Road rage

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
JBrycki
Posts: 31
Joined: 30 Nov 2010 12:27
Location: Malmö

Re: Road rage

Post by JBrycki » 07 Jul 2011 09:26

Hehe... lite streetcred får hon för skägget. :lol:

/JB

kajli
Posts: 472
Joined: 23 Jul 2009 16:33
Location: STHLM

Re: Road rage

Post by kajli » 09 Jul 2011 14:21

jp wrote:Är det samma som den med nån som blev slagen med baksidan av yxan i magen eller är det två yxhistorier?
Det är två historier. Baksidan i magen är en kompis till mig, han var full och promenerade längs huddingevägen i flempan-trakten.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Road rage

Post by måns » 31 Aug 2011 16:49

Cyklar nerför västerbron mot fridhemsplan, helt dyblöt och kommer fram till det där gudsförgätna övergångsstället där cykelbanan viker av mot vänster och bilarna konstant kör jävligt fort över. Jag rullar fram lite försiktigt, ser att det kommer en audi som skulle kunna stanna, söker ögonkontakt, audin bränner rakt förbi. En bit bakom kommer en bil från Taxi Stockholm, som har gott om ytrymme kvar att sakta ner, han ser mig och jag tänker att det är lugnt att köra över. Rullar ut, han bränner på och tvingas nita för att jag inte ska flyga åt helvete. Jag kollar på honom och undrar vad fan han håller på med, uppbringar nån slags "men din lilla ******", reser handen och cyklar över.

Då ser taxichauffören sig manad att köra långsamt nerför backen bredvid, veva ner rutan och ropa "du ska vara glad att jag stannade", som den bästa ursäkt han kan komma på. Jag ropar tillbaka "det är ett övergångsställe om du missat det", han tjötar nåt tillbaka, jag ger tummen upp och cyklar vidare.

Fråga: Har jag väjningsplikt där?

Slutsats:

1. Fan vad jag HATAR det där övergångsstället, samma visa varje gång. Stan borde sätta upp rejäla gupp där för att få folk att sakta ner, den där tafatta skylten ett par meter innan räcker inte.

2. Taxichaufförer i allmänhet är idioter.

Ingen spektakulär road rage men ändå jävligt irriterande. Så, nu är jag en glad lax igen.
Last edited by måns on 31 Aug 2011 17:37, edited 1 time in total.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Road rage

Post by ArvidSvensson » 31 Aug 2011 17:07

^ cyklist på obevakad cykelöverfart, även direkt intill övergångställe, har alltid väjningsplikt för trafiken. Låter konstigt men så är det. Cyklisten måste alltså snällt vänta på en lucka medan bilarna dundrar förbi. Om cyklisten däremot går över med cykeln är det en annan femma.

Håller med om att just den där överfarten är skitläskig.

User avatar
boffe
Posts: 672
Joined: 11 Oct 2010 18:12
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by boffe » 31 Aug 2011 19:17

+1 eller säger man -1?

Jag hatar det övegångstället både till fots, på cykel och i bil.

b-man
Posts: 4
Joined: 15 Apr 2011 17:19
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by b-man » 31 Aug 2011 19:51

Jag har varit i samma sits och funderat exakt vad som gäller vid cykelöverfarter.
Hittade en broschyr från Transportstyrelsen som försöker förklara reglerna kring överfarterna:
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 7_utg6.pdf

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Nibbe » 31 Aug 2011 19:55

boffe wrote:+1 eller säger man -1?

Jag hatar det övegångstället både till fots, på cykel och i bil.
Kan inte mer än hålla med, cyklar där varje dag.
I My Honda
Flickr
Image

User avatar
Wooria
Posts: 847
Joined: 12 Jan 2011 12:22
Location: Malmoe city!

Re: Road rage

Post by Wooria » 20 Sep 2011 11:38

På väg till stan i Malmö stad blev jag på körd av en buss. Var tvungen att cykla på vägen eftersom det inte fanns någon cykelväg. Bussen ska in till en håll plats och jag ligger en bra bit före bussen men så klart sk han gasa före mig och tränga in mig in till kanten och jag blir klämd i slutet av bussen, tar av ena foten för att komma upp på gångbanan men blir klämd ännu mer och jag faller pladask ner på marken vid bussens bakhjul. Buss chauffören skiter i dom som ska hoppa på bussen och kör vidare till nästa hållplats. Slut resultat; Ont som f*n i min vänstra stortå, i det vänstra skulderbladet, krossad ipod... Lagom lack e man nu, missar alleycaten i köpenhamn och kan inte nyta låt eller stänga av min ipod.... Hur gör man om man ska anmäla skånetrafiken?
Extreme music for extreme people!

User avatar
Jonathan
Posts: 333
Joined: 29 Jan 2010 22:44
Location: Umeå

Re: Road rage

Post by Jonathan » 20 Sep 2011 11:45

Jag hatar den där manövern! Ingen cykelbana. bussfil är den filen som cyklarna ska köra i. Bussen ligger bakom en och ska gasa på lite extra, för at runda en till hållplatsen!

Tyvärr finns det inget att göra då bussen har företräde i ett sånt läge och man vänligt måste hoppa av hojjen eller möta busshjulens vrede!

Det där händer mig lite då och då vid hornstull påväg mot västerbron. Inte mycket att göra!

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Road rage

Post by snarkus » 20 Sep 2011 12:06

Wooria wrote:På väg till stan i Malmö stad blev jag på körd av en buss. Var tvungen att cykla på vägen eftersom det inte fanns någon cykelväg. Bussen ska in till en håll plats och jag ligger en bra bit före bussen men så klart sk han gasa före mig och tränga in mig in till kanten och jag blir klämd i slutet av bussen, tar av ena foten för att komma upp på gångbanan men blir klämd ännu mer och jag faller pladask ner på marken vid bussens bakhjul. Buss chauffören skiter i dom som ska hoppa på bussen och kör vidare till nästa hållplats. Slut resultat; Ont som f*n i min vänstra stortå, i det vänstra skulderbladet, krossad ipod... Lagom lack e man nu, missar alleycaten i köpenhamn och kan inte nyta låt eller stänga av min ipod.... Hur gör man om man ska anmäla skånetrafiken?
Har du koll på vilken tid, vilken linje, och vilken hållplats?
Ring Skånetrafiken och anmäl ärendet till dem. Ring polisen och anmäl ärendet, numret är 11414.

User avatar
Xorgproirl
Posts: 298
Joined: 10 Sep 2010 22:49
Location: 413 Gbg

Re: Road rage

Post by Xorgproirl » 20 Sep 2011 12:11

Jag har "dunka plööööt" en gång inne i stan. Det var på en relativt ny Mercedes och ägaren var förmodligen medlem i albanligan. Det såg jag dock inte förens efter jag hade dunkat te honom. Trodde han skulle döda mig...

Numera lyfter jag armen i en böjd vinkel och ber personen fara åt skogen. Det känns bättre än att riskera få buken uppslizead av en galen kriminell knarklangare i en Mercedes.
West Coast Ridaz #babfcgfta

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 20 Sep 2011 12:13

ajaj, som sagt har nog bussen företräde men anmäl så kanske du får ut nån sorts försäkringspengar, bussen ska nog stå för det även om du är vållande. jag brukar hålla ut ordentligt om det kommer en buss så den snällt får vänta, samma sak även med övriga bilar om det är en fil som svänger höger. det är eventuellt elakt av mig och när jag kör bil blir jag lack när andra gör det, och enligt den oskrivna fixielagen ska man kanske vara osynlig på vägen, men vad fan man måste ju överleva också.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Road rage

Post by Jonatan F » 20 Sep 2011 18:03

^ intressant, kanske värt att dra ut i vägen lite... själv pendlar jag 3mil varje dag på 70-väg. Problemet är att bilarna älskar att köra om i tvära svängar och krön. Jag kan bara drömma om vad som skulle hända om de skulle få möte mitt i kurvan - tror inte jag hade prioriterats som hinder i varje fall. Snarare hade jag väll räknats som godtagbar förlust för att rädda 740:n...
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Road rage

Post by carlhenrik » 20 Sep 2011 19:25

Jonathan wrote:Tyvärr finns det inget att göra då bussen har företräde i ett sånt läge och man vänligt måste hoppa av hojjen eller möta busshjulens vrede!
En buss kan väl rimligtvis inte ha företräde om man cyklar framför den? Har mycket svårt att tänka mig att man kan åberopa detta om man kör ifatt och på en cyklist. Tycker det låter som vårdslöshet i trafik och obehörigt avvikande från trafikolycksplats.

User avatar
Jonathan
Posts: 333
Joined: 29 Jan 2010 22:44
Location: Umeå

Re: Road rage

Post by Jonathan » 20 Sep 2011 21:42

Det är alltid en defenitionsfråga enligt chaffören tror jag, hurvida omkörningen är värd två sekunder.

Men hamnar man mellan trottoarkant och buss för att bussen kört om lite lätt så måste man väl ändå stanna och köra ut till vänster om bussen eller hoppa upp på trottoarekanten? Det känns som om linjetrafik har en massa makt i trafiken är det jag menar!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 20 Sep 2011 22:41

Jag menade om den hunnit om. Då får man nog snällt stanna även om det bara är med en meter. Samma med bilar som skyndar sig om för att hinna svänga höger, sen stannar de helt lagligt för gående mitt framför dig. Klart de inte får preja dig om du ligger på insidan. Om det var det hxn gjorde är det rätt säkert inte tillåtet.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
NOOB
Posts: 151
Joined: 03 Jul 2011 19:34

Re: Road rage

Post by NOOB » 21 Sep 2011 16:16

Wooria wrote:På väg till stan i Malmö stad blev jag på körd av en buss. Var tvungen att cykla på vägen eftersom det inte fanns någon cykelväg. Bussen ska in till en håll plats och jag ligger en bra bit före bussen men så klart sk han gasa före mig och tränga in mig in till kanten och jag blir klämd i slutet av bussen, tar av ena foten för att komma upp på gångbanan men blir klämd ännu mer och jag faller pladask ner på marken vid bussens bakhjul. Buss chauffören skiter i dom som ska hoppa på bussen och kör vidare till nästa hållplats. Slut resultat; Ont som f*n i min vänstra stortå, i det vänstra skulderbladet, krossad ipod... Lagom lack e man nu, missar alleycaten i köpenhamn och kan inte nyta låt eller stänga av min ipod.... Hur gör man om man ska anmäla skånetrafiken?
WTF!! Klart som fasen du ska anmäla! Var det ingen som såg det? Hur mår du nu?
Du kan anmäla skånetrafiken här och så håller jag med snarcus om att du borde anmäla t polisen oxå!
~~ P I S T A . M A L M O E ~~

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Nibbe » 21 Sep 2011 17:24

Prejad av en jäkla taxi vid fridhemsplan, helt oprovocerat, hann inte ta regnummer heller.
Tur att man har snabba reaktioner + plats att väja undan.
I My Honda
Flickr
Image

Medokin
Posts: 102
Joined: 03 Jul 2011 14:20
Location: Falun

Re: Road rage

Post by Medokin » 19 Oct 2011 17:16

Cyklade i vanlig takt på en väl belyst väg och ser att en bil på motsatt körriktning som ska svänga in på en parkering som ligger på min sida av vägen.

Tanten stannade inte ens innan hon svängde in, men hon hann stanna precis innan jag skulle kört in i bilen.

Jag hann som tur var svänga förbi och landade i en liten buske.
Ingen större skada förutom punktering i baddäcket och en uppriven byxbakficka + små skrapsår.

Hon klagade på att hon inte såg mig (jag hade inga lampor på) men på en belyst väg när det inte är mörkt ute, borde hon väll sett mig?

Jag antar att man inte kan göra nått åt det men jag tog reg nr. utifall att.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 19 Oct 2011 19:10

varför skulle det inte "gå att göra nåt"? bilar är ju trafikförsäkrade just för att betala dina byxor, ditt däck och din sveda och värk i såna fall. bara att skicka in anspråk till ditt eget försäkringsbolag skulle jag tro så dealar de med tantens.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply