Road rage

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Jultomten
Posts: 257
Joined: 09 Feb 2011 13:49
Location: Kungsholmen, Stockholm
Contact:

Re: Road rage

Post by Jultomten » 23 Apr 2013 07:44

Hahaha, det är priset han får betala för att tjyvklunga efter dig.

/Micke
Image Image Image Image

User avatar
emdo
Posts: 49
Joined: 25 Mar 2013 23:55
Location: Stockholm, Hägersten

Re: Road rage

Post by emdo » 08 May 2013 17:41

Åker ner mot Skanstull på götgatan under rusning, det är proppfullt av cyklister och gående i cykelfilen så många kör ute i bilvägen, dock på sida av den. Bakom kommer en FETLexus som vrålgasar och tvärnitar samt tutar i varje cyklist arsle, om och om igen. Efter han gjort det på mig och ett par andra cyklister som svänger in i panik och nästan ramlar. Jag pinnar efter fueled by rage, när han börjat stanna i ett rödljus där en cyklist står och viftar mot honom på sidan av vägen, susar jag förbi och smäller handen i sidorutan, vilket efter han trycker pedalen i botten och kör efter mig. Ute efter att kapa mig, känner suget i ryggraden när jag i sista sekund blir räddad av ett rödljus och en bilkö där han försöker åka ut i mötande fil för att komma ikapp, men han blir tvungen att stanna. Killen måste ju varit råpsykopat

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 08 May 2013 17:54

en helt vanlig kränkt man låter det som, man blir ju mest trött. se tips om att öppna höger bakdörr ovan. hade funkat skitbra i detta fall.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Pirre The Trucker
Posts: 618
Joined: 17 Oct 2010 20:26
Location: Sthlm

Re: Road rage

Post by Pirre The Trucker » 08 May 2013 17:57

emdo wrote:Åker ner mot Skanstull på götgatan under rusning, det är proppfullt av cyklister och gående i cykelfilen så många kör ute i bilvägen, dock på sida av den. Bakom kommer en FETLexus som vrålgasar och tvärnitar samt tutar i varje cyklist arsle, om och om igen. Efter han gjort det på mig och ett par andra cyklister som svänger in i panik och nästan ramlar. Jag pinnar efter fueled by rage, när han börjat stanna i ett rödljus där en cyklist står och viftar mot honom på sidan av vägen, susar jag förbi och smäller handen i sidorutan, vilket efter han trycker pedalen i botten och kör efter mig. Ute efter att kapa mig, känner suget i ryggraden när jag i sista sekund blir räddad av ett rödljus och en bilkö där han försöker åka ut i mötande fil för att komma ikapp, men han blir tvungen att stanna. Killen måste ju varit råpsykopat
Värt att notera reg.nr etc utifall att..
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Road rage

Post by MatKar » 08 May 2013 18:00

Har man råd med en Lexuscontainer är man helt enkelt lite viktigare än alla andra.. Jag hade nog inte nöjt mig med en klapp på rutan.

Frans
Posts: 78
Joined: 05 Aug 2010 16:48
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Frans » 08 May 2013 18:14

Läskig historia med Lexusen!

Jag blev häromdagen tutad på och "flipped off" av en man i en polsk bil. :evil:
Till saken hör att jag cyklade in framför honom när han skulle svänga höger över cykelbana och övergångsställe i en korsning med rödljus.
Fotgängarna hade rött (ingen hade tryckt på stolpen) men det var grönt för cykel.
Jag blev så jävla paff av att han räckte fingret åt mig att jag nästan gjorde samma sak tillbaka av ren reflex. Jag ville inte sänka mig till den idiotens nivå dock.
Jag bestämde mig för att cykla ikapp honom, längs Södra vägen, ist för att fortsätta åt mitt håll.
Jag fick honom att veva ner rutan och efter lite bråk om hurvida det var rött för cyklar eller inte fick jag honom att faktiskt be om ursäkt! :shock: Kändes riktigt bra!

User avatar
emdo
Posts: 49
Joined: 25 Mar 2013 23:55
Location: Stockholm, Hägersten

Re: Road rage

Post by emdo » 08 May 2013 19:09

Jo det bästa hade ju varit att stanna och tagit reg, men allt var ju lite i stundens hetta.

User avatar
Pirre The Trucker
Posts: 618
Joined: 17 Oct 2010 20:26
Location: Sthlm

Re: Road rage

Post by Pirre The Trucker » 08 May 2013 23:45

emdo wrote:Jo det bästa hade ju varit att stanna och tagit reg, men allt var ju lite i stundens hetta.
Ja, iaf i det läget man blir jagad!

..men jag tänkte typ innan när man märker att det här kommer kanske att knasa.
Svårt men man måste försöka kunna vara lite sansad ändå.
Jag pinnar efter fueled by rage
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------

User avatar
emdo
Posts: 49
Joined: 25 Mar 2013 23:55
Location: Stockholm, Hägersten

Re: Road rage

Post by emdo » 09 May 2013 09:09

Pirre The Trucker wrote:
emdo wrote:Jo det bästa hade ju varit att stanna och tagit reg, men allt var ju lite i stundens hetta.
Ja, iaf i det läget man blir jagad!

..men jag tänkte typ innan när man märker att det här kommer kanske att knasa.
Svårt men man måste försöka kunna vara lite sansad ändå.
Jag pinnar efter fueled by rage
Jo du har helt rätt, men gjort är gjort. Men som sagt jaga efter en cykel med bil är ju riktigt illa, så om man ska vara eftertänksam så borde man ju ringt snuten, om inte annat för framtida cyklister som träffar på denne trevlige man. Han lär ju inte fått bättre syn på cyklister, om man nu kan tycka sämre om nån än att vilja köra över dem

User avatar
Jultomten
Posts: 257
Joined: 09 Feb 2011 13:49
Location: Kungsholmen, Stockholm
Contact:

Re: Road rage

Post by Jultomten » 09 May 2013 09:35

Kameror på alla, skulle bli en snygg compilation och så röstar vi fram månadens rage :)

M
Image Image Image Image

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Road rage

Post by peteholmberg » 21 May 2013 11:24

Igår kom jag cyklandes på cykelbanan på Hornsgatan ner mot Hornstull (vad jag gjorde på cykelbanan tål ju att disktueras) och lite längre fram ser jag en ung mamma med tillhörande avkomma i vagn samt en väninnna. Jag läser att de förmodligen vill korsa cykelbanan för att komma till busshållplatsen, vilket de också gör. Utan att se sig för.

Jag lyckas sakta ner så pass att jag inte rammar dem utan passerar strax bakom dem. Situationen passerar utan munhugg, jag tror inte ens att de märkte av mig ^^

Tycker det är konstigt att det inte kommer upp mer varningsskyltar (eller informationsskyltar) till fotgängare att man ska se sig för när man korsar cykelbana. För många fotgängare verkar helt ovetande om vilken situation de sätter sig själv i när de strosar rakt ut i cykelbanan.

Självklart ska man i det långa loppet bygga bort cykelbanor från gångbanor, men kortsiktigt måste ju något ske. Det är nog med att det är fullsmockat med cyklister på de smala cykelbanor som finns.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Road rage

Post by Eskiboi » 21 May 2013 11:36

Problemet ligger lite i den svenska mentaliteten där man som fotgängare anser sig ha rätt att gå överallt och ha företräde gentemot andra trafikanter, samma gäller för cyklister som skall fram snabbast och överallt. Har du varit i Köpenhamn så är det en helt annan mentalitet, folk går inte ens mot röd gubbe där. Givetvis generaliserar jag lite i mitt resonemang ovan men jag tror fan jag tycker att bilister är de som sköter sig bäst på gatorna, då de oftast följer trafikreglerna.
The concept of time has been revised and improved...

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 21 May 2013 11:39

Jag tror eller hoppas i alla fall att vi kommer vänja oss. I Hamburg, bara som exempel eftersom jag varit där, är det cykelbanor överallt på trottoaren och det var bara vi förvirrade svenskar som höll på att bli påkörda. Mina tyska vänner garvade.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by MatKar » 21 May 2013 11:47

Eskiboi wrote:Problemet ligger lite i den svenska mentaliteten där man som fotgängare anser sig ha rätt att gå överallt och ha företräde gentemot andra trafikanter, samma gäller för cyklister som skall fram snabbast och överallt. Har du varit i Köpenhamn så är det en helt annan mentalitet, folk går inte ens mot röd gubbe där. Givetvis generaliserar jag lite i mitt resonemang ovan men jag tror fan jag tycker att bilister är de som sköter sig bäst på gatorna, då de oftast följer trafikreglerna.
Jag rullade i går över Götgatspuckeln i knapp styrfart och blev pågådd av en mobilpratande snubbe. Han knallade bokstavligt talat in i mitt framhjul.. :shock:

Stålis
Posts: 48
Joined: 29 Apr 2013 22:29

Re: Road rage

Post by Stålis » 21 May 2013 11:57

I Malmö så är det bussarna man ska akta sig för.
Jag har helt seriöst blivit utsatt för mordförsök minst två gånger. Ena gången blev en tjej som cyklade framför mig skadad. Backspeglar har träffat mig massor med gånger på axeln.

Vad jag gjort då är att helt enkelt lägga/ställa cykeln framför bussen på nästa hållplats så han inte kan köra iväg. Sen diskuterat genom rutan eller inne på bussen. De blir sjukt obekväma när tiden börjar gå..

Taxibilar och provatbilar är inte så farliga i Malmö utan det är oftast brist på uppmärksamhet eller misstag som skapar situationer.
Ni pratar om att banka på rutan.. Jag tycker det finns ett bättre knep.
Slå med handflatan i taket på bilen. Det blir en jävla smäll inne i bilen mycket bättre än på rutan. Det väcker den mest trötte bilist samt de tror att de kört på en. Har väl hänt någongång att man sparkat på någon bil vid en specifik trång långsam passage här i stan med.


När tjejen blev skadad så var folket på bussen vansinniga på att chauffören fortsatt köra även om tjejen trillade när han trängde henne mot de parkerade bilarna vid sidan.
Hans svar var seriöst "Men du körde om mig på insidan som en idiot" sagt på "kebabsvenska". Och vad han syftade på att vid rödljuset typ 200m bak så hade jag gjort en vältimead grönljusskörning på insidan av hans buss där det var kanske lite väl tight mellan bussen och trottoaren.
Med andra ord han såg mig och skulle hämnas(för vad vet jag inte) på mig genom att gasa på som fan för att sen klämma mig mellan bussen och de parkerade bilarna bilarna där det går från 3 till 2 filigt längre fram. Men den där stackars tjejen på "tant cykel" råkade hamna imellan och fick en tur i asfalten som tack.
Det hela slutade iallafall med att jag fick någon form av spel och helt enkelt tog hans solglasögon från hans face genom rutan, tog min cykel och åkte därifrån och lämnade honom med hans nu ganska upprörda mob av vittnen han hade i bussen. Sista jag gjorde var att kasta glasögonen i framrutan på bussen.

Kanske inte världens smartaste eftersom det handlade om en ren smitningsolycka och jag var typ bästa vittnet men det var så det blev.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Road rage

Post by Eskiboi » 21 May 2013 12:18

Jo, det finns idioter och jag förstår mig inte på människor i bilar eller bussar som skall "sätta dit" cyklister.

Men vad fan har "kebabsvenska" med saken att göra? Han blir väl inte mer eller mindre idiot för att han inte pratar rikssvenska (vilket för övrigt väldigt få människor gör i Malmö).
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Road rage

Post by ravelax » 21 May 2013 12:20

Vilken "typ av svenska" han talade har väl knappast nån relevans.

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Road rage

Post by peteholmberg » 21 May 2013 12:21

Eskiboi wrote:Problemet ligger lite i den svenska mentaliteten där man som fotgängare anser sig ha rätt att gå överallt och ha företräde gentemot andra trafikanter, samma gäller för cyklister som skall fram snabbast och överallt. Har du varit i Köpenhamn så är det en helt annan mentalitet, folk går inte ens mot röd gubbe där. Givetvis generaliserar jag lite i mitt resonemang ovan men jag tror fan jag tycker att bilister är de som sköter sig bäst på gatorna, då de oftast följer trafikreglerna.
Ja, och det kan väl vara så att man ska lämna företräde till fotgängare. Men det vet ju alla här att inga bromsar i världen kan få stopp på en cyklist om en fotgängare går ut rakt framför. Eftersom det har varit någon slags cykel-boom här senaste åren känns det inte som om fotgängarna har "ställt" om sig att titta efter cyklister, vilket är synd och kommer nog leda till en del pååkningar.

Stålis
Posts: 48
Joined: 29 Apr 2013 22:29

Re: Road rage

Post by Stålis » 21 May 2013 12:26

Kan dock berätta en lite rolig grej som hände mig för ett par år sen.
Det var en vårdag och jag gled om en liten bilkö på insidan i en "minifil" som är till för cyklar. När jag långsamt rullar upp mot ljuset jämte sista bilen får jag ett äppelskrutt rakt på kinden. WTF??

Men det var en tjej som hissat ner passagerar rutan och siktade på busken inte mig. Men timingen gjorde att hon träffade mig mitt i ansiktet.
Hon skämdes dock och bad om ursäkt och gav mig tom en servett så jag kunde inte annat än garva. Hade dock kunnat sluta helt annorlunda med andra personer.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Road rage

Post by Eskiboi » 21 May 2013 13:27

Jag höll på att bli träffad av en golfboll ute på Ekerö igår, såg dock det dåliga slaget och de ropade "fore" så jag var beredd men bollen träffade som tur var ett träd istället för mig. Han som slog skämdes en del så det blev ingen road rage från min sida utan istället glada tillrop.
The concept of time has been revised and improved...

Post Reply