörkt var det inte, snarare påväg att bli mörkt, tidigt på kvällen sådär. Dessutom var gatan väl belyst, så jag tänker inte skylla mig själv för det.
Men gatubelysningen är väl inte på om det inte är mörkt ute? :roll:
Gatubelysning går väll igång efter en viss tid, inte beroende på hur mörkt det är?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 19 Oct 2011 19:36

skojar du, klart den går på hur mörkt det är. och upplyst hjälper inte, alla som tror det borde köra bil oftare. ta en körlektion om du inte har kk. lärorikt. men du kan fortfarande få ut försäkringspengar så länge du inte agerat uppenbart vårdslöst och i princip krockat med flit.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Road rage

Post by RZ-1 » 19 Oct 2011 19:38

Öh... näe. Det sitter ljussensorer (ett rör/hål) på vissa elskåp. Där lyser man in med en ficklampa när man är runt 11 år och ska göra dumheter. Iaf i södra dalarna på 80-talet.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 19 Oct 2011 19:45

norra dalarna med. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Medokin
Posts: 102
Joined: 03 Jul 2011 14:20
Location: Falun

Re: Road rage

Post by Medokin » 19 Oct 2011 19:48

abacaxi wrote:skojar du, klart den går på hur mörkt det är. och upplyst hjälper inte, alla som tror det borde köra bil oftare. ta en körlektion om du inte har kk. lärorikt. men du kan fortfarande få ut försäkringspengar så länge du inte agerat uppenbart vårdslöst och i princip krockat med flit.
RZ-1 wrote:Öh... näe. Det sitter ljussensorer (ett rör/hål) på vissa elskåp. Där lyser man in med en ficklampa när man är runt 11 år och ska göra dumheter. Iaf i södra dalarna på 80-talet.
Då har man lärt sig nått nytt.
Vi krockade aldrig, är mest irriterad på punkteringen bara.
Jag brukar alltid ha lysena på när det är mörkt, men jag tyckte inte det var mörkt nog för att sätta på de, blir att göra det framöver.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Road rage

Post by RZ-1 » 19 Oct 2011 20:08

Gört, man syns verkligen rätt dåligt inifrån en bil när det skymmer/är mörkt. Sen kör många bilister tyvärr ganska oaktsamt också. Brukar själv försöka köra på cykelväg/trottoar när jag har glömt lysena. Inte lagligt det heller, men jag har hellre uppsikt över gående framåt än motorfordon bakifrån :)

abacaxi: Minsann, jag tänkte väl att du hade en stilig brytning ;)

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Road rage

Post by ana » 19 Oct 2011 20:46


Calles
Posts: 53
Joined: 28 May 2011 14:08
Location: Sthlm

Re: Road rage

Post by Calles » 20 Oct 2011 09:17

måns wrote:Fråga: Har jag väjningsplikt där?
Ja, cyklist på överfart har bara företräde om de redan har kommit ut på överfarten. Är de inte på överfarten har bilen företräde. Eller så var det iallafall när jag tog körkort för 4 år sedan.

Problemet med att ge cyklister företräde i en sån situation är att man inte hinner se dem då de ofta kommer i sån fart. Kan bli problem även med gående som helt plötsligt far ut bakom en felparkerad skåpbil.

Jag kan inte låta bli att undra hur många som har körkort här inne eg. Inte specifikt riktat mot dig men det känns som att det ofta saknas förståelse åt båda hållen. Jag stannar t.ex. ofta för att släppa förbi bilar vid ett övergångsställe om det är mkt folk som går och svårt för bilarna att komma förbi, den hänsynen verkar saknas hos otroligt många. Precis som att när jag ska svänga in till preem på kungsholmen så kollar jag om det är någon cyklist på väg över cykelöverfarten, så de inte behöver nita, trots att jag eg. har företräde sålänge de inte är överfarten. Det är dumt att hålla stenhårt på sin "rätt", kan göra ont!

Lyckligtvis kan jag inte bidra med några road rage historier. Har tvingats nita en gång på MC då en tant körde ut mitt framför mig, hon upptäckte mig halvvägs ut i gatan och då jag i princip stod stilla så kunde jag rulla förbi låångsamt och skaka på huvudet åt kärringen...

Thomas Gervard
Posts: 64
Joined: 15 Nov 2009 21:11
Location: Malmö

Re: Road rage

Post by Thomas Gervard » 27 Oct 2011 18:40

^ Just det där med att svänga och korsa en cykelbana/överfart verkar lite luddigt. Generellt har du ju vävjningsplikt gentemot korsande trafik på vägen du svänger in på, men jag vet att det var lite oklarheter kring ett sådant ställte på möllan, där skyltningen ställde den regeln ur spel. Skall kolla upp det lite närmare.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Gustav » 27 Oct 2011 18:56

måns wrote: Fråga: Har jag väjningsplikt där?
Thomas Gervard wrote: korsa en cykelbana/överfart verkar lite luddigt
Jag trodde bilar hade väjningsplikt vid "sockerbitar". Huvudet i betongväggen; transportstyrelsens regler som Thomas, jag och även de själva tycker är luddiga: http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 7_utg6.pdf
Image

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Road rage

Post by Jonatan F » 27 Oct 2011 19:50

Orkar inte läsa igenom men du har alltid väjningsplikt mot bilarna som cyklist så länge inte de korsar din cykelbana. Alltså - du kör på en rak cykelbana och bilvägen korsar den. Måste även vara markerat i marken har jag för mig.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Gustav » 27 Oct 2011 19:55

Jonatan F wrote:Orkar inte läsa igenom men du har alltid väjningsplikt mot bilarna som cyklist så länge inte de korsar din cykelbana. Alltså - du kör på en rak cykelbana och bilvägen korsar den. Måste även vara markerat i marken har jag för mig.
Nja, inte riktigt så heller. Kolla sida 4-6.
Image

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Road rage

Post by måns » 30 Oct 2011 13:52

@Calles:

Det som gör det lite knepigt är att bilarna kör så förbannat fort vid just den avfarten, ibland tror man sig ha gott om tid att komma över och cyklar ut, och då låter det ju som att man har företräde iom. att man börjat korsa i god tid. Dock så är det väldigt få bilar som håller hastighetsbegränsningen som gäller där och då faller avståndsbedömningen lätt. Dessutom råkar man ibland ut för vänliga själar som faktiskt ser att man står och väntar och då släpper över en, så gråzonen ökar ytterligare.

Summa summarum(iallafall för mig): Aldrig chansa. Numera väntar jag alltid tills det blir en rejäl lucka alt. tills någon stannar för att släppa över. Inte värt att gambla för att tjäna 5-10 sek.

ps. jag har körkort sen ganska länge men man blir ju rostig med åren om det inte används så ofta.. ;)

//M

User avatar
Jultomten
Posts: 257
Joined: 09 Feb 2011 13:49
Location: Kungsholmen, Stockholm
Contact:

Re: Road rage

Post by Jultomten » 28 Nov 2012 16:16

Påkörd av ett taxisvin i gårkväll (lampor på). Körde i typ 15 km/h och kikar bak över axeln för att se om det är lugnt att flytta sig lite ut i körbanan för att akta sig för parkerade bilar när han kör om mig och svänger in framför. Vänder tillbaka huvudet och ser bakdelen av taxin precis framför mig på väg in och han lixom trycker ut mitt framhjul så jag välter. Jag far upp och kollar cykeln (så klart) samtidigt som jag drar mitt mini-krypto. När jag sedan är framme vid hans ruta har jag PRECIS lugnat mig så pass att jag låter bli att dra in den med låset. Skäller ut honom och cyklar därifrån.

Så, vad gör man i dessa situationer... drar hans bakruta istället och ber honom tillkalla polis om han inte är nöjd? Kände att det hade varit svårt att förklara hur jag på något vis flugit in i hans sidoruta, lås före...

Måste skaffa hjälmkamera.

/Micke
Image Image Image Image

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Road rage

Post by Eskiboi » 28 Nov 2012 16:36

Ja, att krossa en ruta är ju en bra lösning som säkert gör att han kommer tycka bättre om cyklister framöver. OBS! Ironi.
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Bratt » 28 Nov 2012 16:40

Eskiboi wrote:Ja, att krossa en ruta är ju en bra lösning som säkert gör att han kommer tycka bättre om cyklister framöver.
Nä nu får du ge dig Mathias! Våld föder bara våld.

Ingen skada på dig och ingen skada på cykeln... Kommer nog inte leda till mycket hos polisen. Men glöm inte bort att fotografera eventuella sår och skador i försäkringssyfte och göra en skadeanmälan.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Road rage

Post by Eskiboi » 28 Nov 2012 17:56

Bratt wrote:
Eskiboi wrote:OBS! Ironi.
Nä nu får du ge dig Mathias! Våld föder bara våld.
Vilket ord var det du inte förstod?
The concept of time has been revised and improved...

Post Reply