Road rage

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Batman
Posts: 563
Joined: 04 Sep 2008 14:17
Location: Sthlm
Contact:

Re: Road rage

Post by Batman » 13 Sep 2009 17:21

Idag slank "kukhuvud" och 2 fuck you fingrar ur mig...

Använd blinkers så slipper jag vara så otrevlig...
WarHeadCouriers

Lysergide
Posts: 36
Joined: 16 Aug 2009 17:13

Re: Road rage

Post by Lysergide » 13 Sep 2009 17:50

svennelainen wrote:
Lysergide wrote:Blev senast igår prejad av en buss i höjd med jarlaplan
Det är J**LIGT effektivt att cykla ikapp (om det går) och fota turnumret på bussen med mobilen. Dra ikapp, stanna snett framför och plåta den lilla siffertavlan i vänstra hörnet innanför framrutan.
Det gör chaffisarna stört stressade. :D
Ska prova det nästa gång!

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Re: Road rage

Post by Jonas.F » 14 Sep 2009 17:09

Gjorde det dummaste på länge idag.

Drog iväg i morse förskyld som satan, trött som fan. Ligger på Sveavägen på väg mot solna. Ser mycket tidigt att det är trafik stockning i en korsning men jag orkade helt enkelt inte sakta ner och tänkte istället, det kommer säkert en lucka snart! men nä det kom ingen lucka så jag fick svänga in i motsatt körfält mellan bilarna i korsningen i tja 35 kanske, rusningstrafik dessutom fyfan va smalt det var! Slutade dock endast med en nästan rand i brallan ett tiotal tutningar och en mindre skön backspegelsmäll på armen. Doh!
We are 138

User avatar
nelp
Posts: 436
Joined: 31 Mar 2009 12:47
Location: Umeå

Re: Road rage

Post by nelp » 14 Sep 2009 22:19

Batman wrote:Idag slank "kukhuvud" och 2 fuck you fingrar ur mig...

Använd blinkers så slipper jag vara så otrevlig...
VARFÖR använder ingen blinkers när de svänger ut ur rondeller?!
Höll på att bli klippt av en mercedes i morse, på väg till jobbet och lite sent ute så jag siktade på att ta första uppförsbacken med lite fart.

Han svänger ut i ca 60 utan att blinka och kollar inte ens om det är någon från mitt håll.

User avatar
BoB
Posts: 23
Joined: 12 May 2009 20:11
Location: Kransen / Stockholm

Re: Road rage

Post by BoB » 06 Oct 2009 21:38

Imorse vid 9.40tiden så cyklade jag hornsgatan mot slussen. Jag cyklade i glatt tempo i harmoni med övrigt trafikflöde.
Längst ner vid slussen så kom jag i ett olyckligt möte med en bilist som hade lite bråttom fram till rödljuset. Han stod väntandes att få passera cykelfilen (ej blinkandes) för att komma fram till sitt rödljus som senare leder ner i tunneln. Han står där tillräckligt länge för att se mig men han ska ivrigt passera precis när jag är framme vid honom (blinkar och kör samtidigt). Han rammar mig ur cyckelfilen och jag hinner precis göra en undanmanöver för att inte krasha in i honom. Mitt i stundens hetta så tänker jag slå till bilen och föremålet närmast mig var backspegeln. En lätt dunk och backspegeln knakade och gav med sig lite.
Nu märkte han mig och gör en tvärnit samtidigt som han hänger sig på tutan.
Jag kan precis cykla in framför honom och saktar in. Då hör jag hur han kör gasen i botten och kör upp emot mig tills hans stötfångare trycker till mitt backdäck och hela cykeln hoppar till.
Nu tvingas jag sätta ner fötterna i marken, smått irriterad, sätter jag bestämt handflatan i motorhuven (BAM) och går efter det till passagerardörren.
Föraren vevar skrikande ner vindrutan
-"Man får inte slå på spegeln!"
och jag slänger ur mig något i stil med
-"Du använder den ju ändå inte så vad spelar det för roll?!"
han får ut sig lite fler
-"man får inte slå på spegeln" och jag skriker medans jag inspekterar bakhjulet.

Nu får han grönt och bilisterna bakom börjar tuta. Dock står han kvar en stund för att skrika klart innan jag hojtar "Hej då!", vilket fick honom att åka.

Hjulet var som tur ej skevt utan satt bara lite snett.
Adrenalinet kändes lätt efter detta och resterande cykeltur lyssnade jag på:
"Don't worry be happy"
" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoppas ni andra cyklister där ute haft en trevlig idiotfri dag.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Re: Road rage

Post by patrik » 06 Oct 2009 22:16

Puckon finns det gott om! Bra agerat. Jag tror själv inte att jag hade klarat att bara slå på motorhuven när han körde in i mig och min lösning hade inte varit en bra lösning.

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Road rage

Post by boon » 06 Oct 2009 22:21

mer roadrage:
http://www.nypost.com/p/news/local/vide ... cxjMAAXyrM" onclick="window.open(this.href);return false;
en bit ner ligger filmen, ganska kul att se...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Road rage

Post by pean » 12 Oct 2009 08:51

Idag är temat på Hallå P3 just road rage, så idag kan alla ni dårar ringa och och härja. Kl. 10.00.
Image Image Image Image

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Road rage

Post by Panos » 12 Oct 2009 09:01

Aftonbladet hade skrivit om road rage igår (tror jag). Skrämmande att läsa hur fan bilister beteer sig. Det är nästan att man längtar att möta en sån idiot-bilist :twisted:
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

User avatar
nr83
Posts: 93
Joined: 17 Jun 2008 12:24
Location: Stockholm Hammarbyhöjden

Re: Road rage

Post by nr83 » 12 Oct 2009 14:18

boon wrote:mer roadrage:
http://www.nypost.com/p/news/local/vide ... cxjMAAXyrM" onclick="window.open(this.href);return false;
en bit ner ligger filmen, ganska kul att se...
Passande att det är en handikapp-taxi, han ser väl till att få ny kunder kan jag tänka...


Min bästa taxihistoria är när jag är på väg hem längs skeppsbokajen mot slussen. Det är kö pga röljuset vid räntmästartrappen, en taxibil svänger ut från gamla stan och ställer sig på tvären så han blockerar hela cykelbanan.
Jag och alla cyklister får då snällt ställa sig och vänta på att kön ska släppa.
När det blir grönt och bilarna åkt så att det går att passera bestämmer jag mig för att gengälda tjänsten. Jag parkerar mig framför taxin och stirrar ut chauffören. När han inser vad som händer ser man bakom vindrutan hur han börjar svära, och fräsa som en brunstig katthane i rivalitet med en lika dan. När jag bestämt mig för att han är arg nog så cyklar jag med ett leende vidare, påhejad av de andra i cykelfilen.

//Mange

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Road rage

Post by Håkan » 12 Oct 2009 15:26

nr83 wrote:
boon wrote:mer roadrage:
http://www.nypost.com/p/news/local/vide ... cxjMAAXyrM" onclick="window.open(this.href);return false;
en bit ner ligger filmen, ganska kul att se...
Passande att det är en handikapp-taxi, han ser väl till att få ny kunder kan jag tänka...


Min bästa taxihistoria är när jag är på väg hem längs skeppsbokajen mot slussen. Det är kö pga röljuset vid räntmästartrappen, en taxibil svänger ut från gamla stan och ställer sig på tvären så han blockerar hela cykelbanan.
Jag och alla cyklister får då snällt ställa sig och vänta på att kön ska släppa.
När det blir grönt och bilarna åkt så att det går att passera bestämmer jag mig för att gengälda tjänsten. Jag parkerar mig framför taxin och stirrar ut chauffören. När han inser vad som händer ser man bakom vindrutan hur han börjar svära, och fräsa som en brunstig katthane i rivalitet med en lika dan. När jag bestämt mig för att han är arg nog så cyklar jag med ett leende vidare, påhejad av de andra i cykelfilen.

//Mange
Sånt gillar jag!
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Road rage

Post by boon » 12 Oct 2009 23:11

En typ av roadrage...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Sur
Posts: 205
Joined: 25 Jun 2008 15:52

Re: Road rage

Post by Sur » 19 Oct 2009 22:39

Fan idag var det nära att det brast... Näve i bakluckan, spottloskor och av med hjälmen.
Jag kör på Tjärhovsgatan, på cykelbanan i riktning mot Medis. En taxi som har bråttom flyger hastigt ut från den lilla stumpen som leder upp till moskén dvs hörnet där man tidigare åt nybakat om nätterna men idag köper sina Vans. Halvvägs ut gör trafikmarodören en lika kraftig inbromsning för att lämna företräde åt, från hans höger, kommande biltrafik. Hans entré på Tjärhovsgatan gick så fort att även om jag inte körde fort (det går ju inte på den sträckan, folk överallt) så blir det en pallnit och för att hålla balans/statuera exempel en näve i bakluckan. Föraren öppnar dörren, orkar masa ut ett ben och börjar yla varpå jag börjar yla tillbaka. Det lät nog ungefär såhär konstruktivt:

-Se dig för!
-Men du då!?
-Men du då?!

Det slutade med att föraren stängde dörren och skrek okvädesord vilket jag besvarade med en fyllig loska över bakrutan. Inte oväntat blev det då mer liv, även om jag gärna bara cyklat vidare. Men bilen parkeras häftigt på vägkanten varpå jag ställer ifrån mig cykeln och lägger hjälmen på styret. Innan chauffören hinner fram till mig kom det fram en tjej och påpekade att även hon tyckte bilen betedde sig som en idiot. Antagligen var väl hon en av de fotgängare som fick veja för denne trafikvandal. När han väl är framme undrar han varför jag spottade på honom varpå jag upplyste honom om att han inte är sin bil även om det verkar vara den som tänker när han sitter bakom ratten. Då höjs röstläget ytterligare ett snäpp varpå taxichauffören försökte lura på mig sin vridna bild av hur trafikregler ska tolkas med påståendet att jag kört mot enkelriktat. När jag frågar om han är sugen att ta en promenad till hörnet och inte "runt hörnet" för att titta på de tydliga markeringarna gällande rådande cykelriktning mummlas det mer okvädesord och hoppas in i bilen. Till min fördel får han rött ljus vid Carmen och jag kan inte hålla mig ifrån att cykla fram, knacka på rutan och sopa undan lite löv sa han tydligt kunde se i vilken riktning det var meningen att cykla. Han gav fingret och jag gav tummen upp...

Hittas gatubilder har inte täckt den lilla stump jag talar om men här är de oerhört tydliga skyltarna samt vägmarkering som visar på att det är kosher att cykla "mot" trafiken: http://www.hitta.se/gatubild/?gvX=65793 ... 22&gvH=255" onclick="window.open(this.href);return false;
Någon här kanske känner igen sig på bilden?

Jag måste sluta cykla denna av Gud glömda sträcka. Förra året när jag promenerade samma sträcka blev jag översköljd av en bilburen idiot som inte hade förmågan att klura ut att vatten stänker. Det slutade med att jag rusade ikapp bilen (som fick rött vid samma rödljus som idioten ovan), klofsch klofsch i de genomsura dojjorna, slet upp dörren och undrade:

-Hur i helvette en vuxen jävla människa som sitter bakom en rattjävel inte har skitögonen eller det minsta vett med sig att för satans kolla...

Sedan ser jag att föraren inte är det där monstret man så lätt föreställer sig utan en typ 40-årig invandrarkvinna med ett skrajset barn bredvid sig på passaserarsätet. Jag sänkte tonen men påpekade att det hon just gjort är faktiskt ett lagbrott, att man har ansvar bakom ratten och sedan visade jag henne att jag faktiskt bokstavligt var genomsur från topp till tå. Det hela slutade dock fredligt och, vad jag kanske inbillar mig, samförstånd.

Ahhh, sköna bikt. Tack.
Hardy - Bruce and Walker

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Road rage

Post by svennelainen » 20 Oct 2009 11:28

Jag hade en udda rage idag.
Kommer från Kungsholmen på Kungsgatan och korsningen Kungsgatan/Vasagatan var röd. Som vanligt på morgonen så var det mycket bilar åt alla håll och ganska många cyklister framme vid rödljuset. Nu är det så att jag cyklar just där väldigt ofta så jag vet när ljuset slår om, så jag kryper fram mellan cyklisterna, hinner trackstanda i knappt två sekunder innan ljuset slår om.
Men, när ljuset slår om står en SL-buss tvärs över korsningen så hela platsen är skymd från mitt håll. Det verkar som att de flesta medelålders börjar hetscykla så fort de ser en fixie, vilket är jävligt löjligt eftersom Sjösala inte är så mycket att rejsa med. Så då är det givetvis en riktigt tomte som laddar järnet mot bussens akter för att komma först över korsningen. Vad han inte vet är att det står en taxi bakom bussen som också har fastnat mitt i trafikplatsen. Så jag och en till skriker att han ska stanna, vilket han inte gör och är - trots en rejäl tvärnit - en centimeter från att ta förardörren på taxin. Så vad gör idiotfan? Jo, efter att ha tvärnitat så ålar han sig iväg genom att ta spjärn mot taxins grill med foten och flyr åt vänster!
Helvete vad arg jag blev, men eftersom han var på väg framåt först och nu svängde vänster så anade jag att jag skulle möta honom längre fram på min bana. Jag såg honom komma längs Olof Palmes när jag dök upp längst upp vid Sawadee-restaurangen. Han såg nog mig också eftersom han i princip stannade.
Jag orkade inte bry mig om dåren och drog.

Det är idioter som han, som gör att stollar som vi får dåligt rykte.
Asshole.

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Road rage

Post by jon » 21 Oct 2009 02:16

I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Road rage

Post by boon » 21 Oct 2009 08:23

"Diez was arrested on attempted first degree murder charges, but lucky for him the fire department in Asheville, NC is keeping him on paid investigative leave, so he will continue to draw a salary."

Dubbel :shock: :shock:
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Road rage

Post by måns » 21 Oct 2009 08:46

Helt sjukt att hjälmen tog kulan.. :shock: Inte många centimeter att spela på där.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: Road rage

Post by calavera » 21 Oct 2009 18:40

[Taxi Stockholm] Kanske inte så mycket ilska men jag hade en rätt intressant diskussion med en mobilpratande taxichaffis idag. Han svängde höger från Birger Jarlsgatan (körandes riktning höga mot låga nummer) över cykelbanan, som jag låg på, in på Roslagsgatan. Eftersom han inte använde blinkers (vem gör det idag? So last century!), så la jag mig inte på hans vänstra sida utan hamnade i kollisionskurs med honom. Med lite extra adrenalin, men ändå lugn, så frågade jag honom vad han sysslade med. Högerregeln gäller helt klart när man korsar filer som han gjorde i detta fall, så hela diskussionen kom att handla om det. Han släppte telefonen från örat och började istället lära mig reglerna som gäller i trafiken, för enligt honom så har taxi och buss företräde överallt där det är 30. Sen när har taxi såna privilegier? Jag blev så paff att jag totalt glömde bort att påpeka att han inte använde blinkers. Att han totalt brutit mot högerregeln ville han knappt kommentera. Ja ja... det gick ju bra, satt ju på min vanliga cykel och inte Bullitten, då hade han nog fått stå ut med lite plåt-/lackskador istället för ett avbrutet telefonsamtal.

Alfsomfan
Posts: 84
Joined: 09 Jul 2009 18:55

Re: Road rage

Post by Alfsomfan » 22 Oct 2009 17:13

Var ute på en liten runda för ett par veckor sedan. Kör längs en mysig kuperad liten landsväg. Ett körfält i varje riktning. Jag ser på avstånd att jag får möte, samtidigt höra jag en bil komma bakifrån. Samtidigt som jag får möte kör bilen bakom om mig. Nära som fan. Hade jag hållt ut vänster hand från styret hade jag haft hans backspegel i handen. Jag blir lite skraj precis när det händer. Sedan blir jag förbanad. Jag visar finger och får ett tillbaka i backspegeln. Jag vinkar att han ska stanna, han saktar såsmåningom in så jag kommer ikapp. Jag glider upp längs hans vänstra sida och undrar om han verkligen tyckte det var en bra idé med omkörning samtidigt som möte. Han var dock förbannad för att jag var ivägen (jag låg i högra hjulspåret på en väg utan vägren) Jag skulle tydligen ligga längst ut. Det är därför det är en cykel som han sade. Jag bad honom stanna så jag kunde snacka med honom utan att ha andan i halsen. Han verkade inte intresserad av det och till slut tappade jag tålamodet och tryckte hans vänstra sidospegel framåt i sitt fjäderläge. Då brast det för killen. Han svängde kraftigt vänster och prejade mig mot diket. Jag hoppade av cykeln samtidigt som han hoppade ur bilen. Han tog tag i cykeln och försökte kasta den i diket. Men jag höll i. Sedan gav han mig en snyting. Jag blev mest chockad och undrade vad fan han höll på med. Han gapade en massa om att han var så stressad och hade så bråttom. Han gormade på ett tag innan jag tröttnade och bad honom åka. Det gjorde han, men jag hann ta kort på bilen när han drog. Polisanmält.
Långt inlägg, hoppas nån orkade läsa :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Fredde » 22 Oct 2009 20:11

Alfsomfan wrote:Polisanmält.
För några veckor sen:
På väg hem från krogen ser jag en taxichaffis putta omkull en tjej, PÅ CYKEL - rakt ner i backen*. Jag kubbade dit och fick en bra bild av taxichaffisen. Hon verkade tveksam till att anmäla men fick mitt nummer utifall att. Hon verkade ändra sig dock.
*) inte hela historien

I tisdags:
Hej jag ringer från Klara-polisen, kan vi göra ett telefon-förhör?

Idag:
Hej jag ringer från Klara-polisen, kan du komma på fotokonfrontantion på tisdag?

Man kan tycka vad man vill om poliser, men taxi-chaffisar som puttar omkull cyklande tjejer står väldigt långt ner på min "att köpa julklappar till"-lista. Ska bli mig ett sant nöje att vittna emot honom.

/Fredde

Post Reply