Road rage

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Road rage

Post by ravelax » 21 May 2013 13:38

^Vi kanske borde ha motsatt tråd också, för såna historier. Så att man inte grottar ner sig för mycket i hat mot bilister, fotgängare, reflexvästar osv.. En till på samma tema: Nån kväll i höstas nere vid korsningen Odengatan/Torsgatan vid rödljuset gled en bil jag kört ifrån vid förra rödljuset upp och vevade ner rutan, och jag förberedde mig på den vanliga "Öh, du cyklar som en idiot!!!"-kommentaren, men istället sa snubben glatt "Bra kondition du har!". Kändes bra att påminnas om att inte alla bilister är rabiata cykelhatare.

F.ö. kan jag hålla med om att bilister generellt beter sig bra i trafiken. Men de som inte gör det är ju de man minns, av samma anledning som de bilister som klagar över cyklister antagligen aldrig har lagt märke till alla cyklister som sköter sig, eftersom de just sköter sig.

s
Posts: 78
Joined: 05 May 2009 18:42

Re: Road rage

Post by s » 21 May 2013 13:47

ravelax wrote:^Vi kanske borde ha motsatt tråd också, för såna historier. Så att man inte grottar ner sig för mycket i hat mot bilister, fotgängare, reflexvästar osv.. En till på samma tema: Nån kväll i höstas nere vid korsningen Odengatan/Torsgatan vid rödljuset gled en bil jag kört ifrån vid förra rödljuset upp och vevade ner rutan, och jag förberedde mig på den vanliga "Öh, du cyklar som en idiot!!!"-kommentaren, men istället sa snubben glatt "Bra kondition du har!". Kändes bra att påminnas om att inte alla bilister är rabiata cykelhatare.

F.ö. kan jag hålla med om att bilister generellt beter sig bra i trafiken. Men de som inte gör det är ju de man minns, av samma anledning som de bilister som klagar över cyklister antagligen aldrig har lagt märke till alla cyklister som sköter sig, eftersom de just sköter sig.

Haha, rolig historia. Nej man ska inte glömma det positiva, typ att det är så najs att cykla -- körde på hornsgatan häromdagen vilket är en enda lång stillastående bilkö med sura bilister, och bredvid finns cykeltrafik som flyter på rätt hyfsat. Det var strålande sol, dyker upp en annan cyklist från ingenstans och insisterar på att hålla vänster snarare än höger så vi båda måste tvärnita... Det slutar med att vi bara kollar på varandra, garvar, och kör vidare i solen -- min bild är att samma situation mellan två bilister hade riskerat att sluta helt annorlunda!

jalle
Posts: 576
Joined: 03 Jun 2008 23:13
Location: Skeppsholmen

Re: Road rage

Post by jalle » 05 Jun 2013 20:41

Råkade ut för en annorlunda grej i går... Kom Katarinavägen nerför, mot Slussen. Morgon, fint väder ganska lugnt. Just vid Slussen är det ett övergångsställe med rödljus, jag glider långsamt fram mot det, rött ljus. Det finns ingen biltrafik där, bara cyklister och gångtrafikanter. Jag är nästan stillastående, men glider mot övergångsstället, en lite lodig person går över, jag vinglar lite men bestämmer mig för att i sakta mak glida mot rött. Då börjar lodisen blocka mig samtidigt som han skriker "RÖTT", "RÖTT". Jag fintar höger och satsar på att passera till vänster om honom. Han fortsätter att skrika "RÖTT", jagar ikapp mig och sparkar med full kraft in i mitt framhjul. Han får till en bra träff, missar flera, jag trasslar mig ur situationen och rullar vidare ner mot Skeppsbron.

Mitt hjul klarar sig fint (jag har byggt det själv, stabilt är bara förnamnet:-) Jag hann inte riktigt bli varken arg eller rädd, vilket nog var lika bra. "Valve fail" var nog bara förnamnet på den snubben.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 05 Jun 2013 20:56

lodisar snor framhjul och cykelvagnar, och utemöbler och bilstereos och soppa för den delen, du borde cyklat på honom hårt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
starground
Posts: 231
Joined: 12 Nov 2009 16:55
Location: Vasastan, Stockholm

Re: Road rage

Post by starground » 06 Jun 2013 08:02

Kanske OT, eftersom det är "off" road rage...(om det är en repost, ber jag om ursäkt):

MTB RAGE

Den är så jävla rolig! Måste vara fake...

PPersson
Posts: 42
Joined: 28 May 2013 16:47

Re: Road rage

Post by PPersson » 08 Jun 2013 23:37

Jag är just nu få fucking djävla rövballe kuksugar förbannad på alla jävla köttmongon som sitter å rasar på diverse FB-grupper, dom sitter där bakom sin djävla kuk internet-anonymitet och skryter om sina missriktade spolarmunstycken, prejningar och andra dumheter GAHHHH!

User avatar
unk
Posts: 206
Joined: 13 Jun 2011 10:31
Location: sthlm.164

Re: Road rage

Post by unk » 09 Jun 2013 00:54

PPersson wrote:Jag är just nu få fucking djävla rövballe kuksugar förbannad på alla jävla köttmongon som sitter å rasar på diverse FB-grupper, dom sitter där bakom sin djävla kuk internet-anonymitet och skryter om sina missriktade spolarmunstycken, prejningar och andra dumheter GAHHHH!
"kuksugar förbannad" Får en annorlunda bild framför mig...

Men, jag blir mest rädd av hatet/makt-skillnanden. Vi pratar om liv och död i många situationer.

Jag har haft två incidenter de senaste 5 veckorna.
Senaste: Jag blev omkörd i en rondell av en blå SL-länkbuss norr om Duvbo(Sundbyberg). Busshållsplatsen låg på högersida efter rondellen. Jag blev inprejjad mot busshållsplatsen/trottoaren. Föraren mötte min blick under hela färden, han tänkte störst, går först (vad jag upplevde, samt vad jag såg). Busschauffören såg lite bajsnödig ut efter att han såg mig komma upp på busshållsplatsen på höger sida, då han bör ha insett att jag fick kasta mig upp på trottoaren. Han glömde titta i backspegeln efter omkörning (cykelbanan slutade direkt efter cirkulationsplatsen).
Det upplevde jag som rage. Busschauffören visade ingen nåd, han var hänsynslös. Notera att busschauffören verkligen gasade/accelererade/sattsade onormalt snabbt bara för att komma först. (omoget färdbeteende, speciellt som busschaufför med länkbuss)

Dessa två incidenter har orsakat två skeva fälgar (fram + bak).
Jag blir ledsen när jag tänker på det.
Last edited by unk on 09 Jun 2013 01:28, edited 1 time in total.

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Road rage

Post by tsarpjotyr » 09 Jun 2013 01:06

^

Anmält det till SL eller Polisen?
Från Norrbotten till Göteborg

PPersson
Posts: 42
Joined: 28 May 2013 16:47

Re: Road rage

Post by PPersson » 09 Jun 2013 01:17

Sorry för språket, var tillfälligt riktigt förbannad. Det jag läste gjorde mig rädd. På riktigt.

User avatar
unk
Posts: 206
Joined: 13 Jun 2011 10:31
Location: sthlm.164

Re: Road rage

Post by unk » 09 Jun 2013 01:25

Vanderlyle wrote:^

Anmält det till SL eller P...?
Första incidenten har jag gjort, då ansåg jag att jag blev påkörd. Det var av en bil inkls. smitning. Två vittnen osv.
Tror att spökena kommer lägga ner utredningen, inte så värst intresserad av deras utredning. Mest intresserad att driva en process att försöka få någon att sattsa lite pengar på att bygga om den korsningen, samt driva upp statistiken.

Incident #2: Inte anmält SL eller och via P. Tog aldrig reggnumretm, inga vittnen. Det var dock en näradödenupplevelse.

Notera: Båda incidenter har endast involverat män.
Last edited by unk on 09 Jun 2013 20:01, edited 1 time in total.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 09 Jun 2013 09:26

Igår skrek jag åt en person som hoppade rakt ut på cykelbanan framför mig. Personen hoppade undan och sa förlåt, inget mer med det, men då kommer en kärring på mötande cykel och skriker till mig att "ta det lugnt". Vad fan är det för jävla attityd? Menar hon att jag ska leda cykeln utifall någon tänker hoppa ut (cyklade redan rätt lugnt kanske 20-25) eller menar hon att jag inte ska skrika och bränna rakt in i snubben istället? Mycket sån respektlös skit på sistone. Inte så att jag bryr mig så mycket personligen men jag blir lite bekymrad över folks attityder. En annan kul grej är att jag blev pågådd på götgatspuckeln när jag stod still med cykeln. Rakt in i styret gick han. Ingen rage där dock, vi garvade bägge två.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Road rage

Post by olebole » 09 Jun 2013 10:24

Jag blev förra veckan prejad när jag gick över ett övergångställe av en klassisk surgubbe i silvrig japansk småbil (ni vet en sån man byter till när man inte längre klarar att hantera sin vita volvo 740). Han vevade ner rutan och vräkte ur sig att jag minsann inte var en fotgängare eftersom jag ledde min cykel vid sidan om mig.
Jag öppnade dörren på förarsidan och frågade om han fått både lagbok och körkort i samma müslipaket. Sura farbrorn blev bestört, muttrade något ohörbart och gasade iväg.
Onödigt av mig att ta till fysisk handling men jag blev så jäkla paff när han i princip försökte köra över mig och min hoj!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Road rage

Post by ravelax » 09 Jun 2013 12:55

Visst är man fotgängare om man leder cykeln... Och senast jag kollade var det till och med tillåtet att cykla på övergångsställe, om man gör det sakta och lämnar företräde åt fotgängare...

User avatar
Bjoerling
Posts: 142
Joined: 29 Aug 2010 22:13
Location: Lund

Re: Road rage

Post by Bjoerling » 09 Jun 2013 13:10

olebole wrote: ...och frågade om han fått både lagbok och körkort i samma müslipaket. Sura farbrorn...
Haha så bra! Det är så sällan man får ur sig något vettigt i sådana situationer. Blir mest att man glor och skakar på huvudet när man kanske egentligen borde prata vett i personerna...
-Lundacyklisterna

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Road rage

Post by merkur » 10 Jun 2013 22:41

ravelax wrote:Visst är man fotgängare om man leder cykeln... Och senast jag kollade var det till och med tillåtet att cykla på övergångsställe, om man gör det sakta och lämnar företräde åt fotgängare...
Vart fick du reda på det? Jag tycker att generellt (inte nödvändigtvis ditt inlägg) att det är mycket antagningar och gissningar,
Några exempel

Högersväng vid rött?

Barn får cykla på trottoarer?

Cyklar får ej uppehålla sig på vägbanan om det finns cykelbana längs med samma väg?

Man får tuta på cyklister om de cyklar två i bredd? (vafan det nu ska vara bra för?)

Så vitt jag vet gäller väl i princip samma regler som för bilar och andra fordon?

Ej köra på trottoar, ej mot enkelriktat/rött, högerregel osv?

Vi kanske kunde göra en klistrad topic om vad lagen säger så såna fegisar som jag slipper chansa?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Road rage

Post by Kiliam » 10 Jun 2013 22:43

merkur wrote:
ravelax wrote:Visst är man fotgängare om man leder cykeln... Och senast jag kollade var det till och med tillåtet att cykla på övergångsställe, om man gör det sakta och lämnar företräde åt fotgängare...
Vart fick du reda på det? Jag tycker att generellt (inte nödvändigtvis ditt inlägg) att det är mycket antagningar och gissningar,
Några exempel

Högersväng vid rött?

Barn får cykla på trottoarer?

Cyklar får ej uppehålla sig på vägbanan om det finns cykelbana längs med samma väg?

Man får tuta på cyklister om de cyklar två i bredd? (vafan det nu ska vara bra för?)

Så vitt jag vet gäller väl i princip samma regler som för bilar och andra fordon?

Ej köra på trottoar, ej mot enkelriktat/rött, högerregel osv?

Vi kanske kunde göra en klistrad topic om vad lagen säger så såna fegisar som jag slipper chansa?
Klister hade nog vart bra så att man själv kan kolla upp vad som gäller och hävda sin rätt, ifall någonting skulle hända och man är oense.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Fredde » 10 Jun 2013 22:56

olebole wrote:ni vet en sån man byter till när man inte längre klarar att hantera sin vita volvo 740
Vänta nu, finns det folk som byter BORT från sin vita Volvo 740??? Låter helt osannolikt. :)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Road rage

Post by ravelax » 10 Jun 2013 23:04

merkur wrote:
ravelax wrote:Visst är man fotgängare om man leder cykeln... Och senast jag kollade var det till och med tillåtet att cykla på övergångsställe, om man gör det sakta och lämnar företräde åt fotgängare...
Vart fick du reda på det?
Transportstyrelsens hemsida om jag inte missminner mig. Där står även att cykelbana ska användas om den finns, men nån vag formulering om att det är okej att använda vägen istället om det är "lämpligast med tanke på färdens mål" eller nåt i den stilen... Högersväng mot rött är okej i typ alla civiliserade länder utom Sverige...

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 10 Jun 2013 23:17

https://www.transportstyrelsen.se/Vag/T ... fikregler/

sen kan man läsa trafikförordningen, där står de flesta grejer som skiljer cykel/gammaldags moped från andra fordon, till exempel att man ska (inte måste) använda cykelbana (inte cykelfält) och att man ska hålla till höger om man cyklar på vägen, och på vägrenen om sådan finns. det står också direkt i början att den som leder cykeln räknas som gående. intressant är också att bilar har väjningsplikt gentemot cyklar som *befinner* sig på en cykelöverfart, dock måste de inte stanna för cyklar, cyklister måste däremot stanna för bilar. dessutom måste bilar stanna vid cykelöverfart om de lämnar en rondell på samma sätt som om de svänger. det är nog det vanligaste felet bilister gör, i stort sett ingen stannar i den situationen och det är ju naturligt eftersom rondellens logik är uppbyggd tvärt om.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 18 Jun 2013 00:02

cyklade hem genom stan nyss, såg kanske 30-40 cyklar varav 3 hade lyse. var extremt nära att krocka med två som inte hade vid riddarhuset nere vid vattnet där de kom två i bredd. fick svänga utanför asfalten och köra på kajens kantsten så jag kände vinddraget från staketet mot handen och spårdraget i däcket när jag svängde upp igen. egentligen borde jag gjort som inavelschaffisarna på facebook och kört på dem. hade gjort lite ont på mig men jag var ju beredd och hade hjälm och de hade lätt råkat värre ut. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply